Defecte motor BMW 528i

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Mijn naam is Fred en lees regelmatig interessante berichten op het AW Forum. Ditmaal heb ik zelf de behoefte om een (vervelende) ervaring te delen.

Iets meer dan een jaar geleden kocht ik bij een officiele BMW dealer een gebruikte BMW 528i Touring uit 2012. Mooi exemplaar met 120K op de teller. Niet te gek zou je zeggen en was voor de aankomende jaren (rijden ong 15k per jaar) een fijne auto geweest in de transitie fase naar elektrisch. Helaas is het zover niet gekomen want onlangs (20K km verder) heb ik na heftig trillen met schrapende geluiden de auto langs de kant van de weg moeten zetten. Lang verhaal kort: motor helemaal kapot gedraaid. De auto had een maand ervoor nog een officiele beurt gehad. De garantie termijn is verlopen, herstelkosten: 16500 Euro(!).

Dealer noemt het pech en is bereid een gedeelte voor zijn rekening te nemen maar het is toch te genant voor woorden dat een pretentieus merk als BMW een auto levert die economisch total loss is na iets meer dan een jaar rijden. Dit product voldoet niet aan de verwachtingen die je ervan zou mogen hebben en herstel lijkt me op zijn plaats.

Wie heeft ervaringen met dergelijke situaties en heeft mogelijk tips hoe verder?
 
Ten eerste; zeer vervelende situatie Fred, ik heb oprecht met je te doen.

Alhoewel de auto voor jou pas een jaar oud is, rijdt deze BMW natuurlijk al wel weer bijna 10 jaar rond, in die tijd kan er zoveel met een auto gebeuren dat ik wel snap dat BMW zelf geen garantie meer biedt op de auto. Ook de verkopende garage kun je eigenlijk niet meer veel van verwachten, de auto heeft het immers ruim een jaar goed gedaan en ik vind het best schappelijk dat ze je toch nog enigszins tegemoet willen komen.

Weet je ook precies wat de oorzaak was? Stel dat de motor zonder olie heeft komen te staan, dan kun je claimen dat het onderhoud niet goed was uitgevoerd. Ook als bijvoorbeeld de ketting de geest heeft gegeven en de garage deze net heeft geïnspecteerd dan kun je daar wel wellicht iets mee proberen ?
 
Tsja, kan gebeuren.
Inmiddels 9 jaar oud, klokkie al rond, garantieperiode verlopen... gewoon blij zijn dat de dealer nog een deel van de pech voor z'n rekening wil nemen.
Is er al iets bekend over wat de oorzaak is geweest?
Verder ben ik wel benieuwd waar dat extreme schadebedrag à € 16500,= op is gebaseerd, want voor dat geld kun je normaliter 2x een ruilmotor in laten bouwen of gewoon een vervangende BMW 528i Touring uit 2012 kopen.
 
Och ja balen man! Ik rij ongeveer hetzelfde, nog met 6 cilinders en jij hebt de 4 cilinder?

16k gaat nergens over. Natuurlijk doet de dealer water bij de wijn. Het is een gestoord bedrag. De motor kost hier €12k:
https://bmwshop.ekris.nl/53604-bmw-528i-xl31-n20-09-2011-f11/nl/onderdelen/motor-onderdelen&artikelid=296704&panelid=11_8347

Maar op je vingers kan je al een beetje uittellen bij dit soort bedragen een revisie of tweedehands motor de boel al flink verzacht. Voor €12k vind je zelfs al complete wagens met wat meer kilometers.

Een motor vind je voor zo'n €5k
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/motorcode/n20b20/onderdeel/motor/
(Dat is al pittig, een BMW wrak zou toch wel voor €5k gekocht kunnen worden en dat zit natuurlijk vol met andere onderdelen)


Ik zou vooral rondshoppen bij BMW of motorspecialisten. En bij sloopbedrijven (https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen/aanvraag/plaatsen/merk/bmw/)

€5k plus €2k arbeid moet al wat realistischer worden.
 
