De vloek van het bezitten van een bestelbus.

Soloman zei:
Het begint zelfs al met een trekhaak. Als je een trekhaak hebt, krijg je gelijk al opmerkingen: dat is handig, kun je mooi me een keer helpen.
Blijkbaar hebben lang niet alle auto's een trekhaak. Gelukkig ligt die van mij los in de kofferbak en ben ik zeer onhandig en weet bij god niet hoe ik dat ding er in moet klikken.
Blijkbaar verschilt dat dan toch behoorlijk (mogelijk per regio?). Je doet het voorkomen alsof een trekhaak een unicum is, dat herken ik absoluut niet. Ook hier een klein aanhangertje in de garage, het stelt niet veel voor (past net een europallet in, en bij tweehonderd kilo lading heb je de max wel bereikt) maar die staat toch het grootste deel van de tijd stof te happen. Mijn vader gebruikt 'm af en toe (die heeft ook een sleutel van mijn garage dus die kan er zelf bij), verder leent mijn zwager 'm wel eens (laat het één keer per jaar zijn). Typisch zo'n karretje dat te slecht is om te verkopen (daar vang je niks voor) maar te mooi om naar de stort te brengen. Bovendien groot genoeg om af en toe gewoon even handig te zijn (al is het maar om de kofferbak schoon te houden), maar klein genoeg om niet in de weg te staan. Het ding kan op de zijkant staan, dat is met één persoon ook nog net te tillen. Ideaal.

Ik denk inderdaad dat het ook regioafhankelijk is. Woon zelf in een dorp, grote tuin, veel vrienden die ook een grote tuin hebben. Dit betekent veel afval wat niet in de reguliere GFT bak af te voeren is. Daarom veel gebruik van aanhanger. Overigens is mijn aanhanger 235*135 binnenmaat en daardoor past er veel in, mag 1500kg hebben dus kan voor van alles gebruikt worden.

Hier is het wat stedelijker (al woon ik in de ogen van een randstadeling nog steeds in een dorp waarschijnlijk). De tuinen hier zijn over het algemeen wel groot genoeg om voor flink wat snoeiafval te zorgen, maar in een GFT-bak kun je over het algemeen ook niet veel kwijt. Maar ik verbaasde me misschien nog wel meer over het gebrek aan trekhaken waar Soloman het over heeft. Als ik een beetje om me heen kijk bij familie, vrienden en de buurt dan zie ik toch vrij veel auto's met trekhaak. Ook bij mensen die zekers te weten geen aanhanger of caravan hebben bijvoorbeeld. Maar misschien is het ook gewoon een mindset: ik heb zelf ook een afneembare trekhaak onder mijn auto, gewoon omdat het soms handig kan zijn. En daarom zit ik nu in de situatie dat ik mijn aanhangertje niet weg doe omdat ik toch een trekhaak heb. En die trekhaak heb ik laten monteren omdat ik toch een aanhangertje heb staan. Het houdt elkaar in stand zo ;) Waarschijnlijk denken meer mensen er zo over, al gebruik je die trekhaak maar één keer per jaar, het is gewoon handig. Is het niet voor een boedelbakkie dan is het wel voor een fietsendrager.

Je moet af en toe nee zeggen, en soms ook ja. Dat moet je zelf afwegen. Ik merk uit ervaring over het algemeen wel dat 'wie goed doet, goed ontmoet'. Ik heb me altijd sociaal opgesteld naar iedereen, en merk dat, wanneer je zelf eens in problemen verkeert en geen uitweg ziet, er dan ook mensen voor jou klaarstaan. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Dat is niet erg wat mij betreft. Zorg alleen wel dat mensen geen misbruik van de situatie maken. Dat is natuurlijk lastig inschatten. Ik heb zelf ook eens in een situatie verkeerd dat ik absoluut en dringend hulp nodig had en in een afhankelijke situatie zat. De mensen die als eerste hun hulp aanboden, waren mensen die ik ooit uit de brand heb geholpen, op welke manier dan ook. :)

Ik vermoed dat het al aardig scheelt hoe je het materiaal zelf in gebruik hebt.
Bij mij is de bus permanent volledig ingericht met gereedschappen, en is (samen met de aanhanger) al 6 dagen in de week bedrijfsmatig in gebruik.
Tevens zit op de bus een verklaring "geen privégebruik" omdat ik geen bijtelling/kilometeradministratie wil, die bus mag dus ook alleen maar zakelijk ingezet worden.
En de pick-up is meestal ook niet vrij van inhoud, daarvoor geldt ook voor gebruik eerst leeg maken en na gebruik alles weer netjes inpakken.

Elkaar een beetje voorthelpen kan inderdaad nooit kwaad, maar het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat jij degene bent die een aanhangertje koopt en die vervolgens constant gratis uitleent aan 10 anderen. En misschien staat daar dan wel weer een andere vriendendienst tegenover, wie zal het zeggen. De situatie die TS beschrijft lijkt vooral om éénrichtingsverkeer te gaan, dat moet je als 'vrager' toch ook niet willen lijkt me. Zou nooit in mij opkomen om op zo'n manier van iemand te profiteren. Een buurman van me is ZZP'er in de bouw, die heeft ook een volle werkbus en een fraaie tandemasser staan. Zeker weten dat ik die aanhanger best een keer zou kunnen lenen als ik het vraag (en het hem uitkomt natuurlijk) maar heb die neiging nooit gehad. Hij verdient er z'n geld mee, dan wil ik toch niet degene zijn die z'n werkplanning in het honderd gooit. Niks vervelender dan dat je ongepland zelf iets nodig hebt maar dat je mis grijpt omdat je iets uit hebt geleend.

Ik snap het probleem volledig. Uitlenen is goed voor de karma-punten, maar verder kost het gewoon geld en levert het vaak frustratie op.

Vandaag aangemeld en meteen reclame maken? Nee, dat doen we niet.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Terug
Bovenaan