Distributieriem vervanging Ford Fusion 2008

A

Anoniem

Guest
Heb een Ford Fusion uit 2008 gekocht met 110.000 KM stand. Verder goed onderhouden maar de distributieriem is nog niet vervangen. Volgens Ford moet dit(zover ik heb kunnen vinden) elke 150.000 KM of 10 jaar, welke het eerst bereikt word. Nu heb ik volgende week dinsdag al een afspraak gemaakt hiervoor maar ik vraag me verder af of het een verstandig idee is om tot die tijd nog te rijden?

Ik weet wel dat de vorige eigenaar een algehele inspectie op de auto heeft laten uitvoeren 1 maand geleden. Weet alleen niet of toen ook de distributieriem gecontroleerd is(en of dat kan). Toen ik de auto gekocht had bij de garage aan de monteur gevraagd, die zei dat de 10 jaar alleen voor garantie is en het eigenlijk vooral om de KM stand gaat.

Ik wil graag in het weekend met de auto naar de supermarkt gaan, uitstapje maken, beetje rondrijden etc. dus is dat een goed idee of beter niet doen?

Van welke maand uit 2008 is hij :)

Gewoon mee rijden. De fabrikant moet een inschatting maken. Bijvoorbeeld na 5 jaar breekt 0,02% na 10 jaar 0,04%, dit alles ook weer afhankelijk van het weer, temperatuur, gebruik (auto die veel draait maar weinig km maakt).

Jaren uitstellen gaat ook prima, maar je moet ergens een grens trekken. Tijdens het tiende jaar is gewoon prima.

V0RQ zei:
Van welke maand uit 2008 is hij :)

Gewoon mee rijden. De fabrikant moet een inschatting maken. Bijvoorbeeld na 5 jaar breekt 0,02% na 10 jaar 0,04%, dit alles ook weer afhankelijk van het weer, temperatuur, gebruik (auto die veel draait maar weinig km maakt).

Jaren uitstellen gaat ook prima, maar je moet ergens een grens trekken. Tijdens het tiende jaar is gewoon prima.

Uit maart 2008. Dus het is al wat meer dan 10 jaar. Wil niet dat de distributieriem ineens breekt terwijl ik over een paar dagen een afspraak heb en dan met een total loss motor zit. Maar ook geen zin om thuis te zitten. Dus je denkt dat het geen probleem zal zijn?

Dit weekend prima, jaren uitstellen, zoals hierboven gesteld wordt, is bijzonder onverstandig.

Eens met VORQ, die goed uitlegt hoe autofabrikanten op basis van statistische gegevens tot een dergelijk norm van vervanging komen van 10 jaar of 150.000 km. En dat is geen pleidooi om het jaren uit te stellen.

Het zou wel heel erg ( te) veel toeval zijn als de distributieriem nu ineens zou breken, mede omdat de fabrikanten bovenop die norm van vervanging, altijd een extra marge aanhouden . Ik zou gewoon rijden !

Fryfrysk zei:
Eens met VORQ, die goed uitlegt hoe autofabrikanten op basis van statistische gegevens tot een dergelijk norm van vervanging komen van 10 jaar of 150.000 km. En dat is geen pleidooi om het jaren uit te stellen.

Het zou wel heel erg ( te) veel toeval zijn als de distributieriem nu ineens zou breken, mede omdat de fabrikanten bovenop die norm van vervanging, altijd een extra marge aanhouden . Ik zou gewoon rijden !

Dus eigenlijk ben je het er toch niet mee eens? In sommige gevallen komt het vervangen wel degelijk heel nauw, daarnaast zijn de gevolgen nogal ingrijpend als je misgokt.

Ik ken 2 gevallen van een technisch identieke Mazda 2 (met de 1.4 motor) waarbij de riem binnen de voorgeschreven termijn is geknapt. Een van iemand hier op het forum. Nou weet ik niet of het in die gevallen ging om de originele riem of een (mogelijk verkeerd gemonteerde) vervangen riem. Ik had ooit een Mazda 121, toen 12 jaar oud en met 181.000 km op de klok, en daar bleek de originele riem nog op te zitten.

R-W zei:
...
Dus eigenlijk ben je het er toch niet mee eens? In sommige gevallen komt het vervangen wel degelijk heel nauw, daarnaast zijn de gevolgen nogal ingrijpend als je misgokt.

Ja maar dan kan je alle onderhoud al op 70% van de voorschriften gaan doen. Het leven is vol risico.

V0RQ zei:
R-W zei:
...

Ja maar dan kan je alle onderhoud al op 70% van de voorschriften gaan doen. Het leven is vol risico.

Want? 10jr of 150kkm, 10jr is bereikt. Je kan er op gokken dat het ding ook wel 11 of 12 wordt idd. Misgegokt is alleen wel auto weggooien, dat is maar bij heel weinig andere onderhoudszaken het geval.

R-W zei:
...

Want? 10jr of 150kkm, 10jr is bereikt. Je kan er op gokken dat het ding ook wel 11 of 12 wordt idd. Misgegokt is alleen wel auto weggooien, dat is maar bij heel weinig andere onderhoudszaken het geval.

Die 10 jaar is geen elektronische wekker die in het rubber van de riem zit. 9,5 of 10,5 jaar zal enkele duizendste procenten schelen. 9 of 11 jaar waarschijnlijk ook. 8 of 12 jaar wordt een ander verhaal. Net als autobanden niet desintegreren na 5 jaar én een paar maanden.
Voor rubber is 10 jaar in zuidspanje is ook anders dan 10 jaar in Finland.

En we hebben het hier over enkele dagen op 3650 dagen..

