Demper vd uitlaat eraf geroest

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik ben in het bezit van een peugeot 206, en eergister kwam er steeds meer lawaai van de motor. Op een gegeven moment kon ik de demper uit z'n rubbertjes schuiven want hij was volledig doorgeroest, zie foto's: https://imgur.com/a/7qsBlgA

Ik heb al het één en ander rondgebeld en ook langs een garage gegaan die vertelde mij dat ik het beste een nieuwe demper kon fixen.

Door mijn geringe kennis van auto's weet ik niet precies wat voor stappen ik kan ondernemen om dit te regelen. Is het inderdaad handig om een nieuwe demper te vinden? (misschien op een autokerkhof of iets). En als ik die heb wat moet ik er dan mee? Naar een lasser brengen of een garage?

Dank!

De meeste mensen maken een afspraak bij een garage en laten er dan een nieuwe uitlaat of een uitlaat deel onder zetten.
Ik neem aan dat je het niet zelf wilt gaan doen.

Nee, ik was niet van plan dit zelf te gaan doen maar het liever te laten doen. Wilde het eigenlijk zo goedkoop mogelijk doen, vandaar de vraag of het misschien slim zou zijn om een demper te vinden daarvoor.

David 1763205 zei:
Nee, ik was niet van plan dit zelf te gaan doen maar het liever te laten doen. Wilde het eigenlijk zo goedkoop mogelijk doen, vandaar de vraag of het misschien slim zou zijn om een demper te vinden daarvoor.

Om te beginnen kunnen er meerdere versies per auto zijn van een uitlaat. De meeste garages verdienen een deel op de uitlaat en een deel op de montage. Ze zijn er niet happig op om zelfgebrachte delen te monteren.

Duidelijk. Ik ga even googlen wat je eerder had gereageerd (y)

Gewoon bij de garage vragen of ze ook een gebruikte uitlaat eronder kunnen zetten. De meeste garages hebben wel contacten met lokale sloperijen voor mensen met een kleiner budget. De kans dat je dan ook nog een beter exemplaar hebt dan een goedkope nieuwe, is best groot.

Dit lassen is zinloos. Als de pijp van de demper af roest, is de demper zelf in de meeste gevallen ook al heel slecht binnenin.
Ik zie op de laatste foto ook een gat aan de zijkant zitten of in elk geval een al eens eerder aangelaste steun.

Ik weet niet welk type je exact hebt, zoals hierboven aangegeven kan het per motortype en bouwjaar verschillen.

maar als ik even snel zie voor de 1.4 hatchback heb je al einddempers helemaal nieuw voor minder dan 40 euro.

KLIK

daar zou ik geen gebruikt ding van de sloop er op willen zetten. Maar hoe dan ook, geen enkele garage staat echt te wachten op zelf meegebracht spul omdat ze zelf ook op onderdelen verdienen (en dan dus niet meer). Dus ik zou dat wel even goed overleggen

Dit is toch wel een bekend kwaaltje van onder andere de 106/206 (bij mijn 106 en 2 andere in de familie kwam dit elke paar jaar weer terug).
Meer dan 100-150 euro zou dit in ieder geval niet mogen kosten bij de garage inclusief arbeidskosten, afhankelijk van het type demper dat er weer onder wordt gezet.
Snap niet dat je hier zo'n punt van maakt, gewoon naar de garage en laten fixen, een auto kost nou eenmaal geld en om er nou uren mee bezig te zijn om 20 euro te besparen...
Of voer je verder helemaal geen onderhoud uit aan je auto en schrik je hier al van? Eenn kleine onderhoudsbeurt zonder bijzonderheden is meestal al duurder...

93 euro. complete uitlaat incl. montage.
https://uitlaat-winkel.nl/uitlaten/peugeot/206/uitlaatsysteem-voor-peugeot-206-3224.html

Vroeger haalde ik wel eens een demper op de sloop. maar dit loont niet meer , imitatie uitlaten zijn tegenwoordig zo goedkoop dat ik meteen een nieuwe zoek als ik wat kapot heb.
Zo'n dempertje onder een 206 hangen is zooo ontzettend simpel, dat ik het ding gewoon online zou bestellen (met nieuwe klem)...)....
Ben je voor 4 a 5 tientjens klaar.
Meer dan een staalborstel en een paar ring- of dopsleutels heb je niet nodig.

met nieuwe klem

en uitlaatrubber zou ik ook gelijk mee bestellen. kost ook de wereld niet en hangt het er gewoon fatsoenlijk weer onder

maar inderdaad, het kost de wereld niet.

er is overigens wel verschil in kwaliteit, maar als je de auto niet helemaal op wil rijden maar gewoon paar jaar voldoet zo'n goedkoop dempertje prima doorgaans

Die goedkope dempers zijn niet voor niets zo goedkoop.
Verkeerde demping (schotten ipv absorbsie) en van dun materiaal gemaakt. Gaan hooguit een paar jaar mee. Onder bepaalde omstandigheden zelfs maar een jaar.

Daarom kan het wel degelijk lonen om een 2e handse van de sloop te halen. Als dat een van een duurder merk is, gaan ze veel langer mee dan die goedkope setjes en bespaar je er uiteindelijk nog steeds een hoop geld mee.

^^^ of ze zijn niet geheel gasdicht op de flens van de pijp van de middendemper / sectie te monteren.. door de pasvorm van het (goedkope) materiaal.

Terug
Bovenaan