Distributieriem geknapt na 10.000 km. Garantie?

Guest
Hallo,

In februari dit jaar is mijn VW polo uit 2003 voor een grote beurt geweest. Mijn distributieriem is vervangen en startmotor en nog wat dingen. Rekening 1200 euro bij een kilometerstand van 154.000.

Nu rij ik vandaag, 10.500 km verder, een contante snelheid van 100 km per uur. Auto schokt een keer en de motor slaat af. ANWB gebeld en de beste man heeft gekeken en geprobeerd te starten en was er al heel snel over uit, je distributieriem is kapot. Auto is naar de garage gesleept en ik weet ook nog niet wat de verdere schade is maar ik vrees het ergste..

Heb ik nu garantie of kan ik de garage aansprakelijk stellen of heeft het alleen met de "goodwill" van de garage te maken wat de verdere stappen zijn?

Alvast bedankt!

Allereerst natuurlijk ontzettend vervelend van de gebroken distributieriem. Een distributieriem hoort niet na 6-7 maanden te knappen en 10.000 km te knappen. Er zal allereerst moeten worden vastgesteld wat de oorzaak is van het knappen. En daar zit hem de moeilijkheid in, wat is precies de oorzaak geweest? Heeft de garage een fout gemaakt die pas na een half jaar en 10.000 km aan het licht komt, is er sprake van een defect/fabrieksfout aan de riem zelf of is een externe oorzaak het probleem geweest, ik noem even een steentje/vervuiling.

Betreft het een BOVAG garage waar de auto onderhoud heeft gehad?

Het zal de eerste keer niet zijn dat dingen op de rekening zijn gezet die niet gedaan zijn. Wellicht is die riem dus nooit vervangen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er een poulie kapot is gegaan, of de waterpomp is vastgeslagen en dat daardoor de distributieriem is stukgegaan. Misschien heeft het autobedrijf destijds geadviseerd deze te vervangen, maar is dat niet gedaan.

Om een heldere conclusie te trekken hebben we echt meer gegevens nodig..

The SLB zei:
Het kan natuurlijk ook zijn dat er een poulie kapot is gegaan, of de waterpomp is vastgeslagen en dat daardoor de distributieriem is stukgegaan. Misschien heeft het autobedrijf destijds geadviseerd deze te vervangen, maar is dat niet gedaan.

Om een heldere conclusie te trekken hebben we echt meer gegevens nodig..

Mee eens. Wat is er destijds vervangen? Alleen de riem? De riem en alle rollen? Riem, rollen en waterpomp? En wat is inderdaad de oorzaak? Zijn er andere onderdelen kapot zoals misschien een multiriem?

Please, more info.

Op de factuur van de reparatie staat
-Distributieriem kit inclusief waterpomp
-werkplaatstarief distributie + waterpomp vervangen.

Ik ben vanmorgen bij de garage geweest. Hij heeft aangegeven dat hij het erg raar vind en dat het eigenlijk niet zo mogen. Hij gaat kijken wat de schade is en of hij kan achterhalen of hij een fout gemaakt heeft of dat de kwaliteit van de riem niet goed geweest is. Maar dat ik er wel vanuit moet gaan dat mijn motor niet meer te redden is..

Garage is een eenmanszaak en niet aangesloten bij de BOVAG.

Dan wordt het nog belangrijker dat duidelijk wordt wat de oorzaak is. Zorg ervoor dat er geen bewijsmateriaal verloren gaat.
Een onafhankelijke inspectie was wellicht verstandiger geweest.

