Distributie ketting peugeot 207 1.6 16 v turbo 110 kw (150 pk)

Jorn 6776201

Net ingestapt
Hallo,

Ik heb een auto op het oog die ik wil kopen allen zit hier een distributie ketting op en kunnen zij mij niet vertellen hoelang deze nog mee zal gaan.

De auto heeft 139000 km gelopen en is uit 2007. Wel krijg ik er een half jaar nog af garantie bij dus mocht de ketting niet goed zijn dan zullen hun deze moeten vervangen.

Kan iemand mij meer vertellen over de levensduur van zo een ketting?

Groet, jorn
 
Is er geen sticker op de motor geplakt wanneer de distributie ketting is vervangen resp. ken je de geschiedenis van de auto niet, via de dealer?
 
Jorn 6776201 zei:
Hallo,

Ik heb een auto op het oog die ik wil kopen allen zit hier een distributie ketting op en kunnen zij mij niet vertellen hoelang deze nog mee zal gaan.

De auto heeft 139000 km gelopen en is uit 2007. Wel krijg ik er een half jaar nog af garantie bij dus mocht de ketting niet goed zijn dan zullen hun deze moeten vervangen.

Kan iemand mij meer vertellen over de levensduur van zo een ketting?

Groet, jorn

Ik zou zelf geen auto kopen welke bekend staat met een distributiekettingprobleem, tenzij je heel zeker bent van je zaak, en je dit type auto ook persé wil hebben, en de ketting aantoonbaar al eens vervangen is.
 
De VTI motoren kennen beduidend minder/ geen distributieketting problemen dan de THP motoren.
Wel lusten ze een slok olie en koelvloeistof.

Een 1.4/1.6 VTI is een veilige keus wat dat betreft.
 
Al vast bedankt voor jullie reactie.

Het gaat precies om een 1.6. 16v turbo 110 kw.
Als het goed is valt dat ook onder de vti serie.
 
VTi

Die van mijn oma uit 2011 heeft nu 70.000 gereden en doet 1 liter olie op 5000 km.
Ik zou hem laten staan ondanks dat het best een heel prettige auto is in de juiste uitvoering.
 
Het probleem is meestal niet de ketting zelf maar de spanners, en dan met name de hydraulische spanners.
En de levensduur daarvan is niet echt aan te geven, dit valt of staat met het onderhoud van de auto: sterke vervuiling van de motorolie (door te grote onderhoudsintervallen/vele korte ritjes enz.) gaat ten koste van de werking van die spanners.
Als de kettingdistributie aan vervanging toe is dan merk en hoor je het wel na de start aan het geratel van de kleppen en ketting en het zeer rauwe lopen van de motor.
 
Het betreft hier dus het beruchte THP blok van de eerste generatie.
Ga dus altijd na wat de onderhoudshistorie is. Is de distributie vervangen en is de motor recent innerlijk gereinigd?
Zo ja, dan kun je een lekkere auto hebben waar je veel plezier van kan hebben, maar.... dat is geen garantie dat het zo blijft.
Zo nee, laten staan. Kosten, afhankelijk van de garage en ervaring tussen de 600 en 2000 Euro.
 
Dit is inderdaad de (vrij) beruchte 1.6 THP van de eerste generatie.
De distributieketting en kettingspanners zijn van slechte kwaliteit, de motor vervuilt relatief snel, en ze willen nog wel eens flink olie gebruiken.

Ik zou er niet aan beginnen, of je moet de auto voor bijzonder weinig geld kunnen kopen. En dan alleen als de ketting recent is vervangen, en de motor gereinigd is. En met een volledige en goede onderhoudshistorie.
 
Jorn 6776201 zei:
Hallo,

Ik heb een auto op het oog die ik wil kopen allen zit hier een distributie ketting op en kunnen zij mij niet vertellen hoelang deze nog mee zal gaan.

De auto heeft 139000 km gelopen en is uit 2007. Wel krijg ik er een half jaar nog af garantie bij dus mocht de ketting niet goed zijn dan zullen hun deze moeten vervangen.

Kan iemand mij meer vertellen over de levensduur van zo een ketting?

Groet, jorn
Heb je al een uitgebreide proefrit gemaakt in de auto? Ook heel belangrijk! Als de geschiedenis helemaal bekend is, en je krijgt ook nog een half jaar garantie, zou je het kunnen overwegen.
 
Total Loss zei:
Wel krijg ik er een half jaar nog af garantie bij dus mocht de ketting niet goed zijn dan zullen hun deze moeten vervangen.

Denk niet dat garantie perse op deze manier werkt.

Dat zou in inderdaad wel zwart op wit willen hebben in het koopcontract. Kan me niet voorstellen dat de verkopende partij staat te trappelen om een dure reparatie uit te voeren aan een 13 jaar oude 207.
 
^^^ is ook niet te verwachten, al zal de verkopende partij wel iéts moeten doen om de handel kwijt te raken. Zij weten (of behoren te weten) dat dit een risicovollere uitvoering/ motor betreft.

ak2 zei:
(..) of je moet de auto voor bijzonder weinig geld kunnen kopen. En dan alleen als de ketting recent is vervangen, en de motor gereinigd is. En met een volledige en goede onderhoudshistorie. (..)

Of de insteek nemen om tegen een scherpe prijs in te kopen én de auto naar een technisch, Peugeot, specialist te brengen die een goede reputatie op het gebied van de ketting/vervuilingsproblematiek heeft en daar preventief die zaken laten vervangen.

Is de auto / uitvoering / kleur in goede, nette staat, is het de investering misschien wel waard. Op zich is de leeftijd van 13 jaar, in de huidige tijdsgeest, niet heel erg 'oud' voor een auto, natuurlijk. Dat was het 20/30 jaar terug wel.
 
Terug
Bovenaan