Diesel vs Benzine & Welke auto?

DannyNL

Startmotor
Goedemorgen,

Ik moet op korte termijn een nieuwe auto aanschaffen. Nu weet ik echter niet wat wijs is, diesel of benzine?

Per jaar zal ik ongeveer 25.000km gaan rijden.
Aangezien het hier om een tweede auto gaat, heb ik geen grote eisen. Zo lang deze maar relatief zuinig is, niet al te duur in aanschaf (max €5.000) en niet al te duur qua wegenbelasting.

Kortom, wat adviseren jullie in deze siatuatie: diesel of benzine?
Tevens, welke auto zouden jullie adviseren?
 
Een kleine diesel kan dan echt heel makkelijk uit. Je koopt ze uit recente bouwjaren voor weinig geld.

Ik zou dan aanraden een Renault Twingo 1.5 DCI, Renault Clio 1.5 DCI of een Citroen C3 (2) 1.6 (E) HDI.

De Twingo is door het lage gewicht een erg aantrekkelijke keus, als je voordelig veel kilometers wil rijden. De auto staat op het onderstel van de Clio 2 en is hierdoor relatief ruim en volwassen voor het A segment.
 
Bedankt voor je reactie ak2!

Wat vind je van deze optie:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-twingo-1-5-dci-75pk-authentique-super-zuinig-diesel-zwart-69de04f4-43a9-4091-8754-c1a8ee42c09d?cldtidx=7

Ah zie nu dat dit een 2-deurs is. Niet helemaal ideaal.

Dan is deze wellicht een betere optie:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-clio-1-5-dci-collection-diesel-wit-4e3fcc81-4b25-f95c-e053-e350040a8f90?cldtidx=1
 
Is een auto op LPG niet iets?
Opel Corsa
opel-corsa-1-2-ecof.jpg
 
Ik zal voor een Corsa gaan met de 1.7 isuzu diesel, dat zijn langlopers

Als je voor budget gaat dan een smart forfour of een Mitsubishi Colt diesel, deze hebben een Mercedes diesel met distributie riem. De 95 pk uitvoering heeft mega veel koppel , de 68 pk ken ik niet, wel voor een handbak gaan
 
Epica zei:
Is een auto op LPG niet iets?

Goede vraag. Eerlijk gezegd nog totaal niet naar gekeken. Heb hier ook geen ervaring mee.
Hoe is LPG qua aanschaf, verbruik, belasting etc..?
 
Het verbruik is wel iets hoger dan benzine maar een liter gas een stuk goedkoper, je betaald misschien iets meer mrb.
 
Daarnaast stijgen de benzine en dieselprijzen hard maar de LPG prijs staat eigenlijk nog steeds net zo laag.

25000km is een gevalletje net wel/net niet.
Met jouw budget is een Corsa LPG misschien wel perfect.

Ga er wel eens een keer mee rijden, ik heb ooit een Corsa D met 90PK gehad en dat vond ik maar net voldoende.
De 1.2 LPG met 82PK is misschien wat weinig.
Daar staan wel hele lage kosten tegenover.
 
DannyNL zei:
Bedankt voor je reactie ak2!

Wat vind je van deze optie:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-twingo-1-5-dci-75pk-authentique-super-zuinig-diesel-zwart-69de04f4-43a9-4091-8754-c1a8ee42c09d?cldtidx=7

Ah zie nu dat dit een 2-deurs is. Niet helemaal ideaal.

Dan is deze wellicht een betere optie:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-clio-1-5-dci-collection-diesel-wit-4e3fcc81-4b25-f95c-e053-e350040a8f90?cldtidx=1

De getoonde Twingo, is een kale uitvoering, import en met wel erg weinig kilometers, dat zou niet mijn keus zijn. Ik zou zelf gewoon een Nederlandse Twingo kiezen, die zijn er immers genoeg, dan weet je ook de historie. Die meer dan/ rond de 20.000 km per jaar heeft gereden, veel korte stukjes zijn immers erg slecht voor de techniek, en goed onderhouden en netjes is. Een goed onderhouden Twingo met bijvoorbeeld 170.000 km op de teller kan nog vele jaren mee.

De Clio lijkt mij niet verkeerd, mijn tip is om niet te strak te zoeken op de kilometerstand, van veel korte stukjes slijt een diesel enorm. Belangrijker is goed en regelmatig onderhoud en een zorgzame eigenaar. Ik heb dus zelf liever een jongere auto met een hogere tellerstand, dan een oudere met heel weinig kilometers. Veel warme en snelwegkilometers zijn goed voor de techniek, de auto slijt dan heel weinig.
 
Terug
Bovenaan