Diesel motoren Audi

BrianDenkers

Net ingestapt
Goedendag,

Ik rij nu een audi a3 fsi maar rij veeelste veel km voor een benzine auto (oom te duur). Nu wil ik wel graag Audi blijven rijden maar wel een diesel.

Nu weet ik alleen niet welke motoren goed zijn (wil graag een a6 rijden). Die hebben ze in 2.0/2.7 en 3.0 maar weet niet welke goed is of er verschil in zit.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Over de kwaliteit van de diesels weet ik niet zoveel, maar mijn eerste reactie is dat het goedkoper is om je A3 op benzine te rijden dan een A6 op diesel. Dit vanwege hoger brandstofverbruik A6 tegenover A3, hogere wegenbelasting en duurdere slijtagedelen.

Ik zou het rekensommetje er ook maar even op loslaten .....
Vooral onderhoud kan bij een dikke diesel nogal in de papieren lopen

Aan de motoren te zien neem ik aan dat je de A6 C6 bedoeld, gebouwd van 2004 tot 2011
De 2.0 is de oude vertrouwde pompverstuiver diesel. Die zijn redelijk bulletproof en zuinig, maar net aan voor de loodzware A6
De 2.7 en 3.0 V6 TDi's zijn common-rail diesels en wat gevoeliger voor goed onderhoud en verbruiken een klap meer
1 op 12 wordt al een uitdaging bij de 3.0, mede ook doordat deze meestal een quattro en automaat zijn
Standaard problemen, net als bij elke oudere diesel, zijn de injectoren, de EGR en vervuiling in het algemeen
Ook het onderstel heeft wat meer te verduren door de zwaardere dieselmotoren.
Loop met een grote boog om de Multitronics heen !!

Oh ja, wegenbelasting, incl. fijnstoftoeslag, ligt voor een 2.7 of 3.0 TDi op EUR 180 - 200,- per maand

De commonrail 2.0 TDI gebruikt het minste brandstof en is voor veel kilometers per jaar gewoon goedkoper om te rijden dan de 2.7 en 3.0 TDI.
De A3 is gebaseerd op de VW Golf, en is een stuk goedkoper om te rijden dan een A6.

Een Audi A6 is een grote, hele zware, en gecompliceerde auto. Ik vind het een mooie auto, maar is een stuk duurder in alles dan wat je nu gewend bent. Als dat geen probleem is dan kun je dat zeker overwegen. Kies er niet voor om geld te besparen. Let er op dat de auto goed en regelmatig is onderhouden, en pas op met import. Bij import heb je relatief veel kans op terug gedraaide kilometerstanden, of een schade verleden.

Ik weet niet naar welke bouwjaren je gaat kijken en welk model je van de VAG groep je uiteindelijk gaat kijken. Kies dan altijd de 2.0 TDI Commonrail diesel en vooral niet de 2.0 TDI met pomverstuivers. De 2.0 TDI Commonrail diesel is veel stiller, moderner, en een stuk betrouwbaarder.

Ik rij 1800km per 2 week, daarom denk ik dat ik met een a6 diesel wel goedkoper uit zal zijn dan met deze benzine a3.

BrianDenkers zei:
Uit welk jaar komen deze 2.0 tdi common rail dan?
Afhankelijk van het model kwamen ze in de loop van de productie van 2007/ 2008. (De 140 pk is nog met pompverstuivers). Je hoort het verschil gelijk.

Guus Leferink zei:
De 2.0 is de oude vertrouwde pompverstuiver diesel. Die zijn redelijk bulletproof en zuinig, maar net aan voor de loodzware A6
Bulletproof waren ze zeker niet. Ik heb zo'n blok gehad in mijn Grandis, en als er wat kapot ging, dan was het iets aan de motor. Oud en vertrouwd ook niet, ze zijn maar een jaar of zes (misschien iets langer) geleverd.

Kan je in je huidige auto geen LPG laten inbouwen? Dat is vast nog goedkoper dan je huidige auto inruilen. Je staat alleen wat vaker aan de pomp, maar is normaal per kilometer wel de goedkoopste oplossing. Zeker als je huidige auto verder goed bevalt.

Hij bevalt me wel goed alleen wil graag wat snellers en aangezien ik meer dan 3k km per maand rij zou een diesel (volgens berekeningen) goedkoper zijn voor mij.

Ik heb even een globale berekening gemaakt op basis van wat aannames:
- 2009 A6 2.7 TDI (1630 kg) vs een 2006 A3 2.0 FSI (1250 kg) (weet niet wat je nu rijdt, maar dit lijkt me een gemiddelde A3)
- 50.000 km per jaar
- beide auto's verbruiken 1 liter op 12 km
- brandstofprijs diesel € 1,69 en benzine € 1,99

Voor de A6 komen de totale brandstofkosten per jaar op ca. € 7040, plus belastingen à € 1800 kom je uit op iets meer dan 8800 euro per jaar.
Voor de A3 komen de totale brandstofkosten per jaar op ca. € 8250, plus belastingen à € 600 kom je ook uit op iets meer dan 8800 euro per jaar.

Bovenop deze kosten moet je nog rekenen met verzekering (zal voor een A6 wat hoger liggen dan voor een A3) en de genoemde onderhoudskosten. Bij een A6 heb je te maken met een zescilinder, grotere wielen, hoger gewicht met alle bijkomende hogere slijtage. Ik vraag me af of je daadwerkelijk goedkoper uit gaat zijn met een A6 op diesel. Fijner rijden zal een A6 sowieso doen.
Let wel, zelf zou ik ook een A6 verkiezen boven een A3 maar wees je wel bewust van het totale kostenplaatje.

Terug
Bovenaan