Diesel, 25.000km/jaar, trekhaak, veel snelweg km's

A

Anoniem

Guest
Rijd momenteel een 2001 benzine Space-Star. Maar die is aan verdiend pensioen toe, en wil zelf ook wel wat comfortabeler gaan rijden met 25.000 km per jaar, waarvan 80% op N- en A-wegen. Diesel is voornamelijk vanwege de 'bang-voor-de-bucket' en dat ik het niet erg vind om te accepteren dat de auto niks meer gaat opleveren als ik er over een jaar of 3/4 mee klaar ben, maar geen harde eis. Moet wel minimaal een Euro5 zijn.
Trekhaak is wel een vereiste; ongeremd 500kg moet ie kunnen hebben.

Rationeel zou ik dit zeggen:
- Budget €6.000-€8.0000
- Climate control
- Cruise control
- Automaat zou leuk zijn, maar geen vereiste
- Betrouwbaar
- 5 deurs
- >100 pk (of in elk geval enigszins vlot rijden)

Zuinig is niet per se een pré, maar het onder de 7,5L/100 km houden zou fijn zijn.

Ik zit nog halverwege de 20, dus wil niet een al te 'degelijke' auto. Gevoelsmatig heb ik weinig met Franse auto's, en heb ik een zwak voor SUV/cross-over modellen.
Stiekem zit ik wel erg te loeren naar een mooie XC60, daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Maar dan zit je toch wel rond de €10.000, en (verwacht) hogere kosten in MRB en onderhoud. Rationeel zou dus bijvoorbeeld een Hyundai ix35 of Mitsubishi ASX / Outlander logischer zijn. 2.000 tot 4.000 euro is toch ook weer een mooi bedrag om op de spaarrekening te houden.

Benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken? Rationeel of toch gevoel ... Of zijn er misschien nog heel andere opties binnen die 6.000-8.000 waar ik nog niet aan heb gedacht?

De mitsubishi asx is er ook als Citroën c4 aircros, daar is weinig Frans aan, rolt uit dezelfde fabriek als de asx, is gewoon een asx met een ander front en kont.

Ik denk dat een chevrolet trax nog boven je budget zit, de trax is bijna een Opel mokka. Suzuki s-cros ook boven je budget ben ik bang

Voordeel van de asx is dat die er ook even was met een 150 pk 1.8 turbo diesel. De 2.2 is nog krachtiger, maar hier nooit geleverde.

De 1.6 in de aircros is goedkoper in de wegenbelasting en zuiniger dan de 1.8 in de asx

De Mitsubishi ASX en broertje Citroen C4 Aircross zijn prima keuzes, net als de Hyundai IX35 en Mitsubishi Outlander. SUV's zijn populair, dus duurder, en gebruiken meer brandstof.

Als je binnen dit budget zoekt, en een goede diesel zoekt, dan kun je niet om de Renault Megane 1.5 DCI, is wel Frans, geen suv, maar staat bekend als een goede en betrouwbare auto die heel veel waar voor het geld biedt, en heel zuinig is.

Een Volvo XC60 met dit budget lijkt mij een heel slecht idee, je zoekt onder in de markt.

Een asx automaat is tot voor kort nooit geleverd in Nederland de 2.2 diesel automaat is altijd import. De outlander is er ook nog als peugeot 4007 en Citroën c-crosser geweest. Deze staan inmiddels voor bodum prijzen te koop. Bij de nieuwe generatie outlander de 2.0 diesel laten staan, dat is een vw pompverstuiver.

Je kan ook gaan voor een lancia delta diesel gaan en aan jou of je daar een crossover, mpv of hatchback in ziet. De automaat in de diesel is ruk, dus altijd voor een handbak gaan. Ze staan veel vriendelijk geprijsd dan de asx/c4 aircos

Thanks voor de tips!
De Renault Megane 1.5 DCI of Lancia Delta hebben me doen bevestigen dat ik vorm/exclusiviteit toch wel verkies boven betrouwbaarheid/zuinigheid. Ik schaar ze maar even onder de categorie 'degelijke' auto's, die ik altijd nog kan gaan rijden. Voor nu vind ik het vooral leuk om in een, toch wel enigszins betrouwbare, vette suv/crossover te gaan rijden.

