Dealer heeft geen juiste papieren aangeleverd. Import mogelijk?

Mijn eerste auto aangekocht bij een Duitse dealer. Claimde dat de auto 100% in orde was. Echter bleek de zelfde dag nog gebreken te zijn zoals een lekke koelvloeistof reservoir & warme airco die niet werkt.

Aangegeven bij dealer echter weigert hij de garantie te dekken. Geblokkeerd op whatsapp helaas

Nu wou ik de auto importeren echter bleek de papieren die hij me aanlevert onvoldoende bleek bij douane in Belgie. Dealer reageert ook niet op berichten om correcte papieren aan te leveren.

Is het mogelijk deze auto nogsteeds te importeren, zo niet wat is jullie advies?

Hoor het graag

dit is mijn eerste auto dus de stress zit hoog

Aan een claim heb je weinig, het moet zwart op wit staan. Denk dat dit een lastig verhaal wordt.

Terug naar de dealer gaan en verhaal gaan halen. Whatsapp blokkade is makkelijk. Fysiek aanwezig zijn is lastiger te negeren.
Je kunt daarbij indien nodig instanties inschakelen. Want onjuiste papieren meegeven is niet de bedoeling.

Geef eens wat meer info: “dealer” = merkgarage of gewoon universeel bedrijf/keten genre Bosch of dorpsgarage op de hoek?
Type auto, leeftijd en km-stand, garantie of niet?

Die airco is echt je eigen schuld, als koper heb je ook een onderzoeksplicht van dergelijke “basis” zaken, want niemand verwacht dat jij als particulier een auto expert bent uiteraard.

Succes met de afhandeling alleszins, ik heb nu mijn derde “Duitse” auto maar import en keuring etc wel telkens laten doen. Mijn garage gaat er een paar 100 per jaar halen aldaar is voor hen dus dagelijkse kost. Ik die om de X jaar een auto koop waag me daar liever niet aan.

Wat zijn niet de juiste papieren?

Een compleet duits kentekenbewijs bestaat uit deel 1 (het groene kleine briefje die je bij je hoort te hebben in de auto) en Deel 2 (groen a4'tje met oa eigenarenhistorie)
Als je die 2 hebt, dan heeft de verkoper zich netjes aan zijn woord gehouden.

Gezien je in Belgie woont, gok ik dat je de COC mist? Die kun je vaak opvragen bij de fabrikant. Voor ca 1997/2000 bestond de europese typegoedkeuring niet, en dan bestaat er ook geen COC.

Als je meer informatie geeft, kunnen we je zinvol helpen

Geef eens wat meer info: “dealer” = merkgarage of gewoon universeel bedrijf/keten genre Bosch of dorpsgarage op de hoek?
Type auto, leeftijd en km-stand, garantie of niet?

Die airco is echt je eigen schuld, als koper heb je ook een onderzoeksplicht van dergelijke “basis” zaken, want niemand verwacht dat jij als particulier een auto expert bent uiteraard.

Succes met de afhandeling alleszins, ik heb nu mijn derde “Duitse” auto maar import en keuring etc wel telkens laten doen. Mijn garage gaat er een paar 100 per jaar halen aldaar is voor hen dus dagelijkse kost. Ik die om de X jaar een auto koop waag me daar liever niet aan.
Auto heeft garantie op de koop overeenkomst. 140k op teller een Audi A4 2013 1.8 TFSI Limousine.

Tis geen merk dealer maar een auto handelaar. Wat een vrij groot scala aan auto's had. Ik ging er van uit dat de airco t deed omdat ie dat specifiek in ons whatsapp communicatie vermelde.

Het gaat me dan ook niet echt meer om de schade die niet vermeld was maar dat ik met een auto van €14.000 zit waar ik helaas niks mee kan. Zouden jullie in deze instantie dan aanbevelen een advocaat in te schakelen, lijkt me dat t verplicht is dat de dealer geldige papieren aanlevert?

Wat zijn niet de juiste papieren?

Een compleet duits kentekenbewijs bestaat uit deel 1 (het groene kleine briefje die je bij je hoort te hebben in de auto) en Deel 2 (groen a4'tje met oa eigenarenhistorie)
Als je die 2 hebt, dan heeft de verkoper zich netjes aan zijn woord gehouden.

Gezien je in Belgie woont, gok ik dat je de COC mist? Die kun je vaak opvragen bij de fabrikant. Voor ca 1997/2000 bestond de europese typegoedkeuring niet, en dan bestaat er ook geen COC.

Als je meer informatie geeft, kunnen we je zinvol helpen
Hi,

Het enige wat ik ontvangen heb is een aankoop bewijs met dingen zoals als er garantie op zit etc etc.

Ik mis inderdaad de Europese nummer en de COC. Zijn dat dingen die ik alleen bij de dealer kan aanvragen?

