De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Nou ja, alle segmentindelingen bij de SUV's zijn hoogst arbitrair. Ik heb de segmenten nu op basis van lengte van elkaar gescheiden. Ik kan ook alles weer bij elkaar gooien, maar dan wordt het ook niet overzichtelijker.
 
Kan prima. Zie je tenminste de verkoopsverhoudingen tussen concurrenten beter :T Al zal ik een Stelvio, Velar, X3 e.d. niet erbij zetten. Die zitten wel echt een segment hoger qua maten, motoren, prijzen en techniek.
 
Januari 2022: personenauto's

De registraties van personenauto's zijn in januari met ruim 11% gedaald. Wederom lijken tekorten aan computerchips en materialen roet in het eten te gooien. Dat maakt het ook moeilijk om de cijfers te duiden, omdat ze minder dan gewoonlijk iets vertellen over de daadwerkelijke verkopen. Auto's als de Ford Fiesta (-84%) en Opel Grandland (-94%) zijn simpelweg nauwelijks leverbaar. BMW was de grootste verliezer in de top tien en chiptekorten zullen hier een belangrijk aandeel in hebben. Volkswagen is zoals gebruikelijk in januari lijstaanvoerder, maar net als vorig jaar met veel lagere marktaandelen dan in eerdere jaren. Tegen de trend in wisten Toyota, Renault, Hyundai en Audi in de top tien te plussen. Met name Hyundai imponeerde met meer dan een verdrievoudiging van de registraties! Hyundai begon de eerste maanden van 2021 dan ook ronduit zwak en doet het nu juist erg goed.

volkswagen_golf_variant_4.jpg


Daarbuiten groeiden Dacia (+271%) en DS (+354%) nog harder. Verder vallen de formidabele cijfers van Porsche en Bentley op. Dit soort exclusieve merken worden toch al bovengemiddeld veel geregistreerd in januari, maar beide merken vestigen nieuwe maandrecords.

Merkenranglijst
Code:
1.	Volkswagen	3.074	9,92	-15,3
2.	Toyota        	2.439	7,87	15,2
3.	Peugeot        	2.090	6,75	-7,9
4.	Kia        	2.064	6,66	-15,1
5.	Renault        	1.899	6,13	46,8
6.	Hyundai        	1.763	5,69	215,4
7.	BMW        	1.729	5,58	-45,7
8.	Skoda        	1.623	5,24	-34,9
9.	Audi        	1.604	5,18	14,7
10.	Ford        	1.507	4,86	-31,9
11.	Volvo        	1.321	4,26	-41,8
12.	Opel        	1.250	4,03	-15,9
13.	Mercedes-Benz	1.171	3,78	-30,3
14.	Citroën        	1.029	3,32	12,5
15.	Mini        	884	2,85	-3,1
16.	Suzuki        	669	2,16	-35,5
17.	Seat/Cupra*	667	2,15	-52,8
18.	Mazda        	665	2,15	-20,5
19.	Dacia        	541	1,75	270,5
20.	Nissan        	501	1,62	17,3
21.	Porsche        	465	1,50	36,4
22.	Mitsubishi	383	1,24	-20,2
23.	Fiat/Abarth	369	1,19	-18,2
24.	Lynk & Co	362	1,17	
25.	Land Rover	179	0,58	47,9
26.	Jeep        	144	0,46	-2,7
27.	Honda        	113	0,36	10,8
28.	Lexus        	70	0,23	45,8
29.	DS        	59	0,19	353,8
30.	MG        	32	0,10	-74,0
31.	Jaguar        	30	0,10	-11,8
32.	Bentley        	30	0,10	50,0
33.	Subaru        	22	0,07	-55,1
34.	Smart        	20	0,06	185,7
35.	Polestar	19	0,06	-75,6
36.	Alfa Romeo	14	0,05	-33,3
37.	Tesla        	9	0,03	-40,0
38.	Ferrari        	6	0,02	-33,3
39.	Aston Martin	5	0,02	0,0
40.	Rolls-Royce	4	0,01	0,0
41.	Alpine        	4	0,01	
42.	Lamborghini	3	0,01	-40,0
43.	Seres        	2	0,01	0,0
44.	JAC        	2	0,01	100,0
45.	Maserati	1	0,00	0,0
46.	Chrysler	1	0,00	
47.	Morgan        	1	0,00	-50,0
48.	McLaren        	1	0,00	-66,7
49.	SsangYong	1	0,00	0,0
CAMPERS                	128	0,41
OVERIG                	15	0,05
[b]TOTAAL                	30.984		-11,3[/b]
*Cupra: 7 (-12,5%)

Campers:
[size=x-small]Adria 11
Bürstner 3
Capron 15
Carthago 9
Challenger 1
Chausson 6
Dethleffs 3
Dreamer 2
Elnagh 2
Etrusco 1
Eura Mobil 1
Hobby 2
Hymer 22
Itineo 1
Knaus 18
La Strada 1
Laika Caravans S.p.A. 1
LMC 3
Mc Louis 4
Morelo 1
P.L.A. 1
Pilote 1
Pössl 8
Rapido 1
Sun Living 3
Weinsberg 6
Westfalia 1[/size]

dmpyiadbqssi_800.jpg


Door de vele zeer slecht presterende modellen; met voorop modellen als voornoemde Ford Fiesta (#89) en de Opel Grandland (14 stuks) concentreer ik me maar zoveel mogelijk op de modellen die wel goed scoorden. De Peugeot 2008 (#1) was een verrassende winnaar. De Toyota Yaris Cross (#2) behaalt de hoogste positie ter wereld tot nu toe, al zijn de Japanse verkopen niet bekend, waar de Yaris en Yaris Cross-verkopen bij elkaar worden opgeteld. De Volkswagen Golf zat in de lift. Deze typische leaseauto is in een januarimaand extra veel gevraagd en vorig jaar was de nieuwe Variant nog niet leverbaar. Hoe dan ook moeten we de nieuwe Golf nog niet afschrijven! Opvallend populair was de Mini Hatch/Cabrio (#4), is dat een Nederlands record? Ook de Renault Clio (#9), Audi A3 (#10), Kia Ceed (#13), Peugeot 3008/5008 (#16), Hyundai i10 (#19), Opel Mokka (#28), Dacia Sandero (#29), Hyundai i20 (#35), Suzuki Vitara met dank aan komst hybride (#48), Mitsubishi Eclipse Cross (#68), Porsche Taycan (#82), Suzuki SX4 S-Cross met dank aan nieuwe generatie (#83), Hyundai Santa Fe (#111) en Land Rover Defender (#125) hadden een goede maand. De Volkswagen Taigo stijgt door naar #73, de Kia Sportage naar #98 en de Audi A4 hebben we lang niet zo hoog zien staan (#66). Verder ruimde Renault de Kadjar (#88), Talisman (#117) en Scénic (net buiten de ranglijst met 47 registraties) op. Dat geldt buiten de ranglijst ook voor de Dacia Lodgy (30 registraties). De Volkswagen Arteon werd buiten beeld ook relatief vaak geregistreerd (39 registraties).

Modellenranglijst
1. Peugeot 2008 697
2. Toyota Yaris Cross 677
3. Volkswagen Golf 633
4. Mini Hatch/Cabrio 617
5. Peugeot 208 601
6. Volkswagen T-Roc 597
7. Ford Focus 588
8. Kia Niro 568
9. Renault Clio 563
10. Audi A3 549
11. Toyota Yaris 530
12. Toyota Aygo 496
13. Kia Ceed 488
14. Volvo XC40/C40 472
15. Opel Corsa 450
16. Peugeot 3008/5008 443
17. Renault Captur 430
18. Volkswagen Polo 425
19. Hyundai i10 418
20. Kia Picanto 402
21. Volvo S60/V60 393
22. Skoda Octavia 390
23. Volkswagen Tiguan 384
24. Citroën C1 366
25. Lynk & Co 01 362
26. Ford Puma 359
27. Volkswagen T-Cross 349
28. Opel Mokka 346
29. Dacia Sandero 343
30. Hyundai Kona 340
31. Hyundai Tucson 326
32. Fiat 500 321
33. BMW 3 Serie 319
34. Citroën C3 316
35. Hyundai i20 314
36. Toyota Corolla 308
37. Kia Stonic 305
38. Volkswagen Up 300
39. Mercedes-Benz A-Klasse 287
40. Skoda Karoq 276
41. BMW X3/X4 275
42. Renault Mégane 269
43. Ford Kuga 264
44. Nissan Qashqai 259
45. Volvo XC60 257
46. Skoda Kodiaq 253
47. Peugeot 108 244
48. Suzuki Vitara 235
49. BMW 1 Serie 234
50. Opel Astra 233
51. Toyota RAV4 230
52. Mitsubishi Space Star 221
53. Citroën C4 219
54. Mazda CX-30 196
55. BMW 5 Serie 194
56. Mercedes-Benz C-Klasse 190
57. Seat Ibiza 186
58. Skoda Kamiq 184
59. BMW X1 184
60. Mazda CX-5 178
61. Mini Countryman 177
62. Skoda Enyaq 175
63. Renault Twingo 173
64. Suzuki Ignis 167
65. Skoda Fabia 163
66. Audi A4 163
67. Renault Arkana 163
68. Mitsubishi Eclipse Cross 162
69. Audi Q3 162
70. Opel Crossland 160
71. Seat Arona 157
72. Porsche Cayenne 155
73. Volkswagen Taigo 149
74. Volvo XC90 147
75. Toyota C-HR 146
76. Audi A1 145
77. Hyundai Bayon 143
78. Audi Q2 138
79. Mazda2 135
80. Mercedes-Benz CLA 134
81. Mercedes-Benz GLA/EQA 134
82. Porsche Taycan 132
83. Suzuki SX4 S-Cross 132
84. Seat/Cupra Leon 131
85. BMW 4 Serie/i4 130
86. Suzuki Swift 128
87. Kia EV6 121
88. Renault Kadjar 121
89. Ford Fiesta 118
90. Nissan Micra 111
91. Audi Q4 108
92. Seat Ateca 104
93. Volkswagen Passat 104
94. Skoda Superb 103
95. Audi A5 102
96. Hyundai Ioniq 5 91
97. Jeep Compass 91
98. Kia Sportage 91
99. Dacia Spring 91
100. Mini Clubman 90
101. Seat Tarraco 79
102. Porsche 911 79
103. BMW X5/X6 77
104. Renault Zoe 77
105. Dacia Duster 77
106. BMW 2 Serie Gran Coupé 77
107. Mercedes-Benz GLC 76
108. Skoda Scala 73
109. Audi A6 70
110. Ford Mustang Mach-E 65
111. Hyundai Santa Fe 65
112. Mazda3 61
113. Nissan Leaf 60
114. Nissan Juke 59
115. Mercedes-Benz GLB/EQB 57
116. Honda Jazz 56
117. Renault Talisman 56
118. Kia Rio 55
119. Fiat 500X 55
120. BMW iX 55
121. BMW i3 53
122. Volvo S90/V90 52
123. Mercedes-Benz GLE 52
124. Range Rover Sport 52
125. Land Rover Defender 52
126. Citroën C5 Aircross 51

163736-renault-kadjar-nieuw.jpg


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<50 registraties) zijn de volgende modellen: De Honda HR-V, Lexus NX en Mercedes-Benz EQB zijn nieuw in januari.
Audi E-Tron GT 26
BMW i4 5 (zie 4 Serie/i4 totaal in ranglijst)
Cupra Born 4
Cupra Formentor 1
DS 4 10
DS 9 7
Ford GT 1 (niet nieuw, wel interessant)
Honda HR-V 23
JAC iEV7S 2
Lexus NX 27
Maserati MC20 0
Mercedes-Benz Citan 4
Mercedes-Benz EQB 1
Mercedes-Benz EQS 11
MG Marvel R 0
Renault Kangoo 0
Seres 3 2
Tesla Model Y 7
Toyota Mirai 3
Toyota Highlander 20
Volkswagen Caddy 1
Volvo C40 29 (totaal zie XC40/C40 totaal in overzicht)

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Rijtesten.nl / AutoWeek.nl / Autoreview.nl[/size]
 
Voor een merk dat vlgs sommigen ten dode is opgeschreven doet Toyota het opmerkelijk goed.
 
