Luuk 5520630
Net ingestapt
Je zult het vast wel herkennen; je hebt ‘n (gebruikt) nieuw gemotoriseerd voertuig gescoord, waar je eigenlijk de ballen verstand van hebt. In mijn geval een Citroën Jumper 2.2HDI 88kw uit 2010.
Ik reed vóór mijn huidige aanwinst een Citroën Xantia 2.0i 16v waar ik alles zelf aan kon doen, maar van een turbodiesel heb ik dus geen kaas gegeten.
Nu komt het; de bus is nog geen 3 weken in mijn bezit. Heb hem na een uitgebreide check durven kopen, maar écht zeker ben ik er dus nog niet van. Hij heeft 174.000km gelopen, en klinkt als een vrolijk, gezond dieseltje; niks mis mee.
Echter merkte ik vanmiddag dat, na het inparkeren van de bus, er een enorme wolk roet vanaf kwam bij even stevig gas geven. Je ontstond zelfs een zwarte plek onder de uitlaat, die er nog steeds zit.
De bus direct van het vak gedirigeerd en eens écht hard gas gegeven; de 5000t heeft ‘ie wel getoucheerd. Wederom een enorme wolk..
Na 2 a 3 keer (met weerzin) plankgas accelereren, verdween de wolk; da’s dus in orde.
Een beetje roetopbouw is gebruikelijk, maar ik verbaasde me erover dat het zó snel zou gaan; een kilometer of 500 geleden heb ik nog plankgas op de Autobahn gereden om te kijken of de bus zich goed zou houden (wat ook het geval was, hoor..).
Ik vind mijzelf niet persé een rustige rijder; probeer de motor zo laag mogelijk in toeren te houden en geef eigenlijk nooit plankgas, maar 120 a 130 rijd ik er wel gewoon mee. Motortje moet dan wel gewoon werken..
Omdat ik er te weinig vanaf weet, en de rest van het internet mij lijkt te adviseren om een paar litertjes benzine te gaan tanken (uhu..), wend ik me tot jullie. Mijn vraag; is dit normaal? Bij voorbaat bedankt, dames en heren!
Ik reed vóór mijn huidige aanwinst een Citroën Xantia 2.0i 16v waar ik alles zelf aan kon doen, maar van een turbodiesel heb ik dus geen kaas gegeten.
Nu komt het; de bus is nog geen 3 weken in mijn bezit. Heb hem na een uitgebreide check durven kopen, maar écht zeker ben ik er dus nog niet van. Hij heeft 174.000km gelopen, en klinkt als een vrolijk, gezond dieseltje; niks mis mee.
Echter merkte ik vanmiddag dat, na het inparkeren van de bus, er een enorme wolk roet vanaf kwam bij even stevig gas geven. Je ontstond zelfs een zwarte plek onder de uitlaat, die er nog steeds zit.
De bus direct van het vak gedirigeerd en eens écht hard gas gegeven; de 5000t heeft ‘ie wel getoucheerd. Wederom een enorme wolk..
Na 2 a 3 keer (met weerzin) plankgas accelereren, verdween de wolk; da’s dus in orde.
Een beetje roetopbouw is gebruikelijk, maar ik verbaasde me erover dat het zó snel zou gaan; een kilometer of 500 geleden heb ik nog plankgas op de Autobahn gereden om te kijken of de bus zich goed zou houden (wat ook het geval was, hoor..).
Ik vind mijzelf niet persé een rustige rijder; probeer de motor zo laag mogelijk in toeren te houden en geef eigenlijk nooit plankgas, maar 120 a 130 rijd ik er wel gewoon mee. Motortje moet dan wel gewoon werken..
Omdat ik er te weinig vanaf weet, en de rest van het internet mij lijkt te adviseren om een paar litertjes benzine te gaan tanken (uhu..), wend ik me tot jullie. Mijn vraag; is dit normaal? Bij voorbaat bedankt, dames en heren!