Ditruibutieketting stuk bij 79000 km

Guest
mijn auto, een opel zafira Tourer ecoflex 1.6 diesel met 79000 km op de teller heeft een gesprongen distributieketting.
wat blijkt nu dat Opel dit niet opneemt in de garantie.
dit omwille dat de auto onvoldoende smering zou hebben gehad?
nu is het wel zo dat de auto 10000km later onderhoud heeft gekregen dan normaal.
nooit heeft de wagen aangegeven dat er smering onderhoud    diende uitgevoerd te worden, noch dat er olie te kort was in de motor.
na het mankement is er vanuit opel een expertise gebeurt. deze geeft aan dat er slijtage is in de motor die de breuk heeft veroorzaakt.
door te weinig smering zou deze gesprongen zijn. er is een tegenexpertise gebeurt van de leasing maatschappij en die zouden dezelfde mening hebben.
Een onafhankelijk garagist zei mij onlangs dat dit bijna onmogelijk is dat een ketting zou springen op die leeftijd en aantal km ook mocht er te weinig smering zijn. hij gaf duidelijk te kennen dat de motoren van Opel niet in orde zijn en dat er meerdere problemen gekend zijn.
ik begrijp niet dat een ketting van een auto met dit aantal km en 1,5 jaar oud dit moment zulk een mankement kan vertonen.
zijn er mensen met dezelfde problemen of heeft iemand die veel verstand heeft van auto's die kan verklaren wat daar zou gebeurt zijn.

pittig detail de auto had 5 weken voor de breuk groot onderhoud gekregen bij erkende Opel dealer.
daar werd de auto goedgekeurd.

Leaseauto, dus niet jouw probleem toch? Of krijg je de rekening omdat je te laat was met onderhoud?

ze wrijven me voorlopig niets aan. opel en leasingmaatschappij leggen de schuld inderdaad bij de bestuurder (ik dus).
voorlopig is de fleetverantwoordelijke van mijn werkgever aan het pleiten waarom er zulk een breuk kan voorvallen.
voorlopig wordt ik niet op kosten gedreven, maar het zou er wel eens kunnen van komen.
daarom zoek ik zo veel mogelijk info om mij te wapenen.

Als de auto inderdaad 5 weken van te voren een onderhoudsbeurt heeft gehad bij een erkende Opel garage waarbij ook de olie is ververst, dan heb je een sterk punt. Toen had aan het licht moeten komen dat de motor zwaar beschadigd was te zien aan de 'hele vieze oude olie' die men uit de motor haalde. Alhoewel 'oud', 10.000km over de beurt heen is geen ramp, hoewel natuurlijk wel een argument voor Opel tegen jou. Maar het is normaliter niet te verwachten dat een moderne motor bij deze kilometerstanden zoveel slijt. Zodanig dat 10.000km te laat bij een beurt verschijnen zulke schade zou opleveren. Erg onaannemlijk dus. Zeker als er genoeg olie in de motor zat (ook al was dat dan '10.000km te oud') dan zou dat zeker geen reden mogen zijn dat de ketting is gebroken. Raar verhaal van Opel.

Opel/leasemaatschappij zullen moeten bewijzen dat je nalatig bent geweest en dat de schade daardoor is ontstaan. Lastig dus.

Dit kan een geval van uitzondelijke omstandigheden zijn. Het kan zijn dat het oliepeil hoog genoeg was voor de aanzuig trechter van de oliepomp, maar niet voldoende voor de distributie ketting. De ketting wordt gesmeerd door de in het carter aanwezige olie, ander draaiende delen ( krukas/nokkenas lagers) worden onder druk gesmeerd d.m.v. de oliepomp.
Als nu de aanzuigtrechter van de oliepomp zich lager bevind dan de krukas, wat altijd het geval is, dan kan het voorkomen, dat het oliepeil zodanig laag is, dat de ketting niet meer in de olie draait, maar wel nog net hoog genoeg is voor de olieaanzuiging voor de oliepomp.
Als dit langere tijd duurt, dan is gevolg dat de ketting vroeg of laat droog loopt, zonder dat je een melding van de lage olie druk/peil krijgt. Met als gevolg dat deze kan breken.

Dus de auto had groot onderhoud gekregen (wat dat dan ook mag voorstellen bij 79.000, waarschijnlijk niet veel) en dat onderhoud was 10.000 te laat en 5 weken daarna brak de ketting?

Kan ook heel goed dat ze niet goed hebben ververst (te weinig,bout of dop te los).

10.000 teveel op 79.000 in anderhalf jaar lijkt me een verwaarloosbare overschreiding. Bij welke beurten (en standen) is er oliegewisseld?

Dat het (tegenwoordig) kan is geen verrassing, dat hele eco gezeur heeft al bij veel merken tot een hoop defekten (en vervuiling) geleid.

Je hebt nu mijn inziens geen sterke argumenten voor. Tuurlijk zal ik als lerend Engineer toegeven dat onderhoudsintervallen redelijk overdreven zijn ingesteld, al is 10.000 km wel op het randje maar zou opzich geen probleem mogen zijn.
Olie die uit een diesel komt is altijd zwart. Ongeacht of het nu 2 weken of 4 jaar oud is, zwart is het en dat komt door het zelfontbrandingsproces waarbij zeer hoge temperaturen voorkomen, de reden dat het blok zo sterk moet zijn, gekoppeld aan zware verbrandingsdrukken.
Die olie krijgt dus redelijk op zijn donder, veel erger dan bij benzine en daarom is gewoon luisteren naar je onderhoudsintervallen zeker in combinatie met de redelijk nauwkeurige en gevoelige techniek.

De turbotechniek van de laatste generatie down-size motoren is redelijk gevoelig voor goed onderhoud. Niet dat het zwak is maar wel vanwege de hele krappe toleranties die tegenwoordig in acht worden genomen, niet alleen in de kwaliteit van de onderdelen maar ook als het gaat om de onderdelen waar niet op wordt bezuinigd is alles tegenwoordig erg krap afgesteld.
Al die roetdeeltjes die extra zijn t.o.v. het normale onderhoudsschema heeft de turbo geen zin in. En dan kan die dus ook snel het loodje leggen. Maar dat is nog niet gebeurd.

