Deuk in spatbord Panda, kosten?

A

Anoniem

Guest
Mijn vriendin heeft bij het parkeren wat geraakt.
De limegroene Panda is een 2006 model - en heeft nu dus een deuk bij het spatbord.
Hij is WA+ verzekerd, dus de verzekering heeft er niets mee te maken.

De vraag is vooral: is dit met uitddeuken-zonder-spuiten te herstellen?
Er is geen lakschade.

Ben zelf ook wel benieuwd wat het moet kosten - zie soms een krasje voorbij komen met een €700 prijskaartje, maar ook flinke deuken met €100.

91dxme.jpg

m8o9ea.jpg

dy62hh.jpg

Uitdeuken zonder spuiten zal hier niet lukken, is echt alleen voor hele kleine deukjes en zeker niet voor dit soort deuken waarbij de vorm uit de rechte lijn van het spatbord is. Ik zeg een honderdje of 3 voor uitdeuken en spuiten.

Je bent goedkoper uit als je van de sloop een spatbord haalt en die laat spuiten + monteren.

Nadeel: Je moet maar geluk hebben dat er Fiat Panda schadeauto's staan. Maar het is zeker goedkoper als je zelf een spatbord/scherm kan leveren.

Probeer uitdeuken zonder spuiten. Bij mijn Peugeot 206 zat er een deuk in het linkervoorspatbord (denk 12 x 7 cm), deze is er uitgehaald met uitdeuken zonder spuiten en daarna bijna niets meer van te zien. Kostte €40,-. Je kan hem altijd een foto sturen om te vragen of het haalbaar is, de moeite waard lijkt me. De deuk in jullie Panda lijkt me goed te doen, genoeg ruimte in ieder geval om te werken.

De deuk:

xogvms.jpg

Na uitdeuken (helaas geen betere foto):

10rr908.jpg

Uitdeuken zonder spuiten zal denk ik niet lukken aangezien je deuk precies op die rand zit.

Opties:
- Voorscherm zoeken bij de sloop (ohwnee ... autodemontagebedrijf :p ) in dezelfde kleur .... kwestie van geluk hebben.
- Je huidige voorscherm laten herstellen (dan kloppen ze de deuk er zo goed als mogelijk uit en wordt hij verder strakgeplamuurd)
- Nieuw voorscherm. Indien je een originele te duur vind kun je de schadehersteller ook vragen om een immitatie- of MatchingQuality-voorscherm te gebruiken.
- Blijven rondrijden met deuk

Kosten zijn moeilijk aan te geven, het ene demontagebedrijf vraag meer voor een voorscherm dan de ander.
Indien je het voorscherm laat herstellen of laat vernieuwen is de prijs ook afhankelijk van waar je naartoe gaat. Er zijn bedrijven die een voorscherm spuiten voor een appel en een ei, maar dat zie je er dan soms ook wel aan af. Andere goede autoschadeherstellers zullen in het geval van een nieuw voorscherm uitspuiten op de omliggende delen om zo kleurverschil te voorkomen. Indien het zo goedkoop mogelijk moet laat men het uitspuiten achterwege.

Het is kortom naar net hoeveel je er zelf voor uit wilt geven en welke kwaliteit je verwacht. Ik zou gewoon even bij een goede schadehersteller bij jou in de buurt langsgaan en vragen naar de opties en bijbehorende kosten.

Ik heb hele goede ervaringen met Care, Ind.Terr. Cartesius, Utrecht.
Zeer sympathieke mensen, vakkundig, betaalbaar.

Ik zou er gewoon eerst eens even mee doorrijden. Als je je er na een paar maanden nog heel erg aan stoort, kun je er altijd nog 400 euro tegen aan smijten. Nu ligt dat deukje onder een enorm vergrootglas, goed kans dat het je na een paar dagen al niet eens meer opvalt.

Zou uitdeuken zonder spuiten toch proberen, laat er naar kijken door zo'n mannetje, wie weet heb je geluk.
Welke regio zit je? ik weet nog een erg goede, omgeving Zwolle.

Dank voor de reacties. Het is dus een twijfelgeval of het uit te deuken is.
Na het bekijken in vol daglicht - denk ik zelf van niet. Het is niet alleen de duidelijk zichtbare deuk, maar ook 2 vouwen in het spatbord, welke niet zo opvallend zijn.

Heb al wat rond gekeken en een nieuw paneel is €45 (imitatie) / €99 (OEM) ongespoten.

Om het verhaal nog wat lastiger te maken: vriendin heeft zelf nooit wat gemerkt - maar zag thuis pas dat er een deuk in zat.
Ze rijdt erg weinig (dit is haar eerste auto en ze heeft nu 500km mee gereden) en ging er maar vanuit dat het haar toedoen was als beginnend chauffeur. Nu denk ik dat je schade als dit wel moét merken...