1 t/m 17 februari
1. Kia 1.497 13,21
2. Toyota 996 8,79
3. Hyundai 769 6,79
4. Volvo 768 6,78
5. Peugeot 690 6,09
6. BMW 677 5,98
7. Volkswagen 651 5,75
8. Mercedes-Benz 647 5,71
9. Skoda 596 5,26
10. Ford 500 4,41
11. Renault 485 4,28
12. Audi 357 3,15
13. Opel 315 2,78
14. Mini 304 2,68
15. Lynk & Co 288 2,54
16. Suzuki 249 2,20
17. Citroën 219 1,93
18. Mazda 216 1,91
19. Nissan 199 1,76
20. Dacia 131 1,16
21. Porsche 117 1,03
22. Seat/Cupra 110 0,97
23. Fiat/Abarth 77 0,68
24. Polestar 72 0,64
25. Honda 70 0,62
26. Mitsubishi 63 0,56
27. Land Rover 47 0,41
28. Jeep 23 0,20
29. Lexus 22 0,19
30. Tesla 21 0,19
31. MG 20 0,18
32. DS 18 0,16
33. Smart 9 0,08
34. Jaguar 8 0,07
35. Bentley 6 0,05
36. Alfa Romeo 5 0,04
37. Aston Martin 4 0,04
38. Ferrari 2 0,02
39. Lamborghini 2 0,02
40. Chrysler 2 0,02
41. Subaru 1 0,01
42. Alpine 1 0,01
43. Rolls-Royce 1 0,01
44. JAC 1 0,01
45. Seres 1 0,01
46. McLaren 1 0,01
47. Donkervoort 1 0,01
CAMPERS 70 0,62
TOTAAL 11.329

Hyundai en Lynk & Co (nieuw) hebben hun resultaat van heel februari 2021 in aantallen al overtroffen. Ook Kia, Mini, Porsche, Polestar en Honda (nieuwe HR-V) komen een heel eind en lijken op weg te zijn naar een zeer mooie februarimaand.
 
[size=medium]Bestelauto's, januari 2022[/size]

Na veel (zelf?)registraties in december crashen de Renault Express en Trafic in januari; met de Fiat Talento werd eind vorig jaar gestunt, maar die lijkt nu in afwachting van de Scudo goeddeels uitverkocht. Ook de Volkswagen T6-serie begon het jaar slecht. Wel goede resultaten waren er voor de Ford Transit (#6), Mercedes-Benz Citan met dank aan de nieuwe generatie (#11), MAN TGE (#15), Toyota ProAce City (#18) en Hilux (#25).


Mercedes Benz Citan HuizingHarvest Emmen by Lucas Ensing, on Flickr

1. Mercedes-Benz Sprinter 563
2. Volkswagen Caddy 553
3. Ford Transit Custom 463
4. Mercedes-Benz Vito/V/EQV 455
5. Volkswagen Crafter 337
6. Ford Transit 331
7. Peugeot Expert 260
8. Renault Master 244
9. Volkswagen Transporter/T6 243
10. Opel Vivaro/Zafira 174
11. Mercedes-Benz Citan 139
12. Peugeot Partner 121
13. Renault Trafic 120
14. Iveco Daily 117
15. MAN TGE 116
16. Toyota ProAce 115
17. Opel Combo 109
18. Toyota ProAce City 102
19. Opel Movano 82
20. Ford Transit Connect 70
21. Renault Kangoo 68
22. Citroën Jumpy 64
23. Fiat Ducato 57
24. Citroën Berlingo 54
25. Toyota Hilux 52
26. Peugeot Boxer 51
27. Renault Express 45
28. Fiat Doblò 38
29. Ram 1500/2500/3500 34
30. Ford Transit Courier 29
31. Toyota Land Cruiser 25
32. Citroën Jumper 23
33. Fiat Talento 20
34. Ford Ranger 19
35. Suzuki Jimny 16
36. Goupil G6 15
37. Fiat Fiorino 11
38. Toyota RAV4 8
39. Ford F-150 7
40. Nissan NV200 5
41. Land Rover Defender 5
42. Nissan Navara 5
43. Mitsubishi L200 5
 
Februari 2022: personenauto's

ircy6rub9nmw_800.jpg


In februari werden er 5,8% meer auto's geregistreerd dan in dezelfde maand vorig jaar. Het is de eerste keer sinds juni 2021 dat de registraties weer stijgen. Kia was het populairst in februari, gevolgd door Toyota. Beide merken noteerden flinke plussen. Omdat Volkswagen een beroerde maand had, bezetten de eerdergenoemde merken daarom de eerste twee plekken op jaarbasis vlak voor Volkswagen. Ook BMW deed het goed na een beroerd verlopen januarimaand. Hyundai is voor de tweede maand op rij de grote winnaar in de top tien met wederom duizelingwekkende verkoopstijgingen. De plussen zijn extra groot omdat Hyundai vorig jaar slecht startte. Mooie plussen van boven de twintig procent waren er verder voor Audi, Mini, Lynk & Co (nieuw), Porsche, Polestar, Honda, Tesla, MG, Lexus, DS, Lexus en Smart. Sommige merken/fabrikanten lijken nog steeds bovengemiddeld veel last te hebben van chiptekorten, waaronder de VW groep (uitgezonderd de margerijke premium- en luxemerken, maar wel de goedkoopste Audi, de A1), Ford (Fiesta), Mitsubishi (Space Star) en Opel. Mazda is de grootste verliezer in de top twintig. Veel reden tot zorg is er niet, want het marktaandeel lag in februari alsnog hoger dan over heel 2021 gemeten: februari 2021 was gewoon een buitengewone uitschieter naar boven. Voor Seat/Cupra en Mitsubishi is er meer reden tot zorg, want deze merken deden het ook marktaandeeltechnisch abominabel. De Spanjaarden lijken van de VW-groep het meeste last te hebben van chiptekorten. Bij Mitsubishi stond de Space Star veel lager dan gewoonlijk; de Eclipse Star stond met 39 registraties net buiten de lijst, de Outlander is eind vorig jaar uitverkocht. Met twee modellen is de kans natuurlijk veel groter dat de resultaten fluctueren...

Code:
1.	Kia        	2.500	10,94	39,2
2.	Toyota        	1.958	8,57	26,8
3.	Peugeot        	1.719	7,52	0,4
4.	BMW        	1.571	6,87	39,5
5.	Hyundai        	1.480	6,47	165,2
6.	Volkswagen	1.288	5,63	-19,3
7.	Skoda        	1.215	5,31	-9,7
8.	Volvo        	1.176	5,14	-2,2
9.	Renault        	1.144	5,00	-13,1
10.	Ford        	1.124	4,92	-20,6
11.	Mercedes-Benz	1.000	4,37	-2,6
12.	Opel        	904	3,95	-21,8
13.	Audi        	803	3,51	22,6
14.	Citroën        	736	3,22	-4,2
15.	Mazda        	506	2,21	-45,3
16.	Nissan        	502	2,20	17,3
17.	Mini        	464	2,03	41,5
18.	Suzuki        	422	1,85	-4,1
19.	Lynk & Co	369	1,61
20.	Fiat/Abarth	325	1,42	-17,1
21.	Seat/Cupra*	240	1,05	-53,3
22.	Dacia        	204	0,89	4,1
23.	Porsche        	204	0,89	45,7
24.	Mitsubishi	122	0,53	-49,8
25.	Polestar	113	0,49	41,3
26.	Honda        	112	0,49	38,3
27.	Land Rover	100	0,44	-18,0
28.	Tesla        	83	0,36	112,8
29.	MG        	77	0,34	266,7
30.	Jeep        	64	0,28	-39,0
31.	DS        	49	0,21	44,1
32.	Lexus        	48	0,21	29,7
33.	Alfa Romeo	24	0,10	-22,6
34.	Smart        	18	0,08	80,0
35.	Jaguar        	16	0,07	6,7
36.	Bentley        	11	0,05	57,1
37.	Ferrari        	7	0,03	16,7
38.	Aston Martin	5	0,02	25,0
39.	Lamborghini	4	0,02	-33,3
40.	Chrysler	4	0,02
41.	Xpeng        	2	0,01
42.	Subaru        	1	0,00	-94,4
43.	Alpine        	1	0,00	-50,0
44.	Rolls-Royce	1	0,00
45.	JAC        	1	0,00	-50,0
46.	Seres        	1	0,00
47.	McLaren        	1	0,00
48.	Maserati	1	0,00	0,0
49.	Donkervoort	1	0,00	-50,0
CAMPERS                	120	0,52
OVERIG                	19	0,08
TOTAAL                	22.860		5,8
* Cupra 8

[size=x-small]Campers:
Adria 15
Benimar 2
Bürstner 1
Capron 15
Carthago 7
Chausson 9
Dethleffs 4
Dreamer 1
Elnagh 1
Etrusco 1
Eura Mobil 1
Frankia 1
Hobby 1
Hymer 22
Kabe 1
Knaus 8
Laika Caravans S.P.A. 1
LMC 7
McLouis 2
Pilote 1
Pössl 2
Rapido 3
Tourne Mobil 2
Weinsberg 12
Peugeot Boxer Affinity 2 cijfers zie Peugeot
Westfalia[/size]


2022 Honda HR-V Hybrid by Peter Olthof, on Flickr

Op modelniveau zien we in de top zeven twee Kia's, twee Peugeots en twee Toyota's geclusterd, met ertussen de Volvo XC40/C40. Kia wist liefst drie modellen in de top tien te plaatsen. De eerste Volkswagen zien we pas op #35 (ID.4)! Dan is het nog knap dat Volkswagen op de zesde plek eindigt en laat zien dat Volkswagen een breed modellenaanbod heeft. De Polo (#40) zal niet door vraaguitval zo laag staan: chiptekorten zullen hier een rol in spelen. Zustermodellen Seat Ibiza (#90) en Audi A1 (9 registraties!) laten een vergelijkbaar beeld zien. Dat geldt dus ook wederom voor de Ford Fiesta (#52).

Aanhoudend populair zijn de Peugeot-modellen 2008 (#4) en 3008/5008 (#15), de BMW-modellen 3 Serie (#9, maakt januari beetje goed), 5 Serie (#32), 4 Serie/i4 (#49) en i3 (#78, voor liefhebbers van een dergelijk bijzonder model is het nu of nooit), de Hyundais Tucson (#16), Bayon (#54) en Santa Fe (#91), maar vooral de i20 (#30), een record voor het huidige model na #35 in januari; houdt Hyundai dit niveau vast? Het zou een hele verbetering zijn ten opzichte van zijn voorganger. Elkaars concurrenten Renault Arkana (#36) en Citroën C4 (#37) doen het zeker in het geval van de Arkana wat mij betreft verrassend goed. Suzuki doet het goed met de Vitara (#50) en SX4 S-Cross (#79). De Kia Ceed-serie (#10) en Lynk & Co 01 (#11) blijven in vorm en de Skoda Kodiaq (#14). De Kodiaq is in de eerste helft van de afgelopen jaren veel populairder dan in de tweede helft. De aantallen lagen ietsje lager dan vorig jaar, maar alsnog is #14 een mooie positie. De Fiat 500 doet het prima (#21), maar dat is 89% van alle Fiats... De nieuwe Honda HR-V komt binnen op #86. De tweede nieuwe binnenkomer is heel wat kostbaarder. De Mercedes-Benz EQS stond voor het eerst in 'mijn' lijst (deze maand >40 registraties) op #114.