Opel zal natuurlijk beargumenteren dat er niet wordt bespaard op kwaliteit....dat is bull-shit..........als ze 5 cent kunnen besparen per auto zullen ze dat doen ook. Ook inzake de ketting geldt dat en dit kan dus zeer zeker betekenen dat de ketting niet op de juiste sterkte was.
Ik mag hopen dat de auto nog aanwezig is als bewijs ergens, en ik haal het niet uit je verhaal, maar ben je ergens bij de 2 controles erbij gebleven?

Slijtage in de motor is altijd duidelijk te zien, ongeacht de olie die overal aanwezig is binnenin zal alles nog netjes eruit moeten blijven zien en ook glanzend zijn.
Mocht het tot een rechtszaak komen, zou je als bewijs kunnen eisen dat de sterkte van de ketting en de hardheid van de cilinderwand wordt gecontroleerd.
Mocht de motor inderdaad veel slijtage zijn gaan vertonen dan is dat niet alleen zichtbaar als groeven en een randje in de cilinder zelf, maar kan dit ook de oorzaak zijn van het knappen van de ketting.

Ijzerdeeltjes in de olie kunnen als een soort van schuurpapier of kogeltjes hebben gewerkt, de ketting hebben verzwakt totdat je een keertje goed gas gaf en de spanningen teveel opliepen voor de gehavende ketting.
Wel opletten dat Opel in zijn argumenten niet haalt dat er nog een techniek als shotpeenen bestaat, dan wordt er ook met kleine balletjes op het voorwerp gevuurd om de gehele oppervlakte te harden.

Is echter de uitslag dat de slijtage door de koolstofdeeltjes in de olie is veroorzaakt vrees ik dat ik niks voor je kan betekenen, dan is het inderdaad een zaak van slecht onderhoud maar geeft het wel aan dat de veiligheidsfactor van de ketting veel te laag is.

Het laatste lijkt mij onwaarschijnlijk maar let wel goed op wat je zegt en doet. Want ze kunnen je pakken op een kleine misspreking van jouw kant. Maar voor de rechter sta je vrees ik niet sterk ook al wijzen alle vingertjes naar Opel.

heeft oliewissel gehad op 28000 en op 71000km de laatste keer werden ook olie filter en brandstof filter vervangen.

ik begrijp dat een ketting niet voldoende gesmeerd word doordat het oliepeil te laag komt.
ik vind het wel niet normaal dat als de ketting niet meer gesmeerd wordt dat de auto dit niet aangeeft! dit kon toch de breuk voorkomen hebben.
mocht ik enige info zien verschijnen hebben op het dashboard dan had ik toch de garage gecontacteerd.
ikzelf controleer regelmatig het oliepeil met de peilstok. dit was telkens ok. ook toen de pechverhelping mij kwam takelen controleerde die man het oliepeil en was oke. natuurlijk klinkt dit logisch want had enkele weken voordien olie gekregen.

wat ik ook niet begrijp is als er deeltjes zouden in de motor ronddwalen door slijtage, dan zouden deze toch moeten naar buiten gekomen zijn bij het verversen van de olie enkele weken voordien.

alvast iedereen bedankt voor de info ik blijf boeiend volgen.

Nissan GT-R zei:
Opel zal natuurlijk beargumenteren dat er niet wordt bespaard op kwaliteit....dat is bull-shit..........als ze 5 cent kunnen besparen per auto zullen ze dat doen ook. Ook inzake de ketting geldt dat en dit kan dus zeer zeker betekenen dat de ketting niet op de juiste sterkte was.
Ik mag hopen dat de auto nog aanwezig is als bewijs ergens, en ik haal het niet uit je verhaal, maar ben je ergens bij de 2 controles erbij gebleven?

ik ben niet bij de controles gebleven. ik ken er helaas niets van, ik denk toch niet dat iedereen zomaar bij een erkend dealer bij zijn auto hoort te blijven staan om te kijken wat er allemaal is gebeurd.

Natuurlijk zal de fabrikant zoiets als overschrijven van het onderhoudsinterval aangrijpen. Het is nu even de vraag wat redelijk is. Wellicht 10% van de kms of de tijd? Het lijkt mij dat die 10.000 km een te forse overschrijding is en dat je in principe met een omgekeerde bewijslast zit. Jij moet nu ineens aantonen dat die ketting niet kapot is gegaan door matige smering. Lastig.

Ik hoop dat je goede redenen hebt om aan te tonen richting de wagenparkbeheerder waarom je die beurt niet op tijd heb laten uitvoeren. Of dat er andere richtlijn was in deze.

Een constructeur ontwerpt een ketting zodanig dat ie het met goed onderhoud in principe een autoleven volhoudt (pakweg 250.000 of 10 jaar). Zijn opdracht is niet om te dure componenten te gebruiken zodat de auto basale onderhoudsmissers zal overleven.

nog een pittig detail in de zaak is dat ik via de fleet verantwoordelijke telefonisch vernam dat er bij opel en of de leasing maatschappij en aanvraag werd gedaan of de ketting mocht vervangen zijn tijdens de laatste controle. het antwoord van opel was zo dat dit aan die km stand dit niet nodig is.
nu is daar niets meer van terug te vinden. ze weten in de garage daar niets meer over.....
wel vreemd dat ze deze aanvraag hadden gedaan als dit niet nodig is?

kan ik eventueel foto's uploaden via dit forum? ik heb nl alle foto's van het expertise verslag in mijn bezit.

Std zei:
a) nu is het wel zo dat de auto 10000km later onderhoud heeft gekregen dan normaal.

b) pittig detail de auto had 5 weken voor de breuk groot onderhoud gekregen bij erkende Opel dealer.

Even voor de duidelijkheid: dus die 10.000 km 'later' was 5 weken vóór de breuk?

speedtouch zei:
Std zei:
a) nu is het wel zo dat de auto 10000km later onderhoud heeft gekregen dan normaal.

b) pittig detail de auto had 5 weken voor de breuk groot onderhoud gekregen bij erkende Opel dealer.

Even voor de duidelijkheid: dus die 10.000 km 'later' was 5 weken vóór de breuk?

klopt!

Je gaat je dus haast afvragen of ze dan bij de laatste beurt, toen ze wisten dat je te laat was, niet hadden moeten controleren of er zaken reeds waren beschadigd. Of kan men enkel achteraf een mooi verhaal in elkaar draaien? Achteraf is het altijd makkelijk roepen natuurlijk.

