De perfecte bus voor ombouw naar camper?

A

Anoniem

Guest
Hoi beste Autoweek'ers,

Samen met mijn gezin ben ik op zoek naar een bus voor ombouw naar camper.
Helaas weet ik niet zo veel van dit soort voertuigen, maar heb wel mijn research gedaan.
Een bus met voorwielaandrijving zodat het lager ligt (makkelijker voor het inladen van de enduro motoren)
Het vermogen maakt niet uit (of wel?).
Het liefst een bus waar het BPM al van betaald is (dus bijv. rolstoelbussen, particulier, etc.)
De hoogte en lengte waar ik naar zoek is L1H2 of L2H2, ik wil er wel recht op in kunnen staan.
(Trouwens, ik kijk naar bussen de grote van Sprinters en Crafters, anders had ik een T4 Transporter gehaald)
Het enige wat ik niet weet is voor welk merk ik zou gaan, aangezien ik wel een tweedehandse bus ga halen.
Wetende dat oostblokkers vaak betrouwbare bussen rijden, zie ik echter ook veel variatie vanuit hun kant.
Het budget is het liefst minder dan 6000, desnoods 8000, of als het echt geadviseerd is, iets meer.
Mijn doel met het bus is niet alleen in de vakantie ermee te rijden, maar ook wel eens in het weekend of dagelijks gebruik.
Specificaties zoals 2.0 of 2.5 of 3.0 liter maakt mij niet uit, schakel of automaat ook niet, het liefst wel een werkende airco.

Hebben jullie eventuele tips voor het kiezen/vinden van een bus? Iemand ervaring?
Bijvoorbeeld voor welk motorblok ik totaal niet voor zou moeten gaan, of juist wel.
Hoe duur is het MTB? Of verzekeringen gemiddeld?

Let er even op dat bij omkeuren tot camper de BPM wel weer om de hoek komt kijken, voor bedrijfsauto's (= grijs kenteken) gelden andere regels als voor personenauto's en campers. (= geel kenteken)

Dit topic doet me trouwens sterk denken aan dit topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5956753,5957059#msg-5957059
Toevallig dezelfde persoon?

De meest gebruikte basis voor een camper is met afstand de Fiat Ducato ( vrijwel identiek zijn de Citroën Jumper en Peugeot Boxer). De redenen zijn Fiat levert een hele goede prijs kwaliteit, en vlakke en lage vloer, (en Fiat levert al aangepaste cabines). Er is ook heel veel materiaal voor te krijgen.

De Renault Master is om vrijwel de zelfde redenen ook een hele goede basis voor een camper. Neem wel de 3e generatie die in de loop van 2010 op de markt kwam, dit is een goede bestelbus, en veel beter dan zijn voorganger.

Begin wel met een goede en betrouwbare basis voor de camper, daar kun je beter wat meer aan uitgeven.
Er zijn immers genoeg afgeragde busjes te vinden.

Hoi Leroy 8346716,

Mij vallen een paar dingen op in jouw verhaal. Je zoekt een camperbus die je met het gezin kan gebruiken maar ook kan gebruiken enduro motoren te vervoeren.

Enduro motoren worden vies. Ik ken meerdere mensen die een camper deels gebruiken om aan wedstrijden mee te kunnen doen maar bijna altijd worden de wedstrijdvoertuigen strikt gescheiden van de woonruimte van een camper.
  • Twee motoren, een bed, een tafel en een keukentje is zelfs voor een grote bus wel erg veel. En dan zal je ook nog reserve onderdelen, benzine en gereedschap willen menemen.
  • Voertuigen stinken, maken lawaai en hebben onderhoud nodig. Benzine, uitlaatgassen, banden, olie en de drol waar je net doorheen gereden bent. Slaap lekker terwijl jouw monteur aan het sleutelen, mopperen en schelden is.
  • Er zijn wettelijke eisen waar een camper aan moet voldoen. De VW bus is wat dat betreft heel bijzonder omdat de ontwerpers dat allemaal op een bruikbare manier in dat hele kleine busje hebben weten proppen.
  • Autofabrikanten bouwen tegenwoordig busjes voor 5 jaar en 200.000 km max. Als je een bus langer goed wil houden zal je echt ingrijpende maatregelen moeten nemen en die maatregelen neem je bij voorkeur zolang de bus nog relatief nieuw is. Busjes voor personenvervoer lijken wat dat betreft wat langer mee te gaan.

