Diesel of Benzine

Jemie 7635065

Net ingestapt
Beste autoliefhebbers,

Momenteel ben ik opzoek naar een opvolger voor mijn Seat leon uit 2012. Ik heb het model met een 1.2tsi motor.
Zelf gok ik dat ik zo'n 30k km's per jaar rijd. Is het momenteel nog interessant om te verdiepen in een diesel? Je hoor meer mindere verhalen dan goede verhalen.

Echter zijn diesels in de aanschaf wel een stuk interessanter dan benzine autos.

Zelf zat ik te denken om een Seat Leon St van 2014+ te halen.

Enige tips?

Als je diesel wil, neem 1 van na de sjoemel tijdperk. Weet het niet zeker maar volgens mij zijn de 1.6 tdi euro 6 diesels van na de sjoemel tijdperk en de 1.6 tdi euro 5. Sowieso houden diesels niet van kleine stukjes het zogenaamde stadsverkeer.

Bij 1.4 tsi 1 uitzoeken met 122/125 pk. Meer vermogen kent problematiek. De 1.0 tsi kent geen problemen voor zo ver ik kan overzien.

Bij 30.000 km per jaar kan diesel ook prima, maar dan zou ik eerder naar de diesels van Renault,en PSA (Peugeot en Citroën) kijken, die vind ik/ zijn beter.
Zoals de 1.5 DCI en 1.6 HDI.

Bij de Leon is de 1.0 TSI met 115 pk de meest betrouwbare keus (zoals getoond). Bij een Leon zou deze motor mijn eerste keus zijn.

LPG of hybride zijn ook goede opties, zoals bijvoorbeeld de hybride Toyota Auris en Lexus LS200H. Of LPG af fabriek zoals de kleinere Renault Clio 1.0 TCe, en Dacia Sandero 1.0 TCe.

Succes met de proefritten.

Wat betreft de TDI's is de 1.6 met 110pk volgens mij van na het sjoemeltijdperk.
Het voordeel van een gebruikte diesel is dat, nu ze wat in het verdomhoekje zitten, niet heel duur meer zijn t.o.v. benzine.
En persoonlijk vind ik een diesel stukken fijner rijden dan en benzineauto, maar dat zal voor iedereen anders zijn.

Financieel gezien is diesel een prima optie voor je. Voordelig in de aanschaf en je zit mooi rond het omslagpunt. Als je veel lange stukken rijdt gaat de techniek ook niet stuk.

Zoek bij voorkeur een euro6 diesel uit, dan rij je nog jaren 'veilig'.

Franse diesels zijn de beste (1.6hdi en 1.5dci), bijv de Megane, 308, Focus maar ook de 1.6cdti van Opel is een prima blok. Over de VAG tdi is hierboven al eea geschreven. Ze zijn niet slecht maar de geüpdate sjoemels kennen wel wat problemen met de EGRs

Terug
Bovenaan