1. Kia Picanto 753
2. Kia Niro 727
3. Volvo XC40/C40 640
4. Peugeot 2008 596
5. Peugeot 208 557
6. Toyota Yaris 552
7. Toyota Aygo 506
8. Ford Focus 451
9. BMW 3 Serie 392
10. Kia Ceed 374
11. Lynk & Co 01 369
12. Opel Corsa 365
13. Toyota Yaris Cross 356
14. Skoda Kodiaq 334
15. Peugeot 3008/5008 317
16. Hyundai Tucson 312
17. Renault Clio 302
18. Kia Stonic 298
19. Audi A3 295
20. Mini Hatch/Cabrio 289
21. Fiat 500 289
22. Hyundai i10 288
23. Citroën C3 286
24. Audi Q4 272
25. Hyundai Kona 260
26. Nissan Qashqai 256
27. Renault Captur 255
28. Skoda Enyaq 255
29. Skoda Octavia 241
30. Hyundai i20 237
31. Volvo S60/V60 233
32. BMW 5 Serie 232
33. Ford Puma 220
34. Mercedes-Benz C-Klasse 218
35. Volkswagen ID.4 217
36. Renault Arkana 216
37. Citroën C4 212
38. Volvo XC60 203
39. Toyota RAV4 196
40. Volkswagen Polo 195
41. Volkswagen Golf 188
42. Mazda CX-30 184
43. Opel Mokka 182
44. Peugeot 108 179
45. Volkswagen ID.3 179
46. Mercedes-Benz A-Klasse 175
47. Kia EV6 168
48. Toyota Corolla 167
49. BMW 4 Serie/i4 163
50. Suzuki Vitara 161
51. BMW X3/X4 160
52. Ford Fiesta 159
53. Ford Kuga 158
54. Hyundai Bayon 157
55. BMW 1 Serie 155
56. Mercedes-Benz CLA 144
57. Opel Astra 142
58. Dacia Sandero 139
59. Volkswagen Tiguan 138
60. Skoda Karoq 138
61. Mini Countryman 135
62. Hyundai Ioniq 5 134
63. Nissan Micra 132
64. Opel Crossland 130
65. Toyota C-HR 127
66. Citroën C1 123
67. Volkswagen T-Roc 119
68. Skoda Fabia 113
69. Polestar 2 113
70. Mazda2 112
71. Renault Mégane 111
72. Mazda CX-5 111
73. Mercedes-Benz GLA/EQA 108
74. Volkswagen T-Cross 107
75. Renault Twingo 104
76. BMW X1 103
77. Suzuki Ignis 103
78. BMW i3 96
79. Suzuki SX4 S-Cross 91
80. Kia Sportage 85
81. Mitsubishi Space Star 83
82. Porsche Cayenne 82
83. Volvo XC90 82
84. Skoda Superb 68
85. Audi A4 66
86. Honda HR-V 65
87. Citroën C5 Aircross 64
88. Opel Grandland 64
89. Tesla Model Y 64
90. Seat Ibiza 63
91. Hyundai Santa Fe 63
92. Mazda3 63
93. Suzuki Swift 61
94. Ford Mustang Mach-E 60
95. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 60
96. Skoda Scala 55
97. MG ZS 55
98. Renault Zoe 54
99. Nissan Juke 53
100. Porsche Taycan 52
101. Mercedes-Benz GLB/EQB 52
102. Nissan Leaf 51
103. Seat Ateca 49
104. Seat Tarraco 49
105. Mercedes-Benz E-Klasse 49
106. Dacia Duster 47
107. BMW 2 Serie Gran Coupé 47
108. Seat/Cupra Leon 45
109. Skoda Kamiq 44
110. Renault Kadjar 44
111. Audi Q2 43
112. BMW iX 43
113. Volkswagen Up 42
114. Mercedes-Benz EQS 41
115. Jeep Compass 40
116. Mini Clubman 40
117. Kia Rio 40
118. Peugeot 508 40
119. Renault Scénic 40

6vM5LJmF5mGC5HOPRX8CJn-fcad6fc7030678798c0f1d44a8a9b057-mercedes-eqs-2022-2-1-1100.jpg


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<40 registraties) zijn de volgende modellen. De BMW 2 Serie, 2 Serie Active Tourer, Citroën C5 X
Audi E-Tron GT 13
BMW 2 Serie 9
BMW 2 Serie Active Tourer 31 (zie 2 Serie Active/Gran Tourer totaal in ranglijst)
BMW i4 10 (zie 4 Serie/i4 totaal in ranglijst)
Citroën C5 X 6
Cupra Born 0
Cupra Formentor 6
Dacia Spring 7
DS 4 6
DS 9 3
JAC iEV7S 1
Lexus NX 12
Maserati MC20 0
Mercedes-Benz Citan 1
Mercedes-Benz EQB 31 (zie GLB/EQB totaal in ranglijst)
MG Marvel R 16
Renault Kangoo 0
Seres 3 1
Toyota Mirai 2
Toyota Highlander 3
Volkswagen Caddy 1
Volkswagen Multivan 14
Volvo C40 32 (zie XC40/C40 totaal in ranglijst)

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek.nl, Flickr, Autoscout24.nl[/size]
 
Bestelauto's, februari 2022

RAI Vereniging biedt de cijfers nu alleen nog voor leden aan. Dus heb ik de cijfers met kenteken.tv bijeen gesprokkeld.
Kennelijk liepen de registraties met liefst 25% terug in februari: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/bestelautoverkoop-februari-kwart-minder-dan-vorig-jaar/

RAM1500_test-2-590x392.jpg


Volkswagen heeft een mooi stabiele Caddy, maar de T6-serie en Crafter halveren bijna. Bij Ford lijken chiptekorten vooral te zijn afgewenteld op de kleine Courier en Custom, waarvan de registraties implodeerden. Mercedes-Benz heeft dan weer niets te klagen, want alle modellen zaten in de lift. Bij Renault had de Trafic het moeilijk, maar de Express en Kangoo komen dit jaar tot nu toe helemaal niet uit de verf. Bij Stellantis houdt Opel beter stand dan Citroën en vooral Peugeot, terwijl Fiat het nu zonder volumemodel Talento moet stellen in afwachting van de nieuwe Scudo. Toyota doet het tegen de verdrukking erg goed, met voor zowel de ProAce als de ProAce City verdubbelingen. De registraties zullen vooral gestuwd zijn door de elektrische uitvoeringen. De Iveco Daily is stabiel; de MAN TGE halveert ruimschoots (de Volkswagen-groep lijkt bovengemiddeld hard te zijn geraakt door onderdelentekorten). De Ram-serie verdubbelt ruimschoots. Maxus Nederland bakt er niets van.

1. Ford Transit Custom 483
2. Mercedes-Benz Sprinter 430
3. Volkswagen Caddy 348
4. Mercedes-Benz Vito/V/EQV 333
5. Volkswagen Transporter/T6 235
6. Renault Master 226
7. Renault Trafic 216
8. Opel Vivaro/Zafira 205
9. Volkswagen Crafter 187
10. Peugeot Partner 175
11. Ford Transit 168
12. Peugeot Expert 166
13. Opel Combo 162
14. Toyota ProAce 158
15. Iveco Daily 141
16. Toyota ProAce City 115
17. Citroën Berlingo 115
18. Mercedes-Benz Citan 66
19. Ram 1500/2500/3500 64
20. Ford Transit Connect 58
21. Fiat Ducato 58
22. Citroën Jumpy 55
23. Opel Movano 53
24. MAN TGE 47
25. Peugeot Boxer 47
26. Fiat Doblò 35
27. Toyota Hilux 31
28. Renault Kangoo 30
29. Citroën Jumper 28
30. Renault Express 27
31. Toyota Land Cruiser 19
32. Ford Ranger 15
33. Suzuki Jimny 12
34. Goupil G6 11
35. Fiat Fiorino 10
36. Ford Transit Courier 9
37. Nissan Interstar/NV400 8
38. Nissan Primastar/NV300 7
39. Land Rover Defender 5
40. Nissan NV200 5

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Bestelauto.nl
[/size]
 
1 t/m 18 maart:
1. Kia 1.450 11,94
2. Toyota 807 6,65
3. Hyundai 805 6,63
4. Volkswagen 780 6,43
5. Skoda 758 6,24
6. BMW 739 6,09
7. Audi 733 6,04
8. Volvo 684 5,63
9. Mercedes-Benz 622 5,12
10. Peugeot 540 4,45
11. Renault 498 4,10
12. Ford 460 3,79
13. Suzuki 368 3,03
14. Mini 363 2,99
15. Opel 315 2,59
16. Fiat/Abarth 270 2,22
17. Nissan 262 2,16
18. Tesla 262 2,16
19. Seat/Cupra 190 1,57
20. Mazda 189 1,56
21. Porsche 145 1,19
22. Citroën 138 1,14
23. Dacia 134 1,10
24. Lynk & Co 110 0,91
25. Polestar 81 0,67
26. Honda 72 0,59
27. Land Rover 69 0,57
28. Mitsubishi 42 0,35
29. MG 24 0,20
30. Jeep 23 0,19
31. Lexus 20 0,16
32. DS 15 0,12
33. Jaguar 11 0,09
34. Smart 9 0,07
35. Ferrari 7 0,06
36. Alfa Romeo 4 0,03
37. Bentley 4 0,03
38. Lamborghini 2 0,02
39. Subaru 2 0,02
40. Alpine 2 0,02
41. Aston Martin 1 0,01
42. Chrysler 1 0,01
43. Rolls-Royce 1 0,01
44. Seres 1 0,01
45. Maserati 1 0,01
46. Morgan 1 0,01
CAMPERS 125 1,03
TOTAAL 12.140

Best presterende merken (nu al maart 2021 overtroffen): Hyundai, Suzuki, Honda
Ook Kia, Skoda, Audi, Tesla, Porsche en Dacia lijken maart 2021 eenvoudig te gaan overtreffen. Fiat gaat daar ook bij horen: het marktaandeel ligt nu al 0,6 procentpunt hoger dan in heel maart 2021 en Fiat-kennende (als Stellantis-merk) komt daar aan het einde van de maand nog een hoop bij. Fiat scoort vooral met de elektrische 500, die nu in trek is door de subsidieverdubbelaar.
 
Volkswagen heeft ook wat fabrieken dicht dacht ik. KIA gaat dit jaar wellicht wel het meestverkochte (eeh geregistreerde) merk worden in ons land.
 
De Aziaten doen het geweldig, Kia en Hyundai en Toyota, wie had dit kunnen bedenken paar jaar geleden. Topkwaliteit, uitstekende garanties, zuinige motoren en in geval Kia en Hyundai, top EV's.
 
Bij Suzuki valt me op dat ze het aan het begin van de maand altijd goed doen. De Swift, Ignis en Vitara staan dan vrij hoog, maar aan het eind van de maand zijn die allemaal naar beneden gezakt.
 
@ LM 1: dat idee heb ik ook. Het omgekeerde ten opzichte van de Stellantis-merken en Renault-Nissan.

