rke
Wegverkenner
Ik heb wel eens de bewering gehoord dat Brussel ons Europese grote voorbeeld moet zijn. Heel veel parken en parkjes waar beelden van belangrijke mensen en kunstenmakers staan. Beelden die heel toepasselijk ondergepoept worden door de duiven en beelden die regelmatig schoongemaakt en opgeknapt worden.
Beelden van generaals en koningen, maar ook beelden van de gewone man die net zo goed meegewerkt heeft aan de grootsheid van België
Maar dit is een autoforum en als je van mooie auto's houdt kan je in Brussel toch flink genieten. Vooral omdat ze niet te veel bewegen.
Hier gebruikt men een auto op heel aparte manieren.
Maar laat ik het verhaal beginnen met het beschrijven van het praktische nut van de auto. Dat praktische nut is er in Brussel namelijk vrijwel niet. Lopen is tijdens de spits namelijk sneller, met een beetje moeite is twee keer zo snel wel haalbaar. Verder zijn onze zuiderburen bij ons bekend vanwege hun natuurlijke aandrang tot het kortaf restylen van een auto. Een auto van drie jaar oud zonder deuken is al apart. Tien jaar oud en zonder deuken... import van het Belgische platteland. En 15 jaar oud en deukvrij: zie je wel, Nederlands kenteken.
Toch bezit men hier twee zeer uiteenlopende soorten auto's. De dure, full options, top of the line scheurbolide met bijvoorbeeld een Duits propellortje in de gril. En natuurlijk een motor in het vooronder waar een Australische road train jaloers op zou zijn. Om een gemiddelde snelheid van 2 km/uur te kunnen halen.
De andere soort is ieder voor zich uniek. Sommigen exemplaren hebben in hun zware leven al zo veel te verduren gehad dat slechts een volbloed vakman kan raden met welke typeaanduiding het ding ooit de showroom verlaten heeft. De ene soort sluit de andere niet uit, alle tussenvormen kom je tegen. De Mercedes G-klasse die zo van het front vandaan lijkt te komen en de klassieke 3 liter 5-serie die puntgaaf gewoon langs de weg staat te wachten tot zijn roestige lagers weer eens mogen draaien. Prachtig, van zo'n stuk antiek word ik heel hebberig.
Maar goed, als Brussel ons grote voorbeeld Is, staat ons dit dan ook te wachten? Anderhalf uur naar de parkeergarage rijden en in 40 minuten terug wandelen?
Je mag nergens langer dan twee uur parkeren en de gemeente strooit met tijdelijke parkeerverbodsborden alsof een stel kleuters 'plaats een bord' aan het spelen is geweest. De bouwvakkers plakken er dus een snel geschreven briefje op wanneer het geldt en de Brusselaars vegen met dat briefke de reet af. Handig, recyclen terwijl u wacht.
Het verkeer is chaos ten top. Als je netjes volgens de regels der wet wil rijden zou ik de moeite niet nemen de motor te starten. De meest wilde acties zie je voorbij komen, van een blonde muts die al scheldend drie overvolle rijbanen tegelijk blokkeert tot en met de verlengde stadsbus die met centimeters ruimte even er tussendoor vliegt. Of de vuilniswagen die zigzaggend met hoogst illegale snelheid een paar verkeersdrempels ontwijkt. Of de buitenlander die ineens een meter opzij stuurt omdat er een putje in de weg zit waar hij makkelijk zijn complete wiel in kwijtraakt.
Er is een Nederlander die potplantjes plaatst in erg diepe putten en de beste man zoekt sponsors omdat hij toch wel erg veel plantjes nodig heeft.
Ook de verdeling van de auto's is heel apart. De uitbater van een kleine supermarkt rijdt met een dikke Mercedes met persoonlijke platen en de onderhandelaar namens de EEG heeft een oude Ford Focus voor de deur staat.
Ondanks de hoge parkeertarieven staan auto's soms zo lang stil dat de auto op vier compleet platte banden staat. Het mos zit dan duimendik over de hele auto. En dat terwijl toeristen en ander kwijlend klapvee twee uur gratis mag parkeren, als er plaats is en er geen tijdelijk parkeerverbod geldt. Zeldzame omstandigheden in Brussel....
Maar staat ons dit ook te wachten? Hebben wij straks ook een deuk voor verplaatsing en stilstaande bling voor de buren? Rijden wij straks ook zulke gemiddelde snelheden dat je stopstart rustig met het sleuteltje kan imiteren? Is een blonde kop met dommegans uitdrukking straks ook de ultieme smoes om lekker onbeschoft de boel te blokkeren? Rijden fietsers bij ons straks ook met tientallen knipperende lampjes, reflecterend vest en helmpje om maar niet al te hardhandig overhoop gereden te worden? Wijkt straks de ambulance ook uit naar het voetpad omdat ook zij ondanks zwaailicht en sirene toch stil staan?
Is dat echt de toekomst die wij willen? Is Brussel ons grote voorbeeld of zijn wij wel nuchter genoeg om de auto steeds meer te gebruiken waarvoor hij gemaakt is: afstanden rijden?
Gaan wij op z'n Amsterdams de binnensteden met fietsen verstoppen?
