DRINGEND! Ratelend / krakend geluid uit motorruimte? (Suzuki Swift 1.3 M13a 2008)

NathanCelica

Net ingestapt
Hoi iedereen.

sinds een maandje ofzo maakt onze Swift een ratelend geluid vanuit de motorruimte. Meer bepaald uit de regio van de alternator.
wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Versleten alternator? spanrol? poelies? of helemaal iets anders?

Het geluid is niet constant, het komt slechts nu en dan (om de 2 a 3 weken) eens voor. en gaat meestal na 1 of 2 ritten met de auto weer weg.
Het geluid doet zich verder enkel voor bij gas geven, dus niet bij stationair draaien.

Nog wat extra info over de auto;
*BJ 2008,
* motortype M13a (1.3 Benzine, handgeschakeld)
*80.000KM

onderstaande video geeft het geluid aan;

https://www.youtube.com/watch?v=VVhlgpmaZ-0&feature=youtu.be

zou het dan de spanner van de distributieketting zijn? de ketting zelf lijkt me heel onwaarschijnlijk bij slechts 80.000 (rekening houdende met het feit dat een ketting een heel autoleven me moet gaan)

NathanCelica zei:
de ketting zelf lijkt me heel onwaarschijnlijk bij slechts 80.000 (rekening houdende met het feit dat een ketting een heel autoleven me moet gaan)

vroegah ja. bij een mercedes e290td w210(heb er een gehad) heb je een triplex ketting.

moderne autos hebben een enkel ketting. heel soms een duplex

een triplex en duplex gaan een auto leven mee omdat die weinig kans tot uitrekken hebben.

een enkel moet meer krachten aan dan een duplex en triplex(zeker met nieuwe auto's) en daar door gaan die vaak rekken.
dan komt er speling op en dan slaat de ketting tegen de spanner aan.
ook al staat de spaaner op zijn strakst.

vaak begint het rekken met een kreun of een diesel geluid bij een koude start. daarna gaat het erger worden en krijg je het ook als die warm is.

met moderne kettingen mag je blij zijn met 120-150 duizend km.

bij weinig rijden is 60-80 normaal.

een maat van mij had ook nog maar 67duizend (8 jaar nu) en die moest ook een nieuwe ketting hebben.

Ben redelijk dringend opzoek naar meningen van andere mensen. Ik zou graag weten of het effectief de ketting zelf is! ik wil niet dat de motor stuk gaat omdat de ketting kapot is.

ik blijf het vreemd vinden dat het geluid totaal onregelmatig eens voorkomt. zo iedere 1 a 2 weken. warm of koud, maakt niet uit. bij andere videos (bv op youtube) waarbij auto's een probleem hebben met de ketting is het geluid constant, bv bij elke koude start. maar dat is bij ons niet het geval.

Waarom ga je niet langs een garage of dealer ipv het hier op het forum te vragen

Al bij enkele garage's geweest waarvan de antwoorden varieerden van; '"is waarschijnlijk een los boutje" tot "een ketting hoeft nooit vervangen te worden"
het probleem is dat telkens we langsgaan bij garage's het probleem zicht niet voordoet, dus kan ik enkel bovenstaand filmpje tonen, wat ook lastig diagnose stellen is voor de garage...

NathanCelica zei:
bij andere videos (bv op youtube) waarbij auto's een probleem hebben met de ketting is het geluid constant, bv bij elke koude start. maar dat is bij ons niet het geval.

Dat maakt het ook erg lastig te beoordelen. Bij een ketting probleem verwacht je dit genagel ook bij een koude start. Maar als dit niet het geval is.. Het lijkt me iig iets om toch even mee naar een garage te gaan.

Terug
Bovenaan