Blijkbaar heeft BMW iets teveel bezuinigd op de motor.
Persoonlijk vind ik wel dat je een beetje te hoge dunk van BMW op hebt, afgelopen jaren hebben ook daar dat de boekhouders een grote inspraak gekregen. Zo hebben ze mede de THP motor ontworpen. Ook de N47 serie is redelijk berucht wegens ketting breken.
 
EVV zei:
Blijkbaar heeft BMW iets teveel bezuinigd op de motor.
Persoonlijk vind ik wel dat je een beetje te hoge dunk van BMW op hebt, afgelopen jaren hebben ook daar dat de boekhouders een grote inspraak gekregen. Zo hebben ze mede de THP motor ontworpen. Ook de N47 serie is redelijk berucht wegens ketting breken.

Vergeet ook de N63 motor niet, zelfde soort problemen als hier vermeld, is in de VS een hele class-action over geweest
 
Ik zou toch wel eens precies willen weten wat er aan de hand is en wat de oorzaak is.
"helemaal kapot gedraaid" klinkt wel erg populistisch, zou bijvoorbeeld zijn als er een drijfstang door het motorblok naar buiten is gekomen.
En de reparatie is natuurlijk absurd duur, als de dealer er de helft van zou betalen verdient hij er nog genoeg aan.
 
Kristian zei:
N20 motor, zou me niet verbazen dat de oliepompketting is geknapt waardoor boel is vastgelopen.

Dat was dus ook mijn gedacht, in dit geval zou ik eens goed navragen of die ketting ook geïnspecteerd wordt tijdens de grote beurt.

Ook vrees ik een beetje dat de ware oorzaak nooit boven tafel gaat komen, vooral nu dat de garage waar de auto gekocht en onderhouden is als eerste toegang had tot plaats delict. Het niet geheel onmenselijk zijn om hier en daar wat sporen uit te wissen in het geval het écht op een schuld van de garage zou wijzen.

Wil je écht zeker zijn zou ik de garage laten weten dat ze de auto niet meer aan mogen raken en een second opinion vragen bij een andere garage.
 
Ik hoeverre kan je hier spreken van schuld van de dealer. Uiteindelijk heeft BWM een motor gebouwd die blijkbaar zelfmoordneigingen heeft. Uit de class action lijkt BMW nog steeds te ontkennen dat er een ondeugelijk product gemaakt is, waarom zouden ze dan voorschrijven dat de ketting geinspecteerd moet worden bij een beurt. Dat zou als schuld bekennen kunnen worden opgevat, aangezien ze volhouden dat de ketting levenslang mee gaat...
Uiteindelijk heeft de motor het 140.000km volgehouden, meestal voldoende om de lease periode door te komen...
 
In dit Youtube-filmpje worden de meest voorkomende kwalen van de N20, 4 cil. turbo-motor aangekaart:

https://www.youtube.com/watch?v=Bjfvpby5AeY

1. Distributie ketting => Hydraulische spanner heeft update gekregen. Met de oude spanner kan de ketting-geleider afbrokkelen
2. Falende olie-voorziening naar vacuum pomp
3. Falende olie-voorziening naar turbolader
4. Oververhitting van de motor door olielekkage => Zal eerder de lekkage van het inlaat-spruitstuk zijn; dan loopt een motor heet

Bij item 1. hoor je ze in het filmpje spreken over 'schraap'-geluiden ... Trillingen, vlak voor het uitvallen van de motor, komen in het begeleidende commentaar niet voor. Als de verbrandingsdruk in een cylinder wegvalt (bijv. door een verbogen klep), heeft de motor wel meteen een onbalans. Als door een verlopen timing 'de zuigers de kleppen gaan inhalen', mag je wel enig 'geschraap' vanuit het vooronder verwachten ...
 
Terug
Bovenaan