De eerste reactie van de garage lijkt me niet onvriendelijk, wellicht komt hij met een advies dat ook voor de klant fatsoenlijk is.

de meeste goede eenmanszaken zijn gewoon verzekerd voor als ze een fout hebben gemaakt. Ik heb ooit een distributie laten vervangen van een 406 turbo-diesel, was echt een köt-klus; 2 dagen later hoop herrie: was de turboslang losgegaan; gelukkig geen schade, werd meteen door hem zelf gezegd dat ie dat dus niet goed had gedaan. Op mijn vraag wat er was gebeurd als er wel forse schade zou zijn ontstaan antwoordde ie meteen en heel eerlijk: iedereen maakt wel eens een fout, ik ook; als dat gebeurt zegt ik het gewoon eerlijk en meld ik het bij mijn verzekering.
Zoals rw54 al zegt: reactie van de man lijkt mij niet onvriendelijk, en gewoon eerlijk en fatsoenlijk.

Garagehouder heeft gekeken. Distributieriem is inderdaad helemaal kapot en de motor heeft daardoor ook de nodige schade opgelopen. Hij kan echter geen aanwijsbare reden vinden waardoor het gekomen kan zijn.

Hij voelt zich er erg lullig over en gaat alles kosteloos repareren,    dus dat vind ik echt super tof!

Hij gaf aan dat hij hier niet voor verzekerd is en dat dit valt onder bedrijfsrisico. In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reacties(y)

Top geregeld. je zal wel dolgelukkig zijn met zo'n garage.(y)
Bovag lid of niet zegt dus ook weinig.

Distributieriem zei:
Garagehouder heeft gekeken. Distributieriem is inderdaad helemaal kapot en de motor heeft daardoor ook de nodige schade opgelopen. Hij kan echter geen aanwijsbare reden vinden waardoor het gekomen kan zijn.

Hij voelt zich er erg lullig over en gaat alles kosteloos repareren,    dus dat vind ik echt super tof!

Hij gaf aan dat hij hier niet voor verzekerd is en dat dit valt onder bedrijfsrisico. In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reacties(y)

Doe 'm maar iets heel lekkers cadeau :)

Immers: als er geen aanwijsbare oorzaak is, is hij dus ook niet aanwijsbaar aansprakelijk. Typisch pech gehad dan.
dat ie dus kosteloos helpt verdient een mega-pluim ! dat is een garage om bij terug te komen en te blijven komen !!

Zo hey dat is echt topservice, zou de beste man allerminst belonen met een goede review hier op AW (y)
https://www.autoweek.nl/dealerreviews

Om welk bedrijf gaat het? ben ik wel benieuwd naar.

Kijk, zo hoort het. En geen praatjes dat t ergens anders door zou kunnen komen!

Bedrijfsrisico kun je wel degelijk verzekeren. maar veel bedrijven doen dit niet, omdat het vaak in de prijs van de diensten is doorberekend. en het verzekeren uiteindelijk meer kan kosten dan een claim.

Goed kans dat de schade aan de motor mede is ontstaan door de onkunde van de anwb... Nooit begrepen waarom ze zonodig eerst willen kijken of de auto start als die ineens uitgevallen is. Tis in de meeste gevallen zo gebeurt om ff die kap er af te halen ter controle of alles nog heelhuids is daarachter.
Zo worden er ook nog blokken gestart terwijl er alle olie is uitgelopen.. Hoe dom ken je wezen?

Immers: als er geen aanwijsbare oorzaak is, is hij dus ook niet aanwijsbaar aansprakelijk
Hoe kom je bij deze totale onzin? Als er niets aanwijsbaar is, dan is het juist het probleem van de garage. Een riem die zijn termijn niet haalt is simpelweg niet conform en dus volgt daaruit dat de leverancier/garage aansprakelijk is en het op moet lossen.
Nog mooier voor deze garagist is dat ie zijn schade weer kan verhalen op de leverancier van de riem middels het regresrecht. Dus in feite hoeft het hem ook niets te kosten.

dat ie dus kosteloos helpt verdient een mega-pluim
Daar kan ik het dan ook niet mee eens zijn. Deze garage doet in feite netjes wat ie moet doen. Dat siert de garage in het huidige afschuifklimaat, maar ook niet meer dan dat.

Voor onze topicstarter is het hoe dan ook goed nieuws dat het netjes wordt opgelost.

Terug
Bovenaan