Diverse storingen Scirocco

Marthijn 5082938

Net ingestapt
Hi allemaal,

Sinds enkele maanden heeft mijn volkswagen scirocco 1.4 160pk verschillende reparaties ondergaan, die te maken hadden met verschillende foutcodes.
Tijdens het rijden merk ik niets, enkel tijdens het accelereren. (mocht dit niet normaal zijn) Hier houdt de auto steeds 0.5 tot 1 sec. in om vervolgens pas te accelereren. Duidelijker merkbaar bij veel gas geven. (voelt aan alsof auto moet nadenken voordat hij gaat accelereren) en is nog beter voelbaar na het schakelen. Jaar geleden is de complete ketting reeds vervangen bij VW dealer (in duitsland). KM stand op dit moment -> 98500.

November 2018 -> Motorlampje brandt, laten uitlezen bij lokale garage, foutcodes P10A4, P0172, P0016 en P02CB kwamen naar boven. Volgens garage regelklep 03C128063B kapot -> deze vervangen. Foutcodes reset en kwamen niet direct terug. (rekening 400 euro).

Januari 2019 -> Motorlampje brandt weer na paar honderd km, laten uitlezen bij VW dealer, waarbij meerdere foutcodes naar voren kwamen. P0172, P0016. Diagnose proces werd bij VW dealer gestart, waarbij ze steeds "dieper" gingen graven naar het probleem en de kosten alsmaar opliepen. Oliedruk was getest, was laag echter niet kritiek. Vanalles is uitgebouwd, getest (o.a. timing van ketting) tot en met de oliezeef en nokkenas, alle onderdelen schoongemaakt. Echter geen defect gevonden of iets geks. Alles weer gemonteerd, oliedruk was weer normaal. Storingen verdwenen, kwamen niet direct terug. (tot in februari). (rekening 850 euro).

Begin februari 2019 -> Motorlampje brandt weer na enkele 100 km, laten uitlezen bij VW dealer, waarbij 2 foutcodes naar voren kwamen. -> inbouwcombinatie + P0172. Probleem zat volgens dealer in sensor dat nokkenasversteller regelt o.b.v. oliedruk. -> had geen spoed volgens dealer dus begin maart laten repareren (rekening 165 euro).

1 april 2019 - > motorlampje brandde weer sinds paar 100 km, storing laten uitlezen, foutcode P0172 komt naar boven.
Volgens VW dealer moet weer een diagnose worden gesteld (250,-) om er hopelijk achter te komen wat het probleem is.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, of mij in de goede richting helpen? Ik vind het weer zo zonde om aan een heel proces te beginnen, waarbij ik weer enkele honderden euro's lichter ben.

Alvast erg bedankt voor alle hulp!

Groeten, Marthijn
 
Nee, je hoort helemaal niets aan de auto.
VW garage heeft m.w.b. de ketting alles gecontroleerd, timing etc. -> nieuwe zit er zoals gezegd ongeveer een jaar op, waarbij alle gerelateerde onderdelen hier ook vervangen van zijn.
 
Ik heb dezelfde motor in een Golf. Bij mij was het de 1e keer de ketting en de 2e keer de nokkenasversteller.
 
Heel basic gedacht misschien, maar gasklephuis al eens goed gereinigd? Slangen nagekeken of gaatjes? Nokkenassensor? Kunnen echt -tig dingen zijn, maar zou de wegstreepmethode hanteren zodat je gerichter kunt zoeken.
 
Punt is dat foutcode X niet hoeft te betekenen dat onderdeel X kapot is.
Oftewel: welkom in de wondere wereld van de zgn. CAN-bus, waar electronische storingsmeldingen je het leven zuur kunnen maken.........

Het zelf een VAGmobiel gehad waar de motor in noodloop ging, in Duitsland (ik was onderweg in Duitsland/Polen) naar officiële dealer gegaan, die heeft de boel uitgelezen, en de foutcode zei: defecte gaspedaalsensor. Nieuwe gemonteerd, plus wat kleine zaken, 480 euro armer op weg naar Nederland. Bij Amersfoort op de A1 weer in noodloop, door ANWB thuisgebracht, naar een VAGspecialist gegaan, uitgelezen: gaspedaalsensor defect ?! Om zeker te zijn dat die foutcode wel gewist was heeft ie de code gewist, ik kon gewoon rijden, na een week weer in noodloop, weer foutcode gaspedaalsensor defect.... Hem gevraagd wat nu te doen. Zijn advies: verkopen voor (O-Europa)export, daar hebben ze door lagere uurlonen de tijd om de hele electronica na te lopen. Zijn uitleg: door de CAN-bus kan soms een storing/probleem/fout in onderdeel A een melding geven omtrent onderdeel B. Bovendien kan de fout ook in de computer v/d auto liggen, of ergens in de bedrading tussen een onderdeel en die computer. Zie dan de echte oorzaak maar eens te vinden......

Advies: zet je probleem eens op problemcar.nl ; en zoek tegelijkertijd eens online naar VAGspecialisten die gespecialiseerd zijn in electronische storingsmeldingen.
Want je kan zo wel door blijven gaan maar het kost alleen maar heel veel geld en lost niets op. Daar heb je echt een specialist voor nodig.
Succes !
 
Je hebt deze rampenbak nu hier uit de doeken gedaan. Ik had hem zo gauw mogelijk weer te koop gezet. Nu weten nog weer meer mensen ervan dat ze deze auto niet moeten kopen. Ik weet dat dit geen constructieve hulp is na de ellende, maar je had het kunnen weten van tevoren na wat onderzoek.
 
Klinkt als een lastig probleem, niet lullig bedoeld maar mocht je de auto verder mooi vinden rijden misschien werkt dit?
skft-00e02f7b15066cbf234cf61cc6d15be2.jpg
 
Rij zelf inderdaad VAG, check engine lampje van de secundaire air injection wis ik om de 1000km, maarja die heb ik toch niet nodig:p

Om niet naar dat lampje te kijken is net zo lastig als een mooie vrouw
 
Veel/vaak van die klok-klepel reacties. Hierboven ook een paar. Veel garage's zijn precies zo (dat CAN-bus verhaal heeft een heel kleine kern van waarheid maar het zit toch echt anders). Zoek een goede VW specialist. De dealer die heeft of geen zin erin of kan het niet oplossen. Hier moet echt goed naar gekeken worden.

De nokkenasversteller zelf zou weleens een punt kunnen zijn. Maar ook een gedeeltelijke blokkade (de druk kan wel gehaald worden maar de hoeveelheid niet) in het circuit.
 
Terug
Bovenaan