Ergens is dus 5 weken eerder de afweging gemaakt of iets wel of niet in orde was op dat moment. Of er is gewoon nergens naar gekeken. In dit laatste geval moet men ook niet achteraf gaan mekkeren natuurlijk. Dan hadden ze er op dat moment al een punt van moeten maken dat je te laat was en op mogelijke gevolgen moeten wijzen. En er wellicht ook al naar moeten handelen.

Std zei:
mijn auto, een opel zafira Tourer ecoflex 1.6 diesel met 79000 km op de teller heeft een gesprongen distributieketting.
wat blijkt nu dat Opel dit niet opneemt in de garantie.
dit omwille dat de auto onvoldoende smering zou hebben gehad?
nu is het wel zo dat de auto 10000km later onderhoud heeft gekregen dan normaal.
nooit heeft de wagen aangegeven dat er smering onderhoud    diende uitgevoerd te worden, noch dat er olie te kort was in de motor.
na het mankement is er vanuit opel een expertise gebeurt. deze geeft aan dat er slijtage is in de motor die de breuk heeft veroorzaakt.
door te weinig smering zou deze gesprongen zijn. er is een tegenexpertise gebeurt van de leasing maatschappij en die zouden dezelfde mening hebben.
Een onafhankelijk garagist zei mij onlangs dat dit bijna onmogelijk is dat een ketting zou springen op die leeftijd en aantal km ook mocht er te weinig smering zijn. hij gaf duidelijk te kennen dat de motoren van Opel niet in orde zijn en dat er meerdere problemen gekend zijn.
ik begrijp niet dat een ketting van een auto met dit aantal km en 1,5 jaar oud dit moment zulk een mankement kan vertonen.
zijn er mensen met dezelfde problemen of heeft iemand die veel verstand heeft van auto's die kan verklaren wat daar zou gebeurt zijn.

pittig detail de auto had 5 weken voor de breuk groot onderhoud gekregen bij erkende Opel dealer.

Ooit, toen Opel nog aandacht had voor kwaliteit, reed mijn ouderwetse C-Kadett met een veredelde gietijzeren oliekachel in het vooronder dik 200.000 met een en dezelfde distributieketting. Mijn vader reed meer dan 500.000 met een Rekord 1700C, ook met een en dezelfde distributieketting (bij 5 ton brak de tellerkabel, maar de auto heeft nog jaren gereden).

Je zou dus van een distributieketting veel meer mogen verwachten dan een erg mager tonnetje, zeker nu Opel dertig jaar heeft kunnen proberen hoe ze nog betere motoren zouden kunnen maken. Ik zou de rechtsbijstand inschakelen als je van de leasemaatschappij een rekening krijgt voor nalatigheid. Ik denk dat je een sterke zaak hebt, heel veel merken hebben motoren gehad met distributiekettingen die makkelijk meerdere tonnen aan kunnen.     

Laat het ons wel weten hoe een eventuele rechtszaak verloopt, ik ben benieuwd.

Ik zou die gebroken distributieketting wel eens nader willen onderzoeken om te zien of het slijtage of een plotselinge breuk is.
Gezien de kilometerstand lijkt mij plotselinge breuk door b.v. een blokkering van de nokkenas waarschijnlijker.

Stukje van het internet wat ik laatst elders heb gelezen.
Spanner gaat in dit geval over de kettingspanner.

Een spanner gaat vaak defect door vervuiling. Terugslag klepjes en de glijvlakken vervuilen/verlakken. Waar komt dan die vervuiling vandaan?
Het vervuilen/verlakken komt meestal door slechte olie die wat troep achter laat. Hoe wordt de olie dan slecht?
Slechte olie kan je krijgen door veel water en brandstof in je olie te krijgen door bijvoorbeeld weinig kilometersvte rijden. De budget brandstof met verkeerde en andere dopes en hoeveelheid biobrandstof verziekt je olie nog net wat harder. Dit is ook 1 van de redenen dat we tegenwoordig weer jaarlijks verversen ipv 2-jaarlijks. Wees voorbereid als we over een jaar gemiddeld 15% biobrandstof in de brandstof hebben zitten.

Bofkont zei:
Stukje van het internet wat ik laatst elders heb gelezen.
Spanner gaat in dit geval over de kettingspanner.

Een spanner gaat vaak defect door vervuiling. Terugslag klepjes en de glijvlakken vervuilen/verlakken. Waar komt dan die vervuiling vandaan?
Het vervuilen/verlakken komt meestal door slechte olie die wat troep achter laat. Hoe wordt de olie dan slecht?
Slechte olie kan je krijgen door veel water en brandstof in je olie te krijgen door bijvoorbeeld weinig kilometersvte rijden. De budget brandstof met verkeerde en andere dopes en hoeveelheid biobrandstof verziekt je olie nog net wat harder. Dit is ook 1 van de redenen dat we tegenwoordig weer jaarlijks verversen ipv 2-jaarlijks. Wees voorbereid als we over een jaar gemiddeld 15% biobrandstof in de brandstof hebben zitten.

Slecht onderhoud is inderdaad een factor waar rekening mee gehouden moet worden. Maar, Std heeft het over een leaseauto, ik NEEM AAN dat die verlengde onderhoudsinterval in overleg met de leasemaatschappij is gekozen. Wat dat betreft is het gewoon simpelweg dom om het onderhoudsinterval langer te maken, fabrikanten rekken het interval al zo veel mogelijk op. En dat is omdat het publiek daar om vraagt.
Std heeft het hier over een auto van 1,5 jaar oud, het onderhoudsschema is qua kilometers opgerekt, niet in tijdsduur. Voor zover ik weet, is het juist bij kilometervreters geen bezwaar wat meer kilometers te rijden met dezelfde olie (misschien is dit verouderde informatie...).

In mijn beleving mag je van een distributieketting veel meer verwachten dan een enkele ton. We hebben het over een diesel, de schade van die gebroken ketting zal waarschijnlijk neerkomen op een vervangende motor en dat kost wel een paar muntjes. Weeg eens zaken als risico tegen kosten af, dan slaat in mijn afweging de balans toch snel richting zekerheid door.

Er zijn in de automotive tegenstrijdige tendenzen waar te nemen. Steeds slechter wordende brandstof, langere onderhoudsintervallen, meer aandacht voor milieu en verbruik, meer specifiek vermogen, meer koppel bij weinig toeren, meer filerijden, minder begrip bij bestuurders van de techniek....

