Diagnose apparaat kopen, icarsoft cr plus?

Guest
Ik bezit een aantal auto's en doe het onderhoud, voor zo ver mogelijk, ook zelf. Voor het uitlezen ga ik altijd naar de garage, dit wil ik graag zelf doen.
Jaarlijks wissel ik wel van auto. Daarom zoek ik een apparaat dat met elk merk/type overweg kan en meer dan alleen motorfoutcodes kan uitlezen. Ook wil ik het olielampje kunnen uitzetten en het interval kunnen instellen. Nu ben ik niet op zoek naar dure garageapparatuur, maar iets voor een doe het zelver.

Na wat rondgekeken te hebben op verschillende websites, kwam ik bij dit apparaat uit: https://obdwarenhuis.nl/icarsoft-cr-plus-professional
Deze kan heel veel en heeft qua mogelijkheden/prijs geen alternatieven, volgens mij.

Heeft iemand ervaring met dit apparaat? Werkt dit echt op alle auto's?

Volgens mij heb je het topic niet helemaal gelezen. Ik wil ook andere systemen dan motormanagement uitlezen en ik wil ook service kunnen doen. Dit kan niet met een bluetooth adapter (ik heb er zelf een).

Volgens mij moet je gewoon goeie software hebben voor laptop of tablet. Zo'n apparaat is alleen handig als je hem dagelijks met vieze handen van de brug laat stuiteren. Uiteindelijk is het gewoon een computer met kabel en software.

Heb je voorbeelden? Volgens mij moet je namelijk altijd een bepaalde interface hebben met software en dit is vaak voor 1 merk of een groep ontwikkeld. Ik ben nog nooit iets voor de PC tegen gekomen dat met elk merk overweg kan.

Na wat wikken en wegen toch besloten om het apparaatje te bestellen, omdat ik geen ander apparaat kon vinden voor dit geld die zoveel kan als deze.
Vanmiddag werd mijn bestelling netjes afgeleverd met GLS en net heb ik hem uitgepakt. Uiteraard heb ik even wat foto's gemaakt.

De doos:
287ogev.jpg

r2s2ae.jpg

n48ajb.jpg

De inhoud:
ok2as4.jpg

x5utea.jpg

Ik moet zeggen dat het apparaat erg robuust aanvoelt. Er zit een kabel bij om aan de auto en het apparaat aan te sluiten en een usb kabel om aan de computer aan te sluiten (vermoedelijk voor de updates).

Nu eerst maar eens de handleiding doorspitten en aankomend weekend maar eens mijn auto's uitlezen. Ben benieuwd of ie doet wat op de verpakking staat :).

Leuk dingetje, en prettig dat je niet altijd een laptop in de buurt hoeft te hebben, dus ook bij familie/vrienden ben je snel geweest.

Om het apparaatje natuurlijk even fatsoenlijk uit te kunnen testen pak je wat stekkers van sensoren af met lopende motor, vervolgens kijk je wat er voor foutcode gegeven word, en kijk je hoe je het kunt oplossen ;)

We horen graag of je tevreden bent, en werkelijk alle functies kunt gebruiken zoals gewenst.

Net na m'n werk even de auto schoon gemaakt van binnen, bestuurdersstoel naar achteren gezet om er onder te kunnen stofzuigen, bleef ik per ongeluk achter een kabeltje haken. Na het stofzuigen even de auto gestart om te kijken of alles het nog deed. Nu brandt het airbaglampje. Van het weekend hang ik het uitleesapparaat er maar eens aan om te kijken wat die te zeggen heeft. Waarschijnlijk de zij airbag connector geraakt ofzo.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Toevallig wel, maar dat is een probleem van mijn type auto waarbij de weerstand in de loop der tijd verandert. Moet ik er een connector uit halen, draden doorsolderen en klaar.

Ik verwacht niet dat dit voor jou gaat werken.

Nou... de volgende storingslampjes branden dus op mijn dashboard:

65bcyh.jpg

De volgende foutcodes worden weergegeven:
BMW foutcode 93A9 seat betl tensioner driver / gordelspanner bestuurderskant
inbywx.jpg

Ik heb al geven gefriemeld aan de bekabeling onder de stoel en toen geprobeerd de code te wissen, maar dat hielp niet.
Binnenkort als het beter weer is ga ik de stekker onder de stoel maar eens los halen en er contactspray tussen spuiten.

Niet voor het een of ander ... Ik vind de melding niet duidelijk en het apparaatje zeer beperkt en dat voor ruim 300,- euro.
USB - OBD II kabel kost slechts 25,- euro en een laptop heeft iedereen wel liggen en dus daar geen kosten voor te hoeven maken.

Als je wilt printen merk je al gelijk je gemak met een laptop, daarbij ben je niet gebonden aan slechts alleen 1 interface.
Het is een kwestie van andere software gebruiken en een andere interface met andere- en of meer mogelijkheden zijn voor het oprapen (downloaden of dvd-tje kopen.)

Je scherm is veel groter en gelijk internet bij de hand voor het geval je een cryptische melding wilt omzetten in Jip en Janneke taal.

Kortom 12x voordeliger, meer mogelijkheden, meer gemak, meer overzicht, geen beperkingen en voor die 25,- euro kun je nog eens een andere stekker aanschaffen mocht je een auto tegen komen die net ff een andere aansluiting heeft en of bouwjaar.

