dippend toerental bij remmen (volvo s40)

Ford Kapot

Net ingestapt
Ik heb opgemerkt bij mijn nieuwe auto (2006 volvo s40 1.8) dat bij remmen het toerental gaat dippen. Normaal stationair is +- 800 rpm. Bij het remmen dipt deze naar 400-500 en hersteld dan snel naar 1000, maar zakt daarna weer weg naar 400-500. De motor draait bij stilstand overigens wel heel stabiel en rustig.

ik vermoed een vacuumlek, waardoor er wat valse lucht naar binnen komt via de rembekrachtiger. Nu is mijn vraag of dit te maken heeft met de rembekrachtiger zelf of juist met de vacuumslangen tussen de rembekrachtiger en de motor.

een vallend toerental bij het remmen zou juist betekenen dat er relatief weinig lucht binnenkomt bij het intrappen van het rempedaal (vandaar vallend toerental). Dit dan tenopzichte van een niet ingetrapt rempedaal.

Remmen doet de auto overigens prima, ook zonder bijgeluiden. Ik merk het dus vooralsnog alleen aan het wat stuiterende toerental van de motor. Mensen met een gelijkwaardig probleem of tips/tricks om het probleem verder te analyseren?
 
Kan een vacuumlek zijn ja. Hoeft niet. Meestal is het de slang tussen de motor en bekrachtiger die voor problemen zorgt. In een enkel geval is het de bekrachtiger zelf.

Wat doet het pedaal als je de rem ingetrapt houdt tijdens het starten?
 
Starten doet de auto goed, ook met voet op de rem. Als ik rem dan is er wel een soort van 'zuigend' geluid, maar dat is volgens mij vrij normaal. Het pedaal voelde ook 's morgens nog redelijk zacht, nadat de auto 2 dagen stil had gestaan. Ik vermoed toch dat het wellicht een andere oorzaak kan hebben omdat het toch niet helemaal gelinkt lijkt te zijn aan het remmen.

Vandaag geprobeerd om bij 70km/h constante snelheid de koppeling in te trappen. zonder te remmen. Ook dan stuitert het toerental licht tussen de 500 en 1000. Zodra ik stil sta dan stabiliseert deze direct op 800. Dus dit is enkel een probleem bij een ontkoppelde motor + een vorm van snelheid.

even een filmpje ter illustratie, vandaag gemaakt. Nu valt het mee, maar het zijn soms grotere schommelingen.

 
het 2e massavliegwiel schijnt een zwak onderdeel te zijn van de S40 1.8 en 2.0. Kan deze schommeling te maken hebben met onbalans hierin? wel raar dat het probleem zich bij stilstand namelijk niet voordoet.
 
Na wat zoeken een totaal van 3 andere filmpjes kunnen vinden van S40s/V50s met het zelfde probleem. Stationair problemen, alleen bij het rijden.

https://www.youtube.com/watch?v=3_YKP76oc2w

https://www.youtube.com/watch?v=SmJ4mU0pl5E

https://www.youtube.com/watch?v=nyG4EJsokXI

wel gek dat dit alleen voorkomt bij een rijdende auto. Hoe kan het stationair wel goed zijn wanneer de auto tot stilstand gebracht is?
 
Open de motorkap, en luister bij de disterebutie zijde bovenop, of er tikkende of klakkende geluiden, te horen zijn, laat een ander af en toe even gas geven,
Volvo gebruikt een nokkenas met vervroeging, de bij geluiden duiden op het defect hier van,
 
beremans zei:
Open de motorkap, en luister bij de disterebutie zijde bovenop, of er tikkende of klakkende geluiden, te horen zijn, laat een ander af en toe even gas geven,
Volvo gebruikt een nokkenas met vervroeging, de bij geluiden duiden op het defect hier van,

zou het dan niet een structureler probleem zijn, dat ook stationair bij stilstand niet goed loopt? Het is toch bijzonder dat dit namelijk alleen stationair op snelheid betreft.

verder trekt de auto prima en vlot op zonder gekke geluiden. Maar ik zal alsnog eventjes luisteren naar de nokkenas.
 
In collega heeft ook een s40, die had ook dat ie schommelde, alleen ook met stationair draaien, dat het toerental schommelde , maar dan hoorde je de nokkenas verstelbare poulie wel heel erg goed, bij Volvo werkt ie op oliedruk, alleen hij heeft wel de iets oudere model,
 
ik heb zelf de nieuwere (2004-2007). Dit zijn Ford motoren en geen volvo blokken meer.

Ook draait de motor heel rustig stationair, daar is het probleem niet mee. Ik heb alleen dat deze fluctueert stationair als ik aan het rijden ben met een snelheid van +50km/h of hoger en dan de auto in neutraal of de koppeling in trap.
 
