Dilemma lekke band

Honda75

Wegverkenner
Beste heren van het forum,

Toen ik de winterbanden uit de schuur trok om ze te verwisselen voor de zomerbanden, zag ik dat er eentje leeg was.
Heb hem vervolgens opgepompt en zie of hoor geen lek. Waarschijnlijk gaat het om een klein lek en loopt ie langzaam leeg.

Nu vraag ik me af, dat als ik het lek laat repareren (een nieuwe band is zonde, want het profiel is nog prima) of ze het lek wel kunnen vinden, omdat het hier een klein lek betreft?
Of kan ik net zo goed gewoon doorrijden en af en toe wat lucht erbij pompen?

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Even de oude fietsbandtruc doen. Pomp hem op, Pak een emmer met zeepwater en veeg dit over de band. Je ziet dan vanzelf het lek. Kan trouwens ook het ventiel zijn. Een bandenboer boort het gat toch wel uit om te vullen.

Hangt er vanaf waar de band lek is.

Op het loopvlak is vaak goed te repareren.
De wang mag niet gerepareerd worden.
Ventiel of velg kunnen ook lek zijn.

Kan ook door oxidatie van de velg komen, het is immers een tubeless band.
Door het regelmatig rijden en belasten van de band, wordt deze weer goed tegen de velg aangedrukt.
Kan best dat deze na montage nauwelijks meer lucht verliest.
De banden van mijn motor staan na 2 maanden stilstand beide vrijwel plat.
Als ik dagelijks rij, dan gebeurt dit niet.

Ik spuit in zulke gevallen een spuitbus bandenreparatiespul in de band.
Ben ooit drie keer terug geweest om het lek te zoeken in één van de banden en die kon in alle drie gevallen niet gevonden worden, die spuitbus was de oplossing.

De desbetreffende band had nog 6mm profiel dus ik vond het zonde om hem te vervangen.

Allen hartelijk dank!

Ik weet wat mij te doen staat morgen: ik ga met zeepsop kijken of ik zelf een lek kan vinden, waarbij ik dus niet moet vergeten om ook bij het ventiel te kijken. Het blijkt (gezien de laatste reactie) dus goed mogelijk dat ze bij de garage het lek niet kunnen vinden. Wanneer ik het zelf het lek niet vind, dan waag ik het er maar op om er mee te gaan rijden. Misschien is het dan toch oxidatie van de velg.

Nogmaals dank!

Ik heb een keer hetzelfde gehad, die band liep steeds in een maand leeg. (ja ook met rijden)
Uiteindelijk heeft een garage het lek opgespoord en gerepareerd. Kosten 2 tientjes.
Er bleek toch een klein gaatje in de band te zitten.

Bij de bandenboer hebben ze de band er afgehaald en de velg opgeschuurd.
Daarna gespoten en de band er weer op een gelegd, deze bleef daarna wel weer hard.
Dus oxidatie kunnen ze ook oplossen.
De band lekte tussen de band en de velg.

Als je het probleem snel en gemakkelijk wilt vinden: pomp de band op tot 3 bar en dompel het wiel even onder water. (in een vijver of sloot bijvoorbeeld)
M'n lokale bandenboer zoekt lekken al niet meer met zeepsop, die heeft gewoon een grote bak met water achter de werkplaats staan voor dit soort gevallen.

En dan toch Muddy, pfffftttt.......toch weer. Nou niet plat maar door erg warm weer en dan weer afkoeling lijkt het op de velg niet goed te gaan. Met mijn motoren eveneens, splinter nieuwe Merk banden Michelin, na 1 a 2 maanden stilstand :D oppompen maar.

Maar goed, gewoon een beetje meer naar kijken en oppompen, de compressor is er goed voor.

Antonia 4168155 zei:
En dan toch Muddy, pfffftttt.......toch weer. Nou niet plat maar door erg warm weer en dan weer afkoeling lijkt het op de velg niet goed te gaan. .

Met oppompen tot 3 bar en dan dompelen boots je ook die situatie prima na.
Ik rijd offroad af en toe met een zeer lage bandendruk (1,1 bar) en daardoor komt er ook wel eens wat zand tussen band en velgrand, daarna gaat het soms ook heel langzaam met het leeglopen als de band weer op normale druk gezet wordt.... maar even dompelen en je weet exact waar het probleem zit, hoe klein het lek ook is.
Ik moet de eerste wiel nog meemaken waarvan ik het lek niet kan vinden, en ik heb in de afgelopen 35 jaren toch al heel wat "probleem"wielen in m'n handen gehad.... lucht onder water is gewoon een prima verklikker.;)

Terug
Bovenaan