diesel automaat voor max. €15000

Bert520

Startmotor
Ik rijd ca. 30.000 km/jr en ben op zoek naar een goede comfortabele auto met automaat, die betrouwbaar is en vlot. Budget max €15.000. Voorkeur voor sedan of evt. een station. geen interesse in een hatchback.
Ik denk aan een 5-serie (F10) evt. een 3-serie (f30) of een Jaguar (XF, evt. XE), of een Volvo V60/ XC60. Ik zie verschillende mooie occasions staan, maar ik ben toch wat beducht voor de hoge kilometerstanden. Aan de andere kant, dergelijke premium merken moeten toch wel zo'n 350.000 km. meegaan zonder al te grote problemen? Of is het beter te gaan voor een benzine - hybride? Volgens mij is een diesel nog steeds het beste voor 30k per jaar qua kosten en betrouwbaarheid. Zijn er nog andere goede alternatieven?

Het beste iwaar voor je geld is een niet premium merk met een aisin automaat. Diesels van stelantis/psa, en fiat (alfa)zijn goede sugesties. Renault heeft ook goede diesel motoren, maar deze zijn gekoppeld aan automaten met dubbele koppeling.

Alfa Giulia en peugeot 508 , dat is tegenwoordig een liftback, wat onder de hatchback familie valt
Het beste iwaar voor je geld is een niet premium merk met een aisin automaat. Diesels van stelantis/psa, en fiat (alfa)zijn goede sugesties. Renault heeft ook goede diesel motoren, maar deze zijn gekoppeld aan automaten met dubbele koppeling.
Dankjewel voor je reactie!

Zoals al aangegeven kun je beter voor niet "premium" merken gaan met diesel. Premium merken gaan niet langer mee, maar je betaalt er wel
(veel) meer voor.

Zoals bijvoorbeeld de Renault Talisman, Peugeot 508, Opel Insignia, Citroën C5, DS5, Skoda Superb, VW Passat.

Ik heb een mooie jaguar xe 2.0 diesel op het oog. Deze heeft ca. 145000 gelopen en is 7 jr oud. Ik lees dat er bij deze motor vaak problemen zijn, zijn dit indianenverhalen of is die motor écht slecht?

Het probleem is dat je alleen de slechte verhalen leest op het internet en nooit de goede. Op zich zijn het prima motoren met zoals bijna alle moderne diesel motoren wat problemen omtrent de uitstoot regels.

Ik heb een mooie jaguar xe 2.0 diesel op het oog. Deze heeft ca. 145000 gelopen en is 7 jr oud. Ik lees dat er bij deze motor vaak problemen zijn, zijn dit indianenverhalen of is die motor écht slecht?
Collega had zo een van 2015 t/m 2019. Die heeft met veel problemen in de garage gestaan. Veel turbo gerelateerd en dieselgeur in de auto.

Bij Jaguar zou ik uit de buurt blijven.....alles van JLR staat stijf onderaan in de pechstatistieken en heeft ook nog eens peperdure onderdelenprijzen.
En verder inderdaad misschien wel wegblijven bij de premium merken; hoewel ik zelf erg tevreden ben over mijn afgelopen 8 Volvo's, komt dat voor een deel ook omdat ze nieuw gekocht zijn en bij 150/180K de deur uitgingen en Volvo's zijn ook niet meer zo bombproof als 20 jaar geleden.....en de Duitsers zijn volgens mij al jaren minder dan hun reputatie....en ik hoef van zijn leven geen Audi/VAG meer, zonder daar hier al te veel over uit te weiden....

Over het algemeen zijn Franse en Italiaanse diesels prima en hierboven zijn al een paar kandidaten genoemd....

De kogel is door de kerk. Uiteindelijk toch niet voor een diesel gekozen mar voor een hyundai tucson 1.6 tgdi premium automaat. Blij mee.
Bedankt voor de terugkoppeling! Veel plezier met je auto en natuurlijk veel veilige kilometers naar mooie bestemmingen! Gaan we de 'avonturen' van je auto volgen in een gebruikersreview of een topic in 'Mijn Auto'?

Terug
Bovenaan