Drietrapsraket

Honda75

Wegverkenner
Beste heren,

Mag ik jullie vragen om onderstaand verhaaltje door te lezen...dan hoop ik dat jullie kennis & kunde mij een stukje op de goede weg kan helpen!

Trap 1:
Een uurtje geleden heb ik het hitteschild (die om de einddemper) verwijderd van mijn Honda Civic ctdi 2007.
Het schild is losgeraakt bij de bouten (flinke gaten in het schild) waardoor hij ging rammelen. Er zit niets in de buurt van rubber of brandbaar materiaal, dus hoop dat dit schild weg kan blijven?

Trap 2:
Bij het verwijderen van het schild ben ik tegen deze 'balk' aangelopen (Ongeveer ter hoogte van de achterwielen.)
Ik vind het moeilijk om te oordelen in hoeverre de roest hier kwalijk is. Graag jullie mening! (Zie foto.)
(Op de voorgrond kijk je tegen de einddemper aan.)

zzz_zpsedind2lw.jpg

Trap 3:
Toen ik na het verwijderen van het hitteschild een stukje ging rijden, hoorde ik nog steeds gebonk bij onregelmatigheden in de weg. (Ik hoopte dat dat gebonk mijn los zittende hitteschild was, maar dat bleek dus niet zo.) Het gebonk blijkt van rechtsvoor te komen. Als ik de rechtsvoor de auto naar beneden druk (...en als ik dit doe dan hoor ik het gebonk weer, maar dan zachtjes.) veert hij niet of nauwelijks, terwijl als ik de auto linksvoor naar beneden druk dan veert hij gewoon (1 x) netjes naar beneden en omhoog. Weet iemand wat hier verkeerd zit?

Ondertussen een veelpleger hier, maar ik verzin het echt niet. Zucht....

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de hulp en het meedenken!!!

Nog geen reacties....waarschijnlijk moet ik alle 3 de gevallen in een apart topic zetten..(?)

Kan prima zo maar verwacht geen 100 reacties in zo'n korte tijd. Het is niet meer zo druk als het wel geweest is.

Dat gebonk kan een gebroken veer zijn.
Schild lijkt me niet zo'n probleem en die balk geen idee zo van foto

Gewoon even langs de garage gaan. Auto verdient wel wat liefde zo te horen

binnen 3 uur kan het wel eens zo zijn dat er geen reactie komt. Erom vragen is uit den boze, dan hebben mensen ook zoiets van: stuk ongeduld.

Afijn; Trap 1: Van diverse hitteschilden is het niet direct een probleem als ze weg zijn. Maar het hangt er wel af van waar het zit. Hittenschild tegen de bodem kan ervoor zorgen dat de roestpreventie (vaak van bitumen) weg kan smelten. En in de auto wordt het warmer. Een hitteschild van de katalysator is op zich niet direct problematisch, tenzij je in een droog grasveld gaat staan.
Het gaat bij jou om een hitteschild boven de einddemper? Waarom niet de bouten eruit gehaald, grote ringen ertussen en dan weer de bouten aangedraaid met een netjes vastgeklemd hitteschild? Ben je van het gerammel af en het blijft voorlopig wel weer even zitten. Die dingen rotten altijd weg op die plaatsen.

Trap 2:
Ik zie vooral vliegroest, maar dat zal wat erger gaan worden als het straatvuil er nu bij kan en het warmer wordt in dat gebied.
Elke auto roest op diverse plaatsen, zelfs nieuw doen ze dat al.

Voor je het hitteschild terugzet, even met een staalborstel eroverheen en dan roestwerende primer eroverheen. Het hoeft eigenlijk niet direct voor zover ik nu kan zien, maar voorzorgsmaatregelen zijn niet erg. Heb niet t idee dat er al een schroevendraaier doorheen kan gaan, maar check dat zelf ook even.

Trap 3: Iets in je ophanging, schokdemper of wellicht een gebroken veer? Even op een assteun zetten en kijken, voelen en rammelen met je wiel op de bekende posities om speling te controleren (kwart voor 3 en 6 uur). Zal vast wel iets te vinden zijn.

Dank je wel opel-omega & Pobresh!

Sorry als het lijkt dat ik haast heb, maar doorgaans krijg ik vrij snel reacties op een vraag - waardoor ik ging twijfelen of ik wel 3 vragen in één topic kon zetten. (Zou kunnen dat dat niet gewenst is.) Dus het was geen ongeduld van mij, maar meer een twijfel of ik het wel goed had gedaan.

Die ringen er tussen zetten is een prima idee, maar de gaten zijn (net opgemeten) 4 cm in doorsnede. Is dat nog te doen denk je?

Een ietwat minder cryptische topictitel zal ook wellicht kunnen helpen ;)

Qua punt 3 verdenk ik ook een kapotte veer.

Trap 2: ik ken Noorwegen vanuit mijn werk en de condities waarin de auto's daar verkeren. Dit is het oppervlakkige stadium ver voorbij. Hoogste tijd om deze roest aan te pakken. Anders zit er binnen 2 jaar een goed gat in.

TomTom zei:
Trap 2: ik ken Noorwegen vanuit mijn werk en de condities waarin de auto's daar verkeren. Dit is het oppervlakkige stadium ver voorbij. Hoogste tijd om deze roest aan te pakken. Anders zit er binnen 2 jaar een goed gat in.

Mee eens, als je de auto nog enkele jaren of langer wil blijven rijden is nu wel het moment om er wat aan te gaan doen.

Marcel & TomTom: dank voor jullie inbreng!

Ik heb vanmiddag een staalborstel en een grote spuitbus tectyl aangeschaft. Donderdag kan ik hier een brug gebruiken. Overigens is bijna de gehele onderkant dichtgemaakt met platen bij deze auto. Zou het hieronder ook verroest zijn? (Daar komt in ieder geval minder vuil wat vanaf de weg omhoog spat.)

Na de roestbehandeling ga ik proberen het hitteschild het hitteschild vast proberen te krijgen met grote ringen. Hopen dat dat lukt, want het is een krappe boel qua monteren.

Was even vergeten dat je in een ander klimaat woont dan wij hier in nederland. Tis dan toch idd aan te raden er iets aan te doen.

Tectyl helpt niet. Roestomvormer en dan goed afwerken met roestwerende primer en een laag verf. Tectyl kun je als laatste laag eens toevoegen als extra bescherming maar niet over kaal metaal. Dat roest morgen weer en zeker in jou klimaat.
Daarnaast bijft tectyl lange tijd kleverig, waardoor er ook rotzooi aan blijft zitten.
En het kan niet tegen hitte, dus boven een hitteschild of in de buurt van een warmtebron is het niet aan te raden ;)

Wat betreft de bodemplaten: Ik zou ze er allemaal eens afhalen want ja er komt minder rotzooi tegen de carosserie aan. Maar dat wat er wel onder terecht komt, komt er ook niet meer vanaf. Dus daar kunnen al flinke roestproblemen zijn. Controleren en conserveren kan geen kwaad.

Wat betreft de gaten in het hitteschild: jup, Gewoon grotere ringen gebruiken of meerdere maten ringen. Tis maar een hitteschild en dat zit er niet voor niks natuurlijk. Voor die paar eurocent repareer je het gewoon op een beunmanier. Heb al diverse auto's zo weer rammelvrij gekregen en dat gaat ook al jaren goed. Enige wat onhandig kan zijn is de lengte van de schroefdraad of bout. Maar daar valt eventueel ook wel wat voor te verzinnen.

Wat je ook kan doen is een stuk aluminium of metaalplaat bij een bouwmarkt te halen en die op maat te maken met een goeie overlap op het hitteschild. Dan heb je zelf een soort ring gemaakt (maar dan vierkant?) en heb je er maar 1 nodig.
Daarna wel even wat roestwerend spul (hammerrite bijvoorbeeld( erover en het blijft jaren goed.

Grrrr...Ik stond vanmiddag bij Biltema nog te twijfelen tussen tectyl & roestwerende primer....maar koos voor tectyl omdat ik geregeld hoorde dat mensen de onderkant van hun auto hadden laten tectyleren. Moet nog maar eens terug dus...is de primer (in tegenstelling tot tectyl) wél hittebestendig? Is alleen zo'n primer al voldoende of is een laklaag daaroverheen echt een must?

Voor de rest voorzie ik best nog een aardig werkje. Bodemplaten eraf, etc...
Soms zou ik willen dat ik een monteur was, dan was alles een heel stuk makkelijker. Helaas is een monteur hier onbetaalbaar....

(Heb afgelopen jaar bijvoorbeeld 300+ euro moeten betalen voor een verstopte afvoer in de keuken: hij is 1 uur bezig geweest.)

daarom zelf handigheid leren. Scheelt een boel centen.

Roestwerende primer moet je wel ff letten op wat je precies koopt. Er zijn slechte versies te vinden. En ja je moet het echt aflakken want er zijn ook roestwerende primers die (gek genoeg) vocht aantrekken als ze niet geseald zijn.

Tectyl is als afwerklaag als er geen roest onder zit goed zat.
het kan alleen niet goed tegen warmte. maar dat hangt ook weer af van hoe ver het er vanaf zit. Bij mijn trabant is de tectyl ter hoogte van de middendemper weggesmolten (de lak trouwens niet) maar ter hoogte van de einddemper is er niks aan de hand. en ze hangen ongeveer net zo ver van de bodem af, zonder hitteschild ertussen.

Maar als een loodgieter of riolering-ontstopper zo duur is. Zal jou eigen salaris toch ook een stuk hoger liggen lijkt me?

Toch nog even wat vraagjes....

Ik stond met dit potje in mijn handen...dit is wat je bedoelt denk ik?

https://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsesprimer-2000017146/

Je hebt het over een lak die eroverheen moet. Wat voor soort lak is het beste hiervoor?

Je kunt hier ook van dat bitumen-spul krijgen. Is dat ook een goede optie?

https://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsesprimer-2000017146/

Ik verdien hier (met het zelfde beroep als in nl.) 2/3e meer. De dingen zijn hier over het algemeen duurder (je betaald 2x meer in de supermarkt bijvoorbeeld), maar je houdt aan het einde van de rekening ongeveer 50% meer koopkracht over dan in verhouding tot NL. Maar zaken als een autoreparatie of een loodgieter zijn (ook verhoudingsgewijs) schreeuwend duur hier.

2e link is hetzelfde. Bitumen is niet geschikt om in de buurt van delen te spuiten die warm kunnen worden of waar remmenreiniger mee in contact kan komen.
Laklaag kan vanalles zijn.

Of die primer goed is weet ik niet. het zou kunnen dat dit hetzelfde is als ijzermenie.
Wellicht is op een lokaal forum advies vragen over de roestpreventie en bestrijding een goed idee? Dan heb je ook meer de lokale producten die men aan zal kaarten en niet alleen de merken. Er is hier ook een ander topic over roest, wellicht daar eens naar kijken, worden ook procedures en producten genoemd.

Dank wederom voor de info, Pobresh!

Stom, 2 x zelfde link. Waarschijnlijk zat de 1e link nog onder mijn muisknop en heb ik de 2e keer niet goed op kopiëren gedrukt. Maar goed, je zegt dus dat dit spul niet geschikt is bij hittebronnen en dat is alle info die ik nodig heb omtrent dit goedje.

https://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsesmmiddel-for-understell-fiberforsterket-2000018400/?artId=362431

Plaatselijk forum is een idee...mijn Noorse taal is aardig, maar weet niet of mijn technisch-Noors wel goed genoeg is. Vind dit soort dingen in het Nederlands al lastig genoeg eerlijk gezegd.

Terug
Bovenaan