Qua belasting is een camperbus een stuk voordeliger. Verzekering is wel weer duur maar ik zag dat je ook een Touareg overweegt en dan is een bus veel goedkoper. Hou het ook bij de basic uitvoeringen, kijk naar wat verhuurbedrijven verhuren (meestal Renault, Fiat en dergelijke). Verder moet je er rekening mee houden dat het onderhoud afgestemd is op dagelijks afstanden draaien terwijl jij eens in de zoveel tijd een flink stuk gaat rijden. Hou jezelf dus aan een eens-per-twee jaar onderhoudsschema in plaats van een eens per dertigduizend. Waarbij je beter kan kiezen voor vaker onderhoud dan minder vaak, die dertigduizend is met twee ton max in het achterhoofd.

De goed georganiseerde teams (de luxe optie) gebruiken vaak een oplegger achter een trekker. De oplegger zet je ingericht en wel ergens droog achter slot en grendel en de truck huur je (leen je van je eigen bedrijf) als je hem nodig hebt.
deltion1-klein.jpg

Een oude stadsbus wordt bij het stockcarracen veel gebruikt omdat je dan in het stuk achter de achterwielen een schuine oprit kan maken waarmee je vervoer, onderhoud en reparaties kan uitvoeren. Ik zie ook vaak een (gehuurd) bedrijfsbusje voor westrijdmiddelen en een gewone camper voor de nachtrust en woonruimte. Teams met een wat kleiner budget zie ik wel eens bezig met een aanhanger achter een camper.
Wat ik wel vrijwel altijd zie is een strikte scheiding tussen voertuigen / werkplaats en slaap / woonruimte.

Misschien is een echt grote bus in twee delen op te delen, een 308 D voor personenvervoer moet groot genoeg zijn. Wat dat allemaal kost aan verbouwing, stalling, wegenbelasting en extra rijbewijzen weet ik niet, maar je kan er wel een aanhangertje achter hangen voor de motoren / extra onderdelen.

Zoals al boven eerder aangehaald is de camper markt (zowel qua opbouw als qua busjes) vrijwel geheel in handen van de Fiat Ducato. Inmiddels is ook de Citroen Jumper (identiek aan de Ducato uitgezonderd de motor) in grote getalen aanwezig.
De redenen zijn: een betere betrouwbaarheid (Ford heeft nogal wat ellende achter de rug, Renault ook), vrijwel ongevoelig voor roest (de Sprinter en Crafter zijn dat absoluut niet) en verder als enige een laadruimte groot genoeg om een dwarsbed in te maken van net geen 2 meter. En daarbij ook niet de duurste op de markt.

En om jouw Oostblok kijk nog eens aan te halen; vrijwel alles wat ik zie aan oostblok chauffeurs die iets konden kopen/leasen wat jonger is dan 20 jaar rijden een Ducato, Jumper of Boxer. Meestal met een vracht opbouw en vaak nog een aanhanger erachter ook.

Oftewel: zoek je betrouwbaar blijf dan weg bij Ford motoren. Blijf weg bij de PSA 2.2 motor (tenzij het een Euro6 is, dat is wel weer een goede motor). Blijf vanwege roest weg bij Sprinter en Crafter.

Ga je voor een Ducato/Jumper/Boxer dan is heel veel camper materiaal ook gewoon eenvoudig te krijgen. Geen gedoe met zelf raamverduistering maken maar gewoon een uitgebreide keuze van zo te monteren oplossingen.

Ik heb zelf een L2H2 Jumper (besteld) al gebouwd als camper. Daarin zit een vast 2-persoons bed dwars achterin, een kleine badruimte, een keuken en een zithoek; waarbij de omgedraaide voorstoelen deel uitmaken van die zithoek. En dat neemt dus de hele bus in beslag. De zithoek is trouwens wel om te bouwen tot een kinderbed. Ook is er onder het bed een bergruimte waar veel in past.

Deze indeling dus

Sommige campers hebben ipv dat bed achterin een bed op het dak (uitklapdak) maar dat is nauwelijks beter geïsoleerd dan een tent dus niet voor wintergebruik. Andere campers hebben de mogelijkheid om het bed dwars achterin hoger te zetten zodat er inderdaad een fiets of motor onder past.
poessl_roadcruiser_revolution_bett_16451.jpg

Dit kan misschien als inspiratie dienen.

