Degelijke auto met 3 kinderzitjes naast elkaar (THP & TSI angst)

Ris 1876899

Net ingestapt
Binnenkort wordt mijn derde dochter geboren. Dus willen er maar liefst 3 kinderen in een zitje op de achtbank (0, 2 en 5 jaar).
In de Qashqai uit 2010 (had goede wegenwacht-reviews) met 106.000 km op de teller past het echt niet (getest tijdens de zomervakantie).
Leuk dat ik een andere auto mag uitzoeken! Maar de keuze is beperkt...

Ik voel er niet veel voor om een 7-zitter te kopen, die laatste rij zit mij te veel in de kreukelzone en wil dat stukje auto voor bagage gebruiken.
Een sedan zoals bv. een Passat vinden we in de praktijk niet zo fijn vinden zitten. We hebben het gevoel dat we onder het dashboard liggen, dit heeft vast te maken met het feit dat we zelf niet zo groot zijn.
De kinderen zijn ook niet al te groot dus zitten voorlopig nog wel in autostoeltjes.

Ludospaces zoals Kangoo en Berlingo hebben we naar gekeken maar lijken toch vrij duur voor wat je er voor krijgt.

Woonwerk-verkeer doen we met de trein, de auto blijft thuis voor boodschappen, kidsvervoer, familiebezoek en vakanties.
Aantal kilometers per jaar? Tsja. Zal toch niet meer dan 5.000 kilometer per jaar zijn. Over 20.000 kilometer zijn we dan hopelijk uit de grote kinderzitjes gegroeid en kan de auto ingeruild worden.
Het idee is nu om een wat recente benzineauto te kopen met max 60.000 km op de teller zodat er na 4 jaar nog een leuke inruilwaarde overblijft (heb ik zelf verzonnen, of dat waar is weet ik niet). 80.000km is te veel, dan rijd ik em zelf net over de psychologische 100.000km grens.
Iets elektrisch lijkt me niet handig gezien het aantal kilometers wat we rijden en ik kan niet voor de deur parkeren/laden.
Budget is max 17.000 euro, maar liever 15.000

De shortlist (tot nu toe) is als volgt:
Citroen C4 Picasso
Opel Zafira
Renault Grand Scenic
Volkswagen Touran
Peugeot 5008

De reviews toen de auto's net uitkwamen waren geweldig!
Maar nu lees ik allemaal slechte praktijkverhalen over THP en TSI motoren. Zucht. Voor zoveel geld wil ik toch een beetje proberen dure reparaties te vermijden.
Welke auto's/motoren zijn wel een beetje betrouwbaar en voldoen aan de wensen?
Of moet ik misschien een oudere/andere auto gaan kopen met 140.000km op te teller?

Dan ga je toch gewoon voor zoiets (voorbeeldje): https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/1254cd7e-4876-4186-a154-7954da4a3d46/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

1280x960.jpg

Forumcollega Zadelsnuiver vertelt je wel hoe je daarin drie kinderen propt. ;)

Honda fr-v

Die is wel wat ouder, maar oerdegelijk

Verder begrijp ik je niet helemaal ,je zegt weinig voor een 7 zitter te voelen maar die staan vervolgens wel in je shortlist.

Maar de hond fr-v is een 6 zitter 2x3 zit rijen. En dan nog een hoop bagage. En nog ver onder je budget

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/126364655/Android?s=32-32-5-5-1-1

De tce uit de Grand Scenic is redelijk betrouwbaar gebleken, kent minder ellende dan de TSI en thp.
Desalniettemin zou ik eerst proberen 3 stoelen in de Qashqai te krijgen. Andere stoelen maar zelfs een andere volgorde kunnen een enorm verschil maken. Ik kreeg er eerst ook geen 3 achterin onze Octavia (deuren konden niet dicht) tot een maat van ons met dezelfde ervaring in een Prius met de briljante tip kwam om de stoelen om te wisselen. Opstelling BAC bleek 20 cm smaller dan ABC doordat zijvleugels van de stoel in het midden ineens voor de andere twee stoelen aan de buitenkant pasten. De gordelsloten waren wel onbereikbaar, maar daar heb ik toen twee goede maar wel altijd illegale gordelverlengers voor gekocht.

Maar je hebt pech (net als veel anderen) dat de echte vijfzitters aan het uitsterven zijn vanwege de vier plus één zits SUV hype. En voor vijfpersoons gezinnen is dat gewoon niet de beste keuze. Maar veel alternatief heb je niet meer.

