Medium crossovers
Bij de middelgrote SUV's, zeg maar de C- en D-segment SUV's, was de verkoopstijging zo mogelijk nog groter. De vraag nam met maar liefst 60% toe! Inmiddels worden er ongeveer 7,5 keer zoveel SUV's als MPV's verkocht. De Nissan Qashqai is onder de crossovers een begrip en ging wederom aan de leiding, ondanks dat de auto een verkoopdaling moest incasseren. De Kia Niro zat 'm behoorlijk op de hielen en de komst van de elektrische versie betekent dat er grote kans is dat Kia dit jaar de populairste crossover van het land in handen heeft. De Volkswagen Tiguan, Toyota C-HR, Peugeot 3008 en Mazda CX-5 volgen. De Mazda is geen koopje, maar heeft het merk weer helemaal op de kaart gezet. De stap om hogerop te gaan met de verlengde variant, de CX-8, zou gemakkelijk gezet kunnen worden, maar om de een of andere reden lijkt Mazda niet voor uitbreiding naar boven te kiezen. Peugeot bewijst immers met de 5008 dat er met een zevenzitter zeer goede zaken gedaan kan worden. De 3008 en 5008 kwamen samen op een formidabele 7.402 stuks. Er mag met recht van een homerun gesproken worden. Na de Toyota Yaris was de 3008 in 2018 de meest geproduceerde auto van Frankrijk. Technische evenknie Opel Grandland X is in de loop van het jaar ook steeds meer op stoom gekomen en mag ook een succes worden genoemd. De auto werd op de valreep nog wel even voorbijgestreefd door de Jaguar I-Pace, met dank aan een bizarre anderhalve maand waarin Jaguar alle verkooprecords brak. Door de toegenomen concurrentie zal de Jaguar vast terugvallen, maar de I-Pace is toekomstbestendig. Nog een hoge binnenkomer is de Auto van het Jaar 2018, de Volvo XC40. Volvo kan in Nederland toch al heel weinig fout doen, dus hoewel de auto door relatief veel BPM bepaald niet te geef is, is het een groot succes. Niet dat BMW veel te klagen had, want de vraag naar de X1 nam zonder speciale reden met de helft toe, ondanks de komst van de X2 op dezelfde basis en de nieuwe X3 heeft met dank aan het nieuwe model een recordjaar achter de rug. De premiumconcurrentie van Mercedes-Benz scoorde wisselend, met een plus voor de GLC en logischerwijs een min voor de nu verouderde GLA. Audi had ooit een sterke positie met de Q5, die na de XC60 de meest populaire premium SUV was, maar het laatste model doet het gewoon niet goed en haalt nog niet eens de helft van de verkopen van de GLC of X3, de XC60 deed het een factor vijf beter. Al met al is er ook hier werk aan de winkel voor Audi. Jaguars I-Pace was zo'n succes dat je bijna zou vergeten dat het verder weinig florissant ging. De E-Pace is door het hoge gewicht en de hoge BPM in sommige uitvoeringen duurder dan de F-Pace. Het gevolg is dat de E-Pace een matige start maakt en bovendien een kannibaliserende werking op de F-Pace heeft, per saldo schiet Jaguar er niets mee op. Land Rovers kleinste crossovers halveerden, net als de F-Pace, eveneens (bijna). De Evoque was aan vervanging toe, die er nu is en de Discovery Sport kan goed een opfrisbeurt gebruiken. De DS 7 Crossback deed het de laatste maanden van 2018 steeds beter, het gevolg is een redelijke start, maar ook niet meer dan dat. De drie zustermodellen Mitsubishi ASX (die ik bij compacte crossovers heb gezet), Eclipse Cross en Outlander eindigden allemaal dicht bij elkaar in de buurt. Ze staan alledrie op hetzelfde platform, hebben dezelfde wielbasis van 2670 mm, alleen zijn de overhangen wat groter bij de Eclipse Cross en Outlander. De Outlander had een heropleving met dank aan de verbeterde PHEV en omdat de auto simpelweg CO[sub]2[/sub]-technisch veel beter scoort dan auto's met alleen een verbrandingsmotor, waardoor de prijzen relatief gezien heel gunstig zijn. De vanafprijs van een Outlander PHEV ligt nu op het niveau van de duur(der) geworden Hyundai Tucson en Kia Sportage met amechtige atmosferische 1,6-liter benzinemotor. Mitsubishi lijkt zich de laatste jaren als betaalbaar merk te positioneren en slaagt daar behoorlijk in. Slecht nieuws was er voor Hyundai, want waar de Tucson bij onze Zuiderburen een verkoopknaller van jewelste is, zakt de auto hier door de hoge BPM door het ijs. Met een nieuwe, zuinige benzinemotor