Maar het hier boven al aangehaalde argument van geur blijft. En ook moet je bij het in de camper plaatsen dan echt denken aan opslaan; het is echt geen sleutelplek. In de praktijk zie je mensen best vaak een camper met een (eventueel dichte) motoraanhanger gebruiken. Dan ben je af van de geur.

Wat is het probleem met een mooie (gesloten) aanhanger achter de camper? Daar de motoren in wat andere zooi, om zo genoeg ruimte over te houden om te leven. Zeker een L1 of L2 houd niet over hoor.

Verder qua bus; de meesten hebben een flink verleden achter de rug. Technische controle lijkt mij een must. kennis van mij heeft een sprinter omgebouwd (en weer verkocht). Prima ding geworden, maar wel kostbaar als je qua elektra en alles goed voor elkaar wil hebben.

Ik durf niets te zeggen over betrouwbaarheid van het een merk.
Ik heb wel goede dingen gehoord van Renault (mits handgeschakeld) maar juist weer slechte dingen van de kleinere Mercedesbusjes. Informeer vooral eens bij de professionals (verhuurbedrijven en zzp-ers). Ik ben in deze slechts een particulier die af en toe een busje huurt.

Engineer2 zei:
Sommige campers hebben ipv dat bed achterin een bed op het dak (uitklapdak) maar dat is nauwelijks beter geïsoleerd dan een tent dus niet voor wintergebruik. Andere campers hebben de mogelijkheid om het bed dwars achterin hoger te zetten zodat er inderdaad een fiets of motor onder past.
poessl_roadcruiser_revolution_bett_16451.jpg

Dit kan misschien als inspiratie dienen.

Maar het hier boven al aangehaalde argument van geur blijft. En ook moet je bij het in de camper plaatsen dan echt denken aan opslaan; het is echt geen sleutelplek. In de praktijk zie je mensen best vaak een camper met een (eventueel dichte) motoraanhanger gebruiken. Dan ben je af van de geur.

Mooie constructie, zeker voor fietsen.

Op het motorforum was er ooit een actief die een oude caravan aan de achterkant had open gezaagd en die sleurhut gebruikte om met zijn circuitmotor heen en weer te rijden. Ik weet niet hoe het zit met het maximum gewicht, het lijkt mij niet makkelijk een caravan te vinden waar je ongestraft nog even 200 ~300 kg extra in mag gooien. Als sleutelplek zie ik vaak de bekende partytent, die zijn er zelfs als even-snel-uitklappen versie. Bedenk wel dat je met een partytent verplicht met een zeil moet werken.

Als je besluit zelf iets camperachtigs te bouwen: doe het dan volgens een uitgewerkt plan. Voor je het weet ben je ergens draden van de verkeerde kleur tussendoor aan het wriemelen terwijl een goed bedradingsplan er voor zorgt dat de draden netjes en op kleur liggen. Zo ook met de bagage, waterhuishouding, sanitair, vuilwater voorziening, extra accu, zonnecellen en (hoofdstroom)schakelaars. Veiligheid moet ook een punt van aandacht zijn, je wil niet al je gereedschap of messenset bij een noodstop in je nek krijgen.
Denk ook aan bevestigingsogen in de vloer (struikelen, tenen stoten) en de mogelijkheid de boel schoon te kunnen maken. Ik denk dat het makkelijk is als je lekker kan soppen in de camper terwijl dan niet direct alles verziekt is - bijvoorbeeld door het gebruik van MDF voor kastjes?
En, ga je de camper ook gebruiken voor de vankantietripjes met moeders en de kinderen of wordt het een enduro-only camper?

En als nabrander: bedenk vooraf of je hem ooit weer in wil ruilen. Ik gok zo maar dat de wachtrij voor een camper met zwarte design-smeervegen niet zo heel groot is terwijl hij voor jou nog prima bruikbaar kan zijn. Een kraantje aan de buitenkant van de camper kan daarvoor best handig zijn.

Bedankt voor alle reacties.

Het lijkt mij fijner om het allemaal in één geheel te hebben, dan een aanhanger er bij. Verder ben ik zeker niet van plan om te sleutelen in de bus, maar zou de motoren er in willen hebben, het liefst.
j857tow.png

Dit is de plattegrond die ik in gedachten had, voor een L2H2 sprinter (mochten de afmetingen niet kloppen wil ik graag gecorrigeerd worden).
Is dit een realistisch idee?

Even zo snel gekeken heb ik het idee dat je laadvloer lengte niet klopt.

Bij de Jumper waar ik voor ging gaat het om een 5.4m voertuig wat ook ongeveer 5 meter vanaf de vooras is. Maar ook al is de WC bij ons wat groter toch is het verschil niet zo groot dat een lengtebed zou lukken. Als je gaat kijken bij camperbouwers (die bedrijven zijn echt wel slim om zoveel mogelijk uit de beperkte ruimte te halen) zie je dat een lengtebed pas bij een L3 van net geen 6 meter voorkomt.

Zorg dat je weet of en hoe je de voorstoelen kan draaien, wat de laadvloerlengte is en waar de schuifdeur opening uitkomt.

Ohja, en volgens mij is je bed breedte van 1.80 de gehele breedte van de laadruimte van de Sprinter? Je verliest nog best wat centimeters in isolatie. Dat moet er nog af.

De lengte van het laadruim van een L2 Sprinter (2006-2018) is 326 cm achter de stoel c.q. tussenschot, zou dus betekenen dat je na aftrek van je 2-wielerruimte van 220 cm nog goed een meter over hebt voor je ingang + keukenkastje.... dat gaat je hoogstwaarschijnlijk dus niet lukken.
L3 Sprinter = 430 cm laadruimte (en de breedte van het laadruim is 178 cm, de hoogte H2 194 cm.
De cabinematen (dus eigenlijk alles voor het tussenschot) moet je gewoon zien als een vast gegeven, daar kun je verder weinig in veranderen behalve draaibare stoelen plaatsen.

Ah oke, de breedte van 180cm (eigenlijk 178cm) red ik dus indd niet.
En is een L3 dan meer aangeraden? Wel jammer eigenlijk want dan zou ik bijvoorbeeld niet meer in de gemiddelde parkeervak kunnen passen.

Iets meer als dit? Realistischer?

rkKtnWW.png

Dusdanig, dit?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-sprinter-311-2-2-cdi-aut-l3h2-bpm-vrij-excl-btw-rolsto-diesel-wit-0204d520-f5ff-4676-8f00-fbd2976c90c9?cldtidx=1&cldtsrc=listPage

De laadvloer lengte van een 2006-2018 Sprinter L2 is 3260.

3260 - 10 (achterdeurisolatie etc) - 2200 (bed lengte) = 1050
Oftewel tussen het bed en de voorstoelen heb je net iets meer dan een meter. Daarin moet je zowel je keukenblokje maken als ook de ingang door de schuifdeur.
Als je keuken alleen een gasstel is lukt het wel je te beperken tot 40 a 50cm. Ongeveer 1 kastje dus.
Aan de andere kant zou een tafel van zeg 25cm breed en een klein bankje wel kunnen. De WC lukt dan waarschijnlijk niet. Je kan die net als sommige VW Transporters hebben natuurlijk uit de zijkant van de bank kunnen rollen of juist uit dat keukenkastje.

Het kan dus wel maar je moet wel wat keuzes maken.

Heeft je motor echt 220cm lengte nodig? Kan die niet eventueel schuin staan? Je zou voor een dwars slaper kunnen proberen te gaan. Als het bed ipv 220cm maar 180cm in lengte is dan wordt het al weer meer haalbaar.

De breedte van het laadruim voor de genoemde Sprinter is 1780mm.
1780 - 20 (2x zijwandisolatie) is 1760. Maar ik denk dat je zijwandisolatie wel wat dikker zal uitkomen dus reken ik met het dubbele. 1720 breedte beschikbaar.
Voor een langsbed niet zo'n punt. Voor een dwarsbed wel erg krap.
Er zijn wel oplossingen; zoals ter hoogte van het bed de zijwandisolatie weg te laten en zo de volle breedte te gebruiken. Eventueel zelfs tussen de spanten in zodat je tot aan de buitenplaat kan (dat is toch al snel weer 5cm meer). Ook zijn er campers die een soort luikje aan de zijkant van het bed hebben zodat je (met een tent achtige luifel) je zelfs niet beperkt wordt door de buitenwand.

Maar een Sprinter voor dwarsslapen is nu eenmaal erg lastig. Misschien is dat langsbed wel je enige optie maar je leef gedeelte, keuken en eventuele WC/badkamer moet je dan wel erg beperkt houden. Kijk dan vooral naar hoe een Transporter is opgebouwd. Ook qua indeling. Die "proppen" dat ook allemaal op kortere ruimte.
Je kan bijvoorbeeld de keuken plaatsen waar nu de tafel is. Op de plek van de keuken een kleine bank met daarin een porta potti die je kan uitschuiven. En in de schuifdeuropening een verwijderbare tafel.

Je argument om niet over te gaan op een 6m bus snap ik heel goed. Onze vorige camper was 5meter (geen vast bed, hele korte cabine) en we vinden de overgang naar 5,4m al wennen. Maar als je buiten de stad woont en weinig in steden gaat komen dan is die 6m niet heel nadelig. Op een grote parkeerplaats van een supermarkt kan je vaak wel een beetje over een vak steken (groenstrook bv) als je kiest waar je parkeert. Het is vooral in steden en bij parkeren/stallen bij je thuis dat die extra lengte lastig kan zijn.

Qua de Sprinter die je gevonden had:

Het is een achter aandrijver dus je verliest wat in stahoogte. Reken op zeker 5cm wat eraf gaat voor isolatie. Alhoewel de vloer die er nu in ligt er wel uit zou kunnen of als basis voor de vloerisolatie kan werken. Een ander aspect is dat een achterwielaandrijver minder vrije ruimte heeft onder de vloer. Die ruimte zit normaal aardig vol met watertanks etc.

Als je dit zelf koopt moet je boven deze prijs ook nog de BPM betalen (maar met een bus van 10 jaar oud is dit niet ontzettend veel dacht ik) en daarna nog de BTW.
De 2700kg die de bus op kenteken is; ik vermoed dat dit inclusief de rolstoellift is en de rest van de inrichting. 2700kg a 2800kg is namelijk ook je streefgewicht voor je (lege) camperbouw als je met max 3500kg onderweg wil zijn. 3 personen, watertank vol, gasfles aan boord, je Enduro motor aan boord, bagage... dat is al snel ruim over de 500kg wat je wilt meenemen.
Wij gaan maar met z'n 2en weg met de Jumper en er komt geen motor of zware e-bike mee. Maar alsnog was het erg krap om een 3,1tons Jumper te nemen (leeg namelijk al net onder de 2700kg) dus ik heb een 3,5tons gekocht.

Dat de bus een personenversie is heeft als voordeel dat er al zitplaatsen op kenteken staan en goedgekeurde stoelen. Ik zou het zo uitkienen dat je de stoelen hergebruikt voor je zitplek. Dan mag er namelijk ook iemand mee. Zonder goedgekeurde gordelconstructie mag er anders niet iemand mee achterin.

Het valt mij op dat je erg optimistisch bent over de ruimte. Als ik jouw tekening zie, wil je een WC bouwen van 80 bij 80 cm. Voor mijn dikke pens is dat onvoldoende, zeg maar. En twee motoren onder een bed plaatsen; dan moet het bed echt helemaal tot het plafond omhoog kunnen en je moet een oprijplaat meenemen (op het dak?).

Toevallig heeft een vriend van mij een kleine bus omgebouwd tot camper waarbij de voorwaarde ook was dat hij op een normale parkeerplaats geparkeerd moest kunnen worden. Daarvoor is een opklapbaar bed gemonteerd (in de lengterichting) die als zitbank en opbergruimte gebruikt kan worden. De tafel is ook opklapbaar, de WC is een losse portipotti en het keukentje staat half voor de schuifdeur. Een fiets (met passen en meten zelfs twee kleine fietsen maar geen motor) zou tussen keukentje en opgeklapt bed geplaatst kunnen worden maar daarmee maak je in een klap alle extra functies van de camper ongeschikt.

De professionals gebruiken bijna allemaal de grotere bussen als campers. Het argument om vanwege de stoel- en gordelconstructie een personenbus te gebruiken is een goed argument, misschien wil je ooit met meer dan twee mensen op pad. Verder zijn draaistoelen min of meer vereist en die zijn lastig te krijgen.

