Diesel niet door de keuring / Eerste hybride-benzine auto, tips?

Karin 9454350

Startmotor
Hoi!

Ik heb meer dan één vraag :) Hopelijk mag dit samen in 1 topic, anders pas ik t later aan.

Heb ruim 6 jaar een VW Polo diesel uit 2011 met 250.000 op de teller en 2 jaar geleden is de EGR klep dichtgemaakt en "uit de computer verwijderd" zodat deze in principe niet werkt. Blijkbaar zijn de regels vanaf 1 januari 2023 wat betreft uitstoot zo gewijzigd dat deze wellicht niet door de keuring komt. Mijn garage zegt dat ze mijn auto 2-3 uur stationair kunnen laten lopen en dat die uitstoot-waardes dan omlaag gaan voor de keuring maar geen garantie dat dit lukt. Wat denken jullie? Als dit niet lukt, wat zijn dan de eerlijke opties voordat ik me bij de garage allerlei toestanden laat aansmeren?

Nu was ik ook al begonnen met zoeken naar een hybride-benzine omdat ik nu dichter bij m'n werk woon en met mijn reisafstand van 25 km enkele reis / 4x per week een diesel wellicht niet nodig heb. Dit is vrijwel geheel een 80km/u weg en nog geen 5km wat stoplichten/in het centrum. Geen laadpaal mogelijkheid, vandaar de hybride keuze. Naast mijn werk uiteraard wat andere ritjes maar die zijn minimaal. En voor die ene keer per jaar dat ik bijv. naar de Ardennen wil rijden hoef ik niet perse een diesel te hebben.

Met wat zoeken en belasting/verbruik uittellen kom ik bij deze automerken uit. Ik heb gekeken op minder dan 100.000 op de teller, bouwjaar maakt niet uit. Woon alleen, geen kinderzitjes of andere grote wensen. Budget voor aanschaf van de nieuwe hybride is 11.000-13.000 en ik hoop misschien nog 2000 voor mijn Polo terug te krijgen (?)

• Toyota Auris 1.8 1x proefritje gemaakt en vind em groot dus niet mijn voorkeur, maar misschien moet ik hier aan wennen
  • Toyota Yaris 1,5
  • Suzuki Baleno 1.2
  • Suzuki Ignis 1.2
  • Suzuki Swift 1,2
  • Fiat 500 1.0 twijfel of ik er wel in pas met mijn 1.85m lengte & deze blijken ook allemaal handgeschakeld te zijn dus mild-hybride

Wat denken jullie, zijn er merken om direct uit dit lijstje weg te strepen of die je juist kan aanraden. En waarom?
Alvast bedankt voor al jullie hulp!!

Laatst bewerkt:
Dat verwijderen/uitprogrammeren van de EGR mag officieel niet en inderdaad is de APK aangepast om dit soort aanpassingen te kunnen herkennen. Dat zal niet altijd zo zijn en je kan een gokje wagen maar als je op dat moment staat met een afgekeurde auto is dat ook niet fijn. Terugzetten naar origineel kan maar dat er aan je EGR is gerommeld was waarschijnlijk omdat er al iets niet helemaal goed meer werkte.
Daarnaast, de afstanden die je nu rijdt zijn ook te weinig voor een Diesel en daar gaat die zelfs kapot van. Dure reparaties zijn in de toekomst dan wel te verwachten.

De 2000 voor de Polo is misschien iets te hoog.. Let wel; dit zijn VWs uit de sjoemeldiesel tijd (dit is er misschien ook wel eentje) en naast dat Diesels toch al weinig waard zijn doet dat de populariteit geen goed. De Polo is ook niet heel populair in Oost-Europa (de kwaliteit van de Polo uit deze tijd staat niet super goed bekend en minder interesse daar voor dit formaat auto) dus dat helpt allemaal niet.

Qua jouw auto's ben ik er niet super bekend mee maar ik zie niets geks. Ik vraag me wel af of het allemaal Hybride's zijn. Misschien zijn er mild-hybride's bij. Het verschil is dat een Hybride wel een stukje elektrisch kan rijden maar zo'n mild-hybride niet. Dat is dus veel meer als een normale benzine met een paar kleine truukjes om iets zuiniger te zijn, terwijl een hybride echt veel zuiniger kan zijn.
Verder heb ik het idee dat de Toyota modellen vaak wat duurder zijn door hun populariteit dus andere merken misschien een betere prijs voor te vinden.

