Distributieketting VW TSI 140pk motor

A

Anoniem

Guest
In 2012 is de distributieketting bij mijn Tiguan 1.4 TSI vervangen na 40.000 km gereden te hebben. Sindsdien heb ik 17.000 km afgelegd en is voorlopig geen geratel te horen. Wel heb ik vernomen vanuit buiteland dat bij een Golf 1.2 motor, de ketting na vervanging na een jaar al weer dezelfde geratel geeft. Van een ex- VWW monteur heb ik onlangs vernomen dat de reparaties nogal goedkope en tijdelijke oplossing zijn. Kortom geen positieve nieuws tijdens de akelig stilte na de VW-affaire. Is er iets te melden over dit probleem? Is de reparatie echt een oplossing voor lange tijd geweest of gaat de ketting het na enkele tienduizenden kilometers het weer begeven? Doorrijden of opdoeken? Vragen bij VW heeft niet veel zin, lijkt mij.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5272363
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5236506
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5271311
https://www.autoblog.nl/eindelijk-vw-reageert-op-falende-tsi-motoren

(y)

Ik heb begrepen dat het kettingprobleem het gevolg was van een (grote) partij slechte kettingen. Na vervanging zou daarmee het probleem opgelost moeten zijn. Dat zou ook de inmiddels grote stilte kunnen verklaren.

Idd Meeuw, na de modificatie moet het probleem zijn opgelost (y)
Of dat ook echt zo is merken we wel de komende tijd.

Ik mag het wel hopen, want bij onze Audi A1 1.2TFSI (van begin 2011) is de ketting ook vervangen.

Bofkont zei:
Idd Meeuw, na de modificatie moet het probleem zijn opgelost (y)
Of dat ook echt zo is merken we wel de komende tijd.

Volgens mij niet. VAG heeft niet voor niets de ketting van de (1.4) TSI inmiddels weer vervangen door een distributieriem.

Dat zou er op duiden dat wij maar tijdelijk zijn geholpen wat ik zelf al lang denk. Als de fabrikant het al niet vertrouwd kunne wij het zeker ook niet. Alleen zijn wij wel de pineut.

Misschien stilte voor de volgende 40.000 km. De eerste 35.000km waren ook prima dan is het begonnen. Misschien zijn de nieuwe kettingen wel beter maar wie zal het zeggen. Het feit dat VW over gaat naar riemen zegt wat anders.

vladimir_nykl zei:
Misschien stilte voor de volgende 40.000 km. De eerste 35.000km waren ook prima dan is het begonnen. Misschien zijn de nieuwe kettingen wel beter maar wie zal het zeggen. Het feit dat VW over gaat naar riemen zegt wat anders.

Ongelooflijk suggestief.
Toen de problemen met de EA111 zich openbaarden, was de EA211 al lang in ontwikkeling.

Mmm, ik herken het gevoel. Bij mij is bij 91000 km de ketting etc. vervangen (1.4 TSI, 160 pk uitvoering overigens). Ik ga er vanuit dat het het nu 'goed' zou moeten zijn, maar hel comfortable voelt het helaas niet

Zo voelt het eenmaal, helaas. Bij mijn vorige auto, Passat 2.0 wilde de dealer ook ineens de ketting vervangen zonder dat er reden toe was. Het moest van VW ook wegens de garantie. Ik geloof dat toen al de problemen zichtbaar waren achteraf gezien. Ik rijd VW al meer dan 20 jaar en nooit heb ik mij bekommerd om de distributieketting. Tot die laatste Passat die mankeerde van alles waren het juist zorgeloze jaren zonder extra kosten.

Bij 90.000km zou ik anders tegen aankijken dan bij 40.000 km. Bij die aantal km moest je vroeger de riem vervangen, de kettingen zouden juist langer meegaan.

Die foute kettingen zijn inderdaad als reden aangegeven. Maar sindsdien heb ik al drie variaties op een thema gehoord bij diverse garages. Alles kan maar echt zekerheid heb je niet. En VW zwijgt als je die vraag stelt. Het is nu toch in orde?

Hallo allemaal.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb sinds september 2014 een Golf V, 1.4 TSI met 122 pk uit 12-2008 gekocht. Toen met 78.000 op de teller en inmiddels 103.000. Sinds een dikke 2 maand hoor ik een klein geluid bij een koude start. De laatste weken wordt het erger, vooral bij een dag of 2 stilstaan.

Op verschillende forums lees ik veel over het bekende ketting(spanner) probleem maar bij de dealer werd na een check ontkend een geluid te horen.

Onderstaande link is van mijn Golf met een koude start. Actie bij 25 seconden.

Geluid ketting koude start 1.4 TSI

Alvast bedankt!

Gr Michel

Hydraulische kettingspanner die op druk moet komen.
Geregeld in de gaten houden. Auto niet in de versnelling wegzetten, dan wordt het spannertje ingedrukt.

Zou dan eens informeren bij een andere VAG dealer, grote kans dat het absoluut je ketting/spanners zijn.
Niet te lang mee wachten.

Deze week contact gehad met de VW dealer. Gevraagd of ze adhv mijn filmpje een diagnose konden doen.
Bericht terug met antwoord; mogelijk nokkenasversteller en daarbij vervanging van ketting en kettingspanner. Kosten: € 1.700 o_O

Gelukkig is er, ondanks de leeftijd (7 jaar) en km stand (104.000 inmiddels), nog steeds coulance op van toepassing. 60% op het uurloon en 100% op onderdelen. Uiteindelijke kosten: € 295.

Na bezoekje aan de dealer dezelfde diagnose als na het filmpje. Al bovenstaande is vervangen en de auto staat morgen weer klaar.

Terug
Bovenaan