Dringend hulp gezocht bij gezinsauto tot 6000 euro

Trouwens, alternatieve suggestie:

Honda Jazz. Lijkt misschien klein maar is echt ontzettend veelzijdig en ruim vanbinnen. Ik weet niet of je ze binnen budget kunt vinden, maar misschien wel de moeite waard om naar te kijken.
 
Kleine update, inmiddels heb ik wat gegevens mogen bemachtigen over de auto en er niets schokkends te zijn. Bij de laatste twee eigenaren is de onderhoudshistorie niet terug te vinden in het renault systeem.
Distirubutierriem is bij 104k vervangen.
Het betreft een automaat wat prettig kan zijn maar ook een zeer hoge kostenpost kan zijn als deze stuk gaat dit schrikt mij momenteel een beetje af.
 
Laat voor de zekerheid de automaat spoelen voor aflevering/ doe dit later bij bijvoorbeeld een automaat specialist. Als de bak goed, soepel en zonder bijgeluiden schakelt dan zou ik me er niet al te veel zorgen over maken. Het is gewoon een traditionele 6 traps automaat en staat verder goed bekend. Het brandstofverbruik zal wel iets hoger liggen dan bij de 140 pk met handbak, maar daar krijg je ook een stuk extra comfort voor.

Reparaties zijn wel wat duurder aan de automaat maar de kans erop is niet heel groot.
 
Man o man mijn halve omgeving raad het mij af en ja zonder al teveel beargumentatie. Maar goed toch neem je het mee en begin in spontaan zo erg te twijfelen dat ik toch richting een focus begin te kijken|). Grootste reden is voornamelijk de automaat die er in ligt waarvan mij is verteld, hopelijk kan iemand mij dat ontkrachten, dat als deze stuk gaat je ruim 2000 euries kan lappeno_O Nu zal dit wellicht 1 op de 1000 zijn maar geloof mij als ik zeg dat ik wel weer die ene zal zijn!
Nja de proefrit staat nog wel gepland maar met een groot onderbuik gevoel!
Ik zoek me tot frustratie van mezelf een ongeluk naar de beste mogelijke auto in deze prijsklasse maar het gaat me niet heel goed af momenteel.
Een toyota avensis en hydundai zijn gewoon buiten budget met de wensen die ik heb. :confused:
 
Rodny zei:
Man o man mijn halve omgeving raad het mij af en ja zonder al teveel beargumentatie. Maar goed toch neem je het mee en begin in spontaan zo erg te twijfelen dat ik toch richting een focus begin te kijken|). Grootste reden is voornamelijk de automaat die er in ligt waarvan mij is verteld, hopelijk kan iemand mij dat ontkrachten, dat als deze stuk gaat je ruim 2000 euries kan lappeno_O Nu zal dit wellicht 1 op de 1000 zijn maar geloof mij als ik zeg dat ik wel weer die ene zal zijn!
Nja de proefrit staat nog wel gepland maar met een groot onderbuik gevoel!
Ik zoek me tot frustratie van mezelf een ongeluk naar de beste mogelijke auto in deze prijsklasse maar het gaat me niet heel goed af momenteel.
Een toyota avensis en hydundai zijn gewoon buiten budget met de wensen die ik heb. :confused:
Wat dacht je dat het kost als je een handbak zou moeten vervangen, een automaat gaat echt niet zomaar stuk kies een auto zonder trekhaak dan heeft de auto in ieder geval geen aanhanger getrokken.
 
Rodny zei:
Man o man mijn halve omgeving raad het mij af en ja zonder al teveel beargumentatie. Maar goed toch neem je het mee en begin in spontaan zo erg te twijfelen dat ik toch richting een focus begin te kijken|). Grootste reden is voornamelijk de automaat die er in ligt waarvan mij is verteld, hopelijk kan iemand mij dat ontkrachten, dat als deze stuk gaat je ruim 2000 euries kan lappeno_O Nu zal dit wellicht 1 op de 1000 zijn maar geloof mij als ik zeg dat ik wel weer die ene zal zijn!
Nja de proefrit staat nog wel gepland maar met een groot onderbuik gevoel!
Ik zoek me tot frustratie van mezelf een ongeluk naar de beste mogelijke auto in deze prijsklasse maar het gaat me niet heel goed af momenteel.
Een toyota avensis en hydundai zijn gewoon buiten budget met de wensen die ik heb. :confused:

Alles wat je omgeving momenteel zegt scharen we onder borrelpraat want de vriend van de kennis van de buurman zegt.......