Een distributieriem kan zelfs breken als het rubber nog tip top in orde is.
Het is namelijk niet zozeer het rubber, maar de glasvezelstrengen die in het rubber zijn verwerkt, die breken. Als het rubber afbrokkelt mis je vooral tanden. Riem blijft soms dan wel rondlopen (zijn genoeg voorbeelden van auto's met een bijna tandloze riem die door de spanning nog steeds op tijd stonden en niet gebroken waren!)

Die glasvezelstrengen kunnen na 10 jaar aardig wat haarscheuren hebben opgelopen door het gebruik en dus spontaan breken. Het rubber houdt die dingen niet meer bij elkaar dan.
Vooral bij auto's die veel korte stukken rijden en of veel stilstaan is het risico hoger.

Het fabeltje "als het er goed uit ziet dan is het nog goed" gaat voor riemen echt niet op. Vreemd genoeg zijn fabrikanten wel nog steeds van die mening. Maar wellicht werkt het verkooptechnisch wat lekkerder als men na 10 jaar een gebroken riem heeft en een nieuwe auto koopt? ;) (tis maar een theorie)

Hetzelfde geld overigens ook voor banden. Je kunt in principe zo lang doorrijden dat de koordlagen te zien zijn, hoe oud het rubber ook is. Maar als de koordlagen beschadigd zijn heb je een flinke puist op je band zitten of je loopvlak komt los. En dat kan ook bij nieuwe banden gebeuren.

Oftewel, gewoon vervangen op de voorgeschreven termijn en het liefst nog wat eerder dan 10 jaar.
Gemiddeld stelt men er 6 jaar voor of 90 - 120.000km Maar elke fabrikant houdt zijn eigen marges aan.
Er zijn motoren die meer van een riem vragen dan anderen. Daardoor worden die termijnen soms ingekort en soms verlengd.

Persoonlijk zou ik uitgaan van de riemfabrikanten. Die weten wat ze produceren.
Zoveel verschil in materialen zal er niet zijn tussen een riem voor auto A of een voor auto B.

Oftewel, je kunt de gok wagen. maar ik zou de komende maanden (of in elk geval voor het einde van het jaar) de riem vervangen.

Ik heb laatst ook een distributieriem laten vervangen die wel aan z'n termijn in jaren zat maar nog lang niet aan z'n kilometers. Wellicht had hij nog jaren meegekund, maar wie gaat voor een paar honderd euro gokken?

Nog een vraag, vervanging van de distributieriem is gelukt, vandaag de auto opgehaald. De monteur had goed nieuws voor me, hij vertelde me dat bij de Ford Fusion 2008 met 1.6 motor de distributieriem niet aangedreven word door de waterpomp o.i.d. en dat hij daardoor de waterpomp niet hoefde te vervangen waardoor de kosten 200 Euro lager waren.

Ik zei toen dat er op de website van mijngarage staat dat dit erbij zou zitten maar hij legde uit dat het niet nodig was. Ik was er wel blij mee om geld te besparen maar ben bang dat het niet helemaal goed is en straks die waterpomp kapot gaat. Heb dat toen gevraagd maar hij zei dat er geen probleem hoord te zijn omdat de distributieriem de waterpomp niet aandrijft en hij verder in de Ford handleidingen voor onderhoud/reparaties niks heeft gezien over waterpomp vervanging. Heeft iemand hier er verstand van?

Ding wordt meevervangen omdat je toch alles al los hebt en het dan een kleine moeite is, anders zou je later nog eens bijna een distributiewissel moeten doen maar dan vanwege de waterpomp. Als die pomp niet op de distributieriem zit, is het meteen meepakken dus ook niet nodig als er verder ook geen koelingsklachten zijn.

Een waterpomp alleen kost rond de 75 euro incl. btw bij mijn Alfa en ik laat deze altijd tegelijk vervangen omdat niet de prijs van de waterpomp het probleem is, maar het demonteren en monteren.
Dat werk komt vrijwel overeen met de distributieriem vervangen en kan dus in 1 handeling door.

Alfa biedt een pakket aan van nieuwe distributieriem; waterpomp, distributie riemspanner; geleiderol /lager van de distributieriem ; verse koelvloeistof en kleppendeksel pakking voor € 675 incl. btw en montage bij de officiele Alfa dealer.
Ik laat dit elke 120.000 km of 5 jaar uitvoeren en de Alfa heeft al bijna een kwart miljoen kilometer weggetufd zonder 1 centje pijn.

Dit sluit aan op de uitleg van Pobresh.

Alfa Romeo50 zei:
Een waterpomp alleen kost rond de 75 euro incl. btw bij mijn Alfa en ik laat deze altijd tegelijk vervangen omdat niet de prijs van de waterpomp het probleem is, maar het demonteren en monteren.
Dat werk komt vrijwel overeen met de distributieriem vervangen en kan dus in 1 handeling door.

Alfa biedt een pakket aan van nieuwe distributieriem; waterpomp, distributie riemspanner; geleiderol /lager van de distributieriem ; verse koelvloeistof en kleppendeksel pakking voor € 675 incl. btw en montage bij de officiele Alfa dealer.
Ik laat dit elke 120.000 km of 5 jaar uitvoeren en de Alfa heeft al bijna een kwart miljoen kilometer weggetufd zonder 1 centje pijn.

Je naamsverandering verandert je manier van reageren iig niet, herhalio...

R-W zei:
Alfa Romeo50 zei:

Je naamsverandering verandert je manier van reageren iig niet, herhalio...

Ik dacht al dat we een nieuwe hadden... (n)

Is het gewoon weer die vrije Fries :( (n)

Terug
Bovenaan