Voor meer informatie kopieer en plak ik de tekst waar ik bij een ander forum lid op reageerde:

Auto heeft garantie op de koop overeenkomst. 140k op teller een Audi A4 2013 1.8 TFSI Limousine.

Tis geen merk dealer maar een auto handelaar. Wat een vrij groot scala aan auto's had. Ik ging er van uit dat de airco t deed omdat ie dat specifiek in ons whatsapp communicatie vermelde.

Het gaat me dan ook niet echt meer om de schade die niet vermeld was maar dat ik met een auto van €14.000 zit waar ik helaas niks mee kan. Zouden jullie in deze instantie dan aanbevelen een advocaat in te schakelen, lijkt me dat t verplicht is dat de dealer geldige papieren aanlevert?

Aha, dat maakt het verhaal wel duidelijker. Het zijn dus niet onjuiste of te weinig papieren...

Bepaalde papieren zijn nogal specifique de belgique... oftewel, speciaal nodig om te importeren/registreren in België zoals dat COC en het daarop aanwezige europeese typegoedkeuringsnummer.

In de meeste landen is aankoop binnen de EU mogelijk zonder die verklaringen. Dan zijn de buitenlandse autopapieren voldoende, omdat er gewoon in het systeem kan worden gekeken.

In Nederland is het voldoende om de auto en exportpapieren van de auto aan te leveren. Die COC (hier CVO genoemd) kan wel om gevraagd worden voor extra info maar is niet verplicht. Import van buiten de EU is wel wat lastiger.

België wil daarin graag extra moeilijk doen en verplicht dat COC bij import, ongeacht waar de auto vandaan komt.
(en er zullen vast meer landen zijn die dat zo doen)

Dat COC wordt dus ook niet standaard meegeleverd bij export binnen de EU. Tenzij het bedrijf in kwestie regelmatig naar België of buiten de EU exporteert en al iets te vaak boze klanten heeft gehad...

Daarin heeft het bedrijf dus GEEN fout gemaakt.
Zolang jij alle duitse autopapieren en eigendomsbewijzen hebt met aankoopbewjs e.d. zijn er voldoende documenten voor registratie aangeleverd vanuit de verkopende partij.

Je kunt bij een lokale Audi dealer meestal aan het COC komen door middel van het Chassisnummer (VIN)
Soms moet je daarvoor rechtstreeks bij de importeur zijn. Ligt eraan hoe welwillend de lokale dealer is natuurlijk.

Wat betreft de garantie: Daarvoor zal je toch rechtstreeks bij de garagehouder je verhaal moeten gaan halen en indien je daar niet uitkomt aangifte doen bij de lokale politie in duitsland vanwege oplichting.
Daarvoor kun je de whatsapp gesprekken wel als bewijs inleveren. Of ze er vervolgens iets mee doen is natuurlijk vers 2. Maar dat kan een lang verhaal worden.

Dat maakt het duidelijker, geen goedkope auto dus waarbij je van de verkopende partij niks moet verwachten.
Ik zou eens een Audi dealer contacteren en het uitleggen. Je hebt dat COC (gelijkvormigheidsattest) nodig om gekeurd te raken.

Heb mijn 2 import auto's uit DUI niet in de buurt, maar bij de 1ste keuring in BEL wordt dat COC afgestempeld als ik me goed herinner en komt er een vermelding op het keuringsbewijs.

Omdat het je 1ste auto betreft heb je wellicht ook geen auto rechtsbijstand die je met de garantie zaken kan helpen wat in dit geval zeer vervelend is. Een whatsapp van jou zal minder indruk maken dan een schrijven van een advocaat.

Het enige wat ik ontvangen heb is een aankoop bewijs met dingen zoals als er garantie op zit etc etc.

Je hebt de auto papieren niet?

Met aankoopbewijs bedoel je de factuur, neem ik aan?

Het begrip 'airco doet het' is natuurlijk ook wel breed. De aircopomp kan het prima doen natuurlijk maar zonder koudemiddel heb je er, in dit jaargetijde, niet veel aan. Je had dus specifieker kunnen vragen of de aircopomp werkt en de installatie koelt, dus koud wordt. Sta je wat sterker bij een claim, denk ik.

Maar, denk dat je grootste zorg nu is om de juiste papieren te krijgen.. én inderdaad eerst ff controleren of je geen gestolen waar in bezit hebt.

Aha, dat maakt het verhaal wel duidelijker. Het zijn dus niet onjuiste of te weinig papieren...

Bepaalde papieren zijn nogal specifique de belgique... oftewel, speciaal nodig om te importeren/registreren in België zoals dat COC en het daarop aanwezige europeese typegoedkeuringsnummer.

