Diesel of Hybride

A

Anoniem

Guest
Beste liefhebbers en ervaringsdeskundigen.

Mijn vraag is wat is een goede, betere en/of beste oplossing als je ca. 75.000 km per jaar rijd?
Er zijn namelijk erg interessante Hybrides, maar ook nog steeds erg mooie diesels.
De voorkeur gaat wel uit naar een sedan of een wagon.

Ik rijd ca. 75% snelweg. Maar daarnaast kan ik voor mijn werk ook een anderhalf uur aan een stuk op B wegen in agrarische omgeving rijden.

Graag advies en ervaring.
Diesel ken ik zelf wel. Maar wat is jullie idee over Hybrides en wat is de ervaring?

Volvo V60 D6, heb je beide. Uitgaande dat je privé en/of gebruikt zoekt.
Anders zou ik met deze jaar kilometrages lekker een fijne diesel kiezen. Die koop je ook nog eens voordeliger. Zeker met de tijd die je in de auto doorbrengt is enig comfort en luxe wel fijn. Ik zou kijken naar een bmw 5 serie of audi a6 met automaat en acc.

Nee het is een zakelijke auto. En hoef geen caravan te trekken.

Volvo zou een optie zijn, maar BMW is te duur. Denk zo tussen €55.000,00 en €60.000,00

Mercedes C-klasse zit er een nieuw model aan te komen.

het hudige model, welke nog steeds erg fraai is, gaan nu voor aantrekkelijke prijzen weg (voorraadmodellen) en veel uitrusting. En ze hebben niet alleen normale diesels, ook nog plug in hybride diesels. tot 50km elektrisch rijden, goed uitgerust, nog zuiniger rijden en een hele fijne kar. En volgens mij zelfs de helft aan wegenbelasting ook bij deze modellen de komende jaren (y)

En natuurlijk een enorme bak aan vermogen

Mercedes C klasse estate diesel hybride autoaat; 57.000

nadeel is dat je aan voorraadmodellen vast zit en dus niet vrijuit kunt configureren met kleuren en opties

Zou gewoon lekker gaan dieselen met dat kilometrage per jaar. Je geeft aan dat BMW te duur is maar een 320 diesel automaat past prima binnen je opgegeven budget. Tenzij je bedoelde "duur voor wat je krijgt", want dat is een ander verhaal, het kan wel in ieder geval.

Bijtelling zal wel niet aan de orde zijn, dan kun je bijna niet om Elektrisch rijden heen. Elektrische auto's zijn over het algemeen goedkoop in onderhoud en zijn meestal relatief waardevast. Als het voor het eigen bedrijf is zijn er ook zeer interessante belasting voordeeltjes, waardoor je eigenlijk niet om een elektrische auto heen kunt, zoals bijvoorbeeld de Kia Niro.

Als je zelf de auto moet aanschaffen dan zit de meeste winst in minder afschrijving, dure, grote auto's van genoemde premium merken van rond de 55k schrijven enorm af. Zeker als het ook nog diesel is.

Bijvoorbeeld een Kia Ceed of Proceed hybride, Toyota Corolla hybride, of een Renault Megane hybride zijn veel goedkoper in afschrijving, onderhoud en verzekering.

Een alternatief is een met een zuinige benzinemotor zoals een grote D segment Renault Talisman 140 of 160 TCe met 1.3 Mercedes Renault motor of een Ford Mondeo Hybrid, voor rond de € 35.000 koop je die gewoon nieuw, dat scheelt al snel € 20.000 aan afschrijving vergeleken met een Mercedes, Volvo of BMW.

Het ligt een beetje aan het segment, maar tot en met het D segment kan zelfs benzine nog wel voordeliger zijn onder de streep. Toch is er niks mis met een fijne diesel!

Als je zakelijk aanschaft en sedan een optie is zou de Lexus IS 300h een optie kunnen zijn: https://www.lexus.nl/car-models/is/

En als het ietsje minder "premium" mag en wat voordeliger zou de Toyota Camry hybride ook prima kunnen: https://www.toyota.nl/modellen/camry/index

Deze, net als eerder genoemde opties gewoon eens gaan bekijken en testen zou ik zeggen.