Maart 2022: personenauto's

In het kort: Kia eenvoudig aan de leiding. Effecten onderdelentekorten blijven duidelijk merkbaar. Skoda ondanks een zwakke Octavia (vast productieproblemen) een goed resultaat. Mooie winst voor Audi en Hyundai in de top tien. Daarbuiten Nissan (vast acties, want al het nieuws moet nog in de showroom verschijnen), zeer mooie maand voor Fiat, Tesla heeft bloeden in Nederland voorlopig gestelpt met de Model Y. Porsche immer in vorm, MG moet het na moeilijk 2021 (in Nederland) weer beter kunnen doen. Bemoedigende cijfers voor Honda en DS. Onthutsend zwak Opel, moet haast wel een diepterecord zijn. Opel wacht op de nieuwe Astra, maar mij valt ook op dat de EV's minder gevraagd zijn dan de vergelijkbare Peugeot EV's. Renault wacht op Austral en vooral Mégane E-Tech (deze maand eerste registraties, vast demo's).

28743.jpg


Merkenranglijst
Code:
1.	Kia        	2.474	9,93	32,0
2.	BMW        	1.712	6,87	9,5
3.	Peugeot        	1.635	6,56	-1,4
4.	Volkswagen	1.623	6,52	-28,3
5.	Toyota        	1.531	6,15	-15,1
6.	Volvo        	1.502	6,03	21,7
7.	Skoda        	1.381	5,54	11,1
8.	Audi        	1.282	5,15	58,7
9.	Hyundai        	1.229	4,93	124,3
10.	Mercedes-Benz	1.216	4,88	-6,8
11.	Nissan        	1.048	4,21	36,1
12.	Ford        	1.023	4,11	-26,1
13.	Renault        	941	3,78	-18,3
14.	Fiat/Abarth	743	2,98	97,6
15.	Opel        	669	2,69	-57,9
16.	Mini        	658	2,64	19,0
17.	Citroën        	550	2,21	-32,5
18.	Suzuki        	534	2,14	50,8
19.	Tesla        	468	1,88	36,8
20.	Mazda        	400	1,61	43,4
21.	Seat/Cupra	382	1,53	-37,3
22.	Porsche        	247	0,99	47,9
23.	Dacia        	237	0,95	55,9
24.	Lynk & Co	220	0,88
25.	Polestar	180	0,72	59,3
26.	Mitsubishi	146	0,59	-24,7
27.	MG        	141	0,57	147,4
28.	Land Rover	132	0,53	-7,0
29.	Honda        	127	0,51	92,4
30.	DS        	85	0,34	174,2
31.	Jeep	        63	0,25	-8,7
32.	Lexus        	30	0,12	-65,1
33.	Jaguar        	15	0,06	-37,5
34.	Smart        	15	0,06	-61,5
35.	Alfa Romeo	11	0,04	175,0
36.	Ferrari        	11	0,04	0,0
37.	Bentley        	10	0,04	25,0
38.	Subaru        	7	0,03	40,0
39.	Lamborghini	5	0,02	25,0
40.	Alpine        	3	0,01	0,0
41.	Maserati	3	0,01	50,0
42.	Aston Martin	2	0,01	0,0
43.	Morgan        	2	0,01	0,0
44.	Chrysler	1	0,00	0,0
45.	Rolls-Royce	1	0,00
46.	Seres        	1	0,00	-50,0
47.	Bugatti        	1	0,00
CAMPERS               	213	0,85
OVERIG                	49	0,20
[b]TOTAAL                	24.959		3,8[/b]

Seat 305 / Cupra 77

Campers:
[size=x-small]Adria 30
Benimar 5
Bürstner 1
Capron 20
Carthago 15
Challenger 1
Chausson 17
Dethleffs 16
Dreamer 3
Elnagh 1
Eura Mobil 1
Hobby 4
Hymer 28
Itineo 1
Knaus 20
Laika Caravans S.P.A. 4
LMC 6
McLouis 4
Morelo 1
P.L.A. (PLA) 1
Pössl 7
Rapido 5
Sun Living 7
Tourne Mobil 6
Weinsberg 9[/size]

kia_sportage_Sportage02.jpg


Nieuw in onderstaande ranglijst: nieuwe Peugeot 308 (#73), Dacia Jogger (#103) en DS 4 (#115). Opvallend in trek was de Fiat 500 door de subsidieverdubbelaar op de EV (#3); de Mini Hatch/Cabrio (#7) en Nissan Qashqai (#8) deden het ook goed. Nieuwe Kia Sportage stijgt door naar #24, de Ford Fiesta is eindelijk weer eens een beetje hoog in de lijst te vinden (#19), de BMW 4 Serie inclusief de i4 stijgt door naar #29 (een record), de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse stijgt een plekje door (#33), de Skoda Fabia is met dank aan de nieuwe generatie in de top vijftig te vinden (#49), de MG ZS klimt uit een dal door de facelift (#65), de BMW iX stijgt naar #80, de BMW 2 Serie Active/Gran Tourer met dank aan de nieuwe Active Tourer kwam uit op #89, de Cupra Born op #105, de nieuwe Honda HR-V op #121 en de Mercedes-Benz EQS op #124.

Modellenranglijst
1. Volvo XC40/C40 936
2. Kia Picanto 673
3. Fiat 500 653
4. Peugeot 208 643
5. Kia Niro 628
6. Peugeot 2008 540
7. Mini Hatch/Cabrio 507
8. Nissan Qashqai 500
9. Skoda Enyaq 490
10. Audi Q4 426
11. Toyota Yaris 422
12. Audi A3 384
13. Kia Ceed 377
14. Volkswagen T-Roc 358
15. Renault Captur 350
16. Toyota Yaris Cross 331
17. Hyundai Tucson 300
18. Nissan Micra 295
19. Ford Fiesta 285
20. Ford Focus 282
21. Peugeot 3008/5008 282
22. BMW 3 Serie 282
23. Toyota Corolla 279
24. Kia Sportage 276
25. BMW X3/X4 273
26. Tesla Model Y 273
27. Kia EV6 267
28. Opel Corsa 264
29. BMW 4 Serie/i4 260
30. Skoda Kodiaq 236
31. Mercedes-Benz CLA 236
32. Hyundai Kona 233
33. Mercedes-Benz C-Klasse 224
34. Renault Clio 220
35. Lynk & Co 01 220
36. Volvo XC60 216
37. Ford Puma 212
38. Volkswagen Tiguan 207
39. Volkswagen ID.4 204
40. Citroën C3 203
41. Toyota C-HR 203
42. Volvo S60/V60 199
43. Volkswagen Polo 195
44. Hyundai i20 195
45. Tesla Model 3 195
46. Suzuki Ignis 190
47. Hyundai i10 189
48. Volkswagen ID.3 182
49. Skoda Fabia 180
50. Polestar 2 180
51. Nissan Leaf 174
52. BMW 5 Serie 170
53. Kia Stonic 161
54. Mercedes-Benz A-Klasse 158
55. BMW 1 Serie 158
56. Suzuki Swift 158
57. Skoda Karoq 153
58. Hyundai Ioniq 5 152
59. Suzuki Vitara 146
60. Mazda CX-30 142
61. Ford Kuga 134
62. Toyota Aygo 131
63. Toyota RAV4 129
64. Volkswagen Golf 123
65. MG ZS 118
66. Citroën C4 115
67. Volkswagen Up 115
68. Mercedes-Benz B-Klasse 115
69. Opel Grandland 111
70. Opel Crossland 108
71. Skoda Kamiq 107
72. Mercedes-Benz GLC 106
73. Peugeot 308 105
74. Opel Mokka 103
75. Seat/Cupra Leon 103
76. Mazda2 101
77. Porsche Cayenne 100
78. Mini Countryman 97
79. Skoda Superb 97
80. BMW iX 96
81. BMW X1 95
82. Audi A4 94
83. Hyundai Bayon 92
84. Citroën C3 Aircross 92
85. Renault Zoe 91
86. BMW X5/X6 91
87. Dacia Sandero 87
88. Renault Arkana 86
89. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 86
90. Mitsubishi Space Star 85
91. Audi Q2 83
92. Volkswagen Taigo 82
93. Mazda CX-5 80
94. Mercedes-Benz GLA/EQA 80
95. Citroën C5 Aircross 79
96. Nissan Juke 76
97. Volvo S90/V90 76
98. Renault Twingo 75
99. Volvo XC90 75
100. Seat Arona 74
101. BMW 2 Serie Gran Coupé 74
102. Fiat Panda 72
103. Dacia Jogger 70
104. Seat Ibiza 69
105. Cupra Born 69
106. Audi E-Tron 68
107. Mercedes-Benz Vito/V-klasse/EQV 68
108. Ford Mustang Mach-E 65
109. Land Rover Defender 64
110. Skoda Octavia 62
111. Dacia Duster 62
112. Mitsubishi Eclipse Cross 61
113. Porsche Taycan 61
114. Renault Mégane 58
115. DS 4 58
116. Mazda3 57
117. Volkswagen T-Cross 55
118. Skoda Scala 55
119. Mini Clubman 54
120. Honda Jazz 54
121. Honda HR-V 53
122. Porsche 911 51
123. Opel Astra 47
124. Mercedes-Benz EQS 45
125. Audi A1 44
126. Volkswagen Passat 44
127. Mercedes-Benz GLB/EQB 44
128. Kia Sorento 43
129. Audi Q3 42
130. Hyundai Santa Fe 41
131. Audi A5 40

Gescheiden aantallen
Fiat 500 oud / EV: 264 / 389
Mazda2 / 2 Hybrid (Yaris): 67 / 34

694


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<40 registraties) zijn de volgende modellen.
Audi E-Tron GT 17
BMW 2 Serie 19
Citroën C5 X 0
Cupra Formentor 6
Dacia Spring 7
DS 9 2
Lexus NX 11
Maserati MC20 0
Mercedes-Benz Citan 1
Mercedes-Benz EQB 33 (zie GLB/EQB totaal in ranglijst)
MG 5 8 NIEUW
MG Marvel R 7
Renault Express 1 NIEUW (niet leverbaar in Nederland/Europa als personenbus)
Renault Kangoo 0
Renault Mégane E-Tech 8 (doe ik apart omdat het totaal andere auto is dan bestaande Mégane) NIEUW
Seres 3 1
SsangYong Korando 0
Toyota Aygo X 6 (voor totaal Aygo zie lijst) NIEUW
Toyota Mirai 4
Volkswagen Caddy 6
Volkswagen Multivan 14

Niet nieuw, toch een zeldzaam fenomeen: er is een nieuwe Bugatti Chiron verkocht.

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Autozine.nl / Rijtesten.nl / AD.nl[/size]
 
Met de Megane E Tech was een evenement in Vinkeveen denk ik. Zag er bij een hotel een aantal staan, met wat concurrenten ernaast.
 
Wouter82 zei:
Je vraagt je onderhand toch af hoe ze bij Subaru het hoofd boven water weten te houden...

Wellicht zijn Subaru-verkooppunten voornamelijk multimerkdealers en anders met occasions en onderhoud. Een vetpot zal het niet zijn. :)

Ben benieuwd wat de Solterra gaat doen. Die krijgt een halfjaar voorsprong op de Toyota bzdinges, maar de 2022-versies krijgen slechts 1-faseladen. Alsnog moet die auto toch wel voor een opleving van de Subaru-verkopen kunnen gaan zorgen, lijkt mij.
 
Rutger DC zei:
Wouter82 zei:
Je vraagt je onderhand toch af hoe ze bij Subaru het hoofd boven water weten te houden...