In de meeste landen is aankoop binnen de EU mogelijk zonder die verklaringen. Dan zijn de buitenlandse autopapieren voldoende, omdat er gewoon in het systeem kan worden gekeken.

In Nederland is het voldoende om de auto en exportpapieren van de auto aan te leveren. Die COC (hier CVO genoemd) kan wel om gevraagd worden voor extra info maar is niet verplicht. Import van buiten de EU is wel wat lastiger.

België wil daarin graag extra moeilijk doen en verplicht dat COC bij import, ongeacht waar de auto vandaan komt.

Dat COC wordt dus ook niet standaard meegeleverd bij export binnen de EU. Tenzij het bedrijf in kwestie regelmatig naar België of buiten de EU exporteert en al iets te vaak boze klanten heeft gehad...

Zolang jij alle duitse autopapieren en eigendomsbewijzen hebt met aankoopbewjs e.d. zijn er voldoende documenten voor registratie aangeleverd vanuit de verkopende partij.

Je kunt bij een lokale Audi dealer meestal aan het COC komen door middel van het Chassisnummer (VIN)
Soms moet je daarvoor rechtstreeks bij de importeur zijn. Ligt eraan hoe welwillend de lokale dealer is natuurlijk.

Wat betreft de garantie: Daarvoor zal je toch rechtstreeks bij de garagehouder je verhaal moeten gaan halen en indien je daar niet uitkomt aangifte doen bij de lokale politie in duitsland vanwege oplichting.
Daarvoor kun je de whatsapp gesprekken wel als bewijs inleveren. Of ze er vervolgens iets mee doen is natuurlijk vers 2. Maar dat kan een lang verhaal worden.

Hi,

Nou het ding is dat ik die duitse autopapieren & eigendomsbewijs niet heb. Letterlijk de enige papier die ik heb is een aankoopbewijs met dingen zoals dat de garantie etc inbegrepen is. Dit lijkt mij niet juist toch? Zie bijlage

Bedankt voor je moeite en tijd trouwens.

Dat maakt het duidelijker, geen goedkope auto dus waarbij je van de verkopende partij niks moet verwachten.
Ik zou eens een Audi dealer contacteren en het uitleggen. Je hebt dat COC (gelijkvormigheidsattest) nodig om gekeurd te raken.

Heb mijn 2 import auto's uit DUI niet in de buurt, maar bij de 1ste keuring in BEL wordt dat COC afgestempeld als ik me goed herinner en komt er een vermelding op het keuringsbewijs.

Omdat het je 1ste auto betreft heb je wellicht ook geen auto rechtsbijstand die je met de garantie zaken kan helpen wat in dit geval zeer vervelend is. Een whatsapp van jou zal minder indruk maken dan een schrijven van een advocaat.
Ah oke. Ik zal eens naar de COC kijken en hoe ik het dan alsnog kan bemachtigen. Ik zal voor de schade de advocaat achterwege laten tenzij ik natuurlijk niet voor elkaar krijg om de auto te importeren, dan vermoed ik dat het wel waard is een advocaat in te schakelen?

Je hebt de auto papieren niet?

Met aankoopbewijs bedoel je de factuur, neem ik aan?

Het begrip 'airco doet het' is natuurlijk ook wel breed. De aircopomp kan het prima doen natuurlijk maar zonder koudemiddel heb je er, in dit jaargetijde, niet veel aan. Je had dus specifieker kunnen vragen of de aircopomp werkt en de installatie koelt, dus koud wordt. Sta je wat sterker bij een claim, denk ik.

Maar, denk dat je grootste zorg nu is om de juiste papieren te krijgen.. én inderdaad eerst ff controleren of je geen gestolen waar in bezit hebt.
Klopt, alleen ik vroeg de verkoper ''Is er is iets mis met de airco en functioneert hij naar behoren'' waarop hij zei de airco heeft geen probleem en functioneert correct.

Maar inderdaad de papieren zijn het belangrijkst, het aparte is dat t een dealer is met vrij veel reviews op Google. De auto staat nu jammer genoeg toch stil omdat de import kenteken middels is afgelopen. Heb denk ik met alle informatie vanuit de forum heb gekregen begrepen dat ik het met de COC nummer genoeg heb om te importeren, dus op hoog van zege.

Ook u bedankt voor uw tijd & moeite

Even een toevoeging:

Alleen een COC krijgen en alleen een aankoopbewijs (zonder import papieren) is dus niet voldoende als ik het goed heb begrepen?

Ik denk het wel als ik het zo lees.
En bij aankoop in het buitenland weet je dat je geen garantie hebt dus een niet koelende airco is een risico wat je genomen hebt. Anders had je gewoon in België bij de dealer een auto moeten kopen.