Dat verwijderen/uitprogrammeren van de EGR mag officieel niet en inderdaad is de APK aangepast om dit soort aanpassingen te kunnen herkennen. Dat zal niet altijd zo zijn en je kan een gokje wagen maar als je op dat moment staat met een afgekeurde auto is dat ook niet fijn. Terugzetten naar origineel kan maar dat er aan je EGR is gerommeld was waarschijnlijk omdat er al iets niet helemaal goed meer werkte.
Daarnaast, de afstanden die je nu rijdt zijn ook te weinig voor een Diesel en daar gaat die zelfs kapot van. Dure reparaties zijn in de toekomst dan wel te verwachten.
Klopt, ding is 2x schoongemaakt in 2 jaar want kreeg allerlei foutmeldingen en dat kostte redelijk wat door de monteur-uren. Op aanraden van de garage deze oplossing gekozen en daarna nooit meer gedoe gehad.

Wist ook niet dat mijn diesel kapot gaat met zo weinig rijden. Dat gaat in de nabije toekomst ook niet meer worden dus nog meer een reden om deze weg te doen dan.

Qua jouw auto's ben ik er niet super bekend mee maar ik zie niets geks. Ik vraag me wel af of het allemaal Hybride's zijn. Misschien zijn er mild-hybride's bij. Het verschil is dat een Hybride wel een stukje elektrisch kan rijden maar zo'n mild-hybride niet. Dat is dus veel meer als een normale benzine met een paar kleine truukjes om iets zuiniger te zijn, terwijl een hybride echt veel zuiniger kan zijn.

Oei, ik heb op o.a. Autotrader etc. gezocht op hybride-benzine maar was niet bekend met dit verschil. Even om verwarring te voorkomen, is de volledig hybride of mild hybride een betere optie in mijn situatie?

Laatst bewerkt:
Vreemd en ongeloofwaardig verhaal van die garage, die zegt, dat de Polo minder gaat uitstoten na 2 tot 3 uur stationair draaien. Ik denk dat zoiets juist averechts werkt, en voor extra uitstoot zorgt. Hoe dan ook, ik zou deze "procedure" in ieder geval afraden. Totaal zinloos.

Als vervanger voor de Polo, zou ik een Yaris hybrid aanraden. Een benzine-hybride auto met de acceleratie eigenschappen van een elektrische auto. Superzuinig, en oerdegelijk aandrijflijn. Kijk maar eens op gaspedaal.nl. Keuze genoeg.

Het nadeel van de hybride Toyota's is, is het feit dat ze er gewild zijn en daardoor duur. De 3 Suzuki's zijn ook zuinig maar heb je voor hetzelfde geld een nieuwere auto.
Ga er vanuit dat je niks krijgt voor je Polo, dan is alles wat je krijgt meegenomen.
Diesel, geen apk, niet de meest betrouwbare auto en daar zijn erg weinig liefhebbers voor.

Vreemd en ongeloofwaardig verhaal van die garage, die zegt, dat de Polo minder gaat uitstoten na 2 tot 3 uur stationair draaien. Ik denk dat zoiets juist averechts werkt, en voor extra uitstoot zorgt. Hoe dan ook, ik zou deze "procedure" in ieder geval afraden. Totaal zinloos.

Als vervanger voor de Polo, zou ik een Yaris hybrid aanraden. Een benzine-hybride auto met de acceleratie eigenschappen van een elektrische auto. Superzuinig, en oerdegelijk aandrijflijn. Kijk maar eens op gaspedaal.nl. Keuze genoeg.
Nee dat is wel logisch. Een roetfilter werkt het beste als hij goed heet is. Keer goed heet maken kan zeker in de uitstoot schelen.

Nou, ik ben heel benieuwd. Vertel, wat gaat er dan precies kapot?
Zeker bij deze Polo diesels is de strategie van het roetfilter niet geschikt voor korte stukken. Die breekt dus vaak de regeneratie af en het roetfilter loopt langzaam vol en scheurt dan. Daarnaast zorgt het regeneren ervoor dat er extra diesel wordt ingespoten wat dan in de olie terecht komt voor een deel. Niet zo erg als het af en toe is maar funest als het heel vaak gebeurd.
Toen deze types nieuw verkocht werden waren er versies die wegenbelastingvrij waren en gekocht werden in plaats van een benzine auto. Er zijn er heel wat gesneuveld bij zulke eigenaren.