Wellicht zijn Subaru-verkooppunten voornamelijk multimerkdealers en anders met occasions en onderhoud. Een vetpot zal het niet zijn. :)

Ben benieuwd wat de Solterra gaat doen. Die krijgt een halfjaar voorsprong op de Toyota bzdinges, maar de 2022-versies krijgen slechts 1-faseladen. Alsnog moet die auto toch wel voor een opleving van de Subaru-verkopen kunnen gaan zorgen, lijkt mij.
Ze hebben tot nu toe 30 auto's verkocht, dus ja een opleving heb je zo. Aan de andere kant hij heeft niet echt een USP.
 
Bestelauto's, maart 2022

Het gaat niet goed met de bestelautoregistraties. Alle modellen in de top tien gingen erop achteruit. De middelgrote bestellers van Peugeot en Opel hielden de verliezen dan nog beperkt, de ProAce ging er zelfs op vooruit. Bovendien komt de technisch identieke Fiat Scudo nieuw binnen op #31. De Opel Combo bleef verder redelijk stabiel, de Toyota ProAce City verdubbelde zelfs ruimschoots, waarmee Toyota de bedrijfsautosuccessen voortzet, temeer de Hilux erg goed scoort. Ram scoorde eveneens zeer goed. Fiat had eens een goede maand met de Doblò na veel magere maanden, bij Mercedes-Benz profiteert de Citan van de nieuwe generatie en Nissan haalde één registratie meer dan in dezelfde maand vorig jaar met de Primastar/NV300 met dank aan de facelift. De grootste verliezer is de Ford Transit Connect, waarvan de registraties met ongeveer 80% daalden.

Zie maart 2021 ter vergelijk.

5aayqaxbekzv_800.jpg


1. Mercedes-Benz Sprinter 485
2. Mercedes-Benz Vito/V/EQV 431
3. Volkswagen Transporter/T6 360
4. Ford Transit Custom 359
5. Volkswagen Caddy 327
6. Renault Master 298
7. Renault Trafic 270
8. Peugeot Expert/Traveller 231
9. Opel Vivaro/Zafira 205
10. Peugeot Partner 184
11. Opel Combo 184
12. Volkswagen Crafter 183
13. Ford Transit 174
14. Iveco Daily 155
15. Mercedes-Benz Citan 152
16. Toyota ProAce 116
17. Toyota ProAce City 101
18. Citroën Berlingo 98
19. MAN TGE 89
20. Fiat Doblò 89
21. Citroën Jumpy 86
22. Opel Movano 76
23. Renault Kangoo 69
24. Toyota Hilux 54
25. Peugeot Boxer 51
26. Renault Express 51
27. Ram 1500/2500/3500 50
28. Fiat Ducato 50
29. Ford Transit Connect 43
30. Ford Transit Courier 43
31. Fiat Scudo 33
32. Citroën Jumper 32
33. Nissan Primastar/NV300 28
34. Goupil G6 27
35. Toyota Land Cruiser 14
36. Nissan NV200 14
37. Ford Ranger 13
38. Nissan Interstar/NV400 10
39. Fiat Fiorino 9
40. Land Rover Defender 6

[size=x-small]Cijfers: met behulp van kenteken.tv gecompileerd
Foto: AutoWeek.nl[/size]
 
Subaru is altijd zeer geliefd onder de caravanbezitters. Vierwielaandrijving, trekgewicht en goede kwaliteit.
Die groep bereik je niet meer met de Solterra want die heeft zoals de meeste EV's nog geen trekcapaciteiten. Als Subaru dealer zou ik nog even wachten met het plaaten van een vacature voor een verkoper.
 
Rutger DC zei:
Wellicht zijn Subaru-verkooppunten voornamelijk multimerkdealers en anders met occasions en onderhoud. Een vetpot zal het niet zijn. :)
Ze verkopen voornamelijk jonge import, met volledige garantie, om toch nog iets te kunnen verkopen. Nieuw ONK is gewoon niet verkoopbaar door de hoge BPM.

Van de Solterra worden ook geen grote verkoopsucessen verwacht, omdat hij (doordat hij alleen met AWD verkrijgbaar wordt) duurder wordt dan de BZ4X en hij (door zijn lage trekgewicht) niet veel te bieden heeft aan caravanisten (wat normaliter toch een doelgroep is voor auto's met AWD).
 
1 t/m 18 april 2022
1. Kia 1.416 12,85
2. Toyota 943 8,56
3. Volvo 800 7,26
4. Volkswagen 789 7,16
5. Skoda 729 6,62
6. Hyundai 664 6,03
7. Ford 637 5,78
8. BMW 549 4,98
9. Mercedes-Benz 519 4,71
10. Audi 452 4,10
11. Lynk & Co 426 3,87
12. Peugeot 415 3,77
13. Renault 333 3,02
14. Suzuki 281 2,55
15. Seat/Cupra 238 2,16
16. Opel 209 1,90
17. Mazda 185 1,68
18. Nissan 177 1,61
19. Citroën 151 1,37
20. Mini 138 1,25
21. Dacia 104 0,94
22. Polestar 102 0,93
23. Porsche 98 0,89
24. Mitsubishi 92 0,83
25. Fiat/Abarth 90 0,82
26. Land Rover 82 0,74
27. Honda 60 0,54
28. MG 42 0,38
29. DS 24 0,22
30. Lexus 21 0,19
31. Tesla 18 0,16
32. Smart 16 0,15
33. Jeep 15 0,14
34. Jaguar 11 0,10
35. Bentley 8 0,07
36. Alfa Romeo 3 0,03
37. Ferrari 3 0,03
38. Subaru 3 0,03
39. Lamborghini 3 0,03
40. Aston Martin 1 0,01
41. Chrysler 1 0,01
42. Donkervoort 1 0,01
CAMPERS 171 1,55
TOTAAL 11.020
 
Als de eerste van de maand op een weekenddag valt, duurt het altijd even voordat de cijfers worden gepubliceerd over de voorbije maand, dus ik wacht nog even op de cijfers van RDC.

April 2022: Bestelauto's (grijs kenteken)

RAI Vereniging verstrekt de RDC-bestelautoregistratiecijfers niet meer gratis, dus die heb ik maar vast zelf gecompileerd op basis van kenteken.tv.

Zoals te zien is nu met procentuele wijzigingen is er sprake van een slagveld bij traditioneel marktleider Volkswagen, ongetwijfeld vrijwel geheel door de bekende redenen veroorzaakt. Omdat ook Ford het heel moeilijk had, weet Mercedes-Benz het marktleiderschap naar zich toe te trekken. De Sprinter daalde flink, maar dat werd gecompenseerd door de V-reeks en Citan. De nieuwe Citan wist door de struikelende Caddy zelfs het marktleiderschap in zijn segment af te dwingen! Verder deed Opel goede zaken en dat is tamelijk opvallend, want op de personenautomarkt rijgt Opel de laagterecords aaneen.

foto1-2048x1361.jpg


Code:
1.	Mercedes-Benz Vito/V/EQV	348	19,6
2.	Ford Transit Custom        	337	-38,3
3.	Mercedes-Benz Sprinter        	317	-33,3
4.	Renault Trafic                	266	-33,5
5.	Volkswagen Transporter/T6	260	-51,6
6.	Renault Master                	254	-16,2
7.	Opel Vivaro/Zafira        	244	20,8
8.	Peugeot Expert/Traveller	197	-4,4
9.	Mercedes-Benz Citan        	173	154,4
10.	Volkswagen Caddy        	161	-66,2
11.	Opel Combo                	150	1,4
12.	Ford Transit                	129	-53,1
13.	Volkswagen Crafter        	124	-69,2
14.	Toyota ProAce                	121	16,3
15.	Peugeot Partner                	115	-43,3
16.	Iveco Daily                	111	-35,8
17.	Renault Kangoo                	96	14,3
18.	Toyota ProAce City        	77	-15,4
19.	MAN TGE                        	76	-31,5
20.	Citroën Berlingo        	75	-9,6
21.	Citroën Jumpy                	75	-25,0
22.	Opel Movano                	69	-10,4
23.	Fiat Doblò                	62	44,2
24.	Renault Express                	56
25.	Ford Transit Connect        	54	-80,9
26.	Peugeot Boxer                	50	-30,6
27.	Ram 1500/2500/3500        	40	48,1
28.	Ford Transit Courier        	40	-13,0
29.	Nissan Primastar        	39	50,0
30.	Fiat Ducato                	38	-74,0
31.	Toyota Hilux                	32	-17,9
32.	Fiat Scudo                	17
33.	Citroën Jumper                	16	-44,8
34.	Toyota Land Cruiser        	13	-27,8
35.	Ford Ranger                	10	-67,7
36.	Fiat Fiorino                	10	-33,3
37.	Goupil G6                	8
38.	Nissan Interstar        	7	133,3
39.	Land Rover Defender        	7	16,7
40.	Nissan NV200                	6	-14,3
41.	Suzuki Jimny                	6
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Bestelauto.nl[/size]
 
In april 2022 liepen de registraties van personenauto's met 7,4% terug ten opzichte van april 2021. De daling is veroorzaakt door de "aanhoudende chiptekorten, logistieke verstoringen als gevolg van coronamaatregelen, de oorlog in Oekraïne, stijgende grondstofprijzen en het broze economische vertrouwen" (bron). Sommige merken zijn veel harder geraakt dan andere merken en op modelniveau zijn er ook grote verschillen. Hyundai is procentueel de grote winnaar in de top tien, maar Skoda valt ook in positieve zin op. Het Tsjechische merk wist erop vooruit te gaan, ondanks dat de Octavia en Karoq ogenschijnlijk niet geleverd kunnen worden en daardoor decimeerden. Lynk & Co is wederom de klapper. Vorig jaar was het Chinese automerk al de meest succesvolle debutant sinds Daewoo in 1995 en dit jaar stijgt het merk tot grote hoogten. Buitengewoon knap voor een nieuw merk met hier slechts één, uit 2016 stammend model! De Spaanse tandem Seat/Cupra stijgt met dank aan dat laatste merk en Fiat had ook een goede maand. Verder vallen Dacia, MG, Polestar, Porsche, Honda, DS, Smart, Bentley en Lamborghini in positieve zin op. De meest opmerkelijke verliezer is ongetwijfeld Opel, dat in puin ligt met een historisch laag marktaandeel van nog geen 2,5 procent. Productiebeperkingen zullen daar in belangrijke mate debet aan zijn, maar kennelijk heeft Opel meer last daarvan dan andere Stellantis-merken, of die problemen worden meer op Opel afgewenteld.

https%3A%2F%2Ferdee-prod-bucket-s3-001.ams3.cdn.digitaloceanspaces.com%2F17673869_46c8dbd2ef.JPG