Maar inderdaad de papieren zijn het belangrijkst, het aparte is dat t een dealer is met vrij veel reviews op Google.

het is dus ook geen (audi) dealer maar een handelaartje. Zou bij zulke mensen sowieso al niet snel een auto kopen, maar goed. Klopt de kilometerstand wel? Gechecked bij de audi dealer? Bekend is dat daar ook veel mee gerommeld word bij duitse handelaren.

In duitsland is het gewoon wettelijk verplicht 12 maand garantie te geven naar een particulier. Ken de details niet van garantie. Maar mijn auto ging na een 7 maand een sensor stuk. Even contact opgenomen met de duitse dealer waar ik hem ocht, mocht het gewoon hier bij de opel dealer laten repareren en de factuur mocht naar hun toe. Maar dat is ook de service die je verwacht van een dealer. Bij een handelaar op zo'n grote afstand moet het wel een heel uniek of bijzonder exemplaar gaan om daar te kopen. Maar daar heb je nu niets aan...

hebben ze geen algemeen nummer waar je naar toe kan bellen ipv alleen een mobiel nummer met whatsapp ?

Even een toevoeging:

Alleen een COC krijgen en alleen een aankoopbewijs (zonder import papieren) is dus niet voldoende als ik het goed heb begrepen?

Nee, eigenlijk is de term 'importpapieren' niet van belang. Dat zegt niks.

Ik ben niet op de hoogte van de exacte, Belgische, regels maar één ding is wel universeel in de Europese unie en dat is een document hebben waarop de autogegevens staan, onder andere het chassisnummer.
Hiermee doel ik niet op het Certificaat van Overeenstemming, daar staan die dingen ook op maar is een document vanuit de fabrikant en niet vanuit de autoriteiten.

Voor een import uit Duitsland heb je het onderstaande nodig en dit dien je van de verkopende partij te ontvangen:

De allerbelangrijkste papieren die je bij je Duitse auto dient te krijgen is het Duitse kentekenbewijs. Dit kentekenbewijs bestaat uit twee papieren delen, deze zijn groen van kleur.
(..)

Zulassungsbescheinigung teil 1 (fahrzeugschein)​

Deel 1 van de Duitse autopapieren Is het fahrzeugschein. Hierop zijn de meeste voertuiggegevens te vinden. Denk hierbij aan het chassisnummer, merk, type, motorvermogen, gewicht, en co2 uitstoot.

Er zijn een paar belangrijke punten die je aan de hand van deel 1 kunt controleren, daar lees je verderop meer over.

Zulassungsbescheinigung teil 2 (fahrzeugbrief)​

(..)

Deel 2, oftewel de fahrzeugbrief, heeft het formaat van een a4’tje. Op de fahrzeugbrief vinden we onder andere de gegevens van de tenaamstelling.

Ook vinden we op deel 2 een deel van de voertuiggegevens. Echter wel wat beknopter als op deel 1.

Certificaat Van Overeenstemming​

Het Certificaat van Overeenstemming, in het kort CVO is een officieel document en wordt afgegeven door de
fabrikant.

Het CVO kun je zien als geboortebewijs van de auto. Zo bevat het onder ander alle relevante voertuiggegevens en alle gegevens van de Europese goedkeuring. Met dit document kun je dus aantonen dat de auto aan alle gestelde Europese eisen voldoet.

Bij het importeren (..) een belangrijke zaken die op de kentekenpapieren kunnen ontbreken over van het CVO. Dit zijn bijvoorbeeld het gewicht, de wielbasis, trekgewichten, co2 uitstoot enzovoort.

In Duitsland noemen ze het CVO ook wel:

• EWG- Übereinstimmingsbescheinigung
  • COC (Certificate of conformity)
(..)

Goed, mijn vraag is dus:

Heb jij twee groene papieren van de Audi in je bezit?

Als je de eigendomsbewijzen van de audi niet in bezit hebt, kan die auto ook binnen duitsland niet worden overgeschreven... Dan heb je dus wel onvoldoende papieren gekregen en kan het ook zijn dat het voertuig als gestolen geregistreerd staat/wordt...
Ik zou toch even ter plekke verhaal gaan halen en de autoriteiten inschakelen als dat het geval is....

Het lijkt erop dat dit alles nog een vervelend einde kan krijgen....
Als de handelaar beweert dat hij alle benodigde papieren heeft afgegeven en je nu merkt dat dit niet klopt dan lijkt het moeilijk dit te kunnen bewijzen.
Reparatie van de airco voor eigen rekening laten doen omdat de handelaar (nu al) niets meer voor je wil doen.
Met een lek KV-reservoir naar huis rijden is ook een groot risico voor de motor/koppakking.
De correcte km-stand van de auto kan een Audidealer wel uitpluizen. Is er geen onderhoudsboekje bij?

Als de Audi A4 1.8 TFSI 2013 dan ook nog (veel) olie verbruikt moet je maar eens gaan zoeken op het internet....

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan