Distributieriem vervangen?

Michel 4665198

Net ingestapt
Goedenavond, Ik heb even een vraag. Ik heb een opel astra g coupe 1.8. Op sticker onder motokap staat distributieriem is vervangen bij 122.000 km (2013)weer vervangen bij 190.000. Terwijl dat in boekje staat 6 jaar of 90.000 km. Welke richtlijn moet ik aanhouden? Km stand van mijn Astra is nu 170.000

Hoe krijg je het voor elkaar zo'n slecht verhaal te typen. Een kunst opzich.. Ik kan er alleen maar uit opmaken dat je de riem maar beter zo snel mogelijk moet vervangen, waterpomp w.s. ook zoals dat vaak wordt aangeraden. Maak eens een gesprekje met je lokale garagist hierover.

Vuistregel: als een oud ding het nog waard is gewoon vervangen, en als het al een barrel is gewoon kijken waar het schip strandt.

Jan 7171015 zei:
Hoe krijg je het voor elkaar zo'n slecht verhaal te typen. Een kunst opzich.. Ik kan er alleen maar uit opmaken dat je de riem maar beter zo snel mogelijk moet vervangen, waterpomp w.s. ook zoals dat vaak wordt aangeraden. Maak eens een gesprekje met je lokale garagist hierover.
op speciaal voor jou aangepast;)

Michel 4665198 zei:
Jan 7171015 zei:
op speciaal voor jou aangepast;)

Hartelijk dank; dit maakt het wat simpeler om te lezen. Nou, misschien toch maar bij de komende grote beurt. Tenminste, als je er nog een paar jaar mee wil rijden. Het blijven mooie en leuke auto's die Astra G coupe's. Zelf ook 1 gehad.

Riem ligt er nu dus al bijna 7 jaar op, lijkt me geen overdadige luxe om hem te vervangen.

Overigens gebeurt het weleens dat een automerk na een paar jaar de interval van vervanging bijstelt. Wat er in het boekje staat kan dus wellicht niet meer kloppen.

Kan de vorige eigenaar het misschien vertellen? Onderhoudboekje?

als hij in 2013 vervangen is dan zou je denken dat hij in 2019 weer vervangen zou zijn met deze kilometers

Als je twijfelt; gewoon vervangen, weegt nooit op tegen een motor die in de soep loopt

AsconaGT zei:
Kan de vorige eigenaar het misschien vertellen? Onderhoudboekje?

als hij in 2013 vervangen is dan zou je denken dat hij in 2019 weer vervangen zou zijn met deze kilometers

Als je twijfelt; gewoon vervangen, weegt nooit op tegen een motor die in de soep loopt
auto heb ik bij een garage gekocht, eigenaar kan ik dus helaas niet niet achterhalen, wel heb ik de garage gebeld die de onderhoud regelmatig deed (boekje)hij kon bevestigen dat het in 2013 was vervangen. Dus dat word zsm laten vervangen

Muddy Bandit zei:
Vuistregel: als een oud ding het nog waard is gewoon vervangen, en als het al een barrel is gewoon kijken waar het schip strandt.

Meestal op plekken en tijdstippen, dat je het echt niet kan gebruiken....

marcel21674 zei:
Muddy Bandit zei:

Meestal op plekken en tijdstippen, dat je het echt niet kan gebruiken....

Klopt, dat (geringe) risico neem je dan.
Ik heb zo vele jaren met oude auto's (meestal japanners) gereden, maar het is mij nog nooit mis gegaan ondanks tot 70.000 km overschrijding van de wissel... spul is in de praktijk taaier dan de meeste voorspellingen doen geloven.

Kan, kan ook heel wat eerder. Zoek desnoods ergens een beun op en koop zelf de set in DE (kfz teile oid), ben je voor weinig klaar en da's zelfs een barrel wel waard.

Bij een beun zou ik dit niet zo gauw laten doen auto is nog in goede staat, geen spatje roest,en mooi in lak. Ik heb begrepen dat het rond de 300 euro gaat kosten, dat is de auto zeker nog wel waard;) en dan heb ik tevens garantie. Ik ging er altijd vanuit dat je het moest vervangen om de 60.000 km tot dat ik ineens ergens las dat de jaren ook tellen. Nog 1 vraag als de waterpomp los staat van de distributieriem moet ik de waterpomp dan ook mee laten vervangen?

Als de waterpomp los staat van de distributieriem is het niet perse nodig.
Maar bij diverse motoren wordt de waterpomp ook aangedreven door de distributieriem, en als je dan die riem wisselt gaat het preventief vervangen van de pomp er in één moeite bij mee... de materiaalkosten zijn de grootste kostenpost dan niet.
Wel gelijk de spanners van de riem ook mee vervangen.

Tnx voor de antwoorden deze week even afspraak maken..Nog 1 vraag dan hou ik op met mijn gezeur. bougies laat ik dan ook even vervangen.Heb een zetje van 4 tijdje terug gekregen van iemand (verpakt) nu is daar wat vocht bij gekomen, had ze in auto bewaard. Kan dat heel veel kwaad???

Als je die afspraak hebt gemaakt laat je even naar die bougies kijken, easy on. Vocht bijgekomen in de auto roept bij meteen vraagtekens op :confused: normaal is het kurkdroog in de auto hoor! ohja het was een opel.:)

Antonia 4168155 zei:
Als je die afspraak hebt gemaakt laat je even naar die bougies kijken, easy on. Vocht bijgekomen in de auto roept bij meteen vraagtekens op :confused: normaal is het kurkdroog in de auto hoor! ohja het was een opel.:)
haha valt mee. Natte autowasspons dat in een emmer lag en er uitgevallen is tijdens het rijden heeft de doos doen doorweken waar de bougies in lagen.De bekende vochtproblemen heb ik met deze opel gelukkig niet

Michel 4665198 zei:
Bij een beun zou ik dit niet zo gauw laten doen auto is nog in goede staat, geen spatje roest,en mooi in lak. Ik heb begrepen dat het rond de 300 euro gaat kosten, dat is de auto zeker nog wel waard;) en dan heb ik tevens garantie. Ik ging er altijd vanuit dat je het moest vervangen om de 60.000 km tot dat ik ineens ergens las dat de jaren ook tellen. Nog 1 vraag als de waterpomp los staat van de distributieriem moet ik de waterpomp dan ook mee laten vervangen?

Ligt eraan, bij m'n 626 zit de waterpomp ook op de multiriem, mar om de waterpomp te kunnen vervangen, moet wel de distributie eraf.
Ik zou hem gewoon mee laten nemen, die dingen zijn relatief goedkoop en simpel mee te nemen met een distributie wissel.

Terug
Bovenaan