Code:
1.	Kia        	2.430	11,00	-9,4
2.	Toyota        	1.655	7,49	-2,0
3.	Volkswagen	1.512	6,85	-27,8
4.	Skoda        	1.498	6,78	3,7
5.	Peugeot        	1.408	6,37	-21,3
6.	Hyundai        	1.249	5,65	59,1
7.	Volvo        	1.186	5,37	-14,7
8.	BMW        	1.115	5,05	-12,3
9.	Ford        	1.110	5,03	-20,1
10.	Mercedes-Benz	1.033	4,68	-1,8
11.	Audi        	817	3,70	-0,2
12.	Renault        	751	3,40	-33,1
13.	Citroën        	705	3,19	1,0
14.	Lynk & Co	691	3,13	947,0
15.	Seat/Cupra	614	2,78	26,1
16.	Opel        	537	2,43	-43,4
17.	Suzuki        	455	2,06	-21,6
18.	Nissan        	427	1,93	-2,1
19.	Fiat/Abarth	379	1,72	56,0
20.	Mazda        	345	1,56	-41,5
21.	Mini        	281	1,27	-32,5
22.	Dacia        	253	1,15	21,0
23.	MG        	213	0,96	334,7
24.	Polestar	211	0,96	170,5
25.	Mitsubishi	193	0,87	-37,3
26.	Porsche        	168	0,76	25,4
27.	Land Rover	141	0,64	-27,3
28.	Honda        	116	0,53	100,0
29.	DS        	49	0,22	104,2
30.	Jeep	        43	0,19	-53,8
31.	Tesla        	28	0,13	-24,3
32.	Lexus        	28	0,13	-9,7
33.	Smart        	28	0,13	86,7
34.	Jaguar        	28	0,13	-9,7
35.	Bentley        	16	0,07	128,6
36.	Alfa Romeo	10	0,05	100,0
37.	Lamborghini	10	0,05	100,0
38.	Ferrari        	8	0,04	-27,3
39.	Subaru        	4	0,02	-87,9
40.	Donkervoort	4	0,02	
41.	Aston Martin	2	0,01	0,0
42.	SsangYong	2	0,01	
43.	Morgan        	1	0,00	
44.	Chrysler	1	0,00	
45.	Seres        	1	0,00	
46.	Rolls-Royce	1	0,00	-66,7
47.	McLaren        	1	0,00	0,0
	CAMPERS        	296	1,34
	OVERIG        	33	0,15
        [b]TOTAAL       	22.087	100,0	-7,4[/b]

[size=x-small]Campers:
Adria 36
Benimar 3
Bürstner / Burstner Gmbh 14
Capron 42
Carthago 10
Chausson 23
Dethleffs 19
Dreamer 1
Elnagh 2
Etrusco 3
Eura Mobil (Euromobil) 1
Forster 4
Frankia 1
Globe-Traveller 1
Hobby 3
Hymer 15
Itineo 2
Kabe 1
Karmann Mobil 2
Knaus 24
La Strada 2
Laika Caravans S.P.A. (Laika) 9
LMC 5
McLouis 6
Niesmann-Bischoff 2
P.L.A. (PLA) 2
Pilote 1
Pössl 14
Rapido 6
Roller Team 1
Sun Living 18
Tourne Mobil 3
Weinsberg 15
Westfalia 5[/size]

630


Op modelniveau scoren de Skoda Enyaq (#1) en Lynk & Co 01 (#4) de pannen van het dak. Skoda lijkt gezien de productieproblemen met de Octavia iets meer nadruk te leggen op de Superb (#70). De nieuwe Fabia stijgt verder door naar #49. Bij de andere (deels) Chinese merken dan Lynk & Co zien we de Polestar 2 doorstijgen naar #29, de MG 5 komt binnen op #63 en de tot nu toe geflopte Marvel R zien we voor het eerst in de lijst terug (#124). Seres en JAC zijn geflopt, Aiways krijgt nog een herkansing.

Volkswagen heeft over de hele linie (productie)problemen, maar de Taigo behaalde de hoogste positie tot nu toe (#28). De Cupra Born was op #35 terug te vinden en de tot nu toe geflopte Formentor is voor het eerst in de lijst te vinden (#125). De Porsche 911 is alsnog een stuk hoger in de lijst terug te vinden (#99).

Bij Hyundai herstelt de Kona zich weer aardig (#10) na een moeilijk 2021, vooral de hybride is in trek. De i10 profiteert van het wegvallen van concurrenten (#11) en verdubbelde in april en op jaarbasis. De Kia EV6 haalt de hoogste positie tot nu toe (#12), de Hyundai Ioniq 5 stelt echter teleur (#58). De Kia Sportage stijgt verder door naar #20. De Toyota Aygo X stormt de lijst binnen met 197 registraties. Inclusief de oude generatie komt de auto op #24 uit. Voor Honda-begrippen is de HR-V succesvol (#100), de Suzuki SX4 S-Cross stijgt door naar #76 met dank aan de nieuwe generatie.

De Fiat 500 scoorde opnieuw goed met dank aan de nieuwe, elektrische generatie (#14), terwijl de Panda (#97) in de schaduw omhoog kruipt, wellicht geholpen door de weggevallen interne Stellantis-concurrentie. Over Stellantis gesproken, Citroën levert met de C3 Aircross (#17) toch wel de opvallendste prestatie af. De C3 Aircross is in Nederland allesbehalve succesvol, deze uitschieter naar boven lijkt eenmalig. Het elektrische busje Jumpy/SpaceTourer had ook een goede maand (#93). De nieuwe Peugeot 308 komt verder de top vijftig binnen (#41).

1. Skoda Enyaq 869
2. Volvo XC40/C40 820
3. Peugeot 208 712
4. Lynk & Co 01 691
5. Kia Picanto 567
6. Kia Niro 567
7. Volkswagen Polo 517
8. Toyota Yaris 420
9. Ford Fiesta 417
10. Hyundai Kona 387
11. Kia Ceed/Proceed/XCeed 349
12. Kia EV6 338
13. Hyundai i10 330
14. Fiat 500 320
15. Toyota Corolla 305
16. Nissan Qashqai 278
17. Citroën C3 Aircross 275
18. Toyota Yaris Cross 267
19. Opel Corsa 263
20. Kia Sportage 261
21. Peugeot 2008 256
22. Audi A3 252
23. Renault Captur 252
24. Toyota Aygo/Aygo X 248
25. Toyota C-HR 240
26. Kia Stonic 234
27. Ford Puma 226
28. Volkswagen Taigo 212
29. Polestar 2 210
30. Mercedes-Benz A-Klasse 210
31. Peugeot 3008/5008 202
32. Mini Hatch/Cabrio 198
33. BMW X3/iX3/X4 198
34. Volkswagen ID.4/ID.5 194
35. Cupra Born 188
36. Mercedes-Benz C-Klasse 184
37. Audi Q4 181
38. Renault Arkana 177
39. Seat Ibiza 174
40. Ford Focus 172
41. Peugeot 308 167
42. Skoda Kodiaq 164
43. Citroën C3 164
44. Suzuki Vitara 163
45. BMW 1 Serie 158
46. BMW 4 Serie/i4 154
47. Hyundai Tucson 149
48. Volvo XC60 149
49. Skoda Fabia 149
50. Citroën C4 147
51. Mitsubishi Space Star 143
52. Ford Kuga 138
53. Volvo S60/V60 135
54. Toyota RAV4 133
55. Seat/Cupra Leon 133
56. Renault Clio 127
57. BMW 3 Serie 125
58. Hyundai Ioniq 5 120
59. Hyundai i20 117
60. Mercedes-Benz CLA 115
61. Mazda2 114
62. Dacia Sandero 111
63. MG 5 111
64. Opel Crossland 109
65. Suzuki Swift 107
66. Volkswagen T-Cross 105
67. Volkswagen Tiguan 104
68. Mazda CX-30 102
69. BMW X5/X6 101
70. Skoda Superb 98
71. Suzuki Ignis 93
72. Mercedes-Benz GLA/EQA 93
73. Ford Mustang Mach-E 91
74. Volkswagen T-Roc 89
75. Audi Q2 89
76. Suzuki SX4 S-Cross 87
77. BMW 5 Serie 86
78. Renault Zoe 83
79. Nissan Micra 82
80. Volkswagen Up 77
81. Volkswagen ID.3 76
82. Skoda Kamiq 74
83. Dacia Duster 70
84. Dacia Spring 70
85. BMW X1 69
86. Volkswagen Golf 68
87. Audi E-Tron 67
88. Mercedes-Benz Sprinter 67
89. Mercedes-Benz B-Klasse 66
90. BMW iX 65
91. Opel Mokka 63
92. Mercedes-Benz GLC 61
93. Citroën Jumpy/SpaceTourer 61
94. Hyundai Bayon 60
95. Seat Arona 60
96. Mazda3 60
97. Fiat Panda 59
98. Skoda Scala 58
99. Porsche 911 57
100. Honda HR-V 57
101. Audi A4 56
102. MG ZS 56
103. Kia Rio 55
104. Mazda CX-5 54
105. Volvo XC90 53
106. Porsche Cayenne 52
107. Mercedes-Benz GLB/EQB 52
108. Mini Countryman 51
109. Mitsubishi Eclipse Cross 50
110. Audi Q3 47
111. Skoda Octavia 46
112. Renault Twingo 46
113. Nissan Juke 46
114. Opel Astra 45
115. Mercedes-Benz Vito/V-klasse/EQV 45
116. Hyundai Santa Fe 42
117. Peugeot 508 42
118. Kia Sorento 42
119. Opel Grandland 41
120. Skoda Karoq 40
121. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 39
122. Honda Jazz 39
123. Mercedes-Benz EQS 39
124. MG Marvel R 39
125. Cupra Formentor 38
126. Porsche Taycan 37
127. BMW 2 Serie Gran Coupé 37
128. Ford EcoSport 36
129. Land Rover Defender 33
130. Mini Clubman 32
131. Audi A1 30
132. Mercedes-Benz E-Klasse 30

630


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<30 registraties) zijn de volgende modellen.
Aston Martin Speedster 0
Audi E-Tron GT 11
BMW 2 Serie 10
Citroën C5 X 26
Dacia Jogger 2
DS 4 25
DS 9 1
Lexus NX 9
Maserati MC20 0
Mercedes-Benz EQE 23 NIEUW
Mercedes-Benz Citan 0
Renault Kangoo 1 (niet officieel leverbaar)
Renault Mégane E-Tech 1
SsangYong Korando 2
Volkswagen ID.5 13 NIEUW (zie ranglijst inclusief ID.4)
Volkswagen Caddy 6 (niet officieel leverbaar)
Volkswagen Multivan 11

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: RD.nl / AD.nl[/size]
 
Rutger DC zei:
De meest opmerkelijke verliezer is ongetwijfeld Opel, dat in puin ligt met een historisch laag marktaandeel van nog geen 2,5 procent. Productiebeperkingen zullen daar in belangrijke mate debet aan zijn.

Ik begin me af te vragen in hoeverre de Mokka uberhaupt leverbaar is. Van prima posities de afgelopen maanden tot plek 91 in april en slechts 3 geregistreerde exemplaren t/m 9 mei.
 
Op de voorraadpagina zag je een jaar of wat terug altijd een riante voorraad van de populaire modellen, maar nu één pre facelift Grandland X en twee elektrische Combo's. Ik neem aan dat de pagina niet meer is bijgewerkt, maar Opel lijkt de voorraad ook aardig te hebben uitverkocht. Heb een beetje de indruk dat bij Stellantis Opel achterin de rij staat voor onderdelenleveringen aan fabrieken...
 
Barri zei:
Wat een elektrisch geweld allemaal. De markt is echt wel veranderd in een paar jaar tijd.

Er is nog subsidie voor 749 nieuwe EV's las ik net (https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6929870084555329536/)
Voor occasions is er nog wat langer de tijd, maar ik denk dat we het effect van een leeg potje daarna wel gaan zien in de verkoopcijfers.

En is volgend jaar de bijtelling voor EV's niet al 22%? Dan ga je als leaserijder toch niet meer voor een EV kiezen tenzij de baas je dat verplicht.
 
1 t/m 18 april mei
1. Kia 1.260 12,20
2. Toyota 849 8,22
3. Volkswagen 838 8,11
4. BMW 669 6,48
5. Hyundai 662 6,41
6. Skoda 602 5,83
7. Peugeot 509 4,93
8. Mercedes-Benz 473 4,58
9. Renault 462 4,47
10. Audi 458 4,43
11. Lynk & Co 435 4,21
12. Volvo 419 4,06
13. Ford 384 3,72
14. Opel 224 2,17
15. Seat/Cupra 217 2,10
16. Mini 209 2,02
17. Suzuki 208 2,01
18. Dacia 183 1,77
19. Mazda 181 1,75
20. Nissan 171 1,66
21. Polestar 106 1,03
22. Citroën 105 1,02
23. Porsche 92 0,89
24. Mitsubishi 91 0,88
25. Fiat/Abarth 84 0,81
26. MG 72 0,70
27. Honda 63 0,61
28. Land Rover 41 0,40
29. DS 27 0,26
30. Jeep 19 0,18
31. Jaguar 17 0,16
32. Lexus 14 0,14
33. Bentley 8 0,08
34. Ferrari 7 0,07
35. Xpeng 6 0,06
36. Smart 5 0,05
37. Tesla 4 0,04
38. Alpine 4 0,04
39. Alfa Romeo 2 0,02
40. Lamborghini 2 0,02
41. Donkervoort 1 0,01
42. Morgan 1 0,01
43. Seres 1 0,01
44. Maserati 1 0,00
CAMPERS 144 1,39
TOTAAL 10.330

Merken die hun mei 2021-resultaat al hebben overtroffen zijn Lynk & Co, Polestar, Honda en DS. Hyundai, Dacia en MG zijn ook heel goed op weg. Verder lijken de (demo)leveringen van de nieuwe Opel Astra en Xpeng P5 te zijn begonnen.
 
[size=medium]Mei 2022: personenautoregistraties[/size]

Afgelopen mei zijn er 23.507 personenauto's geregistreerd, een daling van 7,4% ten opzichte van mei 2021. Kia was wederom marktleider en verstevigt zijn voorsprong op jaarbasis. Hyundai en Lynk & Co zijn wederom de grootste winnaars in de top tien respectievelijk top twintig. Peugeot deed het opvallend goed en Opel kon een zeldzame plus noteren. Ook Mercedes-Benz, Nissan en MG gingen er tot vijftig procent op vooruit. Lynk & Co (zesmaal zoveel registraties), DS (driemaal zoveel registraties) en Honda (verdubbeling) waren de echte uitblinkers.

pwfyodrbpvfk_800.jpg


Merkenranglijst
Code:
1.	Kia        	2.412	10,26	6,1
2.	Peugeot        	2.135	9,08	34,2
3.	Toyota        	1.827	7,77	-2,1
4.	Volkswagen	1.709	7,27	-20,0
5.	Opel        	1.372	5,84	17,0
6.	BMW        	1.352	5,75	3,6
7.	Hyundai        	1.156	4,92	62,4
8.	Skoda        	1.120	4,76	-48,4
9.	Mercedes-Benz	1.062	4,52	23,9
10.	Ford        	1.013	4,31	-34,1
11.	Audi        	907	3,86	0,4
12.	Renault        	826	3,51	-38,8
13.	Volvo        	757	3,22	-52,2
14.	Nissan        	685	2,91	42,4
15.	Citroën        	622	2,65	-30,9
16.	Seat/Cupra*	583	2,48	-11,3
17.	Fiat/Abarth	561	2,39	77,5
18.	Lynk & Co	553	2,35	507,7
19.	Mini        	423	1,80	-16,9
20.	Dacia        	366	1,56	67,9
21.	Mazda        	336	1,43	-39,7
22.	Suzuki        	320	1,36	-45,3
23.	Polestar	166	0,71	172,1
24.	Porsche        	162	0,69	-19,4
25.	Mitsubishi	161	0,68	-49,7
26.	MG        	127	0,54	29,6
27.	Land Rover	112	0,48	-24,3
28.	Honda        	107	0,46	109,8
29.	DS        	82	0,35	228,0
30.	Jeep        	70	0,30	-1,4
31.	Jaguar        	30	0,13	7,1
32.	Lexus        	28	0,12	-54,1
33.	Tesla        	27	0,11	-55,7
34.	Bentley        	13	0,06	85,7
35.	Smart        	11	0,05	0,0
36.	Alfa Romeo	10	0,04	-54,5
37.	Ferrari        	9	0,04	50,0
38.	Alpine        	6	0,03	100,0
39.	Xpeng        	6	0,03	
40.	Lamborghini	3	0,01	-40,0
41.	Maserati	3	0,01	0,0
42.	Seres        	2	0,01	100,0
43.	Subaru        	1	0,00	-90,0
44.	Donkervoort	1	0,00	0,0
45.	Aston Martin	1	0,00	0,0
46.	Morgan        	1	0,00	
47.	Chrysler	1	0,00	0,0
CAMPERS                	245	1,04
OVERIG                	25	
[b]TOTAAL                	23.507		-7,4[/b]

*Seat 417 / Cupra 166

Campers
[size=x-small]Adria 26
Bürstner 9
Capron 17
Carthago 16
Chausson 16
Dethleffs 13
Dreamer 1
Elnagh 8
Etrusco 1
Frankia 2
Giottiline 2
Hobby 6
Hymer 17
Kabe 1
Karmann Mobil 2
Knaus 33
Laika Caravans S.P.A. 9
LMC 6
McLouis 8
Mobilvetta Design 2
Morelo 1
Niesmann-Bischoff 2
P.L.A. 1
Pilote 2
Pössl 10
Rapido 5
Roller Team 1
Sun Living 6
Toth es Fiai 1
Tourne Mobil 4
Weinsberg 17[/size]

630


Op modelniveau zien we een aantal goede prestaties binnen Stellantis. Peugeot scoorde vooral met de 208 (#1) en 308 (#11), al namen de registraties van alle kernmodellen toe (minus de gesaneerde 108). De nieuwe 308 behaalde de hoogste positie tot nu toe. Opel herstelt zich na een rampzalig april 2022 met de Corsa (#2); het beeld voor de overige modellen is nog altijd niet positief, al komt de Astra op stoom met dank aan de nieuwe generatie (#25). Wie Fiat zegt, zegt 500, want op personenautogebied is Fiat niet veel meer dan dat. Die 500 deed het echter zeer goed (#8), in de marge zien we de Panda (#86) groeien. Citroën moest het in mei vooral van de C4 hebben (#23), die verrassend goed scoort. Daarmee komen drie van de vier meest geregistreerde compacte middenklassers uit de Stellantis-stal. De C5 X komt bovendien de lijst binnen (#121). Verder heeft Citroën echter duidelijk meer last van het verdwijnen van de C1 dan Peugeot van het verdwijnen van de 108.

De populairste compacte middenklasser is echter de Kia Ceed/Proceed/Xceed (#7). Kia's Sportage stijgt nog een plek door naar #19, de EV6 (#26) en zeker de Hyundai Ioniq 5 (#85) imponeren echter nog niet in Nederland. De Toyota Aygo stijgt dankzij de nieuwe generatie (Aygo X) door naar #9, achter de Fiat 500, maar voor de Kia Picanto (#14) en Hyundai i10 (#18). Het personenbusje Toyota ProAce kwam uit op #120 (voornamelijk, maar niet allemaal elektrisch), voor de busjes van Opel en Citroën - de Peugeot komt er niet aan te pas in Nederland. De Stellantis-varianten zijn als personenauto in tegenstelling tot de Toyota niet meer met verbrandingsmotoren leverbaar. Nissan scoorde met de Qashqai (#16) en Micra (#41), die in zijn nadagen opvallend goed scoort en op jaarbasis verdubbelt. Ook de Mazda2 doet het prima, geholpen door de komst van de Yaris Hybrid 2 Hybrid, maar de échte 2 heeft gelukkig nog steeds de overhand.

De VW-groep lijkt nog steeds bovengemiddeld veel last te hebben van onderdelentekorten. De Polo-fabriek draait ditmaal weer op volle toeren kennelijk (#3), crossover-variant Taigo zorgt ook voor extra registraties (#53), maar de overige kernmodellen hebben het moeilijk. Seat/Cupra moet het eveneens van zijn B-segment hatchback Ibiza hebben (#38), naast de nieuwe Cupra Born (#51), de overige modellen dalen. Bij Skoda is het Enyaq-effect nu uitgewerkt, want die werd in mei 2021 massaal geregistreerd. Alleen de Superb deed het goed (#96). Audi deed het beter met dank aan de elektrische modellen Q4 (#28) en E-Tron (#78) en een redelijk scorende Q3 (#67). Bij BMW is het codewoord elektrisch: de iX3 doet het nog altijd goed (X3/iX3/X4: #24) en de i4 is solo al populairder dan de 3 Serie. Inclusief de overige 4 Serie-varianten kwam die op #27 uit. De groei kwam verder van de iX (#99) en de 2 Serie Tourer stijgt met dank aan de nieuwe Active Tourer door naar #79. Mercedes-Benz groeide ook. De verse C-Klasse (#52) zorgde hiervoor, maar was het te danken aan de elektrische modellen: GLA/EQA (#63), V-serie geholpen door de elektrische Vito en EQV (#109), EQS (#111) en EQE (37 registraties).

Bij Ford valt nu wel heel erg op dat de Mustang Mach-E (#93) over zijn hoogtepunt heen lijkt te zijn. Het valt te bezien of Ford de belangstelling voor zijn EV weer weet aan te wakkeren, anders wordt het de komende jaren nog lastig. Bij Renault zorgen de onderdelentekorten nog altijd voor problemen. Die hebben geleid tot een uitgestelde introductie van de zo belangrijke Mégane E-Tech en de Clio valt stil. Opruimingen van de Kadjar (#104) en Scénic (#126) kunnen dat niet compenseren. Dacia deed het dan wel goed met de Spring (#48), Duster (#60) en Jogger (#91).