Nee dat is wel logisch. Een roetfilter werkt het beste als hij goed heet is. Keer goed heet maken kan zeker in de uitstoot schelen.
De katalysator bedoel je. Het roetfilter werkt altijd maar heeft veel temperatuur nodig om te regeneren. Voor allebei haal je alleen die temperatuur niet bij stationair draaien. Wel krijg je misschien een plotselinge temperatuur piek als je na zo lang stationair draaien ineens de meting van de APK doet. Dat zou misschien even kunnen werken. Het is ook de beste manier om je roetfilter te laten scheuren.

In grote lijnen zou je met een hybride en jouw ritten zuiniger uit kunnen zijn dan een mild-hybride. Het verschil zal echter niet gigantisch zijn doordat je vrij lang op een 80km/h weg rijdt. Een mild-hybride kan dus ook de moeite waard zijn al moet je dan niet verbaaasd zijn dat je niet een klein stukje elektrisch kan rijden. Meer de verwachting dus.

Yaris lijkt me inderdaad een heel goede maar ook populair en dus wat duurder. Suzuki's dus ook zeker naar gaan kijken.

Geen idee over dat EGR verhaal.

200km per week zeg 10.000 per jaar? met die kleine auto's zou ik gewoon benzine zoeken, veel keuze en simpele techniek.
Als het 100km per week is zou ik budgetruimte voor een goeie (e)bike erbij houden. 2 keer per week fietsen maakt je reiskosten ineens de helft.

1.85 in een europese auto gaat doorgaans prima. Smart, Mini e.d. is voor bijna 2m geen probleem.

Je kan een tijdje hvo diesel tanken en dan ruim voor het verloop van de apk kijken of die er door komt qua uitstoot, hvo diesel niet verwarren met premium diesel.

Bedankt voor alle info die jullie al hebben gegeven in 1 middag! Super :)
Extra opmerkingen zijn natuurlijk nog steeds welkom!!

Ben al een keer of 5 met mijn elektrische fiets naar t werk gegaan, 1 uur en 10 minuten, net iets te ver. En zo'n speed padilac kan ik binnenkort eens lenen van een collega. Sneller maar ook verdomde duur in aanschaf.

APK is a.s. november zijn dus ik kan nog even doortuffen, online verder zoeken en proefritjes maken om te checken welk automerk/type me wel ligt.

Je kunt 2 maanden voor de deadline al een APK keuring laten doen, kost je 30 euro.
Dan heb je nog even tijd om te beslissen of je de auto naar de sloop brengt (wat moet je er anders mee) of alsnog de klep open laat zetten.

November is het al snel, de Honda jazz is er ook als hybride, bij de baleno en Swift zijn er ook als boosterjet, deze rijden lekkerder.

Ik lees eigenlijk weinig redenen om voor een onnodig dure hybride te gaan. Tenzij je echt perse een automaat moet of wilt dan is het wel een goed idee maar voor het aantal kilometers wat je maakt niet lijkt me, gewoon een zuinige benzine auto kopen.

Zomaar een idee :

Zo goed als nieuw, zuinig en alle mogelijke opties en luxe.

Gezien het gebruik is een zuinige en niet al te zware benzine ook een goed idee. Zoals de al genoemde Opel Karl, Renault Twingo/ Clio, Fiat Panda 1.0, hybrid Mitsubishi Spacestar, Kia Picanto/ Rio, Hyundai I10/ I20 of iets dergelijks.

Ik heb mijn reisafstand even aangepast, 25km is enkele reis en dat was wellicht niet duidelijk omschreven. Heb wel bijgehouden dat mijn dieselkosten jan-juni 620 euro waren dus 1240 per jaar. Natuurlijk zo slim om niet te noteren hoeveel km (wie doet dat wel :p ) maar laat het tussen de 12-15K zijn.

Waarom hybride-benzine? Was me aangeraden via via iemand die bij de RDW werkt.... Aangezien ik er te weinig verstand van heb, ben ik er vanuit gegaan dat dit de beste optie was.