De C4 Grand Picasso mer pure tech motor valt ook binnen je budget en heeft net zoals de Grand Scenic 3 stoelen.

Epica zei:
De C4 Grand Picasso mer pure tech motor valt ook binnen je budget en heeft net zoals de Grand Scenic 3 stoelen.

Ook maar de vraag wat voor brandhout je dan binnenhaalt:

https://www.autointernationaal.nl/2018/11/code-oranje-bij-motoren-van-citroen-en-peugeot/

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5789168,5891889

Het oudere model en dan van de eerste generatie met de betrouwbare 1.8 16V kan nog wel een optie zijn, maar is ook al oud.

Overigens is een Prius+ wel degelijk een zeer betrouwbaar alternatief, maar dat ding heeft dan weer de (in elk geval voor ons onoverkomelijke) handicap dat het ding niets mag trekken. Ook een onhandige eigenschap voor een familiesloep...

s velthuis zei:
Epica zei:

Ook maar de vraag wat voor brandhout je dan binnenhaalt:

https://www.autointernationaal.nl/2018/11/code-oranje-bij-motoren-van-citroen-en-peugeot/

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5789168,5891889

Het oudere model en dan van de eerste generatie met de betrouwbare 1.8 16V kan nog wel een optie zijn, maar is ook al oud.

Interessant artikel over de turbo motoren van psa en Renault/Nissan.

Ik zat ook te denken aan de eerste generatie pre facelift C4 Picasso met de 1.8/ 2.0 maar hebben die niet ontzettend veel last van electronische storingen?

Ik zou veel hogere kilometerstanden overwegen. 5000 km per jaar dus de kans op ellende is zélfs als je iets met 175.000km gering.

Psychologische grenzen zijn er niet echt. De afschrijving is altijd hoger als je jonger en duurder koopt. Een auto van €5000 gaat niet zomaar naar 0 een auto van €15000 zakt heel snel onder de 10.000.

Ik zou dan ook wel een tsi of thp overwegen als je er niet uitkomt. Hou een flinke reserve aan en let op de rammelgeluiden etc

Auto encyclopedie zei:
Er is meer dan TSI of thp te koop. Toyota Verso , Mazda 5 en of Honda fr-v. Maar idd mooi iets rond de 100.000 km kopen

Wat rij jij weinig km zeg!
Ik zou het wel weten.
Een dikke Volvo v70!
Die kun je nooit meer verslijten.

KadettRT zei:
Waarom niet voor een MultiMac gaan. Hoef je geen nieuwe auto te kopen.
multimac-just-seats.jpg
Deze heeft nogal een lange levertijd in de praktijk. En moet ik ook even met de verzekering checken of dit wel toegestaan is.

Ris 1876899 zei:
KadettRT zei:
multimac-just-seats.jpg
Deze heeft nogal een lange levertijd in de praktijk. En moet ik ook even met de verzekering checken of dit wel toegestaan is.

Het geldt als kinderstoel, daar mag je meer gordels op hebben. Ook uitgezocht destijds, beetje grijs gebied. Desalniettemin, niet aan te komen, je moet al bijna zelf naar Engeland om er één te halen. In ieder geval, 5 jaar geleden wel. Maar heb je al drie stoelen? Verschillende volgordes geprobeerd?

Casanova zei:
Mazda 5 heeft ook geen 3 volwaardige zitstoelen op de 2e rij.

Nee, is in praktijk ook niet meer dan een ruime vierzitter helaas. Waardeloze auto wat dat betreft. Allemaal net niet.

V0RQ zei:
Ik zou dan ook wel een tsi of thp overwegen als je er niet uitkomt. Hou een flinke reserve aan en let op de rammelgeluiden etc

Juist met weinig rijden kun je die motoren eigenlijk al bij voorbaat afschrijven. Als deze torren lange afstanden op de autobaan mogen maken zullen ze nog enigszins fatsoenlijke standen kunnen haken die niet meteen tot opgetrokken wenkbrauwen leiden.

Auto encyclopedie zei:
Honda fr-v

Die is wel wat ouder, maar oerdegelijk

Verder begrijp ik je niet helemaal ,je zegt weinig voor een 7 zitter te voelen maar die staan vervolgens wel in je shortlist.

Maar de hond fr-v is een 6 zitter 2x3 zit rijen. En dan nog een hoop bagage. En nog ver onder je budget

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/126364655/Android?s=32-32-5-5-1-1
Tsja. Prima model. Maar nu al behoorlijk op leeftijd, met veiligheidkenmerken uit 2005.
Ik wil best een 7-zitter rijden, wil alleen die laatste stoelen in de kreukelzone niet gebruiken.

