Diesel auto verkopen of niet

flyer

Net ingestapt
Ik heb nog een peugeot 308 diesel, wat is handig helemaal oprijden of toch inruilen voor een 308 bezine of vergelijkbare auto.

Wat meer info zo welkom zijn, als je 15.000 km of meer per jaar rijdt dan zou ik zeker de auto gewoon houden, een andere auto kost immers ook serieus geld . En de 1.6 diesel van Peugeot is erg fijn, zuinig en betrouwbaar.

Verkopen zal niet veel meer opleveren, doorrijden kost ook geld (hoge MR:cool:; het ligt er dus helemaal aan hoe oud hij is, HN of SW, aantal km's gelopen, hoeveel rij je nog?

Voor het milieu hoef je het niet te doen, tenzij hij naar de sloop gaat. Als jij er nu in rijdt of een ander.........

Hoe oud is de auto, hoeveel kilometers heeft hij gereden en hoeveel kilometers rijdt je per jaar.
Dit zijn toch wel de minste zaken die we moeten weten om een goed oordeel te kunnen geven.

Behalve wat allemaal al genoemd is en wat echt minimaal nodig is : hoe lang zou je deze auto eventueel nog willen/kunnen rijden, hoe lang wil je de eventueel nieuwe auto gaan rijden, wat is je budget voor een nieuwe auto oftewel hoeveel wil je bijleggen, veel korte stukjes of veel lange stukken, wat is de technische staat van de auto, etc.

Het is een 308 uit 2015 met 68000 km op de teller. De staat is nog zeer goed. Door corona komen we niet aan de 10.000 km. Zal volgend jaar ook niet lukken denk ik.
Ik verwacht de komende jaren dat diesel auto's steeds sneller in waarde dalen en de wegenbelasting zal wel verhoogd worden.

Je zou eens kunnen kijken wat er zoal te koop staat wat aan je wensen voldoet en hoeveel er toebetaald zou moeten worden. Je weet dan ongeveer wat er “terugverdiend” moet worden. Als je het mij vraagt, zou ik de zeer goede 308 lekker houden. Geld kost het toch.

Over het algemeen is doorrijden goedkoper.
Maar diesels hebben wel lange afstanden nodig.
Je kunt de diesel altijd te koop zetten op MP en kijken of je een mooie prijs kunt krijgen (volgend waardebepaling Autoweek rond de 10000).

Over 5 jaar is electrisch de norm. Aangezien je auto 10.000€ waard is, dan weet je wat je maximaal kunt afschrijven.

Verkoop zal waarschijnlijk toch wel exporthandel gaan worden, verwacht maar eerder een inruilwaarde van € 7000,= als van € 10000,=.

Volgens de ANWB koerslijst zal de auto inderdaad ca. 7000...8000 euro opbrengen. Daar zou ik 'm niet voor verkopen en gewoon doorrijden. Stel dat de afschrijving door alle dieselperikelen veel hoger worden, dan is het nog steeds te overzien. Voorlopig kan je er nog iedere stad mee in (dat zou de enige reden kunnen zijn om de auto weg te doen).

Muddy Bandit zei:
Verkoop zal waarschijnlijk toch wel exporthandel gaan worden, verwacht maar eerder een inruilwaarde van € 7000,= als van € 10000,=.

Helemaal mee eens, die 10k haal je nooit. Er staan zoveel van dit type te koop. Al die leasebakken met 60 maanden zijn dit jaar de markt opgekomen. Ik denk tussen 6-7k wil je kans maken dat je hem binnen een redelijke termijn verkoopt.
Ik zou lekker doorrijden, tenzij het "kriebelt". Benzine auto's zijn duurder dan diesels, je zult voor eenzelfde (bj / kmstand etc) flink bij moeten leggen.
Uiteindelijk is het een rekensom en die zul je toch zelf moeten maken.

Het gaat er uiteindelijk toch om of het bedrag wat je netto moet bijleggen voor de opvolger acceptabel genoeg is, pas dan kun je de keuze maken tussen vervangen of oprijden.
Ga gewoon eens kijken wat de auto nog opbrengt bij inruil, en als je de eventuele bpm-teruggave bij export even uitrekent weet je ook wat de huidige exportwaarde van de auto ongeveer is.

En kijk er ook niet vreemd van op dat je met een benzineauto over een paar jaar nogmaals voor dezelfde keuze komt te staan, want uiteindelijk gaat al het fossiel gestookte vervoer toch in de ban.

Lekker doorrijden. Straks na de eerste vaccinatierondes kan het met de zomer erbij héél snel terug naar het oude gaan en dan ben jij je spaargeld kwijt en zit je met hoge kilometerkosten.

De elektrische alternatieven zie ik ook geen gevaar vormen. Menig veelrijder met laag inkomen zal liever een dieseltje van €2500 kopen dan een tweedehands EV van €15k waarbij de accu niet zo goed meer is. Als je geen eigen laadpaal hebt blijft EV toch een dingetje als je 200km per dag rijdt.

Rij eens bij een paar dealers naar binnen. (of dealers van een ander merk) en hoor daar eens.
Het beste is om een benzine variant te bekijken en zien wat je moet bijleggen.
Dat is het uiteindelijke dingetje; wat voor bedrag leg je bij, bij een vervangende auto.
Als je van dat bedrag een goed gevoel hebt, of je kan daar mee leven, dan zou ik dát doen.

flyer zei:
Het is een 308 uit 2015 met 68000 km op de teller. De staat is nog zeer goed. Door corona komen we niet aan de 10.000 km. Zal volgend jaar ook niet lukken denk ik.
Ik verwacht de komende jaren dat diesel auto's steeds sneller in waarde dalen en de wegenbelasting zal wel verhoogd worden.

Heb je de auto nieuw gekocht of gebruikt?
Of betreft het een auto van de zaak die nu in eigendom komt na de 60 maanden periode van een vriendelijk bijtellings% ?

Immers, met dus zo'n 58 duizend kilometer op de teller, eind 2019, heeft de auto nooit het jaarkilometrage gehaald (gemiddeld ) dat nodig is om een dieselvoertuig, kostentechnisch, voordeliger dan de benzine variant te rijden.

Gewoon doorrijden, euro 6 diesel is voorlopig nog lang niet in de ban hoor. ja, de houderschapsbelasting is geen kattenpis.. maar de dieselprijjs aan de pomp staat nog redelijk laag en probeer te tanken op de dagen dat de express pompen extra korting geven, is mijn advies.

Het is nog een jonge diesel. Zal niet snel de exportmarkt op gaan, over een aantal jaar wel.

Ga eens bij een dealer/peugeot handelaar langs en vraag eens wat een vergelijkbaar benzinemodel je gaat kosten na inruil.

Daarna moet je zelf de beslissing maar maken.

Terug
Bovenaan