Diesel vermogen

Guest
Beste lezers,

Ik rij een BMW 525D e39 met 285.000km op de klok. Heb de auto nu een jaar of 3 en de auto is 2x op vakantie geweest( elke vakantie +-10.000km). Ik merk alleen dat het vermogen niet meer is zoals het is geweest. bij aankoop (230K) reed hij simpelweg een stuk vlotter. Nu rijdt hij prima. Is dit dan simpelweg motorslijtage vanwege de kilometers of zijn er dingen( behalve chiptuning op maat) om het vermogen wat op te krikken.

Groetjes,

wij hadden een ook een 525da(163pk) van 2000. van voor de facelift. en hebben die gekocht met net 300dkm. in 2.5jaar tot 500.000km gereden tot we hem verkocht hadden aan export. maar de auto reed even snel als toen we die kochten met 300dkm.(haalde zelfs nog de 210km/h op gps)

dingen die je kan checken:

de lucht filter(verstopt voll) die zit aan de motor blok zelf en is redelijk lang.

de luchtmassa meter. trek de stekker is los en kijk of die dan beter rijd.

de egr is wel een probleem bij de 525d. de inlaat word snel vervuilt.

snelle willy zei:
wij hadden een ook een 525da(163pk) van 2000. van voor de facelift. en hebben die gekocht met net 300dkm. in 2.5jaar tot 500.000km gereden tot we hem verkocht hadden aan export. maar de auto reed even snel als toen we die kochten met 300dkm.(haalde zelfs nog de 210km/h op gps)

de lucht filter(verstopt voll) die zit aan de motor blok zelf en is redelijk lang.

De luchtfilter en de luchtmassameter kijk ik vanavond dan naar! Het betreft een facelift model trouwens. Wat is een goede oplossing voor de EGR?

EGR is een kwestie van demonteren en reinigen, weet niet of dat een lastig klusje is bij deze motor eerlijk gezegd. Verder kun je nog denken aan zaken als injectoren (injectiereiniger al geprobeerd?), verstopte uitlaat en brandstoffilter. Hoe is de staat van onderhoud? Krijgt de auto nog steeds netjes z'n beurtjes of rij je meer van APK naar APK? Goede versie olie (ook voor de versnellingsbak in geval van automaat) kan een hoop schelen. Het laatste wat je wilt doen is een motor die nu al niet lekker loopt voorzien van een chiptuning, dat is écht de goden verzoeken.

Ilias Lolzolo zei:
snelle willy zei:

De luchtfilter en de luchtmassameter kijk ik vanavond dan naar! Het betreft een facelift model trouwens. Wat is een goede oplossing voor de EGR?

bij ons was die bij aankoop al afgesloten(plaatje in de leiding en vacum). dit kunt u doen.

heeft u trouwens de wervelkleppen al laten verwijderen. die van ons had een modificeerde inlaat. want de rusico dat die de motor in gaan is groter bij hogere km standen.

Zadelsnuiver zei:
EGR is een kwestie van demonteren en reinigen, weet niet of dat een lastig klusje is bij deze motor eerlijk gezegd. Verder kun je nog denken aan zaken als injectoren (injectiereiniger al geprobeerd?), verstopte uitlaat en brandstoffilter. Hoe is de staat van onderhoud? Krijgt de auto nog steeds netjes z'n beurtjes of rij je meer van APK naar APK? Goede versie olie (ook voor de versnellingsbak in geval van automaat) kan een hoop schelen. Het laatste wat je wilt doen is een motor die nu al niet lekker loopt voorzien van een chiptuning, dat is écht de goden verzoeken.

De auto krijgt jaarlijks zijn beurten, vorig jaar in maart grote beurt + nieuwe remschijven, blokken en nieuwe banden erop. Kleine beurt weer in December al gehad. Aan onderhoud ligt het dus nietm, ben gelukkig geen apk naar apk rijder. Het is een handbak trouwens, Hij loopt stationair goed. Hij trekt ook gewoon vlot op alleen voorheen was het een snelle bolide om het maar zo te noemen. Ik ga eens kijken naar de EGR klep, injectiereiniger ook nog niet gebruikt! Wel soms een additief bij de brandstoftank( is dit hetzelfde als injectiereiniger)?, tevens zo nu en dan V- power premium diesel erin om de boel goed te houden. Brandstoffilter wordt gedaan met de grote beurt dacht ik zelf, dus dan zit dat wel goed. Ik vind hem sinds een paar maanden wat minder vlot trekken binnendoor, eenmaal op de snelweg volgas en voor je het weet zit je op 160-170. De EGR klep is nog nooit schoongemaakt of vervangen, kan dit een reden zijn voor vermogensverlies in de stad?

Wat misschien ook handig is om te vermelden, de auto heeft wegens priveomstandigheden 2,5 jaar in de garage gestaan ( geisoleerd). Sindsdien gelijk een grote beurt gegeven en al het nodige vervangen.

Misschien goed om eerst eens echt te meten hoe de motor presteerd. Het kan zomaar zijn dat alles nog prima is maar door in andere auto’s gereden te hebben de prestaties tegen lijken te vallen. Motorvermogen is iets daar wen je aan, dan kan het zomaar zijn dat je denkt dat het vroeger sneller ging.

Dat zou nu je het zo zegt ook eens mogelijk kunnen zijn. Verder heb ik nog nooit de EGR klep gereinigd, dat zal vast geen extreme klus zijn dus daar ga ik achter aan. Wie weet zit het vol met gekoekte rommel!

Terug
Bovenaan