Ze is maar 1x met de auto weg geweest de afgelopen dagen - en dat was op een parkeerplaats waar ze klem geparkeerd was door een andere auto (en ze dus via de andere deur naar binnen moest). Ik ga in ieder geval de verzekering ook eens bellen.

RLX zei:
Ze is maar 1x met de auto weg geweest de afgelopen dagen - en dat was op een parkeerplaats waar ze klem geparkeerd was door een andere auto (en ze dus via de andere deur naar binnen moest). Ik ga in ieder geval de verzekering ook eens bellen.

Die doet er niks mee, behalve misschien opschrijven als commentaar bij jouw/haar account. Voor het waarborgfonds (aanrijding door derde) heb je getuigen nodig, en die zijn moeilijk te vinden als je niet eens weet waar die deuk ontstaan is.

Zo, vandaag vrij dus even wat bel en bezoekacties uitgevoerd.

Verzekering zegt (logisch): WA+ dus niets mee te doen, probeer waarborgfonds eens.
Rechtsbijstand zegt: je maakt ook geen kans op waarborgfonds, deze heeft namelijk enkele criteria:
-getuigen op plaats delict die de auto vóór schade hebben gezien (hebben we niet, partner was alleen)
-de schade moet geconstateerd zijn daar, op locatie.
-aangifte bij politie
-eigen risico a €250 (dus ALS het lukt, krijg je maar een klein deel uitgekeerd)

Verder even op beoek bij een grote autoherstelbranche. Komt neer op €450. Paneel moet uitgedeukt en geplamuurd worden, en deur moet uitgespoten worden om kleurverschil te beperken.

Tenslotte ook bij de locale sloop geweest. Dit soort panelen voor de panda zijn schaars én deze kleur is al helemaal apart. Ze hadden er ook een schadeherstel dienst, welke volgens eigen zeggen "veeel goedkoper dan de concurrent was". Kwam neer op een offerte van €400.

Ik zou het een poosje aankijken, zeker ook met een beginnend bestuurder. Over een maand zie je die deuk niet meer, of zit er misschien nog wel een bij. Plaats af en toe een foto op onderdelenzoeker.nl en onderdelenlijn.nl voor een paneel in kleur. Kijk ook even op de Duitse eBay op 'schlachtfest fiat panda' en 'kotflugel'. Kleurrijke auto's zijn in Dld makkelijker. Je betaalt voornamelijk spuitkosten, terwijl je voor een slooppaneel niet voor de kleur betaalt. 9 van de 10 keer moet er toch gespoten worden. In kleur ben je voor een eurootje of 80 een heel eind.

Bhuddymahn zei:
Probeer uitdeuken zonder spuiten. Bij mijn Peugeot 206 zat er een deuk in het linkervoorspatbord (denk 12 x 7 cm), deze is er uitgehaald met uitdeuken zonder spuiten en daarna bijna niets meer van te zien. Kostte €40,-. Je kan hem altijd een foto sturen om te vragen of het haalbaar is, de moeite waard lijkt me. De deuk in jullie Panda lijkt me goed te doen, genoeg ruimte in ieder geval om te werken.

De deuk:

xogvms.jpg

Na uitdeuken (helaas geen betere foto):

10rr908.jpg

Kan het kwaad dit soort deuken te laten zitten (bv Roest of veiligheid, ...), of moet je dit soort deuken echt laten uitdeuken?

Geen idee of zo'n spatbordje gelast aan de auto zit of geschroefd, maar voor € 50 een nieuwe via internet lijkt me goedkoper dan uitdeuken en plamuren.

Zou eerlijk gezegd die leuk gewoon laten zitten. Als de lak niet beschadigd is, gaat het niet extra roesten. Die Panda is toch niet zo veel waard.

Lycan Capri zei:
Ik zou me eerder druk maken over het zware sturen na het botsinkje tijdens de proefrit ;)

Wat vermoedelijk goed uitkwam voor de verkoper om dat in mijn schoenen te schuiven, maar al aanwezig was vrees ik...

Lauji6991 zei:
Lycan Capri zei:
Ik zou me eerder druk maken over het zware sturen na het botsinkje tijdens de proefrit ;)

Wat vermoedelijk goed uitkwam voor de verkoper om dat in mijn schoenen te schuiven, maar al aanwezig was vrees ik...

Dan had je het ding niet moeten kopen en daarbij had je dat dan gevoeld tijdens de proefrit.....
Als jij met 10km/u op een stilstaand object klapt en je wiel toevalig net iets gedraaid stond en een optater heeft gehad kan het best zijn dat er iets in het stuurhuis of aan de ophanging beschadigd is

Terug
Bovenaan