Degradatie batterij BMW i3 (teruglopende actieradius)

RenaultEspace

Net ingestapt
Ik probeer wat informatie bij elkaar te halen rondom een BWM i3. Ik weet dat de eerste generatie (versie 60 Ah) een beperkte actieradius van 190 km heeft. De 94 Ah (ruim 300 km) en de 120 Ah (360 km) komen verder op een volle batterij.

Ik keek naar een exemplaar uit 2013 (versie 60 Ah) met 100.000 km. De batterij is nog goed voor 120 km. Dat is 70 km minder dan nieuwstaat. Klinkt als een forse vermindering (huidige capaciteit = 63%). Is dit normaal? Als ik 20.000 km per jaar rijd, betekent dit dat ik over 5 jaar nog maar voor 50 km batterijcapaciteit heb?

Wie heeft hier ervaring mee (specifiek BMW i3) en kan hier iets zinnigs over zeggen?

20.000km per jaar en oude i3 klinkt voor mij als een hopeloze combinatie.

Als je de kilometers maakt met 100km woon-werkverkeer per dag met thuisladen én op je werk met eigen oprit dan kan het nog een grappig projectje worden, je hebt dan nooit meer dan 50km range nodig. Maar met vorst en sneeuw aankomen, geen vrije paal, krappe range, 100km voor de boeg, dat lijkt me niks.

Die batterij degradatie klinkt wel erg sterk. Is dat niet de oude NEDC range vergeleken met wat de verkoper nu op de boordcomputer afleest?

Ik heb ooit een nieuwe 120 Ah versie een dagje geleend en die had ook iets van 180km resterend op het klokje. Daarmee kan je niet zeggen dat de accu nog maar 80% is.

Laatst bewerkt:
batterij zal toch langzaam aan zn eind komen bij 10 jaar oud. Een nieuwe zal wel pijnlijk duur zijn.
Bij een dergelijke vroege ev zou ik niet nog zo maar 5 jaar verwachten.

Tesla komt zelf met 12% degradatie voor 320.000km. Je leest ook veel over 1% per jaar. (Gebruik telt zwaarder dan leeftijd)

Een i3 met een ton zou dus niet zomaar op 63% moeten zitten. Dit zou bijvoorbeeld 2 jaar geleden al recht op vervanging gegeven moeten hebben (8 jaar 70% gegarandeerd)

Dit waren echter autootjes met 20kWh accuutjes, een derde van wat nu gangbaar is. Door carbon, smalle wielen en kleine koets blijven het grappige wagentjes maar 100km is gewoon erg ver voor zo'n ding.

De BMW i3 komt in de degradatietesten van Bjørn Nyland er juist erg goed uit.

Een 22 kWh i3 uit 2016 met 170 duizend km komt op 14.4%
Dit is helemaal geen slecht resultaat, want deze batterij is meer dan 2000 keer geladen!

En een 42 kWh uit 2019 met 152 duizend km slechts 1,6% degradatie!
Dit is een nog veel beter resultaat, wat deels te verklaren is doordat de batterij veel minder vaak geladen hoeft te worden.

Zijn hele spreadsheet met alle testen kun je hier vinden. Overigens slaan die fabrieksopgaven nergens op, met de eerste i3 zul je ook toen hij nieuw was maximaal 120-140 km ver komen, bij de 42 kWh batterij is het in de praktijk tussen de 240-280 km. Kijk naar auto's van na 2018, deze zijn veel beter dan de eerste serie die met name een probleem heeft met de motor waar de lagers van stuk kunnen lopen. De serie uit 2013-2014 heeft een probleem met de airco-pomp die kan falen waarna het hele koelsysteem (ook in de batterij) vol met metaaldeeltjes komt te zitten door het gebrek aan een filter. Als een van beide problemen ontstaat is voor dat soort auto's vrijwel zeker een total-loss.

De serie vanaf eind 2018 is vrijwel foutloos, maar daarom ook behoorlijk duurder.

Laatst bewerkt:
Ik keek naar een exemplaar uit 2013 (versie 60 Ah) met 100.000 km. De batterij is nog goed voor 120 km. Dat is 70 km minder dan nieuwstaat. Klinkt als een forse vermindering (huidige capaciteit = 63%). Is dit normaal? Als ik 20.000 km per jaar rijd, betekent dit dat ik over 5 jaar nog maar voor 50 km batterijcapaciteit heb?

Wie heeft hier ervaring mee (specifiek BMW i3) en kan hier iets zinnigs over zeggen?
Wat de GoM zegt, dat zegt meer over de vorige bestuurder dan over de degradatie. Dat zegt niet zoveel over de daadwerkelijke degradatie: dan zou je naar het gemiddeld verbruik moeten kijken.

Als je de accu helemaal leeg rijdt, zou je door middel van het gemiddeld verbruik ongeveer kunnen uitrekenen hoeveel kWh je nog kunt gebruiken. Ik zeg ongeveer, want je wilt niet helemaal leeg gaan rijden!

Ik zou tot maximaal 10% gaan, afhankelijk hoe de auto omspringt met zijn reserve? Bij een 40kWh Leaf is 1% in daadwerkelijkheid 10% maar hoe dat bij een BMW i3 zit?

Als je het spreadsheet van Nyland bekijkt, kun je zien dat de Leaf en de Kia Soul de allerslechtste resultaten hebben behaald.

Er is een heel duidelijke correlatie tussen het ontbreken van actieve batterij conditionering en hoge degradatie.

Terug
Bovenaan