Diverse vragen over een nieuwe auto (Autostoel op maat, scheel recaro of iets anders)

Hi,

Ik heb al jaren rugklachten en moet een nieuwe auto uitzoeken voor werk. De auto die ik eigenlijk t liefst wil qua rijden en comfort heeft alleen niet de lekkerst zittende stoel. Mercedes C. Veel autos geprobeerd maar niks echt perfect. Rij nu Mercedes CLA waar ik ok in zit met een kussen in mn rug maar wel erg lage auto. De compacte suv hebben als nadeel wat rumoerig te zijn mbt banden en wind.

Rij ca 70k km. Overweeg een eigen stoel te laten maken. Mijn vraag is waar ik dat t best kan doen en welk merk?

Wat gelezen over scheel en recaro.

Iemand ervAringen?

Alvast bedankt!
 
Scheel ken ik niet, Recaro zijn over het algemeen sportievere stoelen. Als je een wat bredere bouw hebt kan het zijn dat je daar niet goed in kan zitten.
 
Ooit een ASS stoel aangeschaft. Een standaard stoel die binnen bepaalde marges "op maat " kon worden ingesteld. Gelijk armleuning aan rechterzijde laten monteren. Beviel prima en overgezet naar 2 opvolgende auto's. Helaas paste de stoel niet meer in de opvolger daarna (Micra K11, waar partner ook in wilde rijden....) Totaal 400k mee gereden en was er niet of nauwelijks slijtage waarneembaar. Kostprijs per km dus verwaarloosbaar. Advies: Ga naar een specialist en ga lekker proefzitten. Je kan het, wat ik deed, goedkoop houden, maar ook hier is de sky the limit, met leer, ventilatie, massage etc etc.
 
Mijn vader heeft jarenlang een ASS stoel gehad, op maat gemaakt. De stoelen gingen ook lang mee. Overigens werd die stoel door de werkgever betaald, hadden ze vast één of ander potje in het kader van 'gezondheid' voor. Het was geen enkel probleem die stoel te vergoeden.
 
Ik zou gaan kijken voor een Scheel, dat zijn comfortabele fauteuils!
 
Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou naar een gespecialiseerd bedrijf gaan die een stoel geheel naar je wens kan aanpassen.
Dan speelt het merk nog niet eens zo'n grote rol.
Ben het wel eens met een vorige schrijver eens dat Recaro's meer voor het sportieve rijden zijn waar je nogal ingeklemd in de stoel zit, voor jou probleem wellicht niet zo geschikt.
 
ScaniaV8 zei:
Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou naar een gespecialiseerd bedrijf gaan die een stoel geheel naar je wens kan aanpassen.

Helemaal mee eens.
Er zijn legio mogelijkheden om de bestaande autostoel op pasvorm aan te laten passen, laat je daar ook eens over informeren bij zo'n bedrijf.... is soms nog goedkoper als een nieuwe stoel op maat laten maken, en het past ook beter bij het interieur.
 
Muddy Bandit zei:
ScaniaV8 zei:
Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou naar een gespecialiseerd bedrijf gaan die een stoel geheel naar je wens kan aanpassen.

Helemaal mee eens.
Er zijn legio mogelijkheden om de bestaande autostoel op pasvorm aan te laten passen, laat je daar ook eens over informeren bij zo'n bedrijf.... is soms nog goedkoper als een nieuwe stoel op maat laten maken, en het past ook beter bij het interieur.
Volgens mij gaat het alleen om een leaseauto, maar TS heeft er nogal een handje van om voor iedere vraag een eigen topic te openen wat het voor ons niet heel makkelijk maakt.
Weet niet of de leasemaatschappij het fijn vind als je de stoel aan gaat passen.
 
Epica zei:
Weet niet of de leasemaatschappij het fijn vind als je de stoel aan gaat passen.
Tja, wat niet weet wat niet deert.
Maar een eigen aangepaste stoel zou beter zijn. Zet je aan het eind vd lease de originele er weer in en dan is er ook niets aan het handje.
Heb je er bij je volgende auto ook nog plezier van.
 
Bobslee zei:
Epica zei:
Weet niet of de leasemaatschappij het fijn vind als je de stoel aan gaat passen.
Tja, wat niet weet wat niet deert.
Maar een eigen aangepaste stoel zou beter zijn. Zet je aan het eind vd lease de originele er weer in en dan is er ook niets aan het handje.
Heb je er bij je volgende auto ook nog plezier van.