Is het een nieuwe cq leaseauto?
Zo niet, dan zou ik een jong gebruikte diesel nemen. eventueel ex-lease.
Als je veel alleen in de auto zit, dan ook niet zo'n grote bak, want een B/C segmenter (ford, vw, mazda) rijden tegenwoordig enorm comfortabel en stil. Geen idee wat het budget is.

Hybrides zoals Toyota hebben een matige geluidsisolatie op de snelweg.

Aanraders voor op de snelweg:
Automaat (files) , Adaptive Cruise Control goed audio systeem en Android Auto/Apple Carplay (google maps en waze blijven toch beter dan die inbouwnavigatiesystemen).

Ik zou ook voor een jong gebruikte diesel gaan. Van die 60k verdampt 40k in 3 jaar en 200+k km op de teller. Kan je beter er 1 kopen van 1,5-3 jaar oud met 20k-30k afschrijving. Zit je zelf met minder afschrijving en misschien iets van 3000 extra onderhoud. Met 75k per jaar zit je aan 300 per dag. Zijn veelal warme km's en weinig slijtage(start) momenten.

Ik heb een PHEV hybride V60 T8. Gemiddeld rij ik over 10k km nu 3.3L/100km. Maar als je zoveel km rijdt als jij, en 75% snelweg vraag ik mij af of het voor jou (sowieso een PHEV) een goede keuze zou zijn. De benzinemotor is er niet eentje van de zuinigste soort met een supercharger en een turbo. De auto is wel erg snel, stil en comfortabel.

Ik denk dat je met een "gewone" hybride van Toyota veel zuiniger rijdt, hoewel je inlevert op comfort. Of een diesel natuurlijk, de moderne diesels zijn tamelijk schoon. Volvo levert geen (nieuwe) diesels meer, daarvoor zul je naar een ander merk moeten omkijken.

Denk inderdaad dat een jong gebruikte diesel met de kop eraf een goede optie zou zijn.
De ergste klap aan afschrijving is er af en met die 75k per jaar rijd je de auto in de komende 4 jaar "op", of je dan met 0k op de teller of met 80k op de teller begint maakt dan niet zo heel erg veel meer uit.

Als voorbeeld zomaar een paar opties, lijkt me niet behelpen in ieder geval (y)

Blauwe V90 uit 2018 voor 35k

Grijze V90 uit 2018 voor 35k

520d uit 2018 voor 37k

Total Loss zei:
Denk inderdaad dat een jong gebruikte diesel met de kop eraf een goede optie zou zijn.
De ergste klap aan afschrijving is er af en met die 75k per jaar rijd je de auto in de komende 4 jaar "op", of je dan met 0k op de teller of met 80k op de teller begint maakt dan niet zo heel erg veel meer uit.

Als voorbeeld zomaar een paar opties, lijkt me niet behelpen in ieder geval (y)

Blauwe V90 uit 2018 voor 35k

Grijze V90 uit 2018 voor 35k

520d uit 2018 voor 37k

(y) mooie suggesties (gevonden).

Als ik zoveel km moest maken, dan stond comfort op nummer 1.

Kies een dikke S90, of een E-klasse.
Je ziet ze niet voor niets als taxi.

Wat mij er van zou weerhouden om een diesel te kiezen is dat de toekomst onzeker is qua toegang tot sommige steden. Nu zijn het weliswaar alleen oude diesels die de stad niet in mogen maar niemand kan garanderen dat binnen een paar jaar nieuwe diesels nog steeds de stad in mogen. Ook al zou je voor die tijd de auto al weer hebben vervangen, het gaat toch impact hebben op de inruilwaarde en dus de operationele kosten.

R Wolters zei:
Wat mij er van zou weerhouden om een diesel te kiezen is dat de toekomst onzeker is qua toegang tot sommige steden. Nu zijn het weliswaar alleen oude diesels die de stad niet in mogen maar niemand kan garanderen dat binnen een paar jaar nieuwe diesels nog steeds de stad in mogen. Ook al zou je voor die tijd de auto al weer hebben vervangen, het gaat toch impact hebben op de inruilwaarde en dus de operationele kosten.
In het ongunstigste geval mag je over een aantal jaar met euro 4 en 5 de binnenstad niet meer in.
Met euro 6 of 6d temp (of hoger) zit je zeker weten nog veilig.

Daarnaast schrijf je zo'n wagen met 75000km per jaar helemaal af dus ik zou me dan niet druk maken over een paar honderd euro die je misloopt bij inruil.

Terug
Bovenaan