Defecte luchtmassameter; pierburg of OEM?

hansanders

Startmotor
Na lange tijd met en hortende en stotende motor onderin de toeren rond gereden te hebben, kwam ik dankzij fora op het idee om de stekker van de luchtmassameter (lmm) eens los te koppelen. Om te zien of de problemen dan achterwege blijven. Dat bleek, het verschil is dag en nacht in mijn geval. Zelfs op koude motor een zeer rustige start (normaliter heb ik dan altijd een zeer schommelend toerental) Meteen toen ik de stekker weer aansloot was het horten en stoten ook weer terug.

Algoed. Een nieuwe luchtmassameter dus. Nu las over Pierburg luchtmassameters; die zouden op een iets andere manier meten en ook minder snel defect gaan of minder worden na verloop van tijd. Ik lees ook wel wat verhalen over dat die Pierburg helemaal niet bevallen bij een enkeling.
Daarnaast zou de Pierburg duurder zijn dan een Bosch / OEM, maar in mijn geval is die juist 3 tientjes goedkoper. Waarschijnlijk omdat Pierburg de lmm zonder behuizing levert (die laat je dus gewoon zitten van de oude) dacht ik zo....

Wat raden jullie aan, een OEM (danwel Bosch) of zijn hier kenners met goede ervaringen van een Pierburg?

Mijn auto is een Skoda Octavia uit 2003.

Even op ebay.de kijken, ik heb een aftermarket lmm gekocht om eens te proberen en dat gaat vooralsnog prima. Oem/ Bosch kosten rond de € 250,- deze schoonmaken kan ook maar wordt niet echt aangeraden.

Hoe het met de LMM zit weet ik niet, maar voor de lambda's is het bij een aantal VW motoren cruciaal om de goede te gebruiken. Ik zou daar eerst even goed onderzoek naar doen op duitse fora, daar is dit soort gedetailleerde info vaak wel te vinden.

Bij dit soort sensoren is het belangrijk om ze te vervangen door originele sensoren.
Anders krijgt de motor verkeerde waardes.
Vervangen door de originele fabrikant is ook goed.
Zit er origineel een Bosch sensor in vervang hem dan ook voor een Bosch. Maar controleer wel de onderdeel nummers. Bosch wil nog wel eens verschillende varianten hebben op 1 sensor.

pakkingharry zei:
Bij dit soort sensoren is het belangrijk om ze te vervangen door originele sensoren.
Anders krijgt de motor verkeerde waardes.
Vervangen door de originele fabrikant is ook goed.
Zit er origineel een Bosch sensor in vervang hem dan ook voor een Bosch. Maar controleer wel de onderdeel nummers. Bosch wil nog wel eens verschillende varianten hebben op 1 sensor.

Heb ik even mazzel gehad :cool:

vrijeusernaam zei:
***. Het zou mij dus niets verbazen als het exact dezelfde producten in een ander doosje zijn.
Dat dus, alleen even uitzoeken welk produkt je moet hebben. Onderdeeltjes worden vaak extern gekocht en voorzien van het gewenste logo, als de maten en waarden hetzelfde zijn, maakt dat logo niets uit.

Die goedkope sensoren hebben meestal een veel kleinere resolutie of een veel slechtere samplerate. Hopelijk heeft R-W een sensor met veel kleinere resolutie maar is de samplerate hetzelfde dan krijgt de ECU gewoon het goede signaal als de rest van de auto ook alles goed doet.

Een sensor word gewoon duurder naarmate deze beter word, een Bosch sensor heeft binnen het mogelijke bereik een duidelijk en goed signaal. Een OEM ook, en wel ander goed merk zoals Hella, Valeo, Pierburg, etc. Het is niet heel veel anders hoe deze werkt, een hogere samplerate maakt veelal toch niks uit voor je ECU en een hogere resolutie ook niet.
Dus als de motor verder superbetrouwbaar is kun je een goedkope sensor installeren. Die binnen het normaalbereik van de motor een goed signaal geeft. Mocht er nog wel eens wat gebeuren en wil je de extra controle en veiligheid voor je motor, neem dan gewoon OEM.

Goedkope sensor kan ook zorgen voor een motor in noodloop als er te vaak een verkeerde waarde word ontvangen want dan treed er een beveiliging in werking. (y)

R-W zei:
vrijeusernaam zei:
***. Het zou mij dus niets verbazen als het exact dezelfde producten in een ander doosje zijn.
Dat dus, alleen even uitzoeken welk produkt je moet hebben. Onderdeeltjes worden vaak extern gekocht en voorzien van het gewenste logo, als de maten en waarden hetzelfde zijn, maakt dat logo niets uit.

Dat klopt toch echt niet helemaal. Als je in onze auto de originele Bosch lambda vervangt door bv die van NGK, kun je er toch ineens een boel gedoe mee krijgen. Terwijl ik NGK hoger inschat dan Bosch...

Dan zullen ze toch niet helemaal gelijk zijn en dat moet natuurlijk wel. Alleen het merk kan het verschil niet zijn.

