De Schaduw presenteert: Volvo 850 GLT 1991

De Schaduw

Startmotor
Dag allemaal,

Al een tijdje niet actief geweest op dit forum maar vanaf nu misschien weer iets actiever. De laatste jaren BMW gereden (330i, Z4 en 130i) maar nu sinds kort de trotse eigenaar van een rode Volvo 850 GLT uit 1991. De auto is in november dit jaar geimporteerd uit Zweden, heeft 175k op het klokje staan (de boekjes zeggen het ook) en lijkt in topstaat. Auto wordt merendeels hobbymatig ingezet, voor de dagelijkse kilometers is er een ander hok aanwezig.
Het bouwjaar van de auto is 1991, een heel vroege dus. Is het bekend wat de vroegste 850 in Nederland is?

Ik weet niet hoelang de foto's het nog doen, maar hierbij:

6e32212cb3126a8c88626927cf9fc9c39422e118.jpeg

d9823353dcd5095cd03f0a60fd29498a4a1046ed.jpeg

32e0045eba5887795c426c673adef204b2789dfe.jpeg

7701a88be128b926fb7353e8e0cb3f1b0086df38.jpeg

Leuk ding! Ik kom elke ochtend zo eentje tegen, ook pre facelift en rood.
Alweer 32 jaar oud, dat zou je m niet geven.

Gaaf!

Is dat met de vlakke achterlichten of de bolle na de eerste facelift?

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet wat je met het verschil bedoelt. Zo ver rijkt mijn kennis blijkbaar nog niet, maar het is een heel vroege 850 dus ik neem aan dat het de vlakke betreft.

452788d33b17e506cc4afc8d591e3258cf307c36.jpeg

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet wat je met het verschil bedoelt. Zo ver rijkt mijn kennis blijkbaar nog niet, maar het is een heel vroege 850 dus ik neem aan dat het de vlakke betreft.

452788d33b17e506cc4afc8d591e3258cf307c36.jpeg
Dat is inderdaad met de vlakke achterlichten.

In mijn eerste baantje was ik autowasser bij de lokale Volvodealer. Dat was zo'n beetje bij de introductie van de 850. Ik heb er flink wat gewassen en ben dus die achterlichten regelmatig tegengekomen

Die ziet er nog erg fris uit. Vroeger hoorde je van auto's die 25 jaar werden. Dat waren dan echt oldtimers. Dat kan je tegenwoordig toch eigenijk niet zeggen.

Dat is inderdaad met de vlakke achterlichten.

In mijn eerste baantje was ik autowasser bij de lokale Volvodealer. Dat was zo'n beetje bij de introductie van de 850. Ik heb er flink wat gewassen en ben dus die achterlichten regelmatig tegengekomen

Dan zijn we waarschijnlijk redelijk rond hetzelfde bouwjaar. :) Toen de 850 gepresenteerd werd was ik ongeveer 22, ("Summer of '69 hier)

Die ziet er nog erg fris uit. Vroeger hoorde je van auto's die 25 jaar werden. Dat waren dan echt oldtimers. Dat kan je tegenwoordig toch eigenijk niet zeggen.

Ja, dat herken ik wel. Mijn tweede auto was een Volvo 144 GL uit 1970 en die heb ik gekocht in 1989. Dat was voor mij toen serieus een echt oude auto. Nu is de 850 een oudere auto, maar toch ook niet echt heel oud. Een youngtimer voor mij... En met 32 jaar toch serieus veel ouder dan de 140 toendertijd... Ik word oud... :(

Volgens deze site is de oudste 850 van 8 oktober 1991. Er zijn nog 11 Volvo's 850 van 1991 op de weg, waarvan 8 origineel Nederlands en 3 geïmporteerd.

Volgens deze site is de oudste 850 van 8 oktober 1991. Er zijn nog 11 Volvo's 850 van 1991 op de weg, waarvan 8 origineel Nederlands en 3 geïmporteerd.

Overigens hebben van die elf maar twee (waaronder die van mij dus) een geldige APK. :(
En die andere is net een paar dagen eerder op kenteken gezet.

Heerlijke auto met die 5-cylinder. Toen die werd geïntroduceerd in 1991, heb ik meteen een proefrit gemaakt. Een fantastische rij-ervaring weet ik nu nog. Ik associeer de 850 GLT nog steeds met Joe Cocker’s Unchain my Heart, dankzij die mooie commercial voor de 850 GLT::

Ja, dat herken ik wel. Mijn tweede auto was een Volvo 144 GL uit 1970 en die heb ik gekocht in 1989. Dat was voor mij toen serieus een echt oude auto. Nu is de 850 een oudere auto, maar toch ook niet echt heel oud. Een youngtimer voor mij... En met 32 jaar toch serieus veel ouder dan de 140 toendertijd... Ik word oud... :(
Bizar is dat, hè? Tijd vliegt voorbij.

Het is een combinatie denk ik. Deels eigen perspectief. De 140 was in 1970 vergeleken met een Amazon een stuk moderner en destijds in 1989 werd de 240 nog geleverd, wat toch een soort doorontwikkeling is van die 140. Maar een auto wordt nu in het algemeen naar mijn idee ook wel minder snel als oldtimer gezien. In verhouding: een Volvo van nu 19 jaar oud, dan kom je uit bij bijvoorbeeld een redelijk late V70 van de 2e generatie. De eerste exemplaren van die generatie naderen al de 'oude' oldtimergrens van 25 jaar. Nu gaan de ontwikkelingen met elektrisch/hybride en zelfrijdende technologie natuurlijk erg snel, maar ik denk dat weinig mensen auto's uit deze periode al als oldtimer bestempelen.

Het feit is in ieder geval wel dat de 850 steeds schaarser begint te worden, zeker de vroege exemplaren zie ik weinig. Met die vroege achterkant van de sedan doet zo'n 850 mij van achteren altijd wat meer denken aan de statige 940/960 sedan. In het rood moet ik dan weer denken aan het exemplaar in de buurt dat langzaam steeds rozer begon te worden. Wat een verschil met deze! (y)

Ja de 850. Destijds door veel puristen met afschuw ontvangen vanwege de overstap naar voorwielaandrijving. Ik vond het destijds een fijn rijdende auto. Mede dankzij de 5 cilinder al vond ik die wel erg overduidelijk aanwezig. Bij mijn Volvo garage onlangs nog over gehad. Nog heel wat klanten met een 240/740/940 maar een 850 zag hij nauwelijks meer in de werkplaats.

Hoe dan ook, veel plezier met deze bolide.

Ik heb midden jaren ‘90 net zo’n 850GLT gehad, ook een rode. Destijds best wel spijt van gehad, ik verlangde terug naar de W124 (260E) die ik daarvoor had en waar de Volvo qua afwerking en verfijning niet helemaal aan kon tippen. Maar aan jouw plaatjes te zien is dit wel een heel strak exemplaar en inmiddels is zo’n 850 echt wel een leuke youngtimer. En 175k km is heel weinig, ik kocht mijn 850 destijds 3 jaar oud met al 160k km op te teller.
Mijn kenteken was DJ-DB-38, volgens mij was het ook één van de eerste exemplaren. Het enige verschil met deze was dat ik er nog een achterspoiler op had, verder alles exact hetzelfde!
Veel plezier met de Volvo, inmiddels een auto om niet meer weg te doen.

Mooie wagen, zeker in deze rode kleur. Ik weet nog dat het een sensatie was toen deze auto op de markt kwam. Voor een Volvo vond men dit toen een sportieve auto en relatief rond gelijnd. Deze vroege, grote koplampen passen voor mijn gevoel beter bij het ontwerp dan de latere kleine lampen.

Je ziet die pre-fecelifts bijna niet meer. Ik vind hem erg tof. Precies zo stond hij in de folder die ik had. Ik heb maanden tevergeefs mijn vader proberen over te halen om zijn 740 in te ruilen. :)

Ik vind het nog steeds een droom auto. Hele mooie aanwinst.

Prachtige Volvo, gefeliciteerd met de aanschaf! Ook nog een praktisch fabrieksnieuw exemplaar zo te zien.

Hoewel dit soort diamantjes in Zweden vast veel beter te vinden zijn dan hier, ben ik wel benieuwd of een leven in Zweden niet ook meer risico op roest betekent. Zou het zo zijn dat je 850 een uitzonderlijk goed exemplaar is, of zou het lijden van een auto onder de Zweedse winters wel meevallen?

Lekkere Volvo Schaduw, heb ook altijd een zwak gehad voor die heerlijke 5 cilinder!
Ziet er ook geweldig netjes uit zeg!
Mooie aankoop volgens mij.

Terug
Bovenaan