s velthuis zei:
Ik leer iedere dag bij
En soms worden riemen gebruikt in de aandrijving. Beter bestand tegen zand en vuil, minder lawaaiig en schoner. Tenzij je de ketting (oude motoren zoals de Jawa) inbouwt in een kettingkast.
Daarnaast passen motorfiets fabrikanten al jaren het trucje toe wat je pas de laatste jaren in auto's tegenkomt: maak de ketting zo licht mogelijk. Daarvoor gebruik je een lichtere, goedkopere ketting (en spanner) die minder ruimte inneemt maar je moet de distributie wel met regelmaat controleren en vervangen.
Wat ik zelf heel vervelend vind: vroeger werd de distributie zodanig gemaakt dat iedere dorpssmid (en ik dus ook) aan de distirbutie kon knutselen. Tegenwoordig heb je speciaal spangereedschap, timinggereedschap nodig om het snaartje/de ketting te vervangen.
Maak die distributie gewoon ouderwets degelijk, dan heb je al dat geknutsel niet nodig..... Het kost een paar tientjes extra voor goed materiaal en de klant bespaart honderden euro's aan onderhoud wat niet nodig is. Misschien is er een markt voor conversiekitjes, een setje waarbij je zo'n eens per dertigduizend elastiekje vervangt door een stevige ketting die meerdere tonnetjes weg kan draaien.