aan de basis zou het een sterke concurrent voor de Nissan Qashqai en dergelijke kunnen zijn, maar helaas gaan Hyundai en zustermerk Kia door met de zwakke en achterhaalde atmosferische 1.6 benzinemotor. Ford leek voor het zoveelste jaar op rij een verkooprecord voor de Kuga te kunnen schrijven, maar helaas voor de Amerikanen gooide de WLTP-regelgeving (hoge BPM) roet in het eten, een scherpe verkoopdaling dit jaar ligt daardoor voor de hand. Succes was er verder wel voor Skoda, want de Karoq had een prima start en de Kodiaq had een knappe eindsprint. Tot slot deed Jeep het met de Compass acceptabel, maar ook hier staat de hoge BPM verder succes in de weg. De auto kan de nieuwe motoren waarvan de Renegade recent profiteerde goed gebruiken. Ergens onderaan de lijst zien we nog debutant Hyundai Nexo, de opvolger van de ix35 FCEV, destijds de eerste in serie geproduceerde auto op waterstof op de Nederlandse markt en nu nog steeds de enige waterstof-crossover.
2019 trapt af met een hoop nieuwe modellen: de Citroën C5 Aircross, Seat Tarraco, Lexus UX, nieuwe Toyota RAV4, nieuwe Honda CR-V, nieuwe Range Rover Evoque, nieuwe Audi Q3, nieuwe BMW X4, vernieuwde Renault Kadjar en Porsche Macan en de elektrische Mercedes-Benz EQC. In het geval van de C5 Aircross mag je kijkend naar de 3008/5008 en Grandland X wel spreken van succesgenen; wordt de Citroën ook zo'n succes? Ik vermoed van niet, maar toch moet Citroën er goede zaken mee kunnen doen. Van de Seat Tarraco, de Seat-versie van de Volkswagen Tiguan Allspace, heb ik wat minder hoge verwachtingen, want dat is bepaald geen koopje. De Lexus UX is gebaseerd op de Toyota C-HR en moet het opnemen tegen de Mercedes-Benz GLA en BMW X2, ofwel de wat lagere crossovers. Van de nieuwe Toyota RAV4 mag behoorlijk wat worden verwacht en aangezien de Honda CR-V nu ook als hybride beschikbaar komt, kan Honda misschien eindelijk weer wat succes boeken. De Mercedes-Benz EQC is de elektrische uitvoering van de GLC, maar dan optisch helemaal herzien. De auto moet het opnemen tegen de Jaguar I-Pace en de Audi E-Tron een klasse hoger. De Seat Ateca komt er in
hot hatch SUV-uitvoering onder de naam Cupra Ateca. Verder komt de nieuwe Subaru Forester eindelijk deze kant op, datzelfde geldt voor de Hyundai Santa Fe, waar de Nederlandse importeur lijkt de wachten op de komst van een hybride-uitvoering. De Land Rover Discovery Sport zal grondig worden herzien en profiteert daarbij van het nieuwe (aangepaste) platform van de nieuwe Evoque en dat betekent dat de auto geschikt is voor toepassing van een plug-in hybride-aandrijflijn. Ook plug-in hybrides komen er van de Peugeot 3008 en 5008, Citroën C5 Aircross, DS 7 Crossback en Opel Grandland X. Audi komt met een Q4, een SUV-Coupé op basis van de Q3, die het vooral tegen de BMW X2 moet opnemen. Mercedes-Benz is vergevorderd met de ontwikkeling van de nieuwe GLA én de GLB, die logischerwijs tussen de GLA en GLC in het gamma komt en het moet opnemen tegen de Audi Q3 en BMW X1. Cadillac presenteerde vorig jaar de XT4, die wellicht eindelijk in Europa beschikbaar komt. Met dank aan een nieuwe 2.0T benzinemotor is die een stuk zuiniger dan andere modellen van het merk. Infiniti zal eindelijk de nieuwe QX50 lanceren. De Renault Koleos volgt de Kadjar en krijgt dus ook een facelift, waarbij nieuwe dieselmotoren kunnen worden verwacht. Komt Renault tegemoet aan de tijdsgeest en lanceert het ook versies met benzinemotoren? Het zou de Koleos van de flopstatus kunnen ontdoen in ons land. Verder wordt het afwachten of we nog wat van de Chinezen (Borgward, Lynk & Co) horen, in het laatste geval lijkt er sprake van uitstel. MG test momenteel de nieuwe HS in het Verenigd Koninkrijk, maar wanneer MG precies naar Nederland komt is nog niet duidelijk. Ford legt de laatste hand aan de nieuwe Kuga, die ongetwijfeld profiteert van de nieuwe motoren uit de Focus. De Mercedes-Benz GLC krijgt een opfrisbeurt en tot slot kunnen we dit jaar de nieuwe SsangYong Korando verwachten. Die komt ook in elektrische uitvoering beschikbaar, kunnen de Koreanen daarmee eindelijk een rol van betekenis gaan spelen op de Nederlandse markt?
