Doorrijden of verkopen? Clio 1.5 dCi

Matthijs 2117448

Net ingestapt
Hi Allemaal,

Hopende op jullie advies m.b.t. onderstaande overweging.

Door het starten van een nieuwe baan ga ik van ca. 40,000 km/j terug naar de 15,000 km/j ((y)).
Ik rij momenteel in een Renault Clio 1.5 dCi uit eind 2014 (Euro 5 Diesel). Ik heb deze 2,5 jaar geleden gekocht met 107k km op de teller, dit is inmiddels 190k km geworden.

Op zich bevalt de auto prima en vallen de onderhoudskosten erg mee tot zo ver.
Echter begint de brave burger in mij toch te denken dat met de mindere km's/jaar een diesel eigenlijk not done is. En er toch een benzine/hybride variant voor in de plaats zou moeten komen. De restwaarde van de Clio zal denk ik nog rond de 3-4k eu zijn. Voor een nieuwe auto zou ik rond de 10k eu over hebben momenteel.

Wanneer ik zelf wat sommetjes maak valt de besparing per maand voor een benzine model me echter toch erg tegen (afschrijving nog niet eens meegerekend).

Wat zouden jullie doen? Ben erg benieuwd!

Doorrijden. Ga eerst maar eens kijken of die nieuwe baan bevalt en dat je werkelijk terug gaat naar 15K per jaar.

Er kan altijd iets gebeuren in je leven waardoor je ineens meer kilometers moet maken dan je vooraf dacht. Ik heb dat de afgelopen maanden ook mogen meemaken.

Er is weinig mis met je diesel-clio euro5, al zijn alle milieu- pijlen op diesels gericht. 15k km per jaar kun je prima en zonder bezwaar in deze Clio doen. Ga je inruilen, krijg je 'niks' voor je diesel maar de aanschaf van een courante hybride of benzine kost je de hoofdprijs vandaag de dag want er is een enorme vraag naar 2e hands autos. Kortom, het gaat je grof geld kosten en dus voor de financien moet je je Clio niet inruilen maar doorrijden. Nog 100k km erbij moet voor zo'n jonge auto geen probleem zijn, en dan zie je over een jaar of 5 wel weer toch? Misschien dan in 1x over naar een gebruikte Model 3 ofzo...

Doorrijden 100%, not done is geen argument. Naar je eigen portomonnee kijken wel.

Grootste afschrijving is al geweest, enkel de MRB zal negatiever zijn tov een benzine auto maar weegt niet op tegen een andere auto kopen. Je weet nu wat je hebt en als je hem netjes onderhoud kan die nog wel tot de 3 ton mee zonder problemen. Kan je over 7 jaar opnieuw na gaan denken :)

Absoluut door rijden.

Bij deze Clio schrijf je niet veel meer af, en is nog goed voor veel kilometers.
Voor een benzine of hybride betaal je nu heel veel geld, en schrijf je waarschijnlijk heel veel op af.

En je hebt nu een hele zuinige en goede auto. Wij hebben als 2e auto ook een B segment diesel die na veel kilometers per jaar nu erg weinig kilometers maakt. Doordat de auto vrijwel niet meer afschrijft is het toch goedkoper om gewoon te houden.

Er komen de komende jaren steeds aantrekkelijker elektrische auto's op de markt, en de batterij prijzen zakken snel. Dat zorgt ervoor dat ze financieel steeds aantrekkelijker worden. Dit zal zeker effect hebben op de inruilwaarde van benzine en hybride auto's.

Renault bijvoorbeeld verwacht dat de nieuwe elektrische Renault 5 die in 2024 op de markt komt veel goedkoper wordt dan de huidige Zoe. Een Frans blad had het over vanaf € 19.000 , maar zelfs als de auto meer kost dan is het denk ik een aantrekkelijke auto.

Ligt er aan wat voor soort km's je nu maakt cq gaat maken. Zijn dit allemaal kleine stukjes dan kom je geheid ellende tegen: diesels moeten km's maken, geen korte ritten.
Rij je echter weinig dagen maar zitten daar voldoende langere stukken bij dan wordt het al een heel ander verhaal....
Probleem is dat je in een soort niemandsland zit: nieuw is nu erg duur, electrisch duurt nog zeker 4-5 jaar voordat die hopelijk/misschien goedkoper zijn, tweedehands is ook pittig geprijsd en schrijft ook af....en komende kosten zijn onvoorspelbaar. Makkelijke simpele keuzes zijn er dus niet, alles heeft haken en ogen.

Bij ons thuis kan de diesel ook totaal niet uit, wij compenseren dit, door als we beide een dagje vrij hebben, lekker een stukje gaan rijden een soort van tourist in eigen land. Maar wij hebben ook geen kinderen, wel een hond

Doorrijden.

Je kan wel bij elke toekomstvoorspelling 10k gaan investeren om vervolgens tientjes te besparen, maar dan blijf je bezig.
Als je wat inzet op autovakanties verdien je nog wat terug.

Tja, eigenlijk wat iedereen al zegt: doorrijden.

Je moet nu fors geld uit geven voor een andere auto zodat je een paar euro kan gaan besparen.

Een andere auto gaat weer fors afschrijven, jouw Clio is al grotendeels afgeschreven.

Lekker doorrijden en wanneer de kosten echt te hoog worden (al is dat vrij onwaarschijnlijk bij een Clio diesel) doe je 'm alsnog weg.

Hi allen,

Bedankt voor de goede inhoudelijke reacties!
Zoals ikzelf ook al begon te vermoeden is doorrijden het devies.

We gaan de Clio nog maar eens wat liefde geven en kijken hoe ver we ermee gaan komen komende jaren!

Terug
Bovenaan