De Laguna 3 moest het debacle met de Laguna 2 doen vergeten en was derhalve zeer, zeer goed gebouwd en ontworpen met behulp van Nissan. Binnen jouw prijsklasse is het een zeer goede en betrouwbare optie.
De automaat is zoals ak2 al zegt gewoon een goede bak en als je de vloeistof erin preventief vervangt. Het liefste een volledige spoelbeurt bij een specialist heb je de kansen dat die stuk gaat al met 90% verlaagd. Een automaatstoring begint meestal met oude bakolie namelijk. Mocht je daar meer over willen weten kan ik dat vanavond wel even in begrijpelijke taal voor je uitleggen.

Ook vanuit oude tijden spreekt dit maar tegenwoordig zijn veel auto's al niet eens meer leverbaar als handbak. Zou dat zo zijn als die slecht is?

En als we het over de betrouwbare vw mogen hebben, die hebben jaren problemen met de handgeschakeld bak gehad. Das dan weer geen borrelpraat.

Zet je voorgevoel opzij en laat je verrassen het is een ideale auto voor het geld. (y)
 
Vraag je omgeving eens wat ze vinden van de automaat die Volvo gebruikte in die tijd. Dat is namelijk dezelfde bak en software als in de Laguna. Het enige dat ik je zou aanraden is om de versnellingsbakolie wel te laten verversen. Kost vrijwel niks, levert wel veel plezier op.
 
PauseBreak zei:
Vraag je omgeving eens wat ze vinden van de automaat die Volvo gebruikte in die tijd. Dat is namelijk dezelfde bak en software als in de Laguna. Het enige dat ik je zou aanraden is om de versnellingsbakolie wel te laten verversen. Kost vrijwel niks, levert wel veel plezier op.

Goede! Daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Nou ja hoe werkt dat ding nu? En wat is het verschil met een reguliere 6 geschakelde handbak.

Een normale versnellingsbak vanaf de motor gerekend, op het vliegwiel zit de koppelingsplaat die daarop aangrijpt, die word bediend door een membraam wat jij weer bedient met je voet, dat noemen we de drukgroep. Ingaande as de bak in bezit de hoofdtandwielen en jij schakelt elke keer de versnellingen in via de pook die de schakelvorken bedient die via het synchromesh de tandwielen inschakelt en de juiste versnelling selecteert. Daar gebruiken we een extra asje voor en die noemen we de prise-as. 1 van de versnellingen heeft meestal een overbrenging van 1.0 en is dus de direct drive, meestal de 4 en soms de 5. De 3 dingen die daarin het meeste stuk gaan is de koppeling of drukgroep zelf, de synchromesh of de schakelvorken. Ja ik vergeet nog een aantal dingen, maar dat is heel globaal hoe het werkt.

We onderscheiden een aantal verschillende technieken voor een automaat.

- Gerobotiseerde handbak: De pook in t interieur is vervangen door een automaat pook en de bediening van koppeling en het schakelen word door een schakelrobot gedaan, vaak traag, slijtage en storingsgevoelig. Goedkoop
- Dubbele koppeling: Koppeling blijft gelijk aan de set-up die elke handgeschakelde auto en nu vinden we de hoofdgroep van de tandwielen nog steeds op de ingaande as maar hebben we 2 priseasjes, 1 bezit de oneven versnellingen en 1 bezit de even versnellingen. Elke price as heeft 1 koppeling, derhalve dubbele koppeling.
-Vloeistofkoppeling automatische transmissie: Aangezien dit degene in de Laguna is gaan we hier even verder op in.

De vloeistofkoppeling staat ook wel bekend als de koppelomvormer, puur gezegd heeft je versnellingsbak de taak om van de toeren van je motor koppel te maken wat de wielen kan aandrijven. We zullen even niet in de materie duiken hoe de versnellingen worden ingeschakeld maar de koppelomvormer heeft nooit direct contact met de versnellingsbak of de ingaande as van de versnellingsbak zelf.

Koppel-omvormer-550-1.jpg


Het verschil in toeren brengt een beweging in de olie teweeg die uiteindelijk ervoor zal zorgen dat de olie het andere schoepenwiel dat aan de ingaande as vastzit meeneemt en derhalve dus de versnelling in gang gaat zetten.
Je kunt je dus voorstellen dat er altijd een zekere slip aanwezig is, iets waardoor de auto minder efficient is, maar mocht je dit doen met de koppeling zou de handbak veel eerder een reparatie behoeven. Aan de koppeling dus.