Code:
[b]2018 2017[/b]
1. Nissan Qashqai 6.193 6.933 -10,7%
2. Kia Niro 5.851 4.546 28,7%
3. Volkswagen Tiguan 5.311 5.436 -2,3%
4. Toyota C-HR 4.689 4.502 4,2%
5. Peugeot 3008 4.512 5.243 -13,9%
6. Mazda CX-5 4.243 3.689 15,0%
7. Jaguar I-Pace 3.495
8. Opel Grandland X 3.365 304 1006,9%
9. Peugeot 5008 2.890 1.786 61,8%
10. Volvo XC40 2.817
11. Volvo XC60 2.628 2.159 21,7%
12. Ford Kuga 2.374 2.520 -5,8%
13. Renault Kadjar 2.301 2.805 -18,0%
14. Kia Sportage 2.293 2.440 -6,0%
15. BMW X1 2.164 1.460 48,2%
16. Skoda Karoq 1.797 12 14875,0%
17. Skoda Kodiaq 1.503 1.288 16,7%
18. Seat Ateca 1.440 1.743 -17,4%
19. Hyundai Tucson 1.375 2.892 -52,5%
20. BMW X3 1.238 460 169,1%
21. Mitsubishi Eclipse Cross 1.233 54 2183,3%
22. Mitsubishi Outlander 1.095 642 70,6%
23. Mercedes-Benz GLC 1.072 985 8,8%
24. Toyota RAV4 986 1.011 -2,5%
25. Mercedes-Benz GLA 715 808 -11,5%
26. Nissan X-Trail 686 825 -16,8%
27. Jeep Compass 679 219 210,0%
28. BMW X2 644
29. Audi Q5 461 649 -29,0%
30. Audi Q3 415 469 -11,5%
31. Land Rover Discovery Sport 359 636 -43,6%
32. Porsche Macan 328 446 -26,5%
33. Range Rover Evoque 315 627 -49,8%
34. Alfa Romeo Stelvio 245 236 3,8%
35. Subaru Forester 236 306 -22,9%
36. Jaguar E-Pace 226
37. Jaguar F-Pace 222 443 -49,9%
38. DS 7 Crossback 216 7 2985,7%
39. Lexus NX 167 177 -5,6%
40. BMW X4 161 178 -9,6%
41. Honda CR-V 72 78 -7,7%
42. Renault Koleos 54 62 -12,9%
43. Kia Sorento 40 46 -13,0%
44. Jeep Cherokee 17 20 -15,0%
45. Citroën C5 Aircross 16
46. Hyundai Nexo 12
47. Hyundai Santa Fe 3 16 -81,3%
48. Seat Tarraco 2
49. SsangYong Korando 1 3 -66,7%
50. Hyundai ix35 4 -100,0%
[b]TOTAAL 73.157 59.165 59,6%[/b]
Grote crossovers
Het wordt saai, maar ook de markt voor grote SUV's nam enorm toe. Vooral de vijf bestverkochte SUV's zorgden daarvoor: de Tesla Model X met dank aan de toegenomen vraag naar elektrische auto's, de Volvo XC90 gaat nooit vervelen en zet de Duitse concurrentie verkooptechnisch nog altijd voor schut, de Range Rover Velar is een succes, de Porsche Cayenne profiteerde van de generatiewisseling en de Toyota Land Cruiser is het werkpaard bij uitstek die profiteerde van een opfrisbeurt. Daarbij moet worden aangetekend dat de grijs kenteken-verkopen hier de overhand hebben. Het succes van de Velar ging niet ten koste van de grotere Range Rover-modellen, integendeel: geholpen door de plug-in hybride-uitvoeringen steeg de vraag naar de Range Rover Sport en met name de 'echte' Range Rover sterk. Ook nieuwe generaties van de Volkswagen Touareg en Mercedes-Benz G-klasse zorgden in de marge voor stijgingen. De twee hoogste nieuwe binnenkomers komen van Audi: op de valreep werden er nog wat E-Trons afgeleverd. Ook de Q8 verscheen, terwijl de Q7 volledig door het ijs is gezakt, de oudere BMW X5 deed het ruim drie keer zo goed. De Q8 heeft wel een prima start beleeft en lijkt populairder