Nou....ik zou het gewoon melden. De werkgever betaalt de rekening, zoek een goede partij om in te bouwen.

Verder....maar dat is persoonlijk..70.000 per jaar is veel, heel veel. Moet je het werk wat je doet wel willen doen met blijkbaar behoorlijke rugklachten.
 
Goed en pijnvrij zitten of iets meer banden- en windgeluid. Ik zou in jouw geval toch nog maar eens naar een wat hogere auto uitkijken. Kwestie van prioriteiten stellen.
Als zelfs de stoel in een Mercedes nog voor rugklachten zorgt dan lijken mij de klachten meer veroorzaakt te worden door de zitpositie (en dan met name door de korte afstand tussen vloer en zitting) dan de stoel zelf. Zit je wat hoger en rechtop dan wordt je rug wat ontlast .
In Duitsland kennen ze Aktion Gesunder Rücken (AGR). Onder andere Opel biedt zogenaamde AGR stoelen aan voor een geringe meerprijs. Probeer voor de aardigheid eens een Opel Grandland X (of zelfs een Crossland X) met AGR stoel. Al zou je ook helemaal niet in zijn voor een Opel, dan ondervind je in ieder geval het effect van een hogere zitpostitie i.c.m. een fantastische stoel.
 
HarrieD zei:
In Duitsland kennen ze Aktion Gesunder Rücken (AGR). Onder andere Opel biedt zogenaamde AGR stoelen aan voor een geringe meerprijs. Probeer voor de aardigheid eens een Opel Grandland X (of zelfs een Crossland X) met AGR stoel. Al zou je ook helemaal niet in zijn voor een Opel, dan ondervind je in ieder geval het effect van een hogere zitpostitie i.c.m. een fantastische stoel.

AGR betekent niet meer dat een autostoel aan een aantal eisen voldoet. Mercedes-Benz heeft ook een flink aantal modellen met het AGR labeltje.
https://www.agr-ev.de/de/ratgeber-produkte/produkte/2903-autositze
 
Als je per jaar zoveel km rijdt moet je wel iets goeds uitzoeken.

Stoel problemen hebben volvo's niet, dit zijn namelijk de uitvinders.
 
Ben even bij een speciaalzaak geweest. Met de stoel in de auto zelf kan blijkbaar ook nog eea worden aangepast. Is stuk goedkoper dan een custom stoel.

Heb toch de keuze laten vallen op mercedes c klasse ipv x1. Rijdt veeeeel rustiger en dat hoge rijden is alleen (misschien) qua zit iets beter maar was na een proefrit van een uur best wel moe en het gevoel dat ik nog bewoog na het rijden. Gaat m niet worden.

Heb nu nog wel gelezen over de multicontour stoel van mercedes, zeg maar superinstelbaar met ook massagefunctie.

Iemand hier ervaring mee?
 
Heb al je topics even gelezen (wel handig als een moderator ze even bijeen plaatst in 1 topic), maar voor zover ik nu begrijp heb je dus dus rugproblemen en krijgt van de werkgever een leaseauto die je zelf uit mag zoeken.
Ga eens met je werkgever in conclaaf over een aangepaste werkplek (lees: autostoel op maat) die je na de leaseperiode weer gewoon mee kunt nemen naar de volgende leaseauto.
Hiervoor zijn voor de werkgever diverse fiscaal aantrekkelijke mogelijkheden, en dan kan dat deel ook buiten de leaseprijs van de auto blijven.... een win-win situatie voor jou en je werkgever.
 
Recaro maakt ook gewoon chauffeursstoelen voor bijvoorbeeld vaak in en uitstappen, juist lange ritten, voor lange mensen of/en met veel verstel-, verwarm- en ventilatiemogelijkheden.

https://www.bcs-europe.nl/producten/categorie/ergonomische_autostoelen/
 
A

Anoniem

Guest
Hi,

Ik ben toe aan een nieuwe auto voor de zaak. Ik twijfel tussen. BMW X1 sdrive 18d en Mercedes C 200d estate.

Ik rijd nu rond 80.000km pj. Nu een Mercedes CLA 200d. Ik heb een zwakke rug en heb dus goede stoelen nodig. Bij de X1 is de hogere zit een voordeel, bij de mercedes c klasse is het ook wel een stuk comfortabeler dan de cla die ik nu heb. Betere stoel en ook iets hoger. Beide even proefgereden en lastige keuze.

Heb tegenover de X1 ook de Mercedes B klasse (niet mooi), GLA (te klein), GLB (te groot en te duur) en Audi Q3 (te duur). Vandaar de optie voor de C klasse.

Ik rijd eigenlijk bijna alleen maar op snelweg of in de stad. Veel lange stukken, dus makkelijk 4-500km per dag soms.

Wat zouden jullie aanraden qua comfort en rijprestaties? Mijn gevoel zegt dat de mercedes qua uitrusting wel iets meer heeft.

Alle hulp is welkom. Alvast bedankt!
 
Heb je de mogelijkheid voor betete stoelen dan standaard?
Is een Volvo V60 nog een optie? Ze staan bekend om hun goede stoelen
 
Tja, als je aangeeft een zwakke rug te hebben dan kunnen wij wel allemaal meningen ventileren maar een goede zitpositie en rijcomfort lijken mij dan het belangrijkste.
En dat kan alleen jij beoordelen. Misschien kan je met de dealers regelen dat je de auto's een keer een lange werkdag mag testen?

Los van dat zou ik persoonlijk voor de MB gaan. Lijkt mij met zoveel kilometers een veel comfortabelere auto met mijns inziens een hele fraaie uitstraling.
 
Met jou 2 opties zou ik voor de Mercedes gaan, maar zou gewoon kiezen waar jij het beste in zit. Immers 80.000 per jaar is echt belachelijk veel.

Nieuwe CLA (shooting brake) eventueel nog een optie? Nieuwe model heeft al MBUX infotainment systeem en vind het er persoonlijk super fraai uit zien. Mogelijk is er ook wat meer financiele ruimte voor comfort zaken zoals stoel upgrade. De C-klasse zie je al wat meer dat de eerste jaren na introductie er al weer op zitten.
 
De C. Ik vind de X1 een mooie auto maar hij zit toch een stapje onder de 3 serie of C.
Denk bijvoorbeeld aan de automaat, dashboard, vooraandrijving, harde hoedenplank ipv zeiltje.
 
Kies de auto waarin je het beste zit, mij lijkt de Mercedes het meest comfortabel. Het lijkt mij verstandig om ook naar de Volvo V60 te kijken.
 
Bedankt voor de reacties. Een klasse beter de C, dus dat zou dan de voorkeur hebben wellicht boven X1. Zijn er mensen die ook ervaringen hebben met BMW 3 touring of Aud1 A4 avant?

Het gaat mij dus vooral om het comfort met lange stukken rijden, een goede zit, rustige en stille motor. Opties zouden dan zijn:
Mercedes C 200d Estate
Audi A4 Avant 35 TDI
BMW 320 D touring

Volvo is helaas geen optie, mijn collega moet ook zn auto inwisselen en we "moeten" bij hetzelfde merk, Volvo zit daar niet bij helaas.

Alle input is meer dan welkom.

Alvast bedankt!
 
Even een klein zijsprongetje: Je zegt dat je 80.000km/jaar rijdt en niet zo'n goede rug hebt. Is dat niet aan elkaar gerelateerd? Dat je teveel zit. Een paar jaar terug moest ik noodgedwongen ook heel veel rijden (paar keer per week naar Bonn, hotels geloof je op een gegeven moment ook wel dus rij je 's avonds naar huis) en ik kreeg steeds meer last van mijn rug en schouders. Fysio gehad en zo, niet hielp echt. Vervolgens verandert mijn werk en ging ik terug naar 30.000km/jaar en de lichamelijke problemen waren ook weg.
 
Rugklachten waren al van voordat ik zo veel reed. Ooit een keer een hernia gehad. In de auto eigenlijk minder last dan hele dag op kantoor zitten.
 
Glen 2457411 zei:
Rugklachten waren al van voordat ik zo veel reed. Ooit een keer een hernia gehad. In de auto eigenlijk minder last dan hele dag op kantoor zitten.

Dus het is gewoon een kwestie van proefzitten in door jou beoogde auto's.
 
Glen 2457411 zei:
Bedankt voor de reacties. Een klasse beter de C, dus dat zou dan de voorkeur hebben wellicht boven X1. Zijn er mensen die ook ervaringen hebben met BMW 3 touring of Aud1 A4 avant?

Die 3 vind ik een behoorlijk fijne auto en zit er prima in, maar die rijd je niet voor het comfort. Opmerkelijk strakker geveerd dan de Audi's en Volvo's van deze wereld, ik kan me voorstellen dat dat met een zwakke rug niet optimaal is.
 
afentoe zei:
Glen 2457411 zei:
Bedankt voor de reacties. Een klasse beter de C, dus dat zou dan de voorkeur hebben wellicht boven X1. Zijn er mensen die ook ervaringen hebben met BMW 3 touring of Aud1 A4 avant?

Die 3 vind ik een behoorlijk fijne auto en zit er prima in, maar die rijd je niet voor het comfort. Opmerkelijk strakker geveerd dan de Audi's en Volvo's van deze wereld, ik kan me voorstellen dat dat met een zwakke rug niet optimaal is.

Das goed om te weten. Na alle input neig ik naar de Mercedes. Maar ik sluit de BMW nog niet uit. Ik ga nog eens een proefritje vragen in de 3 serie.
 
Misschien had je je vragen beter in één topic kunnen stellen. Na het lezen van en antwoorden op je vraag over een comfortabele stoel zie ik nu dit topic.
 
Hi,

Ik ga een nieuwe mercedes c aanschaffen. Vanwege rugklachten eventueel een multicontour stoel als optie erbij. Rij nu 70k km per jaar. Dus zitten moet wel goed zijn.

Helaas kan ik deze stoel nergens proberen en scheelt het behoorlijk wat centen in de configuratie omdat dit niet in een standaard business solution valt.

Heeft iemand hier ervaring mee? En misschien een hele brutale vraag maar heeft iemand zon stoel in zn auto, dat ik zou mogen kijken? Moet deze week de bestelling doen van de werkgever en dit is t laatste denkpuntje...

Ik wil heel graag weten of t nou echt meerwaarde heeft alvorens te bestellen.

(Voor de trouwe reageerders, ja dit is weer een nieuw topic maar gaat wel over iets heel specifieks vandaar)

Alvast bedankt voor de hulp..

G
 
Gebruik nou eens de titel wijziger ipv overal een nieuw topic over te openen.
 
Ga niet voor de C. Ja hij is heel compleet en relatief goedkoop omdat ie er bijna uit gaat.
Maar ga voor de V60. Zelfde prijsklassen maar echt de beste stoelen!
 
Ik wist niet dat dit kan...

Mijn zeer welgemeende excuus. Bedoel het niet verkeerd maar heb gewoon wat stress over de keuze..
 
Glen 2457411 zei:
Ik wist niet dat dit kan...

Mijn zeer welgemeende excuus. Bedoel het niet verkeerd maar heb gewoon wat stress over de keuze..

Lease toch? Geen stress, over een paar jaar zoek je weer wat nieuws uit. Als je zelf 40k+ neer moet tellen snap ik de stress wel.
 
Vanwege rugklachten

+

Rij nu 70k km per jaar

+

scheelt het behoorlijk wat centen in de configuratie

Ga je nu echt zo moeilijk lopen doen om die paar centen?
Waar hebben we het over? Paar tientjes per maand? 1 of 2 Euro per dag?
Je hebt last van je rug en moet ontzettend veel rijden, blijkbaar kan je van de baas een auto rijden die prima voldoet, kruis dan in vredesnaam de best verstelbare stoelen aan, die rug moet nog wel even mee, dat lijkt me flink wat geld waard.
 
Glen 2457411 zei:
Bedoel het niet verkeerd maar heb gewoon wat stress over de keuze..

Sterkte, als je daar als stress van krijgt! Het gaat om een optie van 472 euro. De bijtelling is 94 euro per jaar. Kost je bij 50% belasting dus maar liefst 4 euro per maand. Gewoon bestellen die multicontourstoelen. Ik had 'm in mijn ouwe CLK, erg prettige optie. Tegenwoordig krijg je er zelfs een massagestand bij.
 
Werkelijk iedereen geeft hier een juist antwoord!

De keuze van een V60 boven de benz(y) (immers de beste stoelen)

Aan de MB dealer vragen waar zo'n stoel staat(y) ( hoe makkelijk kan het zijn)

Als je zoveel km rijdt, en rugpijn hebt, het een lease wagen is oftewel een auto van de baas is, wat dan je probleem? bestellen die handel!
 
Ik kan helaas geen volvo nemen want maken geen nieuwe diesel en staat niets meer op voorraad in budget en wat ik wil. Moet van werkgever een diesel wegens vele km’s

Bizar genoeg is het niet mogelijk om zo’n stoel te proberen ergens. Bij een paar dealers gevraagd maar is blijkbaar nogal moeilijk. Idioot vind ik t!!

Mocht er iemand zij die er een heeft dan hou ik me aanbevolen om even te kijken als dat mag. Schijnbaar de enige mogelijkheid die ik kan bedenken.

Ga ook nog eens bellen met mercedes nl misschien dat dat wel wat oplevert..
 
HI,

Ik ben een nieuwe auto aan t uitzoeken en heb al een discussie eerder hierover gestart ook maar is alweer tijdje geleden.

Ik rij 70k km per jaar en heb niet al te beste rug.

Ik overweeg daarom een hogere auto, in dat segment en budget kom ik bij een X1. Enige is dat ik gelezen heb dat deze auto veel lawaai maakt, zowel wind als banden op de weg.

Ik heb er even in proefgereden en vond t bandengeluid niet heel storend maar wel wat wind.

Ik zit vaak lang in de auto dus kan me voorstellen dat het dan best irrittant kan zijn..

Heeft iemand hier ervaringen mee? En is dat bv bij een Q3 minder?

Mvg,

Glen
 
Een hoge auto heeft altijd meer last van wind, dus ik denk niet dat een Q3 heel veel stiller zal zijn.
 
bandengeluid is overigens ook sterk afhankelijk van merk banden, leeftijd van de banden en de ondergrond waar op gereden word. Sommige merken zijn veel stiller dan andere en ook naarmate ouder worden de banden neemt het geluid ook vaak toe.

Ik kan mij niet voorstellen dat een Q3 zoveel meer of minder geluid maakt onder exact de zelfde omstandigheden. Hoge auto's en grote banden zijn doorgaans altijd iets gevoeliger voor banden en windgeluid. Als je dat belangrijk vind kun je beter kijken naar een audi A4 sedan of 3 serie sedan.

Wel zou ik bij BMW heel goed kijken welke stoelen je hebt gezien je rug, de standaard stoelen zijn doorgaans erg matig tot slecht en weinig te verstellen. De duurdere stoelen zitten vaak aanmerkelijk beter met veel meer instelmogelijkheden.

Maar als het jou het geluid niet stoort en acceptabel is in de X1, dan is het toch prima?
 
AsconaGT zei:
bandengeluid is overigens ook sterk afhankelijk van merk banden, leeftijd van de banden en de ondergrond waar op gereden word. Sommige merken zijn veel stiller dan andere en ook naarmate ouder worden de banden neemt het geluid ook vaak toe.

Ik kan mij niet voorstellen dat een Q3 zoveel meer of minder geluid maakt onder exact de zelfde omstandigheden. Hoge auto's en grote banden zijn doorgaans altijd iets gevoeliger voor banden en windgeluid. Als je dat belangrijk vind kun je beter kijken naar een audi A4 sedan of 3 serie sedan.

Wel zou ik bij BMW heel goed kijken welke stoelen je hebt gezien je rug, de standaard stoelen zijn doorgaans erg matig tot slecht en weinig te verstellen. De duurdere stoelen zitten vaak aanmerkelijk beter met veel meer instelmogelijkheden.

Maar als het jou het geluid niet stoort en acceptabel is in de X1, dan is het toch prima?
Vergeet niet dat BMW's vaak on Run Flat tires staan en die zijn harder dan andere banden en maken daardoor ook meer herrie.
 
Ik zat wat testjes te kijken en een Mazda CX-30 is super stil. Maar wellicht zoek je een diesel met 70.000 km/pj?
 
@TS. Je hoeft niet voor elke nieuwe vraag een nieuw topic te openen, dat kan prima in het bestaande topic. Eventueel via een edit of een eigen reactie.

Ivanov
AutoWeek Moderator
 
Terug
Bovenaan