Auto's worden in rap tempo steeds beter maar het publiek lijkt toch meer te vragen dan de vooruitgang van de techniek kan bijbenen. Dat is geen typisch Opel kwaaltje; heel veel merken (waaronder ook gerenomeerde merken als VAG, Mercedes, PSA) hebben moeite een ouderwets kwaliteitsniveau te handhaven.
Misschien moeten we als kopend publiek meer aandacht eisen voor levensduur en kwaliteit, in ieder geval moeten we als publiek onszelf wel houden aan de voorschriften van de fabrikanten over het onderhoud.

rke zei:
Auto's worden in rap tempo steeds beter maar het publiek lijkt toch meer te vragen dan de vooruitgang van de techniek kan bijbenen. Dat is geen typisch Opel kwaaltje; heel veel merken (waaronder ook gerenomeerde merken als VAG, Mercedes, PSA) hebben moeite een ouderwets kwaliteitsniveau te handhaven.
Misschien moeten we als kopend publiek meer aandacht eisen voor levensduur en kwaliteit, in ieder geval moeten we als publiek onszelf wel houden aan de voorschriften van de fabrikanten over het onderhoud.

Vraag me af, of het de consument is die hier echt om vraagt. Heb eerder het idee dat bepaalde fabrikanten onderscheidend willen zijn en met alles voorop willen lopen, bv. mercedes. Om mee te "kunnen" blijven doen volgen de andere fabrikanten.

Spreek ik even voor mezelf, zal me een biet zijn of m'n auto meedraaiende led verlichting heeft, ouderwetse starre halogeen koplampen werken voor mij net zo goed. navigatie en airco is dan wel weer geweldig.    Waarom moeten we een zelf inparkeerdende auto, waarom een adaptieve cruise control. Al die techniek leidt alleen maar af van het rijden.

Mensen zoals rke die erop hameren dat bij een oude Opel de ketting nooit brak vergeten dat kwaliteit een prijs heeft. Reken maar dat Opel precies heeft afgewogen hoe lang die ketting mee moet kunnen. Een onderdeel dat "te goed" is, klinkt mooi. Maar als daar een hogere kostprijs tegenover staat zonder dat het de levensduur van de auto ten gunste komt dan is het simpelweg wegggegooid geld.

In deze casus is het belangrijk om te weten of de leasenemer gehouden is om de onderhoudsintervallen zelf te bewaken en in geval van nalatigheid aansprakelijk is voor vervolgschade. Als in overleg met het leasebedrijf is besloten om het onderhoudsinterval op te rekken is er weinig aan de hand voor de leasenemer. Dan is het de beslissing van het leasebedrijf en zullen zij de strijd met Opel moeten aangaan.

Het lijkt me overigens eenvoudig aantoonbaar als de breuk door slijtage is.    Bij een motor/fietsketting zit er bijvoorbeeld een grotere afstand tussen schakels omdat de busjes door speling meer slijtage hebben, dit zorgt dan weer voor van die scherpe puntjes op de tandjes van de tandwielen.

Als de tandwielen en de ketting er verder nog spik en span uit zien, afstand tussen schakels en dikte van de plaatjes klopt nog (en dat is erg aannemelijk) dan heeft er dus niks overmatige slijtage geleden en is de breuk een duidelijk geval van materiaal- of ontwerpfout. Metaal/Kettingspecialist inschakelen, die heeft waarschijnlijk met 1 blik op een goede foto genoeg informatie.

Foto's kan je even bij postimage.org, picturepush e.d. uploaden.

turbod12 zei:
Mensen zoals rke die erop hameren dat bij een oude Opel de ketting nooit brak vergeten dat kwaliteit een prijs heeft. Reken maar dat Opel precies heeft afgewogen hoe lang die ketting mee moet kunnen. Een onderdeel dat "te goed" is, klinkt mooi. Maar als daar een hogere kostprijs tegenover staat zonder dat het de levensduur van de auto ten gunste komt dan is het simpelweg wegggegooid geld.

In deze casus is het belangrijk om te weten of de leasenemer gehouden is om de onderhoudsintervallen zelf te bewaken en in geval van nalatigheid aansprakelijk is voor vervolgschade. Als in overleg met het leasebedrijf is besloten om het onderhoudsinterval op te rekken is er weinig aan de hand voor de leasenemer. Dan is het de beslissing van het leasebedrijf en zullen zij de strijd met Opel moeten aangaan.

Ik vind het inderdaad belangrijk dat Opel in zijn afweging meeneemt dat een auto ook een betrouwbaar stuk techniek moet zijn. Ik heb ooit een motorfiets gehad waarbij je na 30 ~ 36.000 km de distributieketting moest controleren en vaak moest hij dan vervangen worden. Dat soort extra onderhoud zet ik persoonlijk in het hoofdstukje "designfouten"....

Verder is het natuurlijk heel belangrijk te weten wie de beslissing genomen heeft langer dan voorgeschreven door te rijden. Maar ook in het geval dat de bestuurder deze beslissing genomen heeft is er een conformiteitsbeginsel:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Daarom ook mijn verhaal over oude Opeltjes die schijnbaar eeuwen met een distributieketting vooruit konden...

Geldt het conformiteitsverhaal niet alleen voor consumenten?

De auto is door een Opeldealer aan een leasemaatschappij geleverd en die verhuurt de auto weer aan de werkgever van Std (het laatste naar ik aanneem). Dus de discussie over aansprakelijkheid voor de schade gaat tussen de LM en werkgever (en eventueel tussen de dealer en LM). Als de werkgever moet betalen, dan komt de werknemer pas aan de beurt (als het gebruikscontract tussen WG en WN daarin voorziet). Het lijkt mij dat het conformiteitsbeginsel hier niet van toepassing is.

Excellentie zei:
Dit kan een geval van uitzondelijke omstandigheden zijn. Het kan zijn dat het oliepeil hoog genoeg was voor de aanzuig trechter van de oliepomp, maar niet voldoende voor de distributie ketting. De ketting wordt gesmeerd door de in het carter aanwezige olie, ander draaiende delen ( krukas/nokkenas lagers) worden onder druk gesmeerd d.m.v. de oliepomp.
Als nu de aanzuigtrechter van de oliepomp zich lager bevind dan de krukas, wat altijd het geval is, dan kan het voorkomen, dat het oliepeil zodanig laag is, dat de ketting niet meer in de olie draait, maar wel nog net hoog genoeg is voor de olieaanzuiging voor de oliepomp.
Als dit langere tijd duurt, dan is gevolg dat de ketting vroeg of laat droog loopt, zonder dat je een melding van de lage olie druk/peil krijgt. Met als gevolg dat deze kan breken.

Als de oliesensor onder het peil zit dat de ketting al geen smering meer heeft, is dat een grote fout van de fabrikant: lampje moet gaan branden vóór je problemen krijgt.

Persoonlijk denk ik dat die 10k extra op je beurt niet bevordelijk is voor de totale levensduur ivm verhoogde slijtage, maar dit zal nooit zo extreem zijn je ketting knapt.

Ik denk dat MuddyBandit wel een punt heeft: laat die ketting eens inspecteren op slijtage bij een onafhankelijk bedrijf die verder niets van deze auto afweet. Als zij stellen dat de slijtagesporen binnen de normale parameters vallen, heb je een goed punt. Tenzij (maar dit kan je al weten door de huidige rapporten) zij stellen dat door de te late oliewissel er een ander component is stuk gegaan, waardoor de ketting is geknapt (dus ketting is vervolgschade van een ander gebrek). Ik ben erg benieuwd naar het rapport en de foto's van de inspecties.

Overigens, uploaden van foto's kan via bijv onedrive, dropbox etc en daar naar toe linken.

Ik geloof niet zo heel erg in ernstige schade door 10.000km te laat onderhoud. Deze onderhoudstermijnen vangen veel punten af:

1. Taxi/politie/bezorgdiensten waar auto's uren stationair draaien en enkele km gereden wordt.
2. Ritten bij -20 en +40 met 150 op de autobahn en/of 3% helling (Alpen, Ardennen) al dan niet met zware vracht/trailer.
3. In combinatie met bovenstaande kan onderhoud ook wel eens 'vergeten'    worden door monteur of bestuurder.

Zeker bij de volumemodellen wil een fabrikant echt niet te boek staan als een merk waar je auto in de soep draait omdat er een keer miscommunicatie was in of met de garage, collega's of familieleden.

@turbod12 : ik geef je deels gelijk, veel wordt tegenwoordig voor de korte termijn geproduceerd. Motoronderdelen moeten echter wel zo'n 200.000 km meegaan onder extreme omstandigheden. Ik denk niet dat je dat zo kan ontwerpen dat het wel goed blijft bij verse olie en stuk gaat bij oudere olie.

Als er een boekje is met vakjes voor 30/60/90kkm dan en je eerst met 10kkm komt omdat er een jaar voorbij is en daarna pas met 60kkm omdat je ineens 50kkm in 11 maanden doet dan houd je je toch ook aan de richtlijnen?

daan944 zei:
Als de oliesensor onder het peil zit dat de ketting al geen smering meer heeft, is dat een grote fout van de fabrikant: lampje moet gaan branden vóór je problemen krijgt.
Dat is wel heel erg gedacht vanuit een "dom" gebruikersperpectief. De auto die je waarschuwt voor alles. In de praktijk is het niet altijd zo makkelijk.

Er zijn verschillende scenario's om de gebruiker te waarschuwen voor olieproblemen:

- oliedruklampje. Dit gaat meestal pas branden als de oliedruk echt minimaal is of compleet wegvalt. Waarschuwt alleen in extreme gevallen, maar niet in minder ernstige gevallen die je ook je motor kunnen kosten.
- oliepeillampje. Dit lampje gaat branden of knipperen als het oliepeil te laag is. Vaak of overgevoelig of jusit onnauwkeurig.

- onderhoudsindicatoren: al dan niet slimme indicatoren die kijken naar : verstreken tijd sinds reset service indicator, aantal kms, aantal koude starts, belasting of zelfs heel slim naar de zuurgraad van de olie.

Al die extra sensoren kosten ook geld en moeten op een bepaalde manier terugverdiend worden.

@rke: als een fabrikant alles super robuust zou ontwerpen dan gaat de kostprijs erg omhoog. Bovendien zit de markt lang niet altijd te wachten op auto's die te lang mee gaan. Na 15 jaar wil je wellicht gewoon een nieuwere auto met de laatste stand der techniek qua botsveiligheid, verbruik, emissie en multimedia. Daarop zijn veel componenten aangepast. Niet duurder dan nodig. En dat geldt net zo hard voor distributieriemen.

Ik wil best graag geloven dat Opel hier wellicht gewoon een probleem heeft met de kettingen. Als de kettingen alleen kapot gaan bij klanten die hun onderhoudstermijnen flink verwaarlozen, dan is dat gewoon een probleem van de klant. Komt dat probleem daarentegen net zo hard voor bij klanten die netjes hun onderhoudstermijnen respecteren, dan ligt het probleem bij Opel. Alleen als je ervoor kiest om de onderhoudstermijnen niet te respecteren, dan heb je in eens wel de omgekeerde bewijslast. Als het nu de CD speler was geweest,w as het een andere zaak, maar een ketting kan natuurlijk heel goed breken, door een probleem in de smering.

Het hoeft niet zozeer een versnelde slijtage te zijn van de ketting, maar kan ook bijv. een zelfstellende spanner die door vieze dikke olie niet goed werkt en daardoor de ketting niet goed stelt. Een te slappe ketting staat onder hele gekke spanningen en kan ergens vast komen te zitten en breken.
En nu is het ineens aan de klant om te bewijzen dat dit probleem niet is veroorzaakt door die opgerekte service termijn.

turbod12 zei:
@rke: als een fabrikant alles super robuust zou ontwerpen dan gaat de kostprijs erg omhoog. Bovendien zit de markt lang niet altijd te wachten op auto's die te lang mee gaan. Na 15 jaar wil je wellicht gewoon een nieuwere auto met de laatste stand der techniek qua botsveiligheid, verbruik, emissie en multimedia. Daarop zijn veel componenten aangepast. Niet duurder dan nodig. En dat geldt net zo hard voor distributieriemen.

Ik wil je direct geloven, maar aan het eind van de vorige eeuw werden al vrijwel onverwoestbare auto's gemaakt en die waren betaalbaar. Ook toen had vrijwel iedereen een auto.
Je hebt wel gelijk wat betreft die laatste stand der techniek, de techniek staat niet stil en mensen hebben graag een nieuwe auto. Jammer genoeg beseffen mensen niet dat veiligheid vooral tussen de oren zit en dat een nieuwe auto maken een vergelijkbare hoeveelheid vervuiling geeft als een auto twintig jaar gebruiken.

Toch, een levensduur van 18 maanden is weer het andere uiterste. Ik ken genoeg mensen die een auto van 18 maanden met 80.000 km op de teller vrijwel nieuw durven noemen, ik ben er zelf namelijk een van....

Std zei:
kan ik eventueel foto's uploaden via dit forum? ik heb nl alle foto's van het expertise verslag in mijn bezit.

Jazeker kan dat, als je ze online hebt kun je op het afbeeldingsknopje drukken en dan wijst het zich vanzelf.

En het kwaad kon al geschied zijn bij de laatste oliewissel, overigens komt nooit alles mee en ijzerdeeltjes ook niet. Deze zitten normaliter aan de magneet gekleefd die ze uit de olie haalt zodra die weer in de carterpan komt.

Maar ja...is die eraf geweest? Nee want de monteur zag dit ook niet aankomen.

rke zei:
turbod12 zei:

Ik wil je direct geloven, maar aan het eind van de vorige eeuw werden al vrijwel onverwoestbare auto's gemaakt en die waren betaalbaar. Ook toen had vrijwel iedereen een auto.
Je hebt wel gelijk wat betreft die laatste stand der techniek, de techniek staat niet stil en mensen hebben graag een nieuwe auto. Jammer genoeg beseffen mensen niet dat veiligheid vooral tussen de oren zit en dat een nieuwe auto maken een vergelijkbare hoeveelheid vervuiling geeft als een auto twintig jaar gebruiken.

Toch, een levensduur van 18 maanden is weer het andere uiterste. Ik ken genoeg mensen die een auto van 18 maanden met 80.000 km op de teller vrijwel nieuw durven noemen, ik ben er zelf namelijk een van....

Haha ik ook, maar dat komt ook voort uit de houding van mijn familie toen ik opgroeide jegens auto's.

De laagste stand was 189000 van mijn ma haar vorige Kangoo, maar de huidige staat alweer op 150.000 en gaat nog lang niet weg.\
Opa had 670.000 erop voor er een nieuwe kwam. Pa reed altijd tot min. 250.000 door tegenwoordig tot 180.000

En die autos zijn nog lang niet op, maar ja onderhoud is key, ZEKER tegenwoordig. Want autos worden niet meer ontworpen op het missen van intervallen. Dat is het hele punt hier ook. Ik denk echt serieus dat het bij opel te nauw zat en dat je jezelf in de nesten hebt gewerkt.

nlmobile zei:
Even de feiten: 71000 - 28000 = 43000km waar eigenlijk 30000km mag zijn voor een beurt.. :confused:

13000/30000 = 43.3%

Je hebt dus wel [size=large]43.3%[/size] langer gereden, met dezelfde olie, dan voorgeschreven door Opel.
Dit is wel een aanzienlijke overschrijding van de onderhoudsinterval ....

Hierdoor kan ik mij niet voorstellen dat Opel dit door de vingers ziet :rolleyes:

evenwicht zei:
nlmobile zei:
Even de feiten: 71000 - 28000 = 43000km waar eigenlijk 30000km mag zijn voor een beurt.. :confused:

13000/30000 = 43.3%

Je hebt dus wel [size=large]43.3%[/size] langer gereden, met dezelfde olie, dan voorgeschreven door Opel.
Dit is wel een aanzienlijke overschrijding van de onderhoudsinterval ....

Hierdoor kan ik mij niet voorstellen dat Opel dit door de vingers ziet :rolleyes:

Ook wel mijn gedachte. Dit is toch wel een grote overschrijding.

Nissan GT-R zei:
Std zei:

Jazeker kan dat, als je ze online hebt kun je op het afbeeldingsknopje drukken en dan wijst het zich vanzelf.

En het kwaad kon al geschied zijn bij de laatste oliewissel, overigens komt nooit alles mee en ijzerdeeltjes ook niet. Deze zitten normaliter aan de magneet gekleefd die ze uit de olie haalt zodra die weer in de carterpan komt.

De monteur heeft wel bij het doen van de laatste beurt    wel de overschrijding van de verversingstermijn van de olie gezien.
Was het dan niet verstandiger van de garage geweest om op dat moment al onderzoek te doen naar mogelijke gevolgschade?

Blackadder the 5th zei:
Nissan GT-R zei:
Std zei:

De monteur heeft wel bij het doen van de laatste beurt    wel de overschrijding van de verversingstermijn van de olie gezien.
Was het dan niet verstandiger van de garage geweest om op dat moment al onderzoek te doen naar mogelijke gevolgschade?

Tuurlijk, dus de garage heeft, mochten ze inderdaad niks hebben gecontroleerd, daar een steekje laten vallen.

De zaak is dus ook best complex.

Uitgangspunt is de gebroken ketting door een bepaalde oorzaak, kan constructiefout zijn, kan de late interval zijn, dat staat nog ter discussie.
Garage heeft dus wel of niet gecontroleerd bij de laatste oliewissel of er vervolgschade was.
En toen er een bepaalde last op de ketting kwam is deze gebroken met een kapotte motor tot gevolg.

Was het trouwens onder vollast of deellast?

Nissan GT-R zei:
rke zei:
turbod12 zei:

Haha ik ook, maar dat komt ook voort uit de houding van mijn familie toen ik opgroeide jegens auto's.

De laagste stand was 189000 van mijn ma haar vorige Kangoo, maar de huidige staat alweer op 150.000 en gaat nog lang niet weg.\
Opa had 670.000 erop voor er een nieuwe kwam. Pa reed altijd tot min. 250.000 door tegenwoordig tot 180.000

En die autos zijn nog lang niet op, maar ja onderhoud is key, ZEKER tegenwoordig. Want autos worden niet meer ontworpen op het missen van intervallen. Dat is het hele punt hier ook. Ik denk echt serieus dat het bij opel te nauw zat en dat je jezelf in de nesten hebt gewerkt.

Ik ben zelf ook iemand die liever een plas olie te veel ververst dan slijtage aan het blok te riskeren. Bij een auto uit eind vorige eeuw resulteert dat vrijwel altijd in hoge kilometerstanden, ook bij Opeltjes    :D ... (Ik kom uit een familie van Opel-rijders).
Aan de ketting zal je kunnen zien of het een exemplarische fout is of dat er sprake is van overmatige slijtage als gevolg van late oliewissel. De schakels die nog heel zijn, zullen bij overmatige slijtage ook "op breken staan". De meest gebruikte methode van meten is de afstand meten over een aantal pennen van de schakels.
Ik weet ook dat het juiste onderhoud steeds kritischer wordt en ik zou ook liever geen tweedehandsje kopen waarbij het onderhoud met de franse slag is uitgevoerd.