Je kunt je voorstellen dat deze ATF vloeistof dus telkens warm word, en soms word er ook een externe oliekoeler toegepast, maar tevens heeft deze olie de taak om te reinigen en evt. metaaldeeltjes (die ook bij een handbak altijd wel loskomen) op te nemen. Botst een dergelijke verontreiniging op het schoepenwiel zal dit afremmen en derhalve de soepelheid van de automaat flink laten doen afnemen.

Je ziet dat het bij een automaat dus in principe allemaal draait om de staat van onderhoud en de vloeistof die erin zit, houd je die altijd vers (zeg elke 50.000 km tot 100.000 km een spoelbeurtje) houd je de bak gezond en in goede staat!
Spoelbeurt word aangeraden omdat er altijd een goede hoeveelheid vloeistof achterblijft in de koppelomvormer en dat is juist het onderdeel wat je wilt bereiken. Een goede specialist hierin zal niet teveel vragen maar dit ook allemaal weten en derhalve kan een bezoek net na aanschaf een enorm verschil maken op de schakelkwaliteiten van de auto.
Mocht de auto bokkerig aanvoelen altijd als eerste kijken naar de vloeistof in de automaat, zoals je wellicht al een keertje bij Wheeler Dealers hebt gezien was dat bij de Porsche Boxster zelfs de oorzaak dat deze helemaal niet meer wilde schakelen.
 
Tja ts, als je onzeker bent over ieder automerk, zou ik gewoon een Toyota nemen. Die auto's staan over het algemeen erg goed aangeschreven.

Verder kan natuurlijk ieder merk / model kan kapot gaan.
 
Mechanix zei:
Tja ts, als je onzeker bent over ieder automerk, zou ik gewoon een Toyota nemen. Die auto's staan over het algemeen erg goed aangeschreven.

Verder kan natuurlijk ieder merk / model kan kapot gaan.

D4D-diesel, eerste serie....:T
 
Nico GTR zei:
Mechanix zei:
Tja ts, als je onzeker bent over ieder automerk, zou ik gewoon een Toyota nemen. Die auto's staan over het algemeen erg goed aangeschreven.

Verder kan natuurlijk ieder merk / model kan kapot gaan.

D4D-diesel, eerste serie....:T

Prima motor.
 
Diesel met (te?) weinig km:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/3/34468459
0-MOR-639605861-thumbnail.jpg


https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/avensis/33742812
0-MOR-513283460-thumbnail.jpg
 
Wauw wat een top reactie en uitgebreide info dank daarvoor! Ik ga me morgen laten verrassen en zal vanuit daar een beslissing maken oven de laguna. De toyota blijft hangen en ben mij inmiddels wat orienteren op een volvo v50 wat volgens de recensies ook een goede bak is. En een, ja ik ga het toch zeggen ondanks mijn zoektocht naar betrouwbaarheid, een alfa 159.
Desalniettemin schrijf ik de laguna zeker niet af en laat ik mij morgen verrassen!
Nogmaals dank allen!!!
 
Misschien is het handig om deze aankoopadviezen van Autoblog en ANWB te lezen:

Renault Laguna 3:

https://www.autoblog.nl/nieuws/renault-laguna-iii-occasion-video-aankoopadvies-82618

https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/RENAULT/LAGUNA/2007-09-01/2010-11-01/1442

Alfa Romeo 159:

https://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-159-occasion-video-aankoopadvies-69435

https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/ALFA-ROMEO/159/2006-07-01/2010-12-20/1553

Volvo S40/V50

https://www.autoblog.nl/nieuws/volvo-v50-occasion-video-58503

https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/VOLVO/V50/2007-05-01/2012-07-30/1612

Luister niet naar de borrelpraat maar kijk gewoon hoe goed een auto werkelijk is, kies ook altijd een goed onderhouden exemplaar.
De Volvo S40/V50 vond ik zelf wel minder rijden dan andere D Segment auto's, het is in de basis gewoon een C segment Focus.
Sommige auto's worden volledig ten onrechte ondergewaardeerd terwijl anderen juist overgewaardeerd zijn.

De Toyota Avensis is een goede auto maar wel wat duurder, hierdoor vaak wat ouder, de eerste generatie D4D met 177 PK bleek helaas niet goed.
 
Nico GTR zei:
Mechanix zei:
Tja ts, als je onzeker bent over ieder automerk, zou ik gewoon een Toyota nemen. Die auto's staan over het algemeen erg goed aangeschreven.

Verder kan natuurlijk ieder merk / model kan kapot gaan.

D4D-diesel, eerste serie....:T

TS vraagt niet om een diesel.
 
