Distributieriem koelvloeistof

Thijs

Net ingestapt
este forum bezoekers/medewerkers!

Ik ben nieuw op het forum en heb gelijk een paar vragen!

Ik heb een audi a3 8p 1.6L benzine uit 2004 190dkm aangeschaft. inmiddels een maand in bezit.

De volgende dingen zijn mij opgevallen

Om te beginnen is het koelvloeistof in zijn geheel blauw van kleur(volgens onderhoudsboekje hoort dit rood te zijn) waarschijnlijk is de waterpomp eens vervangen en afgevuld met blauwe koelvloeistof. Kan dit eventueel voor problemen zorgen? of voldoet het om eens in de paar jaar het in zijn geheel/grotendeels te vervangen met verse blauwe vloeistof?

wat mij ook opviel is dat de distributie riem vervangen is in 2010 bij 90000km(ook in onderhoudsboekje aanwezig)

hij schijnt ook vervangen te zijn bij 168000km dit is te zien met stickertje op motorblok, deze sticker ziet er een stuk minder professioneel uit, ook is hier niets over te vinden in het onderhoudsboekje. de riem zelf ziet er oke uit (maar dit geen garantie)

het interval voor vervanging van de riem is 120000 en 10 jaar.

ik heb een beetje twijfels of deze werkzaamheden bij 168000 km zijn uitvoert, ik zie alleen een sticker, wat is jullie advies? kan ik iets aan de riem zien? of andere punten wat ik zou kunnen checken?

als derde punt is mij opgevallen wanneer ik op de 'econ' knop druk de aircopomp aangaat, deze maakt een apart geluid, een beetje zoemend. De airco kan ik niet testen ivm het koude weer.

met vriendelijke groet Thijs

als de onderhoud boekje voor de rest netje is in gevult. dan zou ik ook de distributie riem niet vertrouwen.

ander kleur koelvloeistoff geeft normaal geen probleem. zolang die maar niet wit of bruin of zwart is.

mijn moet ook normaal ook rode koelvloeostoff nodig maar ik heb nu groene.

de airco kan je ook bij koud weer testen. zeker bij vochtigweer.

als de vocht heel moeilijk uit de auto geraakt dat doet je airco het niet. zijn je ramen na 5min al schoon dan werkt die.
je kan dit testen door een ketel met kokend water in de auto te zetten.(leg er een stuk hout of placemat om he bekleding te beschermen tegen de warme ketel)

De vervanging in 2010 bij 90.000 is dus eigenlijk nog steeds goed genoeg voor nu?

De 168.000 is (misschien) gedaan door iemand die niet zo georganiseerd was ook even het boekje bij te werken. En waarom? Misschien kapotte waterpomp?

Ik zou gewoon doorrijden en bij 210.000 km of in 2020 eens gaan nadenken over die riem. Je kan wel bij elke occasion het onderhoud ernstig wanttrouwen en meteen €1000 preventief onderhoud doen maar dat lijkt me onder de streep geen winstgevende aanpak.

De airco kan je ook testen door de auto flink op te warmen en dan de airco en recirculatie aan te zetten, of even in een parkeergarage of wanneer het ietsje warmer is dan een graad of 8. Thermometer moet nog wel iets zakken bij 8 graden en de airco op full power. Als je vochtigheid kan meten dan wordt het nog duidelijker.

V0RQ zei:
En waarom? Misschien kapotte waterpomp?

ik kan mij geen andere reden bedenken waarom iemand er rode vloeistof in zijn geheel zou vervangen voor blauwe, ook is bij de lucht toevoer (vanaf luchtfilter--> richting motor het gedeelte bij de motor de slangen aan vast gemonteerd met epoxy plak middel) geen idee of hier iets mee te maken zou kunnen hebben.

maar hoe ik op internet lees, is het in de praktijk erg lastig te achterhalen of een distributie riem nou wel of niet vervangen is?

de auto heeft voor mij 6 eigenaren gehad. best een hoop. de laatste 3 jaar staat er niets in het onderhoudsboekje. heb inmiddels zelf alle filters en olie vervangen.
deze waren allen in niet de beste conditie. Het blijft een beetje gokken wat de vorige eigenaren gedaan hebben met mijn auto!

cyo6660g6nf.jpg
boyofwax zei:
Is het een contitech sticker?

hier een foto van de sticker!

sticker

Die sticker is in elk geval de sticker zoals Gates hem mee levert. En de vraag van Boyofwax begrijp ik ook, Contitech levert een nóg eenvoudiger, papieren sticker mee. Gezien het feit dat de d-riem wel is aangevinkt en de multiriem niet (die officieel mee vervangen moet worden, maar niet in de kit zit en doorgaans rustig twee d-riemen overleeft) denk ik dat de riem wel degelijk is vervangen bij de gegeven stand. De koelvloeistof die VW hanteert is G12+ longlife en die is inderdaad altijd rood. Zelfs als je deze van de Action koopt. Blauw is niet de goede, maar zou er wel op kunnen duiden dat de vorige monteur een volledige Gates kit heeft gebruikt, riem, rol en waterpomp.

Overigens is het inderdaad verdomd lastig om een d-riem te beoordelen. Ik kan het in elk geval niet. Alleen het loopvlak van de spanrol geeft soms wat informatie. De pest van die riemen is dat ze er heel goed uit kunnen zien en niet veel later toch breken. Een D-riem heeft koordlagen en door gebruik en veroudering gaan die inwendig kapot. Omdat een d-riem dwarsribbel heeft, kan deze dan ineens de geest geven. De multieriem heeft lengteribbels. Ook deze riem veroudert, maar deze scheurt doorgaans niet overdwars, maar in de lengterichting. Wat nog lastiger is. VAG heeft 3 verschillende kilometrages voor deze riemen gehanteerd, 90k, 120k en 140k. Verschil in de riem is niet te zien. Ik houd in elk geval altijd 90k aan. Vind ik genoeg voor de riem, langer vertrouw ik niet. Vooral de rol en de waterpomp niet. Bij twijfel en meer achterstallig onderhoud zou ik hem toch mee laten vervangen. Deze motoren kunnen heel oud worden, zonde om deze voortijdig stuk te draaien.

Een schoolvoorbeeld hoe belangrijk bij oude auto's het onderhoud en de documentatie is. Een rekening had hier veel verschil gemaakt.

s velthuis zei:
En de vraag van Boyofwax begrijp ik ook .... zou er wel op kunnen duiden dat de vorige monteur een volledige Gates kit heeft gebruikt, riem, rol en waterpomp.
(y)

Ben wel benieuwd wat Veldhuis de betere kit vindt, de Gates of de Contitech?

Ik heb ook een A3 met 1.6. Verdomd fijne auto!

s velthuis zei:
..
Een schoolvoorbeeld hoe belangrijk bij oude auto's het onderhoud en de documentatie is. Een rekening had hier veel verschil gemaakt.

Ja maar ook daar is een vervalsing van een inmiddels failliete of verkochte garage mogelijk.

allen bedankt voor de reacties!
hier kan ik iets mee, en heb iets om over na te denken.

Terug
Bovenaan