Of de monteur "zijn werk niet goed gedaan heeft", wil ik betwijfelen. De monteur wordt geconfronteerd met een werkplaatsopdracht voor een auto waarbij de uitdrukkelijke wens van de klant is om het onderhoud niet volgens de specificaties van de fabrikant uit te voeren. Maw: de klant ziet willens en wetens af van eventuele aansprakelijkheid die het gevolg kan zijn van het niet volgen van het onderhoudsschema. In mijn beleving heb je het dan over meer slijtage van de motor dan gebruikelijk, ik denk dan aan uitgelubberde krukaslagers, verminderde compressie, olieverbruik en dergelijke.

Ik ben ook benieuwd wat Opel voorschrijft als vervangtermijn voor de distributieketting. Als deze ketting iedere 60.000 km vervangen moet worden, heeft TS voor Opel "geen poot om op te staan" en is de vraag of het de leasemaatschappij is of TS die besloten heeft de onderhoudstermijn op te rekken.   

De kwestie deellast of vollast is slecht te beoordelen. Ik heb zelf ooit 16 kromme kleppen (20 graden krom) op een werkbank zie staan van een motor die volgens de bestuurder "stationair draaiend er mee stopte"... Dat verhaaltje komt bij mij niet echt geloofwaardig over, maar bewijs het maar eens.

Ik snap dat Opel het "veel" te laat laten uitvoeren van een onderhoudsbeurt aangrijpt om onder een garantieclaim uit te komen en egens vind ik dat nog terecht ook, maar fff serieus ik mag toch hopen dat de techneuten hier het toch wel met me eens zijn dat een overschrijding van 10.000km geen aanleiding is voor een ketting om te breken!!! Zelfs al zou het door overmatige slijtage komen, dan nog zou je dat toch ruim van te voren op moeten merken, want dan gaat hij echt wel herrie maken.

turbod12 zei:
daan944 zei:
Dat is wel heel erg gedacht vanuit een "dom" gebruikersperpectief. De auto die je waarschuwt voor alles. In de praktijk is het niet altijd zo makkelijk.

Precies voor die domme gebruikers zit dat lampje er. Plus, wat voor nut heeft dat lampje als het kwaad al geschied is als het lampje aangaat? Had de fabrikant een sensor+kabel+lampje minder kunnen monteren en weer extra centen in de zak kunnen houden. Bij de meeste auto's gaat het lampje al aan als de olie op het minimum peil staat.

@daan944. Zo'n oliedruklampje kan natuurlijk wel wat basale fouten opvangen. Bijv. olie vergeten bij te vullen na verversen of oliefilter vergeten. Dat zijn fouten die de motor onherroepelijk in de soep laten lopen als je ermee gaat rijden. Maar als je na het zien van het lampje na het starten van de motor gelijk ingrijpt is er weinig aan deh and. Gaat het lampje tijdens normaal gebruik aan, dan is er wel iets goed mis.

De fout is dat mensen dat lampje gaan zien als een onderhoudsindicator. Sommige gebruikers denken dat de auto wel zegt wanneer deze aan onderhoud toe is. Fout. daar is het onderhoudsvoorschrift voor.

@marcel21674: het is niet zeker dat de ketting het langst gespaard blijft bij slechte olie. Nu denk ik dat een distributiekettting met minder olie toe moet kunnen dan bijv. de zuigerveren. Maar daar is vermoedelijk ook al op geconstrueerd. Kan best zijn bijv. dat de ketting niet door de olie loopt, maar alleen maar wordt bediend door een pissertje dat er als eerste mee stopt als de druk te laag wordt. Of de kettingspanner wordt bediend vanuit een te nauw oliekanaaltje. Zo'n distributieketting is zeker niet geconstrueerd als een motorfietsketting die 30.000 km in weer en wind met minimale smering enorme krachten moet kunnen overbrengen.

De TS heeft niks gerapporteerd over een rammelende ketting, maar als deze door slijtage om het leven is gekomen dan mag je toch wel bijna aannemen dat dat blok niet super lekker heeft geklonken. Maar ja, iemand die klakkeloos 10.000 km te lang roorrijdt, hoort dat gerammel wellicht ook niet of interesseert het weinig en schrikt pas als er dreigende kosten aankomen.

Heeft ie een keuring, of onderhoud gekregen?

Het is nog altijd de verantwoordelijkheid om als berijder van een auto gewoon iedere 2 weken even je olie te peilen! Het is een machine waar je mee onderweg bent, die kan gaan olie verbruiken of lekken.

Daarnaast is 10.000km over je onderhoudsinterval niet zo handig. Veel fabrikanten hanteren 10% afwijking van de interval als acceptabel. 10.000km is bij onderhoud om de 20k dus 50% en anders als je om de 30k moet 33%...

turbod12 zei:
@marcel21674: het is niet zeker dat de ketting het langst gespaard blijft bij slechte olie. Nu denk ik dat een distributiekettting met minder olie toe moet kunnen dan bijv. de zuigerveren. Maar daar is vermoedelijk ook al op geconstrueerd. Kan best zijn bijv. dat de ketting niet door de olie loopt, maar alleen maar wordt bediend door een pissertje dat er als eerste mee stopt als de druk te laag wordt. Of de kettingspanner wordt bediend vanuit een te nauw oliekanaaltje. Zo'n distributieketting is zeker niet geconstrueerd als een motorfietsketting die 30.000 km in weer en wind met minimale smering enorme krachten moet kunnen overbrengen.

Doorgaans wordt een distributie ketting gesmeerd door de olie die retour loopt vanuit de cilinderkop naar het carter! Ik zou denken, meer dan voldoende smering.

Blackadder the 5th zei:
Nissan GT-R zei:
Std zei:

Precies mijn gedachte. Moet dat ding dan echt eerst stuklopen voordat er ergens naar gekeken wordt?
Als men het allemaal zo goed weet, waarom niet bij de laatste beurt?
Als men het niet wist, waarom moet een onwetende consument het dan wel weten?

Terugkoppeling van Std kan geen kwaad hierin.