Volgens mij heb je niet heel veel kaas gegeten van diagnose, sorry.
Waar baseer jij het op dat het 'apparaatje' zeer beperkt is?
OBDII is een standaard. Dit is altijd 16 pins. Jij hebt het over een andere aansluiting of bouwjaar? De CR Plus is voor auto's met OBDII en werkt op elk merk en is dus universeel. Ik hoef dus geen andere stekker aan te schaffen.
De goedkope dingen van 25 euro zijn altijd van die slechte Chinese namaakdingen met van die trial software. Je kunt hier vaak heel beperkt auto's mee uitlezen.

Wat had ik volgens jou moeten kopen?

Toch iets merkspecifieks, dit soort apparatuur geeft alleen de oppervlakkige meldingen weer. Wil je dieper gelegen info, kom je toch uit bij de vida's, vagcoms enz.

@veelautos Hoi! Sorry dat ik er weer over begin. Je post is alweer een tijd geleden.
Na hartelijk gelachen te hebben over bovenstaande reacties op jouw goedbedoelde post en jouw reacties erop denk ik dat we wel op één lijn zitten. Ook volgens mij is dit voor de wat meer geroutineerde auto-doehetzelver die de generieke ELM OBDII motordiagnosesystemen ontgroeid is en wat meer subsystemen wil kunnen diagnostiseren, een interessant product. En natuurlijk, we willen allemaal een luxueuze Snap-On die echt alles kan, maar hebben er de euri's niet voor.

Ik hoop dat je een beetje verder bent gekomen met ervaring opbouwen met dit apparaat en zou heel graag je ervaring willen weten. Is het wat je ervan verwacht hebt?

Ik overweeg de aanschaf, maar heb ook gelezen dat de support tot 2015 liep als het gaat om communiceren met niet-motormanagement.

Jouw mening wordt gewaardeerd. Hoor het graag. Althans, hoop wat van je te horen gezien de leeftijd van deze post. Of iemand anders die ervaring heeft met het product, mag natuurlijk ook reageren. Dank alvast!

Ik heb hem sinds kort aangezien ik nu een auto heb met een electrische handrem (Renault). Dit apparaat heeft de mogelijkheid om de handrem te "ontlasten" zodat de remblokken gewisseld kunnen worden. Daarnaast kunnen de beurten correct gereset worden.
Ik heb ook ervaring met Vagcom op een laptop en een OBD2 lezer (Launch Creader). Dit apparaat kan minder dan Vagcom maar meer dan de generieke OBD2 lezers.

Tot nu toe heeft hij twee merk specifieke codes uitgelezen; defecte diesel injector en verdunning van de olie. Tevens heeft hij een storing kunnen wissen van een Seat die niet met de andere tools gereset konden worden.

Het is wat dat betreft prima voor de serieuze thuisklusser. Een laptop vind ik persoonlijk te lomp/onhandig. Zo'n apparaat werkt altijd en ligt bij mij gewoon in de kofferbak. Je moet een beetje zoeken maar je kunt hem goedkoper krijgen dan de genoemde 300 euro. Niet goedkoop maar ik heb de dealer ook eens 75 euro moeten betalen voor het uitlezen van een code.

Hoi Toetsje, perfect, bedankt voor de goede informatie.

Ik heb zelf ook nog wat tijd besteed om meer ervaringen te vinden op het net (in het Engels veel te vinden) en, met jouw ervaring erbij in acht genomen, heb ik er zojuist eentje online besteld (heb momenteel een storing en moet toch ook verder :) ).

De iCarSoft CR Plus bevat alle mogelijkheden van het hele palet van alle merkgebonden lezers van hetzelfde merk. Dus al die kastjes en bende inéén. Het is een rechtstreekse concurrent van de Launch CRP123 en CRP129, maar goedkoper en volgens een aantal sites is de iCarsoft CR zelfs breder in merk/model-ondersteuning dan de Launches.

Ik heb dit weekend trouwens ook geëxperimenteerd met een (betaalde) Windows-versie van EOBDOutils (Franse makelij), draaiend op een laptop en een ELM327 Wifi-interface. Om een storing remsysteem uit te lezen uit een 07-Laguna II. De software belooft heel veel en is ook wel goed (robuust geschreven, goede verbose informatie, goede gebruiksinterface), maar de software rapporteert steevast dat er geen errors zijn. Terwijl er wel een melding is en MIL aanstaat...
Motorcodes waren overigens met die software wel prima uitleesbaar (en dus al opgelost), maar dat is dus niet bijzonder. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom met de CR Plus.

Er is op internet veel namaak en grijze import te krijgen, ook het geval met de iCarsoft CR Plus. Daarvan zijn de serienummers niet te registreren en blijken ook niet goed te functioneren. Voor wie dit leest en interesse heeft, wees dus gewaarschuwd. Ik heb hem gekocht voor € 274 bij Smeets-Solutions (smeets-solutions.nl). Gewoon gerenommeerd bedrijf (al jaren actief en met OBD-diagnosekennis), die je ook kunnen helpen mocht er wat zijn. Zij zitten ook achter icarsoft.eu trouwens, voor europa een door icarsoft geselecteerde dealer. Ook van hen prima informatie gekregen trouwens op vragen die ik erover gesteld heb per mail.

Kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Thanks nogmaals.

Terug
Bovenaan