PauseBreak zei:
Vraag je omgeving eens wat ze vinden van de automaat die Volvo gebruikte in die tijd. Dat is namelijk dezelfde bak en software als in de Laguna. Het enige dat ik je zou aanraden is om de versnellingsbakolie wel te laten verversen. Kost vrijwel niks, levert wel veel plezier op.
Goede! Daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Nou ja hoe werkt dat ding nu? En wat is het verschil met een reguliere 6 geschakelde handbak.
Een normale versnellingsbak vanaf de motor gerekend, op het vliegwiel zit de koppelingsplaat die daarop aangrijpt, die word bediend door een membraam wat jij weer bedient met je voet, dat noemen we de drukgroep. Ingaande as de bak in bezit de hoofdtandwielen en jij schakelt elke keer de versnellingen in via de pook die de schakelvorken bedient die via het synchromesh de tandwielen inschakelt en de juiste versnelling selecteert. Daar gebruiken we een extra asje voor en die noemen we de prise-as. 1 van de versnellingen heeft meestal een overbrenging van 1.0 en is dus de direct drive, meestal de 4 en soms de 5. De 3 dingen die daarin het meeste stuk gaan is de koppeling of drukgroep zelf, de synchromesh of de schakelvorken. Ja ik vergeet nog een aantal dingen, maar dat is heel globaal hoe het werkt.
We onderscheiden een aantal verschillende technieken voor een automaat.
- Gerobotiseerde handbak: De pook in t interieur is vervangen door een automaat pook en de bediening van koppeling en het schakelen word door een schakelrobot gedaan, vaak traag, slijtage en storingsgevoelig. Goedkoop
- Dubbele koppeling: Koppeling blijft gelijk aan de set-up die elke handgeschakelde auto en nu vinden we de hoofdgroep van de tandwielen nog steeds op de ingaande as maar hebben we 2 priseasjes, 1 bezit de oneven versnellingen en 1 bezit de even versnellingen. Elke price as heeft 1 koppeling, derhalve dubbele koppeling.
-Vloeistofkoppeling automatische transmissie: Aangezien dit degene in de Laguna is gaan we hier even verder op in.
De vloeistofkoppeling staat ook wel bekend als de koppelomvormer, puur gezegd heeft je versnellingsbak de taak om van de toeren van je motor koppel te maken wat de wielen kan aandrijven. We zullen even niet in de materie duiken hoe de versnellingen worden ingeschakeld maar de koppelomvormer heeft nooit direct contact met de versnellingsbak of de ingaande as van de versnellingsbak zelf.
Het verschil in toeren brengt een beweging in de olie teweeg die uiteindelijk ervoor zal zorgen dat de olie het andere schoepenwiel dat aan de ingaande as vastzit meeneemt en derhalve dus de versnelling in gang gaat zetten.
Je kunt je dus voorstellen dat er altijd een zekere slip aanwezig is, iets waardoor de auto minder efficient is, maar mocht je dit doen met de koppeling zou de handbak veel eerder een reparatie behoeven. Aan de koppeling dus.
Je kunt je voorstellen dat deze ATF vloeistof dus telkens warm word, en soms word er ook een externe oliekoeler toegepast, maar tevens heeft deze olie de taak om te reinigen en evt. metaaldeeltjes (die ook bij een handbak altijd wel loskomen) op te nemen. Botst een dergelijke verontreiniging op het schoepenwiel zal dit afremmen en derhalve de soepelheid van de automaat flink laten doen afnemen.
Je ziet dat het bij een automaat dus in principe allemaal draait om de staat van onderhoud en de vloeistof die erin zit, houd je die altijd vers (zeg elke 50.000 km tot 100.000 km een spoelbeurtje) houd je de bak gezond en in goede staat!
Spoelbeurt word aangeraden omdat er altijd een goede hoeveelheid vloeistof achterblijft in de koppelomvormer en dat is juist het onderdeel wat je wilt bereiken. Een goede specialist hierin zal niet teveel vragen maar dit ook allemaal weten en derhalve kan een bezoek net na aanschaf een enorm verschil maken op de schakelkwaliteiten van de auto.
Mocht de auto bokkerig aanvoelen altijd als eerste kijken naar de vloeistof in de automaat, zoals je wellicht al een keertje bij Wheeler Dealers hebt gezien was dat bij de Porsche Boxster zelfs de oorzaak dat deze helemaal niet meer wilde schakelen.