Lijstje op dit moment:
- Mitsubishi ASX/Outlander - verkies de Mitsubishi gevoelsmatig boven de Citroën. Ben er nog niet helemaal achter wat de grote verschillen tussen de ASX en Outlander zijn.
- Freelander II - blijkt best nog betrouwbaar als ik ANWB en autoweek mag geloven, en was eerlijk gezegd een beetje verbaasd hoeveel je er nog vind < 10.000
- Volvo XC60 - ik neem AK2's advies ten harte dat dit de onderkant van de markt is. Niet actief naar op zoek, maar mocht er nog een langskomen blijf ik het wel een mooie auto vinden.

Het zijn nogal verschillende auto's dus een proefrit kan denk ik nooit kwaad :)

Ik zit nog halverwege de 20, dus wil niet een al te 'degelijke' auto.

En dan kom je aan met van die 55+ SUV modellen aan ;) dat zijn nou net de auto's die doorgaans door wat degelijke oudere medemens word gekocht. caravan er achter en op ANBW vakantie :) helemaal niets mis mee natuurlijk, maar ik zou als ik halverwege de 20 ben alles verkiezen behalve zo'n 55+ mobiel, maar dat terzijde.

Zoals AK2 al aan gaf, zo'n XC60 is duur in belasting, duur in verzekering, duur in onderhoud, en relatief duur in aanschaf. Je zoekt onder in de markt. Ik zou wel een aankoopkeuring en een sloot geld achter de hand houden.

Een gewone hatchback is een stuk lichter, goedkoper in belasting, goedkoper in verzekering, zuiniger, goedkoper in onderhoud en als je een ex 14% bijtellingsknaller koopt heb je voor het geld ook nog eens een hele jonge frisse kar voor. peugeot 308 of megane bijvoorbeeld.

Ik heb wel eens een weekend in een Opel Antara 2.0 CDTI gereden. Betrouwbaar blokje, lekker veel luxe. Je zit wel echt 'op de bok', echte SUV. En zag er niet verkeerd uit. Veel zijn er waarschijnlijk al lang geexporteerd. In andere landen zijn ze best gewild.

zoiets

AsconaGT zei:
Ik zit nog halverwege de 20, dus wil niet een al te 'degelijke' auto.

En dan kom je aan met van die 55+ SUV modellen aan ;) dat zijn nou net de auto's die doorgaans door wat degelijke oudere medemens word gekocht. caravan er achter en op ANBW vakantie :) helemaal niets mis mee natuurlijk, maar ik zou als ik halverwege de 20 ben alles verkiezen behalve zo'n 55+ mobiel, maar dat terzijde.

Zoals AK2 al aan gaf, zo'n XC60 is duur in belasting, duur in verzekering, duur in onderhoud, en relatief duur in aanschaf. Je zoekt onder in de markt. Ik zou wel een aankoopkeuring en een sloot geld achter de hand houden.

Een gewone hatchback is een stuk lichter, goedkoper in belasting, goedkoper in verzekering, zuiniger, goedkoper in onderhoud en als je een ex 14% bijtellingsknaller koopt heb je voor het geld ook nog eens een hele jonge frisse kar voor. peugeot 308 of megane bijvoorbeeld.

Hahah, die had ik misschien wel even nodig. Ik vind tot nu toe gewoon de stations/hatchbacks heel saai in uiterlijk, niks spannends aan, en heb me daar tot nu toe dus heel erg tegen afgezet. Zoeken op andere categorieën, heeft me nogal richting dat lijstje hierboven geduwd. Zal het nog eens heroverwegen, want rationeel heb je inderdaad gewoon gelijk, en er zijn vast ook spannendere hatchbacks/stations te vinden. Thanks!

Vergeet de hele stevig mrb van een SUV diesel niet. De Outlander 2.2 DI-D is een fijne auto, maar let op de koppeling. Die van ons mocht bij 160k km's al een nieuwe koppeling en vliegwiel. Dit is een erg prijzige reparatie. Hij is met 280.000km verkocht, verder geen grote dingen aan gehad. Outlander is echt een lel van een auto, ik kon met m'n 1.93 prima achterin zitten. De ASX is een stuk kleiner en lichter (volgens mij).