Ook het gewicht is een puntje van aandacht waar je met een BE-combinatie wel omheen zou kunnen. Maar dan maak je een scheiding tussen rijden en wonen en juist die dubbelfunctie is erg handig.
be_trekker_bedrijfswagen_fiat_ducato_150_jtd_be_clixtar_2014_6578935.jpg

En misschien is een fabriekscamper met een aanhangertje uiteindelijk toch de meest praktische oplossing. Dat zal best wel wat opknapwerk geven maar dat is wel aan een goed doordacht voertuig.
3ebd3a5f-5218-412b-b119-1dc14e136210_500.jpg

Leroy 8346716 zei:
Dusdanig, dit?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-sprinter-311-2-2-cdi-aut-l3h2-bpm-vrij-excl-btw-rolsto-diesel-wit-0204d520-f5ff-4676-8f00-fbd2976c90c9?cldtidx=1&cldtsrc=listPage

Wel een forse kilometerstand, maar verder een mooie basis als je er tenminste geen probleem mee hebt dat er geen ruimte voor een bijrijderszitplaats is naast de bestuurder.
Het rechter portier is hier namelijk tevens de ingang, de normale gangbare schuifdeur aan de zijkant ontbreekt.

Aha, ik wist niet dat die bus achterwielaandrijving was.
En ik begreep wel er dan geen bijrijderszitplaats is, maar de ingang.
In dat geval zoek ik nog wel door.
Een fabriekscamper neemt wel wat van de ''leuk, stealthy'' weg, vind ik, maar is wel een beter doordacht voertuig.

MotoVan_floor_plan_Take_2_-_22.jpg

MotoVan_floor_plan_Take_2_-_21.jpg

Bed height: 1334 mm (52.5 in)
Bed dimensions: 2006.6 x 1607 mm (79 x 63.25 in)
Bed clearance: 610 mm (24 in)

Dit is wat ik verder vond, gevonden via de onderstaande link (video). Ik begrijp alleen niet wat Ford Transit's ''Extended'' en ''High Roof'' is, is dat L3H3?
https://youtu.be/EWsA0yeiRq0?t=520

IMG_2724-1024x576.jpg

Dit is die bus. Lijkt me minimaal een L3.

Maar de USA dimensies/versies van busjes zijn wat anders soms. Een versie zoals dit (het lijkt een korte wielbasis maar lange overhang achter) komt in EU weinig voor. Meestal zijn L3 en L4 van gelijke wielbasis maar is de L4 met meer overhang. Deze opbouw lijkt wel een L2 wielbasis met een L4 overhang. Maar het zou ook een L4 kunnen zijn.

Qua opbouw wel goed opgezet. Met goed uitkienen zou dit ook in een L3 van 6meter moeten passen. Let wel; wij zitten vast aan een 3,5ton limiet maar in de USA ligt die limiet veel hoger. Zij kunnen dus gerust een 4 tons versie gebruiken. Die kan je in EU ook wel kopen maar heb je een ander rijbewijs nodig en er zijn nog wel meer beperkingen.

Engineer2 zei:
IMG_2724-1024x576.jpg

Dit is die bus. Lijkt me minimaal een L3.

Dit is een L4H3 4x4 Transit, het uiterlijk vertekent wat doordat de 4x4 uitvoering veel grotere wielen heeft en wat hoger op z'n pootjes staat als de doorsnee L4H3 koeriersbus die we hier meestal zien.
Maar die grote wielen staan hem wel heel goed, dus even doorsparen en op zoek naar een 4x4.:)

Mooie bus. Netjes afgewerkt.
Compleet met afspoel water, lucht en handige vulmogelijkheid. Een pompje om water uit een beekje te pompen, zonnecellen en een zonneboiler en je kan werkelijk helemaal off-the-grid.

Minpuntjes zijn het hoge bed en gemis van een toilet. Nu heeft mijn sleurhut ook geen wc en dat is altijd de eerste opmerking die men maakt over mijn caravanneke. Maar als ik dan doorvraag over het gebruik van de wc in de camper/caravan, zegt men vrijwel altijd dat de wc alleen voor urineren gebruikt mag worden. Maar, voor dat beetje urine voldoet een oud emmertje op een plekje uit het zicht ook. Kamperen hoort primitief te zijn.
Het hoge bed kan claustrofobie veroorzaken. Er zijn echter genoeg campers met een bed boven de cabine en dat schijnt goed te werken. Probeer het wel even uit (huurcamper), ik ken er die de vakantie voor die reden afgebroken hebben.
Daarnaast is de ruimte om de motoren te parkeren wat krap (hoogte). Die drie motoren ga jij echt niet "even in de bus slingeren", maar jij hebt zelf maar twee motoren. Ik heb zelf ook graag een spiegel op mijn motor (openbare weg) en daar zie ik wat weinig ruimte voor.