R-W zei:
Dan zullen ze toch niet helemaal gelijk zijn en dat moet natuurlijk wel. Alleen het merk kan het verschil niet zijn.

Nee, zeker. Alleen is het niet te zien. Ik gok er bij die dingen niet meer op, sensoren en elektronica neem ik OEM. Voor alle overige onderdelen is het veel makkelijker.

Zadelsnuiver zei:
Heb je al geprobeerd de huidige LMM schoon te maken?

De kans is groot dat dit nog de originele is, 13 jaar oud en ruim 2 ton op de klok. Ik denk dat schoonmaken niet voldoende zal helpen. Als je ziet hoe ontzettend kwetsbare techniek die sensoren zijn... Bovendien weet ik dat de vorige eigenaar bespaard heeft op onderhoud. Toen ik het luchtfilter zag dat er uit kwam nadat ik de auto een beurt liet geven.... Dat was een pikzwarte puinhoop. Geen wonder dat de lmm daaraan onderdoor is geraakt. Ik ben bekend met MAF cleaner (dankzij ChrisFix) maar dat lijkt me dan meer iets om af en toe te doen (jaarlijks?) zodra ik de nieuwe heb. Meer als preventief onderhoud, zeg maar...

N.B. het gaat me dus niet om de vraag of een goedkope luchtmassameter afdoende is. Ik twijfel tussen 2 A merken, Bosch of Pierburg. De Pierburg is zelfs duurder dan een Bosch (normaliter, in mijn geval niet ivm ontbreken van de behuizing vermoed ik) heeft qua techniek een iets andere meet methode (vergelijk het met een gloeilamp vs. een spaarlamp, beiden geven licht maar de werking is iets anders) en zou volgens een testje die iemand op internet heeft gezet, zelfs beter werken dan een (splinternieuwe) Bosch: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=33458

Vandaar dat ik daar wel oren naar had....

pakkingharry zei:

Dat is idd ook nog even het probleem. Sites als Mister-Auto en Winparts geven 2 verschillende types aan voor mijn motortype. Als ik bij deze sites zoek op het originele VAG part nummer dat ik nodig heb (06A 906 461 LX), geven ze beide (en zelfs nog meer types) als optie. Als ik de online catalog van Bosch zelf raadpleeg, komt er één specifiek nummer uit die alleen bij Mister Auto te bestellen is. Voer ik bij Mister Auto het VAG part nummer in, dan komt er weer een heel andere lmm tevoorschijn (van het merk Lucas)

Kortom; het kan dan toch haast niet anders dan dat er meerdere types passen op dezelfde motor?

En dan is er nog de zogenaamde 'ruil luchtmassameter'. Het is kennelijk gewoon dat lmm's gereviseerd oid worden en dat die dan omgeruild worden, een ruilartikel dus. Ze zouden dan ook goedkoper zijn dan een splinter nieuwe. Die gereviseerde schijnen ook niet of veel minder goed te zijn. Dus het is dan zaak om goed te kijken of je wel echt een nieuwe krijgt of een ruilartikel.

s velthuis zei:
R-W zei:
vrijeusernaam zei:

Dat klopt toch echt niet helemaal. Als je in onze auto de originele Bosch lambda vervangt door bv die van NGK, kun je er toch ineens een boel gedoe mee krijgen. Terwijl ik NGK hoger inschat dan Bosch...
Dit is wat ook her en der lees; er zijn er die heel goede ervaringen hebben met een Pierburg op hun VAG auto. En er zijn er ook die schrijven dat het ellende was en toen er een Bosch in zat, alles weer keurig was.

Kon ik maar even een Pierburg luchtmassameter van iemand uitproberen :p

https://www.mister-auto.nl/fl/luchtmassameter/bosch-0-280-218-063_g3926_a0300!280!218!063.html

Niet klooien, hier een originele bosch voor iets meer dan 100 euro.
Schoonmaken heeft vaak maar een erg kort durend effect, vervangen dus!

Wat bedoel je met klooien @Bofkont, schoonmaken of een ander merk er in willen zetten? Want schoonmaken ga ik idd niet meer doen bij deze oude lmm.

Casanova zei:
Voor die drie tientjes verschil kun je toch wel die Bosch er gewoon inzetten?

Het gaat me dan ook niet om die drie tientjes..... Ik heb al lang bij diverse materialensites een bestelmandje vol liggen met ook nog andere dingen die ik (al dan niet binnenkort) nodig ga hebben. Op onderhoud bespaar ik niet (lees mijn autoreview er maar op na)

Ik ben benieuwd naar ervaringen met een Pierburg lmm ipv een OEM / Bosch - niet om het prijsverschil. Maar om het performance of kwaliteitsverschil. Die Pierburg zou door zijn andere techniek mogelijk beter z'n werk doen.

Als er geen ervaringen hier zijn met een Pierburg lmm (al dan niet indirect) dan is dat even pech voor mij.

Terug
Bovenaan