Je rempedaal moet wegzakken als je deze tijdens het starten ingedrukt houdt. Gebeurt dat niet of heel traag en is er alleen een zuigend geluid te horen is er een lek in de bekrachtiger of de slang erheen.
Dit kan ook het schommelend toerental verklaren, maar dat kan ook aan de stationairregeling liggen (of een vuile gasklep)
 
de rem is in orde en werkt zoals je beschreven hebt. Ook is dus het stationair toerental onafhankelijk van het rempedaal (waar ik me eerder in vergiste)

stationair regeling is den ik uitgesloten omdat de motor gewoon goed stationair draait, mits ik niet rijdend ben... stil staan dan draait de motor als een zonnetje. Een vuile gasklep zou toch ook bij stilstand dan problemen moeten geven met stationair denk ik? Lijkt meer op een ECU probleem.
 
vervuilde gasklep kan met alle toerentallen raar gaan doen. Maar hoeft niet op alle toerentallen een probleem te zorgen
 
oké want het is raar dat de auto wél op het zelfde toerental goed draait wanneer de auto stil staat (stationair)

stationair als de auto rijdt doet de auto echter slecht.

Zijn dus wel de zelfde toerentallen en de enige variabele is dat de auto rijdend is. Maar ik ga even proberen een throttle body cleaner te kopen ergens.
 
stationair rijdend? Dus in principe als je de koppeling indrukt gaat ie schommelen? Dat is 9 van de 10x een vervuilde gasklep, danwel oude onderdelen in het onstekingsgedeelte zoals de boegies of boegiekabels.
En het valt gewoon onder de stationair regeling.
 
ja, inderdaad. intrappen van de koppeling tijdens het rijden, dan gaat het stationair schommelen. Ik ga snel kijken of ik makkelijk bij de gasklep kan komen om deze schoon te maken. Wat voor middeltjes gebruikt men hier voor? Toen ik in Amerika woonde kon je 'throttle body cleaner' bij de supermarkt kopen, maar hier in NL kan ik bijna niets hiervoor vinden. Ik heb wel eventueel brake cleaner, maar ik denk dat dit te sterk is voor het gaskleppenhuis?

bougies ga ik dan ook maar even vervangen, just in case. Ik weet niet wanneer deze voor het laatst vervangen zijn namelijk.

en ik denk dat het hier gaat om een elektronisch geregelde gasklep? Klopt het dat de volgende manier het beste is;
- negatieve batterij terminal loshalen
- 15 minuten wachten
- air intake boot losschoreven
- gasklep verwijderen
- schoonmaken met carb cleaner

kan ik wanneer de gasklep gedemonteerd is de klep met de hand bewegen?
 
TBC of BC is bijna hetzelfde spul ;) TBC is echter meer bedoeld voor carburateurs die in america wat meer gebruikt zijn.

Gasklep laat je lekker de stekker aan zitten. De accu mag er wel af, wachten is niet nodig.
Demonteren, en met een doekje met remmenreidinger schoonmaken. Gasklep ook openen (kan met de hand of met de eventuele kabelhouder die er op zit) en dat ook weer schoonmaken, de randjes van de klep en waar die normaal voor zit als de klep dicht is zijn hierbij het belangrijkste.

Je hebt echter kans dat de stationair regeling via een afzonderlijk geregelde stappenmotor werkt en dat deze dus vervangen moet worden.
 
net de gasklep verwijderd. Het gaskleppenhuis zelf lijkt vrij schoon, maar de inlet manifold achter de gasklep zit vol met carbon afzetting. Zie foto, dit is waar waar het gaskleppenhuis op gemonteerd is.

IMG_20180313_124911.jpg


moet dit niet schoner zijn? Als de gehel inlet zo vies is dan vermoed ik dat mijn TMAP sensor verder op de inlet ook erg vies zal zijn, dus ik denk dat het probleem wellicht daar zal liggen. Ik ga die proberen te demonteren en dan schoonmaken
 
Zit er een egr systeem op? Indien ja komt daar die koolafzetting van. Kan idd invloed hebben op de MAPsensor, welke meestal afzonderlijk te demonteren en schoon te maken is.
Je kunt idd de inlaat compleet schoonmaken. Maar zolang de egr er op zit heb je dat binnen de kortste keren weer (het helpt waarschijnlijk wel, immers heeft het er eerder ook zo lang mee kunnen doen)

Zit er geen egr op, is de hoeveelheid kool wel erg vreemd.

Ik heb echter ook het idee dat de pakking onder je gasklep lekt. Getuige de zwarte rand langs de opening. Die zou ik in elk geval ook vervangen.
En bij het terug monteren van het gasklephuis zou ik de schroeven niet te hard aandraaien. Die metalen inzetstukjes draaien zich graag dol als de boutjes te strak worden aangedraaid worden.
 
bedankt voor je hulp. het probleem van dippende toeren is in elk geval opgelost door het schoonmaken van het gaskleppenhuis! Dat is wel ontzettend fijn. Ook voelt de auto véél vlotter aan, pakt beter op en reageerd veel veller op het gas.

Ik had niet verwacht dat dat klein beetje koolstof afzetting op de gasklep zo'n groot verschil zou maken.

er zit een EGR systeem op, dus dat verklaard denk ik inderdaad de hoeveelheid koolstof in de inlaat, ik had dit nooit eerder gezien, maar met een EGR systeem is dit inderdaad logisch. Ik heb een vervangende gasklep pakking besteld om deze te vervangen.

voor nu bedankt, het probleem is opgelost!
 
Terug
Bovenaan