Misschien is een Kia Carens anders nog een optie. In verschillende jaargangen en prijsklasses, maar altijd drie stoelen achterin en bij mijn weten behoorlijk betrouwbaar.

s velthuis zei:
Ris 1876899 zei:
KadettRT zei:

Het geldt als kinderstoel, daar mag je meer gordels op hebben. Ook uitgezocht destijds, beetje grijs gebied. Desalniettemin, niet aan te komen, je moet al bijna zelf naar Engeland om er één te halen. In ieder geval, 5 jaar geleden wel. Maar heb je al drie stoelen? Verschillende volgordes geprobeerd?

Eh nou, we hebben nu een Maxi-Cosi CabrioFix, een Cybex Solution M-Fix en een Maxi-Cosi Axiss. DIe laatste is enorm groot.
We gaan er vanmiddag nog wat meten. Zou wel handig zijn als er voorlopig 3 in passen dan kunnen we wat rustiger verder zoeken naar een andere auto.

Zoiets dus:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/kia/m1443678980-kia-carens-1-6-gdi-business-pack-7-persoons-navigatie-camera.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Hoewel ik denk dat je qua betrouwbaarheid en restwaarde misschien beter dit kunt hebben, ondanks de extra kilometers (die geen issue zijn):

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1450310465-toyota-prius-wagon-1-8-aspiration-7-persoons-panodak-l.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Ris 1876899 zei:
Eh nou, we hebben nu een Maxi-Cosi CabrioFix, een Cybex Solution M-Fix en een Maxi-Cosi Axiss. DIe laatste is enorm groot.
We gaan er vanmiddag nog wat meten. Zou wel handig zijn als er voorlopig 3 in passen dan kunnen we wat rustiger verder zoeken naar een andere auto.

Dat zeiden wij 5 jaar geleden ook. Inmiddels rijden we nog steeds in onze Octavia. Het begint heel lastig met drie stoelen, wordt vervolgens makkelijker en daarna weer moeilijker...

Ris 1876899 zei:
Budget is max 17.000 euro, maar liever 15.000

De shortlist (tot nu toe) is als volgt:
Citroen C4 Picasso
Opel Zafira
Renault Grand Scenic
Volkswagen Touran
Peugeot 5008

De reviews toen de auto's net uitkwamen waren geweldig!
Maar nu lees ik allemaal slechte praktijkverhalen over THP en TSI motoren. Zucht. Voor zoveel geld wil ik toch een beetje proberen dure reparaties te vermijden.
Welke auto's/motoren zijn wel een beetje betrouwbaar en voldoen aan de wensen?
Of moet ik misschien een oudere/andere auto gaan kopen met 140.000km op te teller?

Een Hybride zoals de Toyota Prius staat bekend als betrouwbaar, maar verdien je door de hogere aanschafprijs en hogere vaste lasten niet terug door de lagere brandstofkosten, dat zou ik zelf niet doen.

Eigenlijk een prima lijstje. Als je De Citroen C4 Picasso 2 neemt vanaf 2013 dan is dit met de 1.2 Puretech motor een prima en betrouwbare koop. De problemen met de distributieriem waren een productiefout, en gelukkig kwam dit maar heel zelden voor. De 1.6 THP motoren zijn wel verbeterd, een Picasso van 2015 of later met die motor zou ik wel aandurven. Nadeel van de 1.6 THP is wel dat de motor met veel kleine stukjes snel last heeft van vervuiling.

De Renault Grand Scenic 3 staat bekend als een goede en betrouwbare auto, zowel de TCe als de oude 1.6 motor staan bekend als betrouwbare motoren.

Ik zou aanraden om juist niet te zoeken op kilometers, met een lage tellerstand betaal je er nu ook veel meer voor, wat je straks niet terug krijgt door straks de iets lagere kilometerstand.
Een auto slijt enorm van veel kleine stukjes met koude motor, ik heb veel liever een auto die veel de snelweg heeft gezien, dan slijt een auto nauwelijks.
Kies gewoon een auto die netjes is, en waar goed mee om is gegaan, en goed en regelmatig is onderhouden. Met zo weinig kilometers per jaar kun je er nu ook gewoon een kopen met een tellerstand boven de 100.000 kilometer. De motoren verslijt je eigenlijk niet, en je betaald er gewoon minder voor. Zelfs met een tellerstand van bijvoorbeeld 200.000 kilometer kun je nog vele jaren voorruit.

s velthuis zei:
...
Juist met weinig rijden kun je die motoren eigenlijk al bij voorbaat afschrijven. Als deze torren lange afstanden op de autobaan mogen maken zullen ze nog enigszins fatsoenlijke standen kunnen haken die niet meteen tot opgetrokken wenkbrauwen leiden.

Ik denk dat de 5000 km ook langere afstanden in het weekend zijn.

Jazzik zei:
Dan ga je toch gewoon voor zoiets (voorbeeldje): https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/1254cd7e-4876-4186-a154-7954da4a3d46/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

1280x960.jpg

Forumcollega Zadelsnuiver vertelt je wel hoe je daarin drie kinderen propt. ;)

Daar istie dan :D

In ons geval 2 X Britax Adventure met daarnaast een maxicosi cabriofix met belted base, daarna de maxicosi omgeruild voor een Britax Evolva.
Of je een 2 jarige in een adventure wilt plaatsen is natuurlijk aan je zelf, ligt ook erg aan hoe groot/zwaar de 2-jarige is.

We zijn bij de babywinkel geweest met de Quashai, nou dat past dus inderdaad niet. Wilde nog een foto maken maar de medewerker vond het volgens mij allemaal niet zo grappig.
Na het lezen van tientallen reviews weet ik ook weer waarom ik ooit die Nissan had gekocht. Die auto stond als heel betrouwbaar bekend bij de wegenwacht en andere oordelers.
Dus ben tot een andere lijst gekomen, mede dankzij de diverse reacties en links. Handig zo'n forum :)
Kia Carens 2013-2016
Toyota Verso 2013-2018
Honda CR-V 2012-2015
De Kia lijkt een wat vage besturing te hebben. De Toyota is hier beter maar wat minder opties (en hogere prijs). Dus dat is een kwestie van proefrijden.
Ik weet nog niet of er 3 zitjes in de Honda gaan, dit is tevens de duurste optie maar ik vind em wel erg cool...

Wij gebruiken al 7 jaar een Toyota Verso, de 3 passen hier prima in. We hebben een modelletje 2010. Je kunt gerust een iets oudere nemen , want tot dus ver amper kosten aan gehad en ziet en rijdt nog als nieuw. En hij is nagenoeg identiek aan het model 2013, behalve de neus.

Ris 1876899 zei:
We zijn bij de babywinkel geweest met de Quashai, nou dat past dus inderdaad niet. Wilde nog een foto maken maar de medewerker vond het volgens mij allemaal niet zo grappig.
Na het lezen van tientallen reviews weet ik ook weer waarom ik ooit die Nissan had gekocht. Die auto stond als heel betrouwbaar bekend bij de wegenwacht en andere oordelers.
Dus ben tot een andere lijst gekomen, mede dankzij de diverse reacties en links. Handig zo'n forum :)
Kia Carens 2013-2016
Toyota Verso 2013-2018
Honda CR-V 2012-2015
De Kia lijkt een wat vage besturing te hebben. De Toyota is hier beter maar wat minder opties (en hogere prijs). Dus dat is een kwestie van proefrijden.
Ik weet nog niet of er 3 zitjes in de Honda gaan, dit is tevens de duurste optie maar ik vind em wel erg cool...

Dit zijn natuurlijk hele goede en betrouwbare opties, ik denk dat het handig is om eerst te kijken of de 3 kinderzitjes gewoon goed passen. En dan af te strepen welke auto's niet geschikt zijn. Ik zou ook goed kijken of je de auto gewoon lekker vind rijden. Dat is immers ook zeer belangrijk.

Toch zou ik andere opties niet zo maar afschrijven.

Zoals bijvoorbeeld de Citroen ( grand) Picasso 2 vanaf 2013 en Renault (grand) Scenic 3. Ze zijn immers breed, hebben ruime, comfortabele zitplekken en verder zeer royale afmetingen, zijn heel praktisch, zijn betrouwbaar en bieden veel auto voor het geld. Er is ook veel aanbod.

Die Axiss, is dat niet die debiel grote achteruitrijstoel die wij maar 3 maanden konden gebruiken in achteruitstand? Daarna had ik net zo goed een simpele kleine normale stoel kunnen nemen.

Ris 1876899 zei:
Kia Carens 2013-2016
Toyota Verso 2013-2018
Honda CR-V 2012-2015

De Honda cr-v is denk ik het minste ruim en ook qua verbruik het minst voordelig.

Terug
Bovenaan