Distributieriem vervangen!

Stephan Engels

Wegverkenner
Beste leden,
Mijn fiat Punto 1.2 16v heeft al bijna 5 jaar de zelfde riem. Al is met deze riem maar 20.000km gereden.

Nou wil ik hem zelf vervangen. De garage vraagt 400 euro en dit is een klusje wat ik denk ik zelf prima kan. Wel met een set om de auto op tijd te zetten natuurlijk.

Maar zou iemand mij daar meer informatie over geven. Het gaat om deze set : https://www.all4car.nl/timingset-fiat-12-16v/p7703 en een 16 Klepper! Dus geen 8 Klepper!
Hoor graag ervaringen en adviezen! Zelf ben k wel handig en hou van uitdagingen.

De riem ziet er trouwens na 5 jaar en 20k km zo uit;
8J6sCK8D

34-C066-BA-D527-4158-A9-F8-7-ECE6-C8784-B8.jpg

8-AF9581-D-AC08-4-D04-89-AC-DE866-AD8-A424.jpg

Misschien heb je hier wat aan. Deze Rotterdammer had het ook nog nooit gedaan en het is zomaar gelukt.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5562636,5648831#msg-5648831

Wat een held, moet mij ook wel lukken dan. Zelf laat ik de riem nog even zitten, hij ziet er nog echt goed uit en heeft geen scheurtjes

Stephan Engels zei:
Zelf laat ik de riem nog even zitten, hij ziet er nog echt goed uit en heeft geen scheurtjes
Interne scheuren van de koordlagen zie jij niet. En dat is juist het gevaar bij een distributieriem die weinig gebruikt is en wel al een paar jaar oud is.
Hou gewoon voorschrift van de fabrikant aan.

Feit dat de riem deels naast zn tandwielen loopt, vind ik wel zorgelijk. Dat kan in het meest vervelende geval leiden tot het aan de zijkant wegschuren van de riem, met meer kans op breuk tot gevolg.

Zelf doen zou ik niet als eerste klusje willen proberen en zeker niet met beperkte middelen of tijd.
Hou vooral rekening met tijd. Dus ga niet op een dinsdagmiddag starten terwijl je woensdagochtend weer naar je werk moet rijden.
De eerste keer zo'n riemwissel duurt altijd langer dan alle keren erna.

En zorg dat je een goed handboek bij de hand hebt om al je stappen goed te kunnen doen.
Aanschaf van een goede vastzet-tool is voor een 16 klepper wel een aanrader. Of degene die je linkt de juiste is, weet ik niet. Als het bouwjaar van je auto binnen die gestelde kaders zit, kun je hem waarschijnlijk wel gebruiken.

Riem is vervangen! Durfde het niet aan om verder te rijden!! Heb alles samen gedaan met een ervaren monteur. Maar zelf wel alles gedaan en hij stond er bij om te kijken of alles goed ging!! Met behulp van de tool natuurlijk!

Zeker! Alleen heeft mijn auto een spanner waar lijntjes op staan deze moet gelijk staan met dat wat op het blok staat. Dan is je spanning 9/10 keer goed. Extra controleren met frequentie meter hebben we uiteraard ook gedaan. Was helemaal prima!!!

Stephan Engels zei:
Zeker! Alleen heeft mijn auto een spanner waar lijntjes op staan deze moet gelijk staan met dat wat op het blok staat. Dan is je spanning 9/10 keer goed. Extra controleren met frequentie meter hebben we uiteraard ook gedaan. Was helemaal prima!!!

Hij heeft vast ook wel verteld maar dat zijn eigenlijk de 2 grootste factoren voor levensduur.
De spanning en de montage. Doe je de montage zonder teveel kracht op de riem te zetten gaat die veel langer mee. Mede door breuken in de koordlagen tot een minimum te beperken.

Terug
Bovenaan