Dim- en grootlicht tegelijk laten branden

Haze

Net ingestapt
Zoals de titel zegt wil ik mijn dimlicht laten branden als ik grootlicht geef. Dit i.v.m. xenon.
Ik ben van H4 naar HB3/H7 gegaan dus als ik nu grootlicht geef gaat de xenon uit. Niet alleen is dit onveilig maar ook APK afkeur. Al kan ik voor de APK er eerst even 2 halogeen inzetten.

Nu is het in principe niet zo'n dringend probleem want ik zie genoeg met de xenon aan maar ik zou het fijn vinden als ik het toch werkend heb.
Hoe word de boel gestuurd? Met een relais of een zekering of zo? Ben niet zo handig met elektronica dus ik hoop dat het een enigszins eenvoudige ingreep is.

Alvast bedankt (y)

Als je zelf niet zo handig bent, dan ga je toch naar een garage en vraag je of zij het in orde willen maken?

Vraag me af waar je vandaan haalt dat het apk afkeur is als je de lampen niet tegelijk kan laten branden bij groot licht.
Dit is pas verplicht vanaf bouwjaar 2007. Aangezien ik uit je profiel haal dat het een van 1999 is hoef je dus GEEN aanpassingen te verrichten en is het ook GEEN apk afkeur.
Mocht een keurmeester moeilijk willen doen, zie volgende:

Apk keuringseisen 2013: BRON
Artikel 5.2.51 verplichte lichten en retroreflectoren
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien
het voertuig is voorzien van dimlichten met
gasontladingslichtbronnen en in gebruik is
genomen na 31 december 2006
, deze
lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent
in Aanvullende permanente eisen,
artikelen 115 en 117, gestelde eisen, alsmede
voor de installatie daarvan;

Aanvullende permanente eisen:
Artikel 117
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het
groot licht brandt.

Dus bespaar je de moeite.
Veel keurmeesters zijn alleen op de hoogte van de basisregels. Maar vergeten dat er veel dingen bouwjaarafhankelijk zijn.

Wat is er trouwens onveilig aan? Standaard gebeurt dit ook. Enige wat je niet moet doen is seinen. Dat kan een probleem opleveren met de xenon.

Seinen vinden de xenon lampen niet leuk inderdaad, heb ik al gemerkt.
Maar als ik op een onverlichte landweg rijd bijvoorbeeld en grootlicht is hierbij handig, dan moet de xenon weer opstarten als ik grootlicht uitzet. Ik heb dan dus een paar seconden geen verlichting.
Dat het geen apk afkeur wist ik niet, dat scheelt! (y)

Je zou eventueel kunnen bypassen. parallel een stroombron op de xenon. Waardoor je deze apart kunt aanschakelen. Dus dat ze aanstaan met het groot licht of dat je ze aan kunt zetten voor je het groot licht uitzet (niet altijd handig natuurlijk met tegenliggers)

Een relais en twee diodes. En klaar is Clara.   

Stuurspanning voor de spoel van het relais trek je van het dimlicht via een diode of van het grootlicht via diode en de voeding voor het xenon laat je direct van de accu via het contact van het relais lopen. Zie schema.

simpel_zps1b874629.png

(Bedenk wel dat je de diodes even "vastplakt". Trillingen laten de aansluitdraden kapot trillen.)

rke zei:
Een relais en twee diodes. En klaar is Clara.   

Stuurspanning voor de spoel van het relais trek je van het dimlicht via een diode of van het grootlicht via diode en de voeding voor het xenon laat je direct van de accu via het contact van het relais lopen. Zie schema.

simpel_zps1b874629.png

(Bedenk wel dat je de diodes even "vastplakt". Trillingen laten de aansluitdraden kapot trillen.)

Nadeel van deze schakeling is dat bij het geven van een lichtsignaal ook de xenonlampen spanning krijgen. Om dat te voorkomen zul je in de voeding vanaf de accu nog een relais moeten opnemen wat aangestuurd wordt door de voeding van het stadslicht. Het door de diode aangestuurde relais zal dan sluiten bij het geven van een lichtsignaal, maar omdat het stadslicht niet brand en het 2de relais daardoor niet "in" komt, zal er dan ook geen stroom naar de xenonlamp vloeien. In de situatie dat verlichting gevoerd wordt zal het "diode schema" dan onverminderd blijven werken.

Jep, maar ga dat maar eens netjes in je kabelboom verwerken zonder het risico op andere problemen.
Zeker als je niet heel goed bent met elektronica.

Snap ik, maar daar staat tegenover dat je het 2de relais ook maar één nodig hebt om de voedig van de xenon lampen te schakelen. Je kunt dat dan in de direte omgeving van je accu hangen (kabel natuurlijk wel afzekeren) en met een kabel naar de "diode/relais" unit gaan. Ook die is weer ergens in een hoekje weg te werken, zodat je slechts met een kabel naar de beide ballasten van de xenonlamp hoeft te gaan. Het blijft dus wel te overzien.

Waarschijnlijk zit er nu na je dimschakelaar een wisselrelais, dat moet je doorverbinden voor de dimlicht pool.

Je kan ook de xenon's    op een heel aparte schakelaar zetten, lekker eenvoudig en duidelijk.

Terug
Bovenaan