Dikke roetpluim bij 900km ‘rustig’ rijden 2.2HDI Citroën Jumper

Luuk 5520630

Net ingestapt
Je zult het vast wel herkennen; je hebt ‘n (gebruikt) nieuw gemotoriseerd voertuig gescoord, waar je eigenlijk de ballen verstand van hebt. In mijn geval een Citroën Jumper 2.2HDI 88kw uit 2010.
Ik reed vóór mijn huidige aanwinst een Citroën Xantia 2.0i 16v waar ik alles zelf aan kon doen, maar van een turbodiesel heb ik dus geen kaas gegeten.

Nu komt het; de bus is nog geen 3 weken in mijn bezit. Heb hem na een uitgebreide check durven kopen, maar écht zeker ben ik er dus nog niet van. Hij heeft 174.000km gelopen, en klinkt als een vrolijk, gezond dieseltje; niks mis mee.

Echter merkte ik vanmiddag dat, na het inparkeren van de bus, er een enorme wolk roet vanaf kwam bij even stevig gas geven. Je ontstond zelfs een zwarte plek onder de uitlaat, die er nog steeds zit.
De bus direct van het vak gedirigeerd en eens écht hard gas gegeven; de 5000t heeft ‘ie wel getoucheerd. Wederom een enorme wolk..
Na 2 a 3 keer (met weerzin) plankgas accelereren, verdween de wolk; da’s dus in orde.

Een beetje roetopbouw is gebruikelijk, maar ik verbaasde me erover dat het zó snel zou gaan; een kilometer of 500 geleden heb ik nog plankgas op de Autobahn gereden om te kijken of de bus zich goed zou houden (wat ook het geval was, hoor..).

Ik vind mijzelf niet persé een rustige rijder; probeer de motor zo laag mogelijk in toeren te houden en geef eigenlijk nooit plankgas, maar 120 a 130 rijd ik er wel gewoon mee. Motortje moet dan wel gewoon werken..

Omdat ik er te weinig vanaf weet, en de rest van het internet mij lijkt te adviseren om een paar litertjes benzine te gaan tanken (uhu..), wend ik me tot jullie. Mijn vraag; is dit normaal? Bij voorbaat bedankt, dames en heren!

Zodra de roetfilter aan het regenereren is, wil er ook nog weleens een prachtige rookpluim achter je auto ontwikkelen.

Heerlijk hé zo'n diesel. Ik rij geregeld achter diesels waarbij ik bijna stik van de roetwolken die via je kachel naar binnen komen.

Smilespergallon zei:
Zodra de roetfilter aan het regenereren is, wil er ook nog weleens een prachtige rookpluim achter je auto ontwikkelen.

Heerlijk hé zo'n diesel. Ik rij geregeld achter diesels waarbij ik bijna stik van de roetwolken die via je kachel naar binnen komen.
Dan heb je geen interieurfilter of er zit een gat in.

Ontopic, iets in me zegt dat je van mening bent dat als je plankgas geeft dat dan de motor schoner wordt.

Helaas is dat niet zo, het vervuilt alleen nog maar harder.
Het enige wat helpt is een grote schoonmaak van de motor: doorspoelen motor, nieuwe olie en filters, EGR-circuit schoonmaken, roetfilter vervangen, etc.

Nu is zo’n groot blok met vrij weinig vermogen ook gebouwd om langdurig met opgewarmde motor rond te pruttelen. Weet je zeker dat de vorige eigenaar dat ook voor ogen had?

Allereerst, bedankt voor je reactie. Om even te resumeren; ik ben me er zeker van bewust dat het plankgas wegrijden niet bij zal dragen tot het ‘schoner’ maken van de motor. Echter ben ik wel in de veronderstelling dat, wanneer je met een goed opgewarmde motor eens flink gas geeft, je oppervlakkige roetafzetting eruit kan blazen; zal vast wel ergens goed voor zijn..

Of de vorige eigenaar dat laatste in de gaten heeft gehad, durf ik niet te zeggen. Hij reed er redelijk wat kilometers mee, maar of dat veel korte ritjes waren, geen idee.

Hotdog zei:
Smilespergallon zei:

Dus jij denkt dat een interieurfilter geur/rook wegfiltreert... o_O

Smilespergallon zei:
Hotdog zei:
Smilespergallon zei:

Dus jij denkt dat een interieurfilter geur/rook wegfiltreert... o_O
Nee, dat denk ik niet. Je schrijft zelf dat je stikt van de roetwolken. Niet van de stank of de rook. Dus om roet in te ademen dien je toch echt een gat in je filters te hebben (of met de raampjes open rijden duhhh)

Smilespergallon zei:

Tsja....ik zit met een klein snorretje onder de neus in bruin pak achter het stuur van mijn 1992 diesel. Amsterdam mag ik graag toeren. Heil Diesel. Check even de made in China e.o. In je huis.

is heel normaal.

zelfs als je 100km rustig hebt gereden en dan eens plankt dat er een pluimpje uit komt.
bij een turbo diesel zie je dit sneller.

let maar op zelfs na 1000km rustig rijden hangt je achterkant zelfs vol met roet.
en je bus zal nog zonder roetfilter geleverd zijn.
veel bestelwagens. bij de nieuwe mercedes sprinter is het zelfs nog een optie op de lichtste motor.

u kunt ook eens uw lucht filter na kijken of die vol zit. dan roet een diesel ook makelijk.

Smilespergallon zei:

Dan is er iets niet goed aan het roetfilter. Het is niet voor niets een filter, het blokkeerde fysiek de roetdeeltjes. Bij het regenereren worden deze deeltjes verder verbrand. Mijn diesel uit 2009 met roetfilter heeft zo’n schone uitlaat dat je de lasnaad nog ziet zitten en roet totaal niet tijdens regenereren.

ik ken die motor niet zo goed.

maar goed, roet is niet abnormaal, dat heb ik bij al mijn diesels tot nu toe gehad. Maar, ik schreef het altijd toe aan het feit dat ze wat ouder werden.

zoals de anderen al zeggen, luchtfilter zeker checken. Ik heb bij aanschaf ook de EGR laten reinigen (was niet echt nodig zeiden ze). Iets ander dat volgens mij speelt is dat versleten injectors een iets minder optimale verstuiving hebben. Gezien de prijs is een injector niet echt iets dat je preventief vervangt, maar het kan wel een invloed hebben.

Op een bepaald moment had ikzelf wel erg veel last van roet, en heel af en toe een sterke dieselgeur + ruwe start. Dit was opgelost door 2 injectors te vervangen (na test in testcenter).

Die busjes injectorcleaner kan ik persoonlijk niet echt aanraden of afraden. Tot nu toe heb ik de indruk dat het niets doet als het goed is en de symptomen verslecht bij minder goed functionerende injectors. Kwestie van het even op te zoeken en je eigen mening te vormen.

Terug
Bovenaan