Differentieel of versnellingsbak: schurend geluid tijdens rijden, verdwijnt bij indrukken koppeling

Hans 9159507

Net ingestapt
Goededag,

Ik heb een VW Polo 1.0 TSI. Bij het rijden hoor ik een schurend geluid. Zodra ik de koppeling intrap, dan is het geluid weg. De auto heeft een handbak en in z’n vrij is er niks te horen. Alleen dus tijdens het rijden en verdwijnt het geluid bij het intrappen van de koppeling. De dealer denkt dat er iets met het differentieel aan de hand is. Kan dit geluid verdwijnen bij het intrappen van de koppeling? Ik dacht zelf namelijk aan de versnellingsbak, omdat naar mijn weten dan het schurende geluid wel kan verdwijnen bij het intrappen van de koppeling. Ik weet niet hoe dat met een differentieel zit.

Het differentieel is onderdeel van de versnellingsbak.

Het idee aan de koppeling is dat je de motor van de "aandrijving" koppelt. Differentieel zit achter de versnellingsbak maar in moderne FWD setups is dat een geintegreerd ontwerp.

Met het differentieel, is waarschijnlijk niets mis. De omschrijving doet inderdaad denken aan een defect druklager van de koppeling. Trap de koppeling eens langzaam in met draaiende motor, en let dan eens op of je bovengemiddelde trillingen of vibraties in het pedaal voelt. Indien ja, dan is de conclusie duidelijk: druklager defect of versleten.

Als het de druklager is, een handige tip voor het besparen van de druklager, ook in de toekomst, is bij het aankomen waar je moet stoppen of stilstaan bij stoplicht om de auto gewoon in vrij te zetten en wat door te cruisen waarbij je de druklager niet belast.

Ik hou het bij de zin dat een druklager altijd meer werk en duurder is om te vervangen dan remmerij

Update:

De auto is inmiddels weer gerepareerd. Er is een nieuwe versnellingsbak geïnstalleerd. De auto maakt nu geen gekke geluiden meer.

Terug
Bovenaan