Defecte kilometerteller

Large Cars Matter

Startmotor
Enige maanden terug stopte bij mijn Saratoga tijdens een lange rit opeens de kilometerteller en de dagteller. Zou dit een zekering kunnen zijn? Naar mijn idee zouden er dan toch meer onderdelen van het analoge instrumentencluster uit moeten vallen?

Volgens mij is het een kabel die vanuit de versnellingsbak wordt aangedreven. Mogelijk is de binnenkabel los gegaan

Al eens gegoogled? Mijn porsche heeft het (soms) ook, en dan is het een tandwieltje in de tellerbak ;)
Plastic wordt oud, droogt uit en wordt bros

Goedendag zei:
Al eens gegoogled? Mijn porsche heeft het (soms) ook, en dan is het een tandwieltje in de tellerbak ;)

vervelende is dat dit geen heel courant model meer is, en in de VS niet onder deze naam werd verkocht.

Chrysler Saratoga zei:
Goedendag zei:

vervelende is dat dit geen heel courant model meer is, en in de VS niet onder deze naam werd verkocht.

Die plastic tandwieltjes zijn vaak een vrij universele maat. Bij de Volvo moest ik er ook eentje vervangen, degene die ik moest hebben was ook meteen geschikt voor de tellerbak van tig andere automodellen...

Klassiekerrijder zei:
Ja, maar je weet vast wel hoe het ding in de VS heette.

Plymouth Acclaim en Dodge Spirit. Iemand schrijft daar dat als de snelheidsmeter het wel doet en de km-teller niet, dat er vermoedelijk een plastic tandwieltje is versleten. Geen kabel, dus, maar en plastic tandwiel. Om daar nou het hele cluster voor te vervangen...

Chrysler Saratoga zei:
Om daar nou het hele cluster voor te vervangen...

Dat hoeft dan ook niet. Als bekend is dat dat tandwieltje vaak de geest geeft, zijn er vast ook wel linkjes naar nieuwe exemplaren beschikbaar. Als je dan enigszins handig bent, ben je voor een paar euro en een middagje knutselen wel klaar.

Zolang de teller zelf (kmteller en/of snelheid) nog werkt is het een gebroken of simpelweg verschoven/losgekomen tandwieltje.
Donortellerbak zoeken en een avondje knutselen.

Inderdaad, even internet (ebay?) in de gaten houden. Als het een vrij universele maat is van tandwiel dan is er een dikke kans dat je hier in NL zo'n tandwieltje kan vinden.

Heb het ook eens gehad met mijn auto lang geleden. Daar was het overigens wel de kabel die was gebroken/versleten

ik zou het dus eerst even loshalen om te kijken wat je nu precies stuk hebt. Als je weet waar de schroefjes zitten heb je vaak binnen no time die tellerbak er uit.

Inderdaad eerst even kijken wat er precies kapot is, en via https://www.rockauto.com/ zijn de meeste usa-onderdelen probleemloos te leveren.

Klassiekerrijder zei:
Overigens gebeurt dit vaak als je de dagteller reset tijdens het rijden. Handig om te weten voor de volgende keer.

Nu je dat zegt....
Ik heb wel eens een tellerbak gehad waarbij dat knopje om hem te resetten soms niet goed terug sprong en dat daardoor de dagteller niet meer mee liep.
Gebeurde vaker bij die tellerbak. Tikje tegen het glas en hij sprong weer goed.

Kan hier misschien ook aan de hand zijn? (tis maar een suggestie)

Terug
Bovenaan