De Outlander is ook verkocht met een 2.0 VAG diesel, die is een stuk minder fijn. De 2.2 is wel een zuipschuit; veel beter dan 1:11 werd het niet.

Hahah, die had ik misschien wel even nodig. Ik vind tot nu toe gewoon de stations/hatchbacks heel saai in uiterlijk, niks spannends aan, en heb me daar tot nu toe dus heel erg tegen afgezet.

vooropgesteld, je moet wel gewoon kopen wat je zelf mooi vind. En niet laten leiden door een subjectieve mening van mij of anderen. Feit dat SUV's, zeker de iets grotere 'stoere' bakken behoorlijk prijzig zijn om de belasting, onderhoud en verzekering is wel een feit. Of het jou dat waard is, is voor een ander lastig in te schatten.

Ik zou eens de kosten op een rij zetten

Mijn ouders hebben een ASX; volgens mij iets van een 160pk diesel.
Tja, ik weet het niet: veel rammeltjes, aardig wat onderhoudskosten, niet al te beste stoelen, stemmig interieur...

Als je de XC60 mooi vindt, misschien de V40 ook wel? Iets sportiever qua looks en voor onder de 10.000 ook nog wel goed te vinden.

Anders kom je al gauw op een Mégane, Astra, 308, oid

Sanoma zei:
Mijn ouders hebben een ASX; volgens mij iets van een 160pk diesel.
Tja, ik weet het niet: veel rammeltjes, aardig wat onderhoudskosten, niet al te beste stoelen, stemmig interieur...

Als je de XC60 mooi vindt, misschien de V40 ook wel? Iets sportiever qua looks en voor onder de 10.000 ook nog wel goed te vinden.

Goed om te weten van die ASX.
De V40 vind ik dan inderdaad wel al een heel stuk leuker, net als een Alfa Romeo giulietta. Zal vanavond nog eens rondspeuren wat daar in te vinden is.

Goed om te weten van die ASX.
Als je het echt een leuke auto lijkt, zou ik gewoon eens gaan rijden; kun je zelf ook de stoelen uitproberen. Dat is iets heel persoonlijks natuurlijk.

V40 diesel komt nu veel uit de lease, lekker compleet. Prima auto. En persoonlijk vind ik het ook als jong persoon zeker een auto waar je mee kunt voorkomen. Dikke bak.

Ik zou daar zeker eens naar kijken of je het wat vind

AsconaGT zei:
V40 diesel komt nu veel uit de lease, lekker compleet. Prima auto. En persoonlijk vind ik het ook als jong persoon zeker een auto waar je mee kunt voorkomen. Dikke bak.

Ik zou daar zeker eens naar kijken of je het wat vind

Was er zelfs met een twee liter diesel die onder de gunstige bijtelling viel.

Auto encyclopedie zei:
Was er zelfs met een twee liter diesel die onder de gunstige bijtelling viel.

Klopt, had ik ook. Die werden eind 2015 als zoete broodjes geleverd omdat ze nog net in het 14% tarief vielen. Lekkere auto, zeker met de lage bijtelling van destijds in het achterhoofd.

klopt, maar veel V40's zijn in 2015 in de lease weg gezet. Die komen na 60 maand (nu dus) veel op de markt. Of zijn er al. Prijzen liggen daardoor net wat gunstiger. Bovendien veelal heel behoorlijk aangekleed. Denk dat je er een prima dealer mee kunt maken als je nu op zoek bent naar een diesel. En voldoet op vrijwel alle vlakken royaal aan de eisen van de topicstarter.

En stap daarna maar eens in een ASX diesel, en voel het verschil

Ik heb zelf een 2.0 D2 gekocht omdat dat voor mijn budget en volgens mijn rekensom de verstandigste keuze was.
Maar er is ook een 2.0 D4 met 190pk geleverd; helemaal mooi spul. Zie je wel veel in wat minder complete uitrustingen (geen xenon of stoelverwarming) deze is daarentegen lekker vol uitgerust.

De v40 was er tussen 2012 en 2014 ook met een fijne 5 cilinder diesel
De 'D3' toch?

Terug
Bovenaan