Modellenranglijst
1. Peugeot 208 939
2. Opel Corsa 753
3. Volkswagen Polo 713
4. Kia Niro 636
5. Lynk & Co 01 553
6. Skoda Enyaq 523
7. Kia Ceed/Proceed/XCeed 488
8. Fiat 500 484
9. Toyota Aygo/Aygo X 441
10. Toyota Yaris 437
11. Peugeot 308 425
12. Peugeot 2008 409
13. Volvo XC40/C40 397
14. Kia Picanto 385
15. Renault Captur 363
16. Nissan Qashqai 360
17. Toyota Yaris Cross 356
18. Hyundai i10 346
19. Kia Sportage 326
20. Mini Hatch/Cabrio 324
21. Peugeot 3008/5008 316
22. Ford Kuga 310
23. Citroën C4 269
24. BMW X3/iX3/X4 251
25. Opel Astra 247
26. Kia EV6 246
27. BMW 4 Serie/i4 246
28. Audi Q4 243
29. Toyota Corolla 229
30. Kia Stonic 227
31. Ford Focus 220
32. BMW 1 Serie 217
33. Hyundai Kona 216
34. Hyundai Tucson 209
35. Mercedes-Benz A-Klasse 205
36. Volvo S60/V60 204
37. Audi A3 199
38. Seat Ibiza 196
39. Ford Puma 186
40. Ford Fiesta 183
41. Nissan Micra 173
42. Volkswagen T-Roc 164
43. Polestar 2 163
44. Toyota C-HR 157
45. Volkswagen ID.4/ID.5 152
46. Volkswagen ID.3 145
47. Toyota RAV4 144
48. Dacia Spring 143
49. BMW 3 Serie 140
50. Hyundai i20 140
51. Cupra Born 140
52. Mercedes-Benz C-Klasse 137
53. Volkswagen Taigo 135
54. Mercedes-Benz CLA 134
55. Renault Clio 132
56. Citroën C3 128
57. Skoda Kodiaq 125
58. Mitsubishi Space Star 116
59. Volkswagen Golf 115
60. Dacia Duster 114
61. Skoda Octavia 112
62. Opel Mokka 112
63. Mercedes-Benz GLA/EQA 109
64. Opel Grandland 109
65. Hyundai Bayon 107
66. Mazda CX-5 106
67. Audi Q3 106
68. Opel Crossland 102
69. Nissan Juke 102
70. Mazda2 100
71. BMW X5/X6 100
72. Volvo XC60 98
73. Volkswagen T-Cross 98
74. Suzuki Swift 97
75. Seat/Cupra Leon 95
76. Citroën C3 Aircross 90
77. Renault Arkana 89
78. Audi E-Tron 88
79. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 87
80. Suzuki Vitara 84
81. Skoda Fabia 83
82. MG ZS 82
83. Skoda Kamiq 81
84. Mercedes-Benz B-Klasse 81
85. Hyundai Ioniq 5 79
86. Fiat Panda 76
87. BMW X1 73
88. Mercedes-Benz GLB/EQB 72
89. Skoda Scala 72
90. Renault Zoe 70
91. Dacia Jogger 69
92. Volkswagen Tiguan 67
93. Ford Mustang Mach-E 67
94. Audi Q2 67
95. Mazda CX-30 65
96. Skoda Superb 65
97. Suzuki SX4 S-Cross 65
98. Porsche Taycan 64
99. BMW iX 64
100. BMW 5 Serie 61
101. Suzuki Ignis 61
102. Audi A4 60
103. Skoda Karoq 59
104. Renault Kadjar 57
105. Renault Twingo 53
106. Seat Arona 52
107. Volkswagen Up 51
108. Mini Clubman 51
109. Audi A1 50
110. Mercedes-Benz Vito/V-klasse/EQV 50
111. Honda Jazz 50
112. Mercedes-Benz EQS 50
113. Nissan Leaf 49
114. Mercedes-Benz GLC 49
115. Mini Countryman 48
116. Honda HR-V 48
117. Kia Rio 48
118. Mitsubishi Eclipse Cross 45
119. Mercedes-Benz Sprinter 44
120. Toyota ProAce 44
121. Citroën C5 X 44
122. Porsche 911 43
123. Seat Tarraco 43
124. Mazda3 42
125. Dacia Sandero 40
126. Renault Scénic 40

630


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<30 registraties) zijn de volgende modellen.
Aston Martin Speedster 0
BMW 2 Serie 8
DS 4 37
DS 9 8
Land Rover Range Rover 2 NIEUW (in april)
Lexus NX 12
Maserati MC20 0
Mercedes-Benz EQE 37 NIEUW
Mercedes-Benz Citan 0
MG 5 11
MG Marvel R 25
Renault Kangoo 0 (niet officieel leverbaar)
Renault Mégane Electric 0
SsangYong Korando 0
Tesla Model Y 27
Xpeng P5 6
Volkswagen ID.5 20 (zie ranglijst inclusief ID.4)
Volkswagen Caddy 1 (niet officieel leverbaar)
Volkswagen Multivan 5
Volvo C40 27 (zie ranglijst inclusief XC40)

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek.nl / AD.nl[/size]
 
Bedankt, speedtouch en Pietzoveel!

Bestelauto's, mei 2022
Op de bestelautomarkt blijft het schipperen, de markt zit nog altijd in mineur. Vooral Volkswagen (hoogst genoteerde model op #9, geen enkel model in top drie van het bijbehorende segment) en Fiat (verdwijnen Talento, Ducato zwaar in mineur) hebben het moeilijk. Fiats Doblò (#16) stond wel hoog, maar kon dat verlies samen met de Scudo (nog heel voorzichtig op #32) bij lange na niet compenseren.

Ford bleef redelijk stabiel, al heeft de Connect het nog altijd zeer moeilijk (#17), terwijl de Courier een opmerkelijke sprong maakte (#18). Wellicht ruimt Ford de Courier-voorraad op nu de nieuwe generatie in de startblokken staat. Bij Mercedes-Benz kreeg de Sprinter een harde klap te verwerken, maar de V-serie ging er juist op vooruit en de Citan #13 profiteerde van de modelwisseling.

Opel had vooral op de bestelautomarkt een topmaand, met de Vivaro/Zafira (#2) bijna bovenaan en de Combo (#7) als meest geregistreerde kleine bestelauto. Verder valt op dat de Renault Kangoo anders dan de Citan voorlopig teleurstelt (#22). De grondig vernieuwde Nissan Primastar (ex-NV300) kwam net als vorige maand op #29 uit met een verdubbeling van de (weinige) registraties.

BES_OpelCombo_2019_test-1-590x392.jpg


1. Ford Transit Custom 441
2. Opel Vivaro/Zafira 341
3. Renault Master 314
4. Mercedes-Benz Vito/V/EQV 292
5. Mercedes-Benz Sprinter 288
6. Renault Trafic 276
7. Opel Combo 247
8. Peugeot Expert/Traveller 236
9. Volkswagen Transporter/T6 232
10. Peugeot Partner 211
11. Ford Transit 157
12. Volkswagen Crafter 157
13. Mercedes-Benz Citan 134
14. Volkswagen Caddy 131
15. Iveco Daily 126
16. Fiat Doblò 104
17. Ford Transit Connect 101
18. Ford Transit Courier 96
19. Opel Movano 80
20. MAN TGE 78
21. Citroën Berlingo 74
22. Renault Kangoo 73
23. Citroën Jumpy/SpaceTourer 60
24. Toyota ProAce 59
25. Toyota ProAce City 51
26. Peugeot Boxer 51
27. Ram 1500/2500/3500 50
28. Renault Express 39
29. Nissan Primastar 36
30. Toyota Hilux 35
31. Citroën Jumper 26
32. Fiat Scudo 23
33. Fiat Ducato 20
34. Nissan NV200 12
35. Land Rover Defender 9
36. Ford Ranger 8
37. Goupil G6 8
38. Toyota Land Cruiser 5
39. Maxus EV80 5
40. Nissan Interstar/NV400 3
41. Suzuki Jimny 3
42. Maxus e-Deliver 9 3

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Bestelauto.nl[/size]




Gewoon omdat het kan: de brommobielen, waar de Opel Rocks-e zijn entree heeft gemaakt. Hier is een aardige revolutie gaande door de komst van de Opel en de relatief populaire Chinese Jiayuan/Move. De traditionele top drie, bestaande uit uit de Franse specialisten Aixam, Ligier en Microcar, hebben daardoor ineens concurrentie.

29836.jpg


Brommobielen, mei 2022
1. Opel 51
2. Aixam 43
3. Jiayuan/Move 34
4. Estrima 19
5. Ligier 17
6. Microcar 15
7. Casalini 3
8. Chatenet 2
9. Citroën 2
10. Bellier 1

Er zijn geen Twizy's geregistreerd (al vier maanden niet meer).

[size=x-small]Foto: Autozine.nl
Cijfers: kenteken.tv[/size]
 
1 t/m 17 juni 2022
1. Toyota 1.297 10,77
2. Kia 1.295 10,75
3. Volkswagen 956 7,93
4. Hyundai 906 7,52
5. BMW 763 6,33
6. Peugeot 748 6,21
7. Audi 618 5,13
8. Renault 595 4,94
9. Skoda 592 4,91
10. Mercedes-Benz 584 4,85
11. Opel 453 3,76
12. Ford 440 3,65
13. Dacia 277 2,30
14. Seat/Cupra 273 2,27
15. Volvo 246 2,04
16. Citroën 243 2,02
17. Mini 218 1,81
18. Suzuki 215 1,78
19. Nissan 212 1,76
20. Mazda 189 1,57
21. Fiat/Abarth 130 1,08
22. MG 115 0,95
23. Porsche 97 0,81
24. Mitsubishi 89 0,74
25. Polestar 73 0,61
26. Land Rover 69 0,57
27. Honda 62 0,51
28. DS 40 0,33
29. Jeep 21 0,17
30. Tesla 20 0,17
31. Lynk & Co 17 0,14
32. Alfa Romeo 16 0,13
33. Subaru 12 0,10
34. Jaguar 11 0,09
35. Lexus 11 0,09
36. Smart 11 0,09
37. Ferrari 5 0,04
38. Seres 5 0,04
39. Bentley 3 0,02
40. Alpine 1 0,01
41. Lamborghini 1 0,01
42. Maserati 1 0,01
43. Aston Martin 1 0,01
44. Morgan 1 0,01
CAMPERS 116 0,96
OVERIG
TOTAAL 12.048
 
Dacia ging los in Juni. DS komt ook op stoom.

Cupra Formentor doet niets in nederland maar des te beter in andere europeese landen
 
Citroën heeft wel weer enorm lopen backloaden afgelopen maand, zie ik op kentekenradar. Van de 340 C3's werden er 279 in de laatste twee dagen geregistreerd. De C4 334 van de 598. De Jumpy kost me teveel moeite om uit te zoeken, maar zal ook ruim 2/3 van de 183(!) exemplaren op het laatst geboekt zijn.

Gezien de lange levertijden van eigenlijk alle nieuwe auto's kan ik me niet voorstellen dat al deze auto's 'op voorraad geboekt' zijn en nog niet aan een klant gekoppeld zijn. Waarom zou je dan elke keer die registratie laten wachten tot de laatste dag van de maand? :confused:
 
Er is een verschil tussen backloaden op bv de laatste dagen van het jaar, en die op het eind vd maand. Zie dat diverse merken en mn Stellantis meerdere maanden aan het eind vd maand veel autos op kenteken hebben gezet. Blijkbaar kentekenreg’s op basis van concrete bestellingen.
.
De 208 was op 29 Juni al afgetekend de nummer 1 met 1000 st. Kwamen evengoed 500 st bij op 30 Juni.
 
Bij Stellantis is het altijd traditie om te backloaden, maar deze maand is het nog wat extremer. Stellantis laat mooie cijfers zien in juni, maar ik vind sommige cijfers ietwat wonderlijk. Een hernieuwde aandacht voor de C3 Aircross en de C4 als meest geregistreerde compacte middenklasser bijvoorbeeld. Wellicht moesten dealers hun halfjaardoelstellingen behalen?

Nu is bekend dat de fabrikant/importeurs op ramkoers zitten met hun dealers...

"Net als in 2020 beoordeelden dealers de verhouding met hun importeurs in 2021 met een 6,6 gemiddeld. Dealers noemen vooral de leveringsproblemen met nieuwe auto’s als pijnpunt. (...) Een en ander blijkt uit het 35 Relatieonderzoek Dealer Importeur (RODI) van Bovag Autodealers (...) De importeursorganisaties van de vier Stellantis-merken Peugeot, Fiat, Citroën en Opel sluiten de rij met beoordelingen van 3,3 tot 4,1."

Bron: https://aftersalesmagazine.nl/retail/waardering-dealers-voor-importeurs-op-peil

...of heeft dat niets te maken met targets, maar vooral te maken met de dunne marges voor dealers, ten gunste van de (royale) marges voor de Stellantis-merken.

"Om die bezuinigingen te realiseren, wil Stellantis onder meer het distributiemodel herzien. Die ontwikkeling is al in gang gezet. Afgelopen zomer heeft de groep alle dealercontracten in de EU opgezegd, om over te kunnen gaan op een agentstructuur. Dat zou Stellantis meer controle geven over hoe zijn voertuigen worden verkocht en de marge voor dealers verlagen."

Bron: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/30895-stellantis-ceo-tavares-wij-moeten-jaarlijks-10-kosten-besparen-wegens-elektrificatie
 
Terug
Bovenaan