Degelijke ruime auto B/C €12.000 2015

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een ruimere auto. Momenteel rijden we een oude Renault Clio maar we zijn opzoek naar net iets meer ruimte. We rijden veelal op de snelweg regelmatig ook met volwassenen achterin. Ook zijn we opzoek naar een motor die potent genoeg is om met 4 man en volle bagage goed de bergen door te komen. Verder willen we vooral een betrouwbare auto waar we zonder problemen nog zeker een jaar of 5 mee kunnen doen, eventueel met gezinsuitbreiding. We zitten te kijken naar een bouwjaar vanaf ongeveer 2015 en een prijs van ongeveer 12.000 euro. De mazda 3 is vanwege de mindere ruimte op de achterbank afgevallen. Jammer want een mooie auto en ook betrouwbaar. Ook kijken we naar B segment autos maar zijn we toch bang dat deze te weinig ruimte hebben achterin.
Na wat onderzoek te hebben gedaan zijn we op de volgende modellen uitgekomen:

Toyota Auris: niet de ruimste maar wel betrouwbaar en zuinig. De 1.8 hybride lijkt me op de snelweg echter minder geschikt? Tevens zou deze wanneer het ooit nodig mocht zijn niks trekken. De 1.2T is ook een optie.
Nissan Pulsar: Zeer ruime auto voor zijn klasse. Ik weet eigenlijk niet goed hoe betrouwbaar Nissan en met name de pulsar is. Hierin zit denk ik een 4 cilinder van Renault? is de 1.2 voldoende?
Honda Civic: Ook betrouwbaar. Ruim zeker met de magic seats.
Mitsubishi ASX: Ook weet ik hier niet veel van af. Staat wel hoog in de betrouwbaarheidslijstjes maar ben zelf niet zo kapot van het interieur.
Kia Ceed/Hyundai I30: Is de 1.0 voldoende?

Ik hoor graag van jullie wat jullie meningen en ervaringen zijn met deze modellen of dat er andere aanbevelingen zijn. We zullen niet zo veel rijden, maximaal 10.000km per jaar. Verder zijn we niet op zoek naar een station.

Alvast bedankt.

Groetjes Tom

De ASX is er ook als Citroen c4 aircros https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-drieling-asx-c4-aircross-en-4008/ ook als 4008 , maar die is nooit in NL verkocht.

Voor een fractie van je budget koop je een Megane van de 3e generatie met de 1.4 tce.

Er is een lichting 1.2 tce die aandacht verdient, ik weet niet vanaf welk bouwjaar ze wel goed zijn.

Op de snelweg heb je minder profijt van een hybride, maar een Toyota Auris blijft dan ook een zuinige auto. Het is een betrouwbare auto maar voor zijn klasse niet heel ruim.

De Honda Civic is een ruime en betrouwbare auto, kijk of je het onderstel niet te hard vindt.

De Nissan Pulsar is een hele ruime en onderschatte auto, hierdoor krijg je veel auto voor het geld. De 1.2 T kende in het begin nog wel wat kinderziektes zoals olieverbruik, inhouden en rekkende distributieketting. Het was voor Renault begrippen een minder goede motor die rijpte tijdens de productie. ( ik zou de Pulsar dus kiezen uit latere bouwjaren)
Bij Renault bv de Megane 3 kun je je beter de 1.4 TCe, 2.0 met CVT, 2.0 TCe, 1.6 16V of diesel kiezen.
De 1.3 TCe die vanaf 2018 in de Megane 4 zit is een aanrader maar helaas nog buiten budget

De Mitsubishi ASX was een goede auto, wat ik begreep van een eigenaar wel wat lawaaiig op hogere snelheden.

De Kia Ceed en Hyundai I30 zijn gewoon goede auto's en aanraders in deze klasse.

Veel succes.

@ak2 bedankt voor je informatie. Vanaf welk jaar wordt de 1.2 betrouwbaarder?

Honda Civic en gezinsuitbreiding is een lastige. Er is ruimte genoeg, helaas hebben de achterdeuren een hele onhandige vorm om een MaxiCosi doorheen te wurmen.

Ten opzichte van een oude Renault Clio zul je een Mitsubishi ASX waarschijnlijk een opwaardering vinden. Ik vind maar zozo, traag aandoende 1.6 w.s. vanwege de lange versnellingsbakverhoudingen; die 117 pk merk je niet. Idd niet de stilste, de stoelen vind ik maar hard, en ook niet veel beenruimte achterin voor volwassenen.

Met 10.000km per jaar, en je wil wat power en comfort, zou ik lekker een D segmenter kiezen. Maar dus geen station. Een sedan met dakkoffer dan? De bouwjaar eis snap ik niet zo. 5 Jaar mee doen (is slechts 50.000km) kan toch makkelijk met een wat oudere luxere snellere comfortabelere auto die bovendien niet 12000 hoeft te kosten?

Tom 5375939 zei:
@ak2 bedankt voor je informatie. Vanaf welk jaar wordt de 1.2 betrouwbaarder?
De 1.2 uit productie 2017 of 2018 lijkt mij dan de beste keus. Maak overigens altijd een uitgebreide proefrit. Zelf vind ik de 1.332 CC door Mercedes en Renault ontwikkelde motor heel erg fijn, die is niet geleverd in de Pulsar maar wel vanaf 2018 in o.a. de Megane 4, maar die is duurder.

https://www.autowereld.nl/skoda/superb/1-8-t-eleg-automaat-leder-35710053/foto.html

Ik weet het, niet het soort auto waar je naar op zoek bent....maar misschien geeft het wat beeld en geluid bij het idee van Piet precies.

Het idee achter een auto van ongeveer bouwjaar 2015 is in mijn gedachte betrouwbaarheid. Hoe ouder hoe groter de kans is dat er dingen mis mee gaan. Een D segmenter is denk ik voor ons te groot en te zwaar. Daarbij is denk ik bij oudere autos ook het verbruik wat hoger?

Bedankt voor alle reacties

Terug
Bovenaan