Mechanix zei:
Nico GTR zei:
Mechanix zei:
Tja ts, als je onzeker bent over ieder automerk, zou ik gewoon een Toyota nemen. Die auto's staan over het algemeen erg goed aangeschreven.

Verder kan natuurlijk ieder merk / model kan kapot gaan.

D4D-diesel, eerste serie....:T

TS vraagt niet om een diesel.

Elk merk heeft wel iets. Dat probeer ik er gewoon mee te zeggen. Veel beter kun je per auto kijken of het iets is. Dat je dan borrelpraatjes met een korrel zout moet nemen....
 
ak2 zei:
.

De Toyota Avensis is een goede auto maar wel wat duurder, hierdoor vaak wat ouder, de eerste generatie D4D met 177 PK bleek helaas niet goed.

De D4D D-CAT 2.2 was niet zo goed, alle problemen werden echter prima opgelost door Toyota. De D4D 2.0 is een meer dan prima blok.
 
Nou daar ben ik weer! Vandaag een proefrit gemaakt met de laguna en kan 1 ding zeggen 'wat een fantastische auto'! Ik heb de auto bij een kennis op de brug laten zetten en hebben de auto goed nagelopen. Alles lijkt, ziet en voelt erg goed aan de auto.
Bij aankomst was de motor nog koud. Het oliepijl heb ik gecheckt en was goed op niveau.
Bij het intrappen van het gaspedaal voor je de power van de auto en doet de automaat goed zijn werk. Zonder handen blijft de auto rechtdoor rijden en bij een noodrem wijkt deze ook niet af van zijn route! Er zijn geen gekke geluiden te horen en alle functies werken waarvoor ze zijn bedoelt!
Kortom ik was direct verkocht en heb met de dealer een mooie prijs afgesproken waarbij de apk en een kleine beurt zijn inbegrepen. Het spoelen van de automaatbak laat ik bij een renault dealer doen en hiervoor heb ik reeds een kennis van een collega benaderd!
Een ieder bedankt voor jullie input en dit toch wel opvallende besluit van mij😉😉
 
Rodny zei:
Nou daar ben ik weer! Vandaag een proefrit gemaakt met de laguna en kan 1 ding zeggen 'wat een fantastische auto'! Ik heb de auto bij een kennis op de brug laten zetten en hebben de auto goed nagelopen. Alles lijkt, ziet en voelt erg goed aan de auto.
Bij aankomst was de motor nog koud. Het oliepijl heb ik gecheckt en was goed op niveau.
Bij het intrappen van het gaspedaal voor je de power van de auto en doet de automaat goed zijn werk. Zonder handen blijft de auto rechtdoor rijden en bij een noodrem wijkt deze ook niet af van zijn route! Er zijn geen gekke geluiden te horen en alle functies werken waarvoor ze zijn bedoelt!
Kortom ik was direct verkocht en heb met de dealer een mooie prijs afgesproken waarbij de apk en een kleine beurt zijn inbegrepen. Het spoelen van de automaatbak laat ik bij een renault dealer doen en hiervoor heb ik reeds een kennis van een collega benaderd!
Een ieder bedankt voor jullie input en dit toch wel opvallende besluit van mij😉😉

Heel veel plezierige kilometers gewenst, van de aankoop van een Laguna 3 zul je zeker geen spijt hebben, het is inderdaad een fantastische auto.
 
Veel prettige, maar vooral veilige kilometers gewenst!

[size=x-small]Ik hoop wel dat je je realiseert dat...
Rodny zei:
Ik rijd dagelijks voor woon-werk circa 70km
...je dagelijkse ritje zo'n 6,5 tot 7 liter Euro 95 á € 1,60 gaat kosten. Deze 2.0 turbo met automaat lust best een slokje...[/size] :T
 
Hoi Jazzik, daar ben ik me van bewust en heb het er graag voor over. Zeker voor hetgeen je er voor terug krijgt😉
 
Goede keuze, borrelpraat is niet voor niets borrelpraat. Eigen ervaringen zijn de ervaringen die tellen en niet die van een neef van de achterbuurmano_O 2.0T is altijd een lekker en snel blok, veel plezier ermee en 1 op 11 moet absoluut lukken mits je niet gaat jakkeren.
 
Ik ben benieuwd over wat je hebt gekocht na die discussie!
 
Ibrahim 8613243 zei:
Ik ben benieuwd over wat je hebt gekocht na die discussie! Hé,
Het is 3 jaar later en de TS is al niet meer actief, zie zijn gebruikersnaam dus een antwoord krijg je niet.
 
Terug
Bovenaan