Ik ben voor, maar wel in stilte. Ik mag als bijna volbloed Rotterdammert natuurlijk geen 020 ideeen promoten...
Beelden van generaals en koningen, maar ook beelden van de gewone man die net zo goed meegewerkt heeft aan de grootsheid van België
Maar dit is een autoforum en als je van mooie auto's houdt kan je in Brussel toch flink genieten. Vooral omdat ze niet te veel bewegen.
Hier gebruikt men een auto op heel aparte manieren.
Maar laat ik het verhaal beginnen met het beschrijven van het praktische nut van de auto. Dat praktische nut is er in Brussel namelijk vrijwel niet. Lopen is tijdens de spits namelijk sneller, met een beetje moeite is twee keer zo snel wel haalbaar. Verder zijn onze zuiderburen bij ons bekend vanwege hun natuurlijke aandrang tot het kortaf restylen van een auto. Een auto van drie jaar oud zonder deuken is al apart. Tien jaar oud en zonder deuken... import van het Belgische platteland. En 15 jaar oud en deukvrij: zie je wel, Nederlands kenteken.
Toch bezit men hier twee zeer uiteenlopende soorten auto's. De dure, full options, top of the line scheurbolide met bijvoorbeeld een Duits propellortje in de gril. En natuurlijk een motor in het vooronder waar een Australische road train jaloers op zou zijn. Om een gemiddelde snelheid van 2 km/uur te kunnen halen.
De andere soort is ieder voor zich uniek. Sommigen exemplaren hebben in hun zware leven al zo veel te verduren gehad dat slechts een volbloed vakman kan raden met welke typeaanduiding het ding ooit de showroom verlaten heeft. De ene soort sluit de andere niet uit, alle tussenvormen kom je tegen. De Mercedes G-klasse die zo van het front vandaan lijkt te komen en de klassieke 3 liter 5-serie die puntgaaf gewoon langs de weg staat te wachten tot zijn roestige lagers weer eens mogen draaien. Prachtig, van zo'n stuk antiek word ik heel hebberig.
Maar goed, als Brussel ons grote voorbeeld Is, staat ons dit dan ook te wachten? Anderhalf uur naar de parkeergarage rijden en in 40 minuten terug wandelen?
Je mag nergens langer dan twee uur parkeren en de gemeente strooit met tijdelijke parkeerverbodsborden alsof een stel kleuters 'plaats een bord' aan het spelen is geweest. De bouwvakkers plakken er dus een snel geschreven briefje op wanneer het geldt en de Brusselaars vegen met dat briefke de reet af. Handig, recyclen terwijl u wacht.
Het verkeer is chaos ten top. Als je netjes volgens de regels der wet wil rijden zou ik de moeite niet nemen de motor te starten. De meest wilde acties zie je voorbij komen, van een blonde muts die al scheldend drie overvolle rijbanen tegelijk blokkeert tot en met de verlengde stadsbus die met centimeters ruimte even er tussendoor vliegt. Of de vuilniswagen die zigzaggend met hoogst illegale snelheid een paar verkeersdrempels ontwijkt. Of de buitenlander die ineens een meter opzij stuurt omdat er een putje in de weg zit waar hij makkelijk zijn complete wiel in kwijtraakt.
Er is een Nederlander die potplantjes plaatst in erg diepe putten en de beste man zoekt sponsors omdat hij toch wel erg veel plantjes nodig heeft.
Ook de verdeling van de auto's is heel apart. De uitbater van een kleine supermarkt rijdt met een dikke Mercedes met persoonlijke platen en de onderhandelaar namens de EEG heeft een oude Ford Focus voor de deur staat.
Ondanks de hoge parkeertarieven staan auto's soms zo lang stil dat de auto op vier compleet platte banden staat. Het mos zit dan duimendik over de hele auto. En dat terwijl toeristen en ander kwijlend klapvee twee uur gratis mag parkeren, als er plaats is en er geen tijdelijk parkeerverbod geldt. Zeldzame omstandigheden in Brussel....
Maar staat ons dit ook te wachten? Hebben wij straks ook een deuk voor verplaatsing en stilstaande bling voor de buren? Rijden wij straks ook zulke gemiddelde snelheden dat je stopstart rustig met het sleuteltje kan imiteren? Is een blonde kop met dommegans uitdrukking straks ook de ultieme smoes om lekker onbeschoft de boel te blokkeren? Rijden fietsers bij ons straks ook met tientallen knipperende lampjes, reflecterend vest en helmpje om maar niet al te hardhandig overhoop gereden te worden? Wijkt straks de ambulance ook uit naar het voetpad omdat ook zij ondanks zwaailicht en sirene toch stil staan?
Is dat echt de toekomst die wij willen? Is Brussel ons grote voorbeeld of zijn wij wel nuchter genoeg om de auto steeds meer te gebruiken waarvoor hij gemaakt is: afstanden rijden?
Gaan wij op z'n Amsterdams de binnensteden met fietsen verstoppen?
Ik ben voor, maar wel in stilte. Ik mag als bijna volbloed Rotterdammert natuurlijk geen 020 ideeen promoten...