Volgens een aantal mensen zou de monteur dit bij de beurt moeten controleren omdat de beurt met 10.000 km is overschreden.
Wie betaald dan ongeveer een dag dagen werk om de motor te controleren? Want om de distributieketting te controleren moet er behoorlijk wat los worden gehaald, dit gebeurt echt nooit.

Een distributieketting krijgt altijd smering zolang de oliepomp olie kan aanzuigen, door te weinig olie kan de olie wel te warm worden en zijn smerende eigenschappen verliezen.
Maar wat het grootste probleem is om de intervallen te verlengen is dat de olie verdunt met diesel, dit komt door het roetfilter.
Diesel heeft geen goede smerende eigenschappen voor draaiende delen in de motor en hier door krijg sneller slijtage.
Vooral met moderne diesel vooral niet te lang met de olie rijden!

Ondanks dat de beurt niet netjes volgens het interval is uitgevoerd vind ik de kilometerstand waar de ketting is gebroken wel erg vroeg.

Gevonden in het duitse Forum www.motortalk.de:

"nachdem ich ja bereits über Rasselgeräusche bei 30tkm und 50 tkm sowie jetzt 93tkm bei meinem Zafira berichtet habe, kommt heute der Hammer.

Da sich anscheinend die Herren bei Opel gerne Informationen aus dem Alltag beschaffen, bekommt mein Z Tourer bei 93tkm einen komplett neuen 1,6 cdti von Opel spendiert. Unglaublich?? Nein. Nächste Woche ist er fertig.

Achtet gut auf Kettenspanner und Turbo, besonders auf ein Rasseln im Schiebe- oder Teillastbetrieb so bei 1600 - 1700 u/min.
Immer dann, wenn Ihr ohne große Last auf dem Motor fahrt."

Diverse deelnemers schrijven dat ze zelf met deze motor ook problemen hadden, maar Opel het officieel niet wil toegeven.

zeskant zei:
Volgens een aantal mensen zou de monteur dit bij de beurt moeten controleren omdat de beurt met 10.000 km is overschreden.
Wie betaald dan ongeveer een dag dagen werk om de motor te controleren? Want om de distributieketting te controleren moet er behoorlijk wat los worden gehaald, dit gebeurt echt nooit.

De klant, die heeft te lang doorgereden. Is meteen een extra motivatie om de beurt wel op tijd uit te laten voeren.
Als de klant dit te duur vindt, goed aangeven wat de risico's zijn en dit op papier zetten.

Dit is naar mijn idee de enige methode om de discussie naderhand zuiver te houden.

Blackadder the 5th zei:
zeskant zei:

De klant, die heeft te lang doorgereden. Is meteen een extra motivatie om de beurt wel op tijd uit te laten voeren.
Als de klant dit te duur vindt, goed aangeven wat de risico's zijn en dit op papier zetten.

Dit is naar mijn idee de enige methode om de discussie naderhand zuiver te houden.

Je koopt als klant (of, in dit geval huurt via een leasemaatschappij) een voertuig. Bij dat voertuig hoort een onderhoudsschema.
Als je als eigenaar dan beslist niet het onderhoudsschema te volgen, is dat risico eigenaar. Als je als eigenaar dan onderhoud laat uitvoeren op een veel later tijdstip, moet de monteur dan maar beslissen dat bepaalde delen van de motor wat extra controle nodig hebben?

Dat komt er op neer dat de monteur een "nieuw onderhoudsschema" moet gaan uitvogelen zonder uitvoerige documentatie en testresultaten van de gehele auto. En dat terwijl de klant heel vaak dit alternatieve onderhoudsschema wil hebben juist om nog voordeliger uit te zijn.

Onderste .... deksel .... neus      ?????

Ik vind dat we als koper van een tweedehands autootje veel meer aandacht moeten geven aan correct uitgevoerd onderhoud. Nogmaals, ik zou mijn bedenkingen hebben deze auto als tweedehandsje te kopen, voor een paar muntjes meer heb ik een exemplaar van iemand die wel weet dat onderhoud het behoud is van je auto.

Afgezien van deze discussie over uitstel van onderhoud blijft natuurlijk de discussie over de moderne tendens om de levensduur van componenten van auto's te verminderen. Ik denk dat dit vooral gedaan wordt door de fabrikant om een voertuig te kunnen leveren met een x-aantal speeltjes    binnen de gestelde marktprijs. Een beetje "de concurrent levert zo'n gebaksdoos voor die prijs, wij kunnen dat ook".
Daarbij is de markt voor "middenklassers" steeds meer een markt van verhuurders die voor een periode van vijf jaar auto's bestellen. Als de auto vijf jaar en 150k heel blijft, is dat voldoende.

Jammer genoeg zien we deze ontwikkeling over meerdere merken. We hebben het hier over de problemen van Opel met haar kettinkje, maar merken als VAG hebben problemen de olie binnen te houden en Renault heeft uitdagingen met haar draadjes.

We vragen hier als klant zelf om. Wij, de klanten, bestellen produkten waarbij bijzaken als "parkeerpiepertjes", "assheaters" en "bekerhouders" zaken zijn geworden die de doorslaggevend zijn. Het gevolg daarvan is dat de fabrikanten dus produkten leveren waarbij die bijzaken dus prima voor elkaar zijn maar waarbij zaken als "onderhoud" en "levensduur" uit budgetoverwegingen dus minder aandacht krijgen. En, nogmaals, dit is geen geintje waarin Opel uniek is.

Misschien moeten klanten de aandacht weer gaan verschuiven naar de oorspronkelijke zaken. Hoe we dat moeten doen binnen onze huidige populaire verhuurconstructie van voertuigen, weet ik niet.

nlmobile zei:
Waarom doe je dit als leaserijder. Het enige wat een beurt kost is een mailtje lezen of de werkzaamheden kloppen en een dag niet in je eigen auto kunnen rijden.

Ik heb ook een Zafira diesel gehad waar het oliepeil opliep. Met peilen kon je zien dat die olie gewoon sterk verdund was. Moderne diesels zijn erg kritisch op hun olie ververstermijnen. Olie verdund en roet kan de de boel verstoppen, dat vind je turbo bv niet fijn.

https://www.dropbox.com/s/6scxx2vlgkgg8xl/1fui607%20verslag.doc?dl=0

Link van dropbox met het volledige verslag van de expertise

Terug
Bovenaan