November is het al snel, de Honda jazz is er ook als hybride, bij de baleno en Swift zijn er ook als boosterjet, deze rijden lekkerder.
Ik moest even googlen wat t was, sterker en krachtigere motor. Dank voor de tip, voor mij in principe geen must denk ik want ik ben maar een "gewoon meiske" dus een snelle bak hoeft op zich niet. Wellicht wel handig als ie in de Ardennen dan goed bergop kan!

1) je kan als (tijdelijke ? totdat je een andere auto hebt) noodmaatregel het roetfilter officieel laten verwijderen; dan betaal je wel 15% opslag op je wegenbelasting maar je hebt geen last meer van een roetdeeltjesmeting tijdens de APK. Dit is de simpelste en goedkoopste manier om voorlopig nog even te kunnen blijven rijden met je auto en een geldige APK te krijgen. Want 15% opslag zal iets van 15 euro per maand zijn...plus de kosten van het verwijderen en software aanpassen.
Nog een voordeel: juist dat roetfilter zorgt voor problemen als je veel korte stukken rijdt; is dat weg zijn die problemen ook weg :)
2) restwaarde van een kleine diesel van 12 jaar oud (en over een paar maanden 13 jaar oud...) met 2½ ton zal niet zo hoog zijn; hier in Oost-Europa wil men vooral grotere auto's; en je zit sowieso dan ook nog met de kosten van import/transport en de handelaar wil ook wat verdienen. Reken dus maar op een harde handelsprijs; met €2000 mag je je handen dichtknijpen....(ik denk minder...)
3) wij hebben hier een Suzuki Baleno 1.2; grote voordelen: simpele eenvoudige techniek dus extreem betrouwbaar en goedkoop in onderhoud, laag gewicht (soms onder de 850 kg onze is 865 kg) dus lage wegenbelasting, extreem zuinig (laag gewicht dus minder massa om in beweging te zetten plus DualJet-motor; wij rijden er op z'n slechts 1 op 22 mee....) en toch ruim (5-deurs, ik kan met 1.88m achter mezelf zitten, flinke kofferruimte).
Nog een voordeel van deze Suzuki: hij is bij veel mensen onbekend dan wel onbemind (want een technisch gelijke maar krappere Swift vindt men veel sexier... :eek: ) dus met jouw budget moet je er makkelijk eentje kunnen vinden, zelfs als de inruilprijs tegenvalt. Om je een idee te geven: de onze is van zomer 2017, is de meest luxe uitvoering (airco, adaptieve cruisecontrol, electrische ramen, stoelverwarming, bluetooth-connectie foon-stereo-speakers) en met 65.000 km op de teller kregen wij deze week een bod van €9750,-.

Ik weet niet of je nog wilt proberen om je Polo door de keuring te krijgen. (niet alleen voor jezelf, maar ook voor de verkoop of voor bij het inruilen)
Je zou voor de APK een tank GTL kunnen tanken en leegrijden (liefst op lange ritten waarbij de boel mooi warm wordt) en het voor de APK ook in de tank kunnen doen. Daar heb ik in het verleden bij mn prive auto goede ervaring mee gehad in een Opel 1.7 CDTI.
GTL geeft een behoorlijke uitstoot reductie tov Diesel en tank je 'gewoon' ipv diesel. Het nadeel is dat het wat duurder is dan diesel, niet zo goed verkrijgbaar is als diesel en dat het mogelijk een negatief effect zou kunnen hebben op afdichtingen etc. Bij ons op het werk lopen heel veel vrachtwagens en hijskranen op GTL. Ik en mijn auto hebben zelf nooit last gehad van de mogelijke negatieve bijwerkingen (behalve dan dat het een dubbeltje duurder is dan diesel).

Ik zeg niet dat het de grote oplossing is voor alles, maar als je de claims over GTL leest en in de filmpjes ervan ziet hoeveel roet er van diesel af komt in vergelijking met GTL denk ik dat dit best weleens zou kunnen werken.
Google er maar eens op.

Laatst bewerkt:
De baleno 1.2 handbak zonder mild hybride zit net onder de 850 kg en die met hybride er net boven, zal het mild hybride systeem niet te zwaar wegen in je beslissing, maar das aan jouw. Klinkt leuk wellicht leuk op feesten en partijen dat het een hybride is., maar je betaald er wel €10 tot €15 meer voor in de wegenbelasting in de 3 maand

Terug
Bovenaan