dan de concurrentie van BMW en Mercedes-Benz, maar al met al gaat er een hoop niet goed bij Audi. Van de E-Tron verwacht ik echter (veel) meer. De Duitse concurrenten Mercedes-Benz en BMW zitten meer te prutsen. De EQC is een uit proportie getrokken GLC met elektrische aandrijflijn die er lang niet zo strak en chic uitziet als de Audi, terwijl BMW de grote voorsprong die het met de i3 en i8 had helemaal in rook ziet opgaan, inmiddels zijn veel goede ingenieurs weggekocht door
Chinese concurrenten. Het BMW iX3 prototype maakt op papier al geen overtuigende indruk en daar moet dan nog minimaal een jaar op worden gewacht. Met de E-Tron Quattro/SUV of hoe de auto ook moge heten moet Audi weer kunnen gaan inlopen op BMW en Mercedes-Benz. Andere auto's die op vervanging wachten zijn de Mercedes-Benz GLE en Jeep Grand Cherokee getuige de ingezakte vraag. Met de Maserati Levante en Bentley Bentayga gaat het in Nederland én mondiaal niet goed. De SUV geeft dan ook niet altijd een garantie op succes.
De Audi E-Tron Quattro en BMW X5 gaan fris het nieuwe jaar in, de laatste met dank aan de recente modelwisseling. Wie X5 zegt, zegt X6 en die zal dan ook snel volgen. Voor Nederland niet heel interessant is de nieuwe BMW X7. De nieuwe X5 en X7 worden op de hielen gezeten door de nieuwe Mercedes-Benz GLE en GLS. Recent verschenen verder twee nieuwe Amerikanen: de nieuwe Jeep Wrangler en opgefriste Ford Edge. Ook de Lamborghini Urus verscheen ten tonele. Porsche werkt aan een Cayenne Coupé en Land Rover aan de nieuwe Defender, maar daarvoor lijken we tot 2020 te moeten wachten. Of ze ook daadwerkelijk gekocht zullen worden is de vraag, maar Cadillac komt met een nieuwe SUV line-up bestaande uit een opgefriste XT5, nieuwe XT6 en nieuwe Escalade.
Code:
[b]2018 2017[/b]
1. Tesla Model X 2.966 1.238 139,6%
2. Volvo XC90 865 643 34,5%
3. Range Rover Velar 411 183 124,6%
4. Porsche Cayenne 345 174 98,3%
5. Toyota Land Cruiser 150 325 145 124,1%
6. BMW X5 298 464 -35,8%
7. Range Rover Sport 298 230 29,6%
8. Range Rover 211 131 61,1%
9. Audi E-Tron Quattro 163
10. Land Rover Discovery 142 130 9,2%
11. Mercedes-Benz GLE 134 233 -42,5%
12. Lexus RX 89 96 -7,3%
13. Audi Q7 86 196 -56,1%
14. Audi Q8 73
15. Volkswagen Touareg 59 11 436,4%
16. Ford Edge 47 48 -2,1%
17. SsangYong Rexton 46 43 7,0%
18. Mercedes-Benz G-klasse 45 13 246,2%
19. BMW X6 40 82 -51,2%
20. Jeep Grand Cherokee 34 66 -48,5%
21. Mercedes-Benz GLS 33 41 -19,5%
22. Maserati Levante 30 50 -40,0%
23. Mitsubishi Pajero 21 18 16,7%
24. Jeep Wrangler 15 27 -44,4%
25. Bentley Bentayga 15 24 -37,5%
26. Lamborghini Urus 7
27. Land Rover Defender 1 15 -93,3%
28. Ford Explorer 1 -100,0%
29. Cadillac Escalade 1 -100,0%
30. Chevrolet Suburban 1 -100,0%
[b]TOTAAL 6.799 4.304 58,0%[/b]
Bronnen:
[size=x-small]
Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek[/size]