Diesel of benzine

A

Anoniem

Guest
Ik rijd nu Renault Megane diesel en wil deze komende maanden gaan vervangen door een Megane of een Captur.
Ik rijd ongeveer 35000 km per jaar echter wat is nu verstandig m.b.t. diesel of benzine? Ook gezien de berichtgevingen over diesel auto's.
Qua brandstof + wegenbelasing is een diesel op basis van deze km goedkoper dan een benzine.
Daarnaast is de vraag of een Captur wel geschikt is voor veel km per jaar.

Geen zinnig woord over te zeggen zonder budget. Koop je volledig nieuw of gebruikt, uit welke jaar ongeveer, etc.

Waarom zou de Captur niet geschikt zijn voor tig km´s per jaar? En, zoals elders ook al gevraagd, gaat het om nieuw of gebruikt?

Gaat om gebruikt, 1 of 2 jaar oud met ongeveer max 30000 km

R 5247833 zei:
Gaat om gebruikt, 1 of 2 jaar oud met ongeveer max 30000 km

Gezien de wensen kom je veel eerder bij een Renault Mégane diesel terecht, hier staan behoorlijke aantallen van te koop tegen aantrekkelijke prijzen.
Een Renault Captur diesel is binnen de wensen vrijwel niet te vinden. Ik kwam slechts 6 exemplaren tegen.

Met een moderne diesel mag je nog vele jaren overal in, de strengste milieuzones zijn voor diesel van 15 jaar of ouder. De overheid is zich inmiddels er mee gaan bemoeien, om wildgroei in afwijkende milieuzones per stad te voorkomen.

Met 35000 km per jaar is een gebruikte diesel gewoon voordeliger om te rijden dan een benzine.

Ik weet niet hoeveel ruimte er nodig is maar binnen dit budget is ook een demo, voorraad, of nieuwe Renault Clio 5 met standaard af fabriek LPG zeker te overwegen. De auto is opvallend comfortabel voor het B segment.
LPG is gewoon heel voordelig per kilometer.

Captur en Megane zijn 2 hele verschillende auto's.
Van de Megane staan veel diesels te koop voor een zachte prijs, van de Captur voornamelijk benzine.

Euro 6 is een veilige koop, euro 5 ook nog wel. Euro 4 en lager moet je nu niet meer aan willen beginnen.

Dus ja, waar gaat je voorkeur naar uit, de Megane of de Captur? In 't geval van de Megane gewoon voor diesel gaan, wil je liever een Captur dan is benzine voordeliger.

Bij zulke afstanden zou ik voor een lage auto gaan. SUV is vooral veel massa en luchtweerstand, banden willen nogal eens groter en dus duurder zijn etc.

Natuurlijk diesel. Elke vage toekomstige mogelijke beperking of inpopulariteit heb je al terugverdiend bij de voordelige aanschaf.

Bovendien stort het hele klimaathypekaartenhuis binnenkort inelkaar: lekker allemaal tienduizenden euro's lenen/investeren voor voorspellingen die het KNMI over 5 dagen al niet betrouwbaar heeft. De mensen zijn niet gek.

35dkm?. Diesel natuurlijk.
En neem een comfortabele auto als je zoveel moet gaan rijden, niet een of ander gebakje.

Koop een ex-lease dieselauto.
De restwaarde van een 5 jaar oude benzine auto is 50%
Die van een diesel 30%.
Dus die diesel kan je misschien wel voor 5000€ minder meenemen dan de benzinevariant.

Geschiedenis van de auto staat er vaak bij, weet je of je al dan niet een bak ellende koopt.

Terug
Bovenaan