Waar engineer ook al op doelt: 300 kg motoren, 100 kg schoon water, vuil water en wat bouwwerken en bagage weegt door.
Er is een limiet aan wat je mag laden (met aanhanger zelfs 7000 kg). Bovendien zal je een echt goed bevestigingssysteem in de vloer moeten maken, een losgeslagen motor is niet fijn. Qua lastverdeling in de bus is veel gewicht achter de achteras ook niet ideaal maar een andere oplossing wordt lastig. Let wel op waar je parkeert. Als de grond te zacht is... dubbel lucht achter zal daarom wel praktisch zijn.

Ondanks dat is dit een hele mooie camper die duidelijk laat zien dat dit toch wel het minimale formaat is wat je nodig zal hebben.
Blijft nog een vraag over: Wat kost ie?

Deze inbouw zelf is best duur maar zou 'm wel willen nabootsen.
Maar dan het liefst in een L2H2 bus, waar ik dan wel moet bezuinigen op afmetingen van het bed.
Verder heb ik besloten geen wc te willen in de bus, hopelijk zou dat me ook ruimte geven.

Isolatie aan elke muur van de binnenkant dus hopelijk wat meer accuraat. (kleinere tekening)
Fci7eF2.png

Interessant topic. Ik ben zelf ondertussen een beetje een ervaringsdeskundige op het gebied van kamperen. Wij huren vaak een caravan of camper, naar gelang de plannen en bestemming (ben nu in de Grand Canyon met een sleurhut).

Die Transit is inderdaad erg mooi... maar met een gezin wordt dat echt wel krap. Hoeveel gezinsleden moeten er mee? En slapen die allemaal in de bus of gaat er een tentje mee?

Gaan de enduromotoren mee als het gezin compleet is? Zo niet, dan kan je eventueel een wat flexibelere indeling bedenken.

Volgens mij is het nu best wel in, dat zelf camper bouwen.
Mij lijkt het ook wel wat en heb links en rechts al wat om me heen gekeken.
Wat opvalt zijn de prijzen van vw busjes, bizar, hoe hun zich de markt uitprijzen.
Duur in aankoop maar nog meer geld terug bij verkoop, ze schrijven gewoon niet af.

Een jong stel stond laatst in de krant en hebben een geweldige site gemaakt, check die eens, daar worden al je vragen op een gewone begrijpelijke manier beantwoord.
even google het was iets met:
bynomads

Ik heb de ByNomads website gezien, en VW Transporters gaan indd heel goed, door dit soort dingen denk ik.

Ik verwacht de bus te rijden met 2-4 mensen, maar - qua slapen hoeven er maar twee in de bus te kunnen, we hebben leuke tenten klaar staan voor de rest.

Bedankt voor de inspiratielinks verder.

Meike en Arosa hebben hier ook een leuk topic aan gewijd over hun nissan nv200 in "mijn auto" topic.

Stif zei:
Meike en Arosa hebben hier ook een leuk topic aan gewijd over hun nissan nv200 in "mijn auto" topic.

Maar daar passen geen endurobikes in hoor.. Zelfs mini-bikes wordt al een enduro-adventure om die in ons busje te krijgen :)

Wat zeg je van een normale bus met laadvloer en matras.
Savonds matras er in en motor en dr uit.

24 7 zei:
Wat zeg je van een normale bus met laadvloer en matras.
Savonds matras er in en motor en dr uit.
En dan de volgende ochtend erachter komen dat je motoren gestolen zijn?

Precies.
Alhoewel een VW transporter bijv. tuurlijk wel kan met een motordrager op de achterkant, of een aanhangwagen.
Maar ook daarvan betwijfel ik de veiligheid.

Ik las in een camper tijdschrift over een camper met een garage voor twee crossmotoren. Was nog een uitdaging het geheel onder de 3500kg te houden.

Terug
Bovenaan