Jaap 3472185

Startmotor
Hallo allemaal,

Momenteel rijd ik een Seat Altea 1.2 TSI uit 2011 met 258.000 km. Ik heb deze auto gekocht in maart 2021 voor 4500 euro met toen 187.000 km op de teller en sindsdien elke 10.000 km een check laten doen, ik rijd ongeveer 20.000 km per jaar dus 2 keer een check/beurt per jaar.

De volgende zaken zijn al vervangen: distributie (werd aangeraden bij 250.000 km), koppeling en ophanging.
Daarnaast heb ik een lekkage aan de versnellingsbak laten repareren en de banden 1x verwisseld.
Elke 10.000 km heb ik de vloeistoffen e.d. laten verversen.
De onderhoudskosten zijn tot nu rond de 1500 euro per jaar

Ik ben redelijk tevreden over de auto, is wel wat rumoerig en niet super comfortabel, maar wel veel ruimte en redelijk zuinig met verbruik van 6 liter op 100 km.

Helaas heb ik sinds kort een rateltje in de 6e versnelling (in de andere versnellingen niet hoorbaar) waardoor ik de 6e versnelling niet gebruik, hierdoor wordt de auto iets minder zuinig.
Reparatie is volgens de garage niet meteen noodzakelijk zolang ik het 6e verzet niet gebruik; de kosten zullen waarschijnlijk rond de 2000 euro liggen voor een gereviseerde bak.

Mijn vraag is: doorrijden zonder reparatie, wel laten repareren of iets anders kopen?

Momenteel heb ik rond de 600 euro per maand aan totale kosten voor deze auto (300 euro brandstof, 150 euro onderhoud, 50 euro afschrijving en 100 euro vaste kosten).
Ik rijd voornamelijk snelweg kilometers (80 km per dag)

De bekende sites met tools van autokosten berekeningen hebben mij geen duidelijkheid gegeven.

Hopelijk kan iemand mij voorzien van tips, alvast bedankt.

Ik zou gewoon doorrijden, je hebt al wat grote kosten gehad distributie, koppeling en ophanging, niet abnormaal bij die kmstand.
Ja die zesde versnelling is een dingetje maar liever die dan 1 of 2 stuk. Zal ook een minwaarde zijn bij verkoop… evt rustig zoeken naar een goedkoper tweedehands exemplaar dat niet gereviseerd is. Vaak wordt daar 3 maand garantie op gegeven.

Eigenlijk is dat ding zo goed als niks meer waard. Misschien kom je weg met het probleem in de versnelling bij inruil maar de leeftijd en kmstand zeggen eigenlijk al genoeg.

Ik zou dus lekker doorrijden. Ik zou zelfs gewoon in z'n zes rijden als dat niet teveel herrie maakt. Het lijkt me stug dat het gebruik van de 6e tot meer ellende kan leiden en mocht dat toch misgaan kan je zelfs nog een revisiebak overwegen. Als je zo nog een jaartje of 2 kan doorrijden is het pure winst.

Probeer in dit geval niet elke €1000 reparatie als een soort gegarandeerde reparatie te zien waar je nog jaren plezier van hebt. Je rijdt veel, dat kost veel, de auto schrijft niets meer af, beetje onderhoud is dan prima. Je moet dat wat uitsmeren over je autocarriere. Je kan niet altijd precies op het juiste moment een auto inleveren met alleen maar onderdelen of reparaties die er al 3 jaar of langer opzitten.

^^ dan heb je weer een (iets) lagere instap dan nu gewend. Weet niet of dat handig is.

Dus @Jaap 3472185 : wil je de hogere zit / instap behouden en moet een eventuele opvolger ook MPV/SUV zijn?

Ik zou dadelijk nog een keer de kleine beurt laten doen bij 260 duizend (olie verversing) en dan kan je weer ff vooruit en dan op je gemak kijken of er wat anders, geschikt is. Ook qua vaste lasten / verzekering (nieuwe, gebruikte, auto's zijn over het algemeen wat zwaarder en duurder natuurlijk).

De kosten voor nieuwe distributie heb je gehad maar daar heb je ook (deels) die kilometers voor gereden. Ik zou ruim van te voren (dus ongeveer twee maanden) als de APK afloopt een zgn. voorkeuring laten doen, wellicht samen met de oliewissel? Dan weet je of er weinig aan gedaan hoeft te worden en je weer ff voort kan of dat je besluit om een andere te kopen (indien beschikbaar voor jouw wensen). Het is dan handig om wel al te weten welk merk/type je dan wilt zodat je gericht naar het beste exemplaar, binnen jouw budget, kan zoeken.

Lekker doorrijden. Immers de inruilwaarde is verwaarloosbaar dus je kan er weinig meer aan verrijden. Gaat hij snel stuk is dat pech, maar evengoed kan het zomaar nog een ton goed gaan. Intussen met een schuin oog naar een vervanger kijken kan daarnaast natuurlijk ook nog.

Ik zou ook nog even doorrijden, kosten in de gaten houden krijg of verwacht je (hoge) kosten (anders dan een simpele beurt) die nog uitstelbaar zijn, door rijden tot de volgende APK en dan afscheid nemen.

Klopt, maar ben ik dan veel duurder uit dan doorrijden is mijn vraag en twijfel
Dat is koffiedik kijken. Je legt 10k in voor een andere auto waarbij je nooit echt weet wat je hebt. Nu weet je dat wel (grotendeels).
Wat bijvoorbeeld @Durashift en @Janneman ook zeggen, doorrijden en als hij dan echt "kapot" is of de reparatie echt niet interessant is, kan je hem vervangen. Ondertussen kan je wellicht nog wat meer opzij leggen.
Ik snap ook wel de charme van een nieuwe(re) auto, maar rationeel gezien is doorrijden het beste. En financieel waarschijnlijk ook.
Maar ook ik heb vaak nieuwe auto's gekocht terwijl het zowel financieel als rationeel niet de beste keuze was ;)

Ik zou ook doorrijden, ik denk dat de 50 euro per maand/600 per jaar aan afschrijving nog aan de hoge kant is en dat de restwaarde redelijk stabiel is.

Zo te lezen heb je de auto piekfijn laten onderhouden, dat heeft toch grote meerwaarde? Je weet wat je hebt. Die bak:

Ik zou niet een dure revisiebak laten monteren, maar een gebruikte bak bij een respectabel demontagebedrijf kopen afkomstig van een auto met zeg maximaal 100.000km op de teller. Ik zie er zo snel al een paar staan voor een €500/ €600. Zit dan vaak 3 maanden garantie op, dan weet je ook wel of goed of niet. Een gokje, maar geen hele domme

Wat wel een fijne optie voor €10k lijkt, een Skoda Fabia 1.2 TSI. Dan heb je er eentje uit 2015 met ruim onder de 100.000km. Die heeft het EA211 blok en die vond ik altijd prettig rijden, en heel zuinig.

Wil je groter, luxer of cross over, dan zul je al snel dit geld betalen voor een auto die nauwelijks jonger is of minder gelopen heeft, en moet je maar afwachten wat je in handen hebt..

Dus eigenlijk heb je hem helemaal op gereden.
258000 is ook niet niks voor zo'n auto tje
op een gegeven moment wordt het dweilen met de kraan open

Overigens is de algemene concensus in dit forum toch wel dat het het meest goedkoop is om hem op te rijden en dat deel ik. Maar jaik denk dat die reparatie van de bak niet meer loont en vrees dat je nu toch wel wat anders moet gaan zoeken.

Misschien niet jouw auto, maar wel zuinig en betrouwbaar is een Jazz Hybrid 2011-2015. Ik heb er al 10 jaar eentje, 250.000km, enkel goed regulier onderhoud en nog nooit iets defect geweest. Voelt en rijd nog als nieuw en ik heb het idee dat dat niet exemplarisch is!

Laatst bewerkt:
Zo te lezen heb je de auto piekfijn laten onderhouden, dat heeft toch grote meerwaarde? Je weet wat je hebt. Die bak:

Ik zou niet een dure revisiebak laten monteren, maar een gebruikte bak bij een respectabel demontagebedrijf kopen afkomstig van een auto met zeg maximaal 100.000km op de teller. Ik zie er zo snel al een paar staan voor een €500/ €600. Zit dan vaak 3 maanden garantie op, dan weet je ook wel of goed of niet. Een gokje, maar geen hele domme

Wat wel een fijne optie voor €10k lijkt, een Skoda Fabia 1.2 TSI. Dan heb je er eentje uit 2015 met ruim onder de 100.000km. Die heeft het EA211 blok en die vond ik altijd prettig rijden, en heel zuinig.

Wil je groter, luxer of cross over, dan zul je al snel dit geld betalen voor een auto die nauwelijks jonger is of minder gelopen heeft, en moet je maar afwachten wat je in handen hebt..
Klopt, hetgeen wat u over de bak schreef, ben ik ook van plan te doen. Heb er inmiddels 1 gevonden

Goed bezig! Hopelijk kun je zo toch nog flink wat kilometers erbij zetten!
Precies dit, zo een auto kan toch prima naar de 300k+ als OP er vooral snelweg kilometers mee rijdt.
Andere bak erin en gewoon doortuffen, misschien olie 2x per jaar doen, maar een beurt maar 1pj scheelt ook al in de onderhoudskosten die je kan uitsmeren over mogelijke komende reparaties

Terug
Bovenaan