distributieriem of ketting?

Ik denk dat die site een beetje van slag is.... Zowel mijn i20 1.2 als m'n i30 1.6 diesel hadden/hebben een ketting......

Ik ben bij een Hyundai Dealer geweest en daar stond een ander type (business) uit hetzelfde jaar, en daar zat een ketting op volgens hun. Nou heb ik de Motion zien staan bij de Ford dealer, en die wist het niet. Dus of die site klopt niet of de Hyundai Dealer had zijn info niet op orde.

Edit: Weet niet of dit normaal bij alle types hetzelfde is. Daarom zou ik graag zekerheid hebben, aangezien ik deze waarschijnlijk ga kopen.

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet veel uit zou maken. Men zegt dat een ketting onderhoudsvrij is, maar de recente geschiedenis toont aan dat dit zeker niet altijd het geval is. En vervanging is duurder dan bij een riem.

Barri zei:
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet veel uit zou maken. Men zegt dat een ketting onderhoudsvrij is, maar de recente geschiedenis toont aan dat dit zeker niet altijd het geval is. En vervanging is duurder dan bij een riem.
Dat is niet helemaal waar.
Mercedes heeft al decennialang een ketting en hier zijn weinig tot geen problemen mee. Ketting vervangen is minder werk dan een riem. In geval van Mercedes moet de kop er af en kun je de ketting gewoon doorvoeren middels de oude ketting. Nieuw pakkingsetje en geleiders en klaar is Clara. Met recente geschiedenis doel je waarschijnlijk op de TSI blokken van VAG. Als je deze preventief laat vervangen is het volgens mij net zo veel werk als bij Mercedes. Sterker de riem bij menig Audi is meer werk en kostbaarder dan een ketting.

Maar even de facto. Het zou me werkelijk mijn reet roesten of er een ketting of riem op zit. Als je daar de koop van een auto laat afhangen?

Daar laat ik de koop ook niet van afhangen. Alleen heeft de auto een kilometerstand waarbij een riem vervangen moet worden. En aangezien er bovag op zit lijkt mij dat de dealer dit dan zonder extra kosten moet doen. Anders is het in ieder geval een punt wat ik in de onderhandeling mee kan nemen.

Ik heb deze auto even als voorbeeld genomen.

Huundai i20 1.2 i-Motion 2012: https://www.autowereld.nl/hyundai/i20/1-2i-i-motion-nl-auto-dealer-onderhoud-airco-26545388/details.html

Volgens de site van Kwikfit heeft deze auto een distributieketting.

YVCJKBd.png

Voer anders het kenteken van de auto maar even in op een onderdelensite als je twijfels hebt, daar zie je gauw genoeg of er een kettingset of een riemset aangeboden wordt.;)

Aangezien een riem afhankelijk van het merk/model soms 90.000 - 120.000 km of 5 - 7 jaar (of soms alleen op inspectie), mee gaat, maakt het op lange termijn voor de kosten niet eens zo veel uit.

Uit mijn hoofd hadden de i20's 1.2 en 1.4 uit die tijd een ketting (heb zelf de 1.4).

BMW N47 dieselmotoren hadden ook altijd last van een uitgetrokken ketting...

Omdat deze ketting achteraan de motor zat (tussen motor en versnellingsbak) diende telkens de volledige motor en versnellingsbak uit de auto gehaald te worden....de kosten waren niet min...:rolleyes:

Het probleem dat een constructeur iets maakt met een bepaalde veiligheidsfactor en de inkoper daar maling aan heeft en de kettingen gaat bestellen bij een toeleverancier die volledig afhankelijk is van de fabriek en alleen kan leveren in een kwaliteit die de inkoper wil betalen, maar die zeker niet overeenkomt met de kwaliteitseisen van de constructeur.....

Er gaat weinig boven een goed gemonteerde riem. Die vervang je in een half uurtje, dat zijn de kosten niet. Alleen een tandwieloverbrenging is nog makkelijker.

s velthuis zei:
Er gaat weinig boven een goed gemonteerde riem. Die vervang je in een half uurtje, dat zijn de kosten niet. Alleen een tandwieloverbrenging is nog makkelijker.

Er staat bijna 300k op de teller en de N9C is nog in bezit van ketting #1 die kon gewoon hergebruikt worden na de vervanging van de koppaking (alleen een spannertje vervangen)
De andere N9C staat al een stukje over de 300k heen en heeft ook nog de 1ste ketting

De enige reden dat ik binnenkort de ketting vervang van die ene N9C is dat die nog eens minimaal 300k mee moet en ik toch het hele blok opentrek

Doe mij maar een ketting of tandwieloverbrenging

Kettingen waren ooit onderhoudsvrij omdat de heren constructeurs kettingen lieten monteren die sterk genoeg waren en de ketting dan diep en onbereikbaar ver in het blok gemonteerd konden worden.
Maar tegenwoordig is ieder dubbeltje wat de ketting meer kost zoveel euro in de catalogusprijs zodat de constructeurs soms kettingen uitzoeken die erg licht zijn voor hun taak en daarbij nemen de constructeurs de gevolgen van slijtage voor lief.

Zo'n (te) lichte ketting moet ook vervangen worden. Daarom staat bij sommige auto's de nokkenasketting vervangen wel degelijk in het onderhoudsschema.
Zodra de ketting zo veel speling krijgt dat de nokkenaskettingspanner (3 keer woordwaarde) de ketting niet meer strak genoeg kan krijgen, kan de nokkenas een tandje verspringen en dat kan hetzelfde effect hebben als een gebroken distributiesnaar.

s velthuis zei:
@rke: precies. Om die reden liever een riem, mits deze een beetje logisch is ingebouwd.
Is nog steeds geen reden. Bij een normale constructie is een ketting net zo makkelijk te vervangen als een riem. Dan toch echt 10 x liever een ketting.

Niet helemaal mee eens.... Bij veel motoren is de riem buiten het motorblok gebouwd, zit achter een kunststof kap, en slijten de tandwielen niet. Het spanmechanisme is vaak eenvoudig en ook eenvoudig te vervangen. Bij een versleten ketting dienen ook vaak de versleten tandwielen van krukas, nokkenassen etc. vervangen te worden én de geleiders.

Terug
Bovenaan