Huwelijksreis in en door Albanië
Enkele weken terug verbleven Ms. & Mrs. Magistrat in Albanë om ons huwelijk te vieren. En gewoon eens heerlijk op vakantie te zijn.
Een kleine (foto-) reportage.
Onze huurauto. Aangezien mijn vrouw enkel met een automaat kan rijden bleef de keuze beperkt, het werd een 500.
In Berat:
Wat is dat een waanzinnig mooie en leuke stad!
In Gjirokastër stonden er allerlei potige terreinwagens voor de deur van ons hotel. En een 500.
De voornaamste winkelstraat in Gjirokastër:
Geregeld even moeten stoppen voor wat vee.
Twee keer offroad gegaan. Een keer zoals dit:
De andere keer was meer zo (externe video)
âââââ · Tourist attraction
maps.app.goo.gl
Dat offroaden - komt de open deur - is wel echt een heel erg slecht idee in een 500. Oké, goed, het is gelukt, ik ben niet vast komen te zitten, maar jeetje, wat was dat lastig en spannend. We konden 'linksom' de bergrug of rechtsom, rechtsom was korter en mooier. Wist ik veel dat dat zo'n 15km aan echt wel vrij serieus offroaden zou betekenen. Daar komt nog bij dat die snoezige 500 voorzien was van echt een verschrikkelijke versnellingsbak, leuk voor mensen die niet zelf kunnen schakelen, maar wat een kreng. Gelukkig valt die wel enigszins manueel te bedienen, maar bijv. op die onverharde weg viel op dat hij veel te lang de koppeling laat slippen: die werd te heet. Waarschuwingsmelding op het dashboard en, nog veel erger, max. 2000 toeren. Probeer maar eens een beetje voorzichtig heuvel op richeltjes te nemen. Veel vermogen heeft dat kleine karretje ook niet. Oftewel, toen werd het met een aanloopje en fors stuiterend om de koppeling te sparen. Pittig, want bodemsvrijheid heeft zo'n 500 ook al niet. Ik heb vanzelfsprekend zo voorzichtig mogelijk gedaan, maar soms hoorde ik toch wel een vrij stevige klap onder de auto van een rots (leuk idee: mogelijks je carterpan lek rijden in een compleet verlaten berggebied zonder bereik). Dat was toch wel een klein feestje (woehoe!) toen we eindelijk (na meer dan 2,5u!) weer asfalt zagen.
Het moge ook duidelijk zijn dat ik nog nooit zo blij ben geweest met all-risk-verzekering.
Eindoverzicht v.d. auto:
Maar goed, wat een prachtig land is Albanië.