Doorgewinterde motorrijder zoekt auto. Maar welke?

ElPolloDiablo078

Net ingestapt
Ten eerste, hallo allemaal. Omdat ik een oude rot hier ben, heb ik besloten de vraag hier te stellen. Heb namelijk geen idee waar anders, behalve op het Autoweek forum.

Goed, simpele situatie: ik heb vorig jaar samen met mijn partner een huisje gekocht. Ik heb nooit een auto gehad, altijd alles op de motor gedaan.

Maar nu heb ik toch besloten dat een auto soms toch wel comfortabel kan zijn. Er moet er dus één komen. Het is niet dat ik een hekel aan auto's heb, integendeel. Ik kan een mooie bak toch zeker wel waarderen.

Wat ik dan moet kopen? Ik heb geen idee. Laat ik beginnen met mijn budget: dat zal zo'n 6 á 7000 euro zijn. Dan de wensen. Liefst een auto van maximaal 10 jaar oud met max. zo'n 125.000km. Met Franse auto's heb ik niets, die komt er dan ook niet in. Liefst iets Japans of iets anders degelijks/betrouwbaars.

Dan qua prestaties, aangezien ik motor rijd stoor ik me vaak mateloos aan slome auto's. Dus sowieso iets met minimaal ca. 140pk. Daarnaast wil ik ruimte hebben om dingen te vervoeren, want dat mis ik dus soms wel met de motor. Mijn ouders hebben een Aygo, en dat is vaak zo'n gedoe met spullen vervoeren. Gewoon te klein. Te traag. Niet comfortabel genoeg. We willen er ook mee op vakantie in de vorm van road trips. Hij moet dus comfortabel zijn op langere afstanden en bovendien niet al te onzuinig. Dat laatste moet lukken volgens mij, als je kijkt naar de moderne turbo motoren. Een pré is als we erin kunnen slapen, maar dat is geen harde eis. Ik ben 1m90 dus dat moet een flinke achterbak zijn.

En natuurlijk heb ik zelf al wat uren zitten spenderen om te kijken wat er bij mij past. Altijd een zwak gehad voor Ford's. En dus kom ik eigenlijk met al het bovenstaande uit op een Ford Focus Wagon 1.6 Ecoboost MK3 (2011-). Daarnaast heb ik proefgereden in het eerste model Mitsubishi Outlander. Daar kon ik prima languit in liggen achterin. Qua looks ook best te doen. Maar ik vond hem motorisch niet voldoende. Daarnaast is een stuk onzuiniger volgens mij dan een Focus Wagon.

Welke auto's mis ik waar ik zeker ook even naar moet kijken? Een Astra J Sports Tourer 1.4 of 1.6 Turbo ook langs zien komen, maar wat ik begreep krijg je dan vroeg of laat een defecte versnellingsbak aangezien daar een M32 bak in zit met een productiefout.

Heel erg bedankt voor alle reacties! 8)

Zijn ook Japanse auto's die in Frankrijk worden gemaakt, de Toyota yaris is de bekendste, en een citroen c4 aircros is gewoon een mitsubishi asx en de 1e x dat die Frankrijk zag was in een haven of achterop een vrachtwagen

Renault en nissan is 1 concern en delen techniek met elkaar.

Binnen jouw budget zit je in de gevarenzone qua turbo motoren de m32 bak zit ook in fiat modellen als de bravo en of de lancia delta, daarnaast ook nog jn de Chevrolet cruze. Tsi van vw is ook berucht en thp motoren van peugeot zelfde verhaal

De 1.4 turbo in de Mégane 3e generatie kent voor zo ver ik weet geen problemen, maar ja das Frans

Mazda 6.

https://www.autoweek.nl/occasions/mazda/6/50741077/sportbreak-1-8-exclusive-gt-climate-control-half-leder-cruise-control-trekhaak/

De Ford Focus MK3 met 1.6 ecoboost lijkt mij dan ook een hele goede optie of kijk eens naar de Kia Ceed vanaf 2012 met zeldzame 1.6 T GDI.

De Alfa Giulietta vind ik ook een erg leuke auto. Je budget is dan wel aan de krappe kant

Frans uitsluiten is best jammer.
(Merken delen steeds meer met elkaar, ik heb 9 jaar lang een bijzonder betrouwbare Renault Laguna 3 gehad met 140 PK 2.0 Nissan motor, het onderstel komt ook van Nissan, en elektrisch was het een topper. Kijk toch eens naar de Megane 3 met 180 Pk 2.0 Turbomotor, of de Laguna 3 met 205 pk Turbomotor, dit zijn degelijke auto's, die heel veel waar voor het geld bieden. De kilometerstand zou ik hoger zetten, mijn Laguna 3 was na 11 jaar 180.000 km nog (vrijwel) als nieuw.)

Total Loss zei:
Geloof niet dat eisen en wensen echt mogelijk zijn binnen het budget, denk dat je te veel verwacht ( of hoopt )

Misschien zoiets nog een idee, geen kwetsbare turbo of ander gedoe, wel wat ouder dan gewenst.

Opel Astra Station 1.8 16v - 2008- 143.925 km - Euro 5.478

Denk dat je het sowieso moet zoeken bij een stationwagen uit het C-segment.
Waarom zijn eisen en wensen niet mogelijk? Ik ga sowieso uit Duitsland importeren. Daar kan ik voor mijn budget toch wel een nette MK3 Focus vinden.

Omdat er letterlijk 0 Ford Focussen die voldoen aan je eisen op gaspedaal.nl stonden misschien? Daarom vroeg ik me af waar je die parameters vandaan gehaald had en welke voorbeelden je zelf al gevonden had binnen het budget. Geen idee dat je zelf zou gaan importeren natuurlijk, op basis van wat hier stond kon het in ieder geval niet kreeg ik het idee.

Het probleem is dat je iets ruims zoekt (C segment) met bovengemiddeld veel pit (140pk) en dan moet ie ook nog eens zuinig zijn en dat voor 7000 euro. Dat rijmt niet met elkaar.

Met jouw budget haal je geen moderne zuinige turbomotoren. Je haalt er inderdaad een Astra J 1.4t voor. Zo een heb ik ook gehad en ik heb nog nooit zo'n slechte auto gehad.
Op papier heeft ie 140pk maar daar merk je in de praktijk niet veel van. Snel is ie alles behalve. Daarnaast enorm onbetrouwbaar. Idd de versnellingsbak die veel te snel stuk gaat maar ook het blok kent problemen, olielekkages zijn 'm niet vreemd, de turbo gaat bovengemiddeld vaak stuk, de ketting wil ook wel eens problemen geven, koelvloeistoflekkages krijgen ze ook allemaal mee te maken.

Dusja, dat is het segment waar je in shopt met zulke eisen.

140pk en zuinig in een C segment station kan wel, dan kom je uit bij de Toyota Auris hybride, maar die haal je niet met jouw budget denk ik.

Als je in Dld shopt kan het inderdaad wel, en wanneer je de leeftijds eis versoepeld heb je nog meer opties:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-c-180-t-k-blueefficiency-c-klasse-t-modell-bm-204-benzine-zwart-e688e036-b10f-4e53-8ab8-55ab383d7257?utm_source=android-share
MB c klasse
Kilometerstand: 106.201 km
Bouwjaar: 09/2009
Verkoopprijs: € 5.500,-

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-320-i-touring-hu-10-2023-benzine-groen-54c7bf67-971f-426a-a68d-94ec4541fc2e?utm_source=android-share
BMW 320
Kilometerstand: 122.000 km
Bouwjaar: 09/2006
Verkoopprijs: € 5.550,-

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-c-180-180-t-cgi-blueefficiencybt-shz-motorschade-benzine-zilver-7e8f565e-efa1-4cb1-b217-69f970b2bb4f?utm_source=android-share
MB c klasse
Kilometerstand: 122.175 km
Bouwjaar: 09/2010
Verkoopprijs: € 6.990,-

https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-focus-turnier-1-6-kombi-benzine-zwart-201bc5a5-89b5-4e9f-b7b2-ab2a02033911?utm_source=android-share
Ford Focus
Kilometerstand: 118.226 km
Bouwjaar: 06/2011
Verkoopprijs: € 7.000,-

Sommige ecoboost motoren hebben een terugroepactie gehad met de koppakking. Iets om in de gaten te houden als je uit D importeert.

@ haarr,

Die laatste MB die je linkt heeft motorschade, staat zelfs in de titel....

Binnen de eisen is erg weinig aanbod, ik zou aanraden om ook te zoeken op hogere kilometerstanden, ouder, en/of op minder vermogen. De Ford Focus is dan best een goede optie, of kijk anders eens naar een Honda Civic.

Als je gewoon een vlot aandoende auto zoekt, en er niet in wil slapen kijk dan eens naar wat kleiner.

Een B segment auto heeft minder vermogen nodig om erg vlot aan te voelen. Goede voorbeelden zijn in het B segment de Fiat Grande Punto met 120 pk of Alfa Mito, let ook hier op de versnellingsbak die komt namelijk van Opel.

Je gaat importeren uit DE begriijp ik. Het moet geen Franse auto zijn. Kijk eens naar een Honda Accord tourer. Een Lel van een stationwagon (model 2003-2008) met zeer robuuste motoren, fijne rij-eigenschappen en lekkere stoelen. Wel ff je minimum. jaartal aanpassen, en niet mekkeren over verbruik, als het ook op moet schieten.

Bobslee zei:
Het probleem is dat je iets ruims zoekt (C segment) met bovengemiddeld veel pit (140pk) en dan moet ie ook nog eens zuinig zijn en dat voor 7000 euro. Dat rijmt niet met elkaar.

Met jouw budget haal je geen moderne zuinige turbomotoren.
Toch wel hoor. Zomaar een paar voorbeelden:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?action=parkItem&id=333771424

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?action=parkItem&id=330789098

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?action=parkItem&id=331234230

Ruttie85 zei:
Sommige ecoboost motoren hebben een terugroepactie gehad met de koppakking. Iets om in de gaten te houden als je uit D importeert.
Niet met de koppakking, maar met de retourleiding van de koelvloeistofslang. Die kan poreus worden op ten duur met alle gevolgen van dien. Die is vervangen door een andere versie. Hierop moet je niet alleen letten bij Duitse auto's maar ook bij Nederlandse. Daar is dus geen verschil in natuurlijk. Maar daar let ik inderdaad op en anders is het snel zelf vervangen.

ak2 zei:
Binnen de eisen is erg weinig aanbod, ik zou aanraden om ook te zoeken op hogere kilometerstanden, ouder, en/of op minder vermogen. De Ford Focus is dan best een goede optie, of kijk anders eens naar een Honda Civic.

Als je gewoon een vlot aandoende auto zoekt, en er niet in wil slapen kijk dan eens naar wat kleiner.

Een B segment auto heeft minder vermogen nodig om erg vlot aan te voelen. Goede voorbeelden zijn in het B segment de Fiat Grande Punto met 120 pk of Alfa Mito, let ook hier op de versnellingsbak die komt namelijk van Opel.
Dank voor het advies. De rest ook natuurlijk.

Ik kom toch uit op een Focus 1.0 of 1.6 Ecoboost. De 1.0 heeft 125pk maar is makkelijk op 145pk te zetten. Dan is hij vlot én zuinig. Een vriend van mij heeft deze auto en haalt op lange afstanden makkelijk 1:20 met constant 100km/h. Daar neig ik dus naar.

Wat betreft kilometerstanden nog een vraag: motorfietsen hebben voor mij geen geheimen en doe zelfs regelmatig aankoopkeuringen. Kilometerstand zegt mij dan ook niet zoveel bij motoren. Staat van onderhoud en gebruik zegt des te meer. Maar met auto's ben ik minder bekend. Hoe is dat daarbij? Want mijn zoektocht naar auto's waarbij ik een max. kmstand invoer van 130.000km is puur psychologisch en nergens op gebaseerd. Of, nou ja, mijn vriendin haar vorige Ford Focus MK1 werd bij 180.000km erg slecht. Sensors kapot, axiale lagers van krukas, wiellagers, etc. etc. Maar dat hoeft niet altijd begrijp ik.

Kan iemand daar mij nog verder bij helpen?

Auto encyclopedie zei:
dat budget van 7.000 euro dat is wat die mag kosten in Duitsland of onder aan de streep op Nederlands kenteken?
Wat hij mag kosten in Duitsland.

De kilometerstand zegt vaak niet erg veel over de staat van een auto. Belangrijk is ook de kwaliteit van de techniek, en vooral hoe ermee is om gegaan. Je kijkt in de jaren dat de eerste compacte turbomotoren op de markt kwamen. Naar we nu weten waren de 1.4 liter motoren die Fiat, Alfa en Lancia gebruikten goede en degelijke motoren, maar vielen o.a. de 1.6 ( THP) motoren die Peugeot, Citroen, BMW en Mini gebruikten, en de 1.2 en 1.4 TSI motoren die VW, Skoda, Seat en Audi gebruikten erg tegen.

In die tijd gebruikten verschillende merken ook nog grote uit ontwikkelde motoren.

Ford heeft wel een goede naam met zijn compacte motoren, belangrijk is wel om op tijd de distributieriem te vervangen, op tijd de olie te wisselen, en Ford gebruikte zeer matige kwaliteit kunststoffen bij de koeling, die gingen dus relatief vaak kapot, met alle gevolgen van dien. Kijk dus of die al vervangen zijn. De historie van de auto is gewoon erg belangrijk

Bij de Laguna 3 had Renault alles uit de kast gehaald om de matige Laguna 2 te doen vergeten. Dat was heel goed te merken, de Laguna 3 was zeer degelijk gebouwd, en er waren amper reparaties. De auto was na 180.000 km nog vrijwel als nieuw, en goed voor nog veel kilometers. De techniek was meer evolutie dan revolutie wat goed was voor de betrouwbaarheid. In mijn auto zat een 2.0 liter met 140 pk zonder turbo. De turbo kan dus ook niet kapot.

Je kijkt al naar oudere auto's, het is dan erg belangrijk of er netjes mee om is gegaan. Alles wat er niet op zit kan ook niet stuk. Let bij import ook goed op of de kilometerstand klopt, in Duitsland wordt hier op zeer grote schaal mee gefraudeerd. Duitsland is een groot land, het is vrij normaal dat auto's van meer dan 10 jaar oud dan 2 ton of meer hebben gereden. Focus je dus niet teveel op de kilometerstand. In Nederland en België worden de kilometerstanden wel centraal geregistreerd, wat meer zekerheid geeft, dat de kilometerstand klopt.

Overweeg ook eens een model met iets minder vermogen: ik rij een Focus met de 1.0 Ecoboost, standaard 125pk. Die vind je veel meer op de Nederlandse markt en ook voor leukere prijzen dan de 1.6 Ecoboost. En sloom is ie niet.
Ik heb 'm wel onlangs laten chippen waardoor ie nu qua specs de 1.6 Ecoboost benadert.
Idem voor vergelijkbare motoren van concurrenten.

Ik kom toch uit op een Focus 1.0 of 1.6 Ecoboost. De 1.0 heeft 125pk maar is makkelijk op 145pk te zetten. Dan is hij vlot én zuinig. Een vriend van mij heeft deze auto en haalt op lange afstanden makkelijk 1:20 met constant 100km/h. Daar neig ik dus naar.
Nou dat inderdaad :)
Vooral de toename van het koppel is heerlijk (200Nm -> 250Nm).
Ik rij 1:16 a 1:17 met de Focus.
De distributieriem loopt in de olie, daarom is goede olie erg belangrijk. De riem moet eens in de 10 jaar of 240.000km worden vervangen.
Ander voordeeltje van de 1.0: hij zit een HSB klasse lager dan de 1.6.

Overigens heeft de 1.0 geen terugroepactie gehad m.b.t. de slangen van het koelsysteem, maar die zijn meestal wel vervangen door een verbeterd type. Bij mij is dat nieuwe type ook al eens kapot gegaan; het viel mij op dat het kvs-niveau daalde, maar de lekkage was lastig te traceren. Uiteindelijk weer een aantal slangen vervangen, en